Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motor raakt oververhit

motor raakt oververhit 25 apr 2015 18:12 #619530

Bij het demonteren werd mij duidelijk dat ik een iets andere motor heb dan mij verteld was bij aankoop. Ik ben er achter gekomen dat de motor niet direct gekoeld wordt maar indirect. Na twee uur sleutelen zat alles weer in elkaar, heb ik water gevuld en vandaag gestart en 6 uur zonder problemen gevaren. Het voel wel een beetje dom allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 25 apr 2015 19:15 #619552

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nee hoor niet dom maar en mooi leer moment

Koelvloestof gaat maar een paar jaar mee en dan os aan te reden om deze om de 2a3 jaar te vervangen.

Let wel op dat je en goeie niet doscounter koelvloestof koopt voor gietijzeren blokken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 25 apr 2015 19:52 #619573

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Koelvloeistof voor gietijzer blokken?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 25 apr 2015 20:07 #619576

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Id je heb deze ook voor alumium klokken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 07:53 #619629

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
ok.
Mijn Timray en Sole zijn van gietijzer, ik heb hier niet opgelet welke koelvloeistof ik daarin heb gedaan.

Welke raad jij mij aan?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 08:56 #619653

@Fer, zal ik doen. Welke kleur raad je aan? Groen of rood?

Ik heb er nu gewoon schoon water in gedaan. Die tap ik af en dan komt alle rommel wel mee die er misschien in zit. De slangen die ik demonteerde waren allemaal schoon van binnen, dus ik neem aan het blok verder ook. Regelmatig heb ik tijdens de tocht gekeken of het niveau gelijk bleef en dat was zo. Ik heb ook voldoende power want ik voer makkelijk 5,5 knoop toen ik bijna vol gas de brug van de A6 moest halen. Ik heb dus sterk het vermoeden dat er geen blijvende schade aan het blok is. Olie blijft ook op niveau en schoon. Koelwater is handwarm bij de uitlaat. Oliedruk bleef ook goed aanwezig. Ik vond alleen dat de motor iets meer witte rook produceerde dan ik gewend ben. Ik wil nu wel de temperatuursensor van het koelwater (intern) vervangen, want deze moet dus normale waarden van zo'n 80 a 90 graden hebben. Ik vermoed dat het blok nu iets kouder blijft, gezien ook de witte rook?

Achteraf vallen heel veel dingen nu op hun plek. Toch raar dat niet goed zichtbaar was (voor mij althans) dat de motor indirect gekoeld is. Wel goed nieuws natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 09:10 #619657

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Witte rook duid op waterdamp, misschien toch een klein lekje?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 09:21 #619661

Maarten-Jan schreef :
Toch raar dat niet goed zichtbaar was (voor mij althans) dat de motor indirect gekoeld is. Wel goed nieuws natuurlijk!

Toch is dat vrij simpel te zien.
Bij indirecte koeling zit er altijd een warmtewisselaar op de motor aan de uitlaatkant.
Bovendien zit daar een vuldop bovenop.
Op een direct gekoelde motor zit geen vuldop.
Ook heeft een indirect gekoelde motor naast de impellerpomp ook een interne koelwaterpomp die i.h.a. vóórop de motor zit boven de krukas en aangedreven wordt door de V-snaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 09:22 #619662

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Blauwe

De witte rook is die adem afsnijden of gewoon stoom.

Lekke koppijg is makkelijk te constateren bij jou motor, bij draaiende motor de dop van de warmtewisselaar er af halen en kijken of er luchtbelletjes naar boven komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 10:20 #619678

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2618
Fer schreef :

Lekke koppijg is makkelijk te constateren bij jou motor, bij draaiende motor de dop van de warmtewisselaar er af halen en kijken of er luchtbelletjes naar boven komen

Fer, nou heb ik toch altijd gedacht dat je bij een draaiende of warme motor nooit de vuldop moet losdraaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 10:22 #619679

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kan gewoon hoor maar pas en beetje op bij een hete motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 10:26 #619680

martinw schreef :
Fer schreef :

Lekke koppijg is makkelijk te constateren bij jou motor, bij draaiende motor de dop van de warmtewisselaar er af halen en kijken of er luchtbelletjes naar boven komen

Fer, nou heb ik toch altijd gedacht dat je bij een draaiende of warme motor nooit de vuldop moet losdraaien?

Even Ferretje spelen.
Dat is bij een auto inderdaad zo omdat daar het koelwater boven de 100 graden kan zijn en dus onder druk staat.
Bij een scheepsdiesel is het koelwater maar ca. 80 graden en staat beslist niet onder druk .
Bovendien hoef je dat echt niet bij een hete motor te doen hoor.
Trouwens, bij een lekke koppakking zal starten moeilijk gaan.
En als laatste ; witte rook , agfkomstig van een lekke koppakking zie je echt niet bij een scheepsdiesel omdat je immers al grote hoeveelheden water in de uitlaat spuit :huh: . dat beetje van die lekke koppakking zie je echt niet.Overigens produceert het verbrandingsproces van brandstof ook aardig wat water.
En witte rook , of beter damp heb je bij temperaturen onder c'10 graden altijd wel.Hoe kouder hoe meer.
Het uitlaatgas bij een boot is nl door het inspuiten van het koelwater altijd met waterdamp verzadigd i.t.t. bij een auto en zal dus bij afkoeling al snel witte damp geven (=condensatie).
Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2015 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 11:13 #619694

Bij indirect gekoelde scheepsmotoren is er welm degelijk een beetje overdruk in het interne koelsysteem.
Niet zo veel als bij automotoren, maar voldoende om er voorzichtig mee te zijn wanneer de motor op volle bedrijfstemperatuur is.
De dop voorzichtig wat los draaien en eerst dat beetje overdruk aflaten kan echt een verbrandde hand schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor raakt oververhit 26 apr 2015 12:12 #619709

Saeftinghe schreef :
Bij indirect gekoelde scheepsmotoren is er welm degelijk een beetje overdruk in het interne koelsysteem.
Niet zo veel als bij automotoren, maar voldoende om er voorzichtig mee te zijn wanneer de motor op volle bedrijfstemperatuur is.
De dop voorzichtig wat los draaien en eerst dat beetje overdruk aflaten kan echt een verbrandde hand schelen.

Een heel klein beetje overdruk kan er ontstaan omdat de lucht die er altijd boven het niveau zit opwarmt maar dat is maar weinig hoor en beslist niet gevaarlijk , zeker niet als je de dop voorzichtig losdraait.
Koken kan de koelvloeistof absoluut niet , zelfs niet bij 100 graden omdat het kookpunt bij atmosferische druk op iets van 130-140 graden ligt.
Behalve dan als je er abusievelijk ruitensproeierantivries in hebt gedaan :evil: :whistle: .

Uiteraard moet je de dop voorzichtig met een doek losdraaien
maar echt gaan stomen zal de boel heus niet .
Tenzij de temperatuur veel te hoog is opgelopen door bijv. een lek in het koelsysteem zoals bij een auto wel eens kan gebeuren.

En , zoals ik al schreef , de bedoelde test op een lekke koppakking hoef je echt niet bij een hete motor te doen.

Overigens kan , zoals ik al schreef, witte damp nooit een aanwijzing zijn voor een lekke koppakking bij een scheepsdiesel met een watergekoelde uitlaat. Dat in tegenstelling met een automotor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl