Saeftinghe schreef :
Bij indirect gekoelde scheepsmotoren is er welm degelijk een beetje overdruk in het interne koelsysteem.
Niet zo veel als bij automotoren, maar voldoende om er voorzichtig mee te zijn wanneer de motor op volle bedrijfstemperatuur is.
De dop voorzichtig wat los draaien en eerst dat beetje overdruk aflaten kan echt een verbrandde hand schelen.
Een heel klein beetje overdruk kan er ontstaan omdat de lucht die er altijd boven het niveau zit opwarmt maar dat is maar weinig hoor en beslist niet gevaarlijk , zeker niet als je de dop voorzichtig losdraait.
Koken kan de koelvloeistof absoluut niet , zelfs niet bij 100 graden omdat het kookpunt bij atmosferische druk op iets van 130-140 graden ligt.
Behalve dan als je er abusievelijk ruitensproeierantivries in hebt gedaan

.
Uiteraard moet je de dop voorzichtig met een doek losdraaien
maar echt gaan stomen zal de boel heus niet .
Tenzij de temperatuur veel te hoog is opgelopen door bijv. een lek in het koelsysteem zoals bij een auto wel eens kan gebeuren.
En , zoals ik al schreef , de bedoelde test op een lekke koppakking hoef je echt niet bij een hete motor te doen.
Overigens kan , zoals ik al schreef, witte damp nooit een aanwijzing zijn voor een lekke koppakking bij een scheepsdiesel met een watergekoelde uitlaat. Dat in tegenstelling met een automotor.
Ad