Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krachtverlies dieselmotor

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 08:47 #618939

sy helios schreef :
@Ilex; Het probleem doet zich voor als de motor warm loopt.

>dat heb je zelf verzonnen, want dat staat er niet

edit;
het zou wel kunnen...
maar ook na teveel dieselvraag (filters...)

er staat dat als hij een tijd volgas geeft het toerental terug loopt
niks verzonnen

bij mijn oude motortje als ik een paar minuten volgas voer liep de motor te warm en ging langzamer draaien en sloeg dan uit
de thermostaat ontkalkt en het probleem was over

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 09:25 #618951

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
"er staat dat als hij een tijd volgas geeft het toerental terug loopt
niks verzonnen"

>klopt, maar dat hij te warm wordt staat er niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 11:53 #618978

sy helios schreef :
"er staat dat als hij een tijd volgas geeft het toerental terug loopt
niks verzonnen"

>klopt, maar dat hij te warm wordt staat er niet

je hebt helemaal gelijk,vergeet maar wat ik hiervoor gemeld hebt

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 15:23 #619024

De klachten treden inderdaad op als ik bijvoorbeeld 15 minuten volgas doorga. Daarna lijkt het net of de kracht en het toerental afneemt.
Volgens mij heeft het inderdaad iets met topbelasting te maken.
Het lijkt mij handig eerst de staionaairvolgastest ( mooi woord) te doen, Dan weet ik direct ook of straks de snorkel op moet om de schroef eens te bekijken. De boot is er deze winter niet uit geweest, Wie weet ligt hier de oorzaak.
Zo niet dan ga ik de filters ( Grof en Fijn)langs.
De Manual adviseert ook te kijken of de uitlaat wel vrij kan puffen.
En spreekt ook over een niet goed werkende ontluchting. Zou dat kunnen met de hedendaagse ontluchters? Dat gaat toch vanzelf?
Tot nu toe dank aan allen voor hun adviezen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 15:37 #619029

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
succes
and keep on posted
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 17:37 #619060

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
sy helios schreef :
"er staat dat als hij een tijd volgas geeft het toerental terug loopt
niks verzonnen"

>klopt, maar dat hij te warm wordt staat er niet

En dat hij té warm wordt heb ik ook niet geschreven :huh:

Ik schreef
Het probleem doet zich voor als de motor warm loopt.

Beetje vriendelijker reageren ipv beschuldigingen uiten dat ik dingen verzin, graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 17:49 #619062

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
@Ilex
gelijk, te warm stond er inderdaad niet.
niet bedoeld om persoonlijk aan te vallen,
maar om niet gelijk een spoor in te duiken. Een probleem lost zich meestal sneller op door niet gelijk aannames te doen en even bij af te beginnen.

hoezo een kampeertafel op zijn kop :S
onee het is een lege bok
nu pas in het water?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 19:30 #619097

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De Bontekoe schreef :
De klachten treden inderdaad op als ik bijvoorbeeld 15 minuten volgas doorga. Daarna lijkt het net of de kracht en het toerental afneemt.
Volgens mij heeft het inderdaad iets met topbelasting te maken.
Het lijkt mij handig eerst de staionaairvolgastest ( mooi woord) te doen, Dan weet ik direct ook of straks de snorkel op moet om de schroef eens te bekijken. De boot is er deze winter niet uit geweest, Wie weet ligt hier de oorzaak.
Zo niet dan ga ik de filters ( Grof en Fijn)langs.
De Manual adviseert ook te kijken of de uitlaat wel vrij kan puffen.
En spreekt ook over een niet goed werkende ontluchting. Zou dat kunnen met de hedendaagse ontluchters? Dat gaat toch vanzelf?
Tot nu toe dank aan allen voor hun adviezen. :)
Als het aan de schroef zou liggen zou hij ook bij nog koude motor het gevraagde toerental niet halen. Ik weet niet welke ontluchter men bedoeld in het Manual, maar ik vermoedt de carter ontluchting. Dan krijg je een hoge carterdruk die het arbeidsproces tegen werkt.
Draai met warme motor eens de vuldop van de smeerolie los te draaien(lap erop) en kijk dan wat er gebeurt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 20:10 #619107

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2818
De Bontekoe schreef :
De klachten treden inderdaad op als ik bijvoorbeeld 15 minuten volgas doorga. Daarna lijkt het net of de kracht en het toerental afneemt.

Lijkt?????
Een beetje meer of minder toeren kan al een heleboel lijken omdat dingen ineens niet meer of juist wel mee trillen, rammelen etc.

Probeer er eerst eens achter te komen of de motor daadwerkelijk minder toeren gaat draaien als hij warm is.
Ik vind het vreemd dat de temperatuur van invloed is op het toerental. Probeer voor jezelf helder te krijgen of het echt wel de temperatuur is en niet het verschil tussen belast en onbelast, zware of lichte belasting (tegenwind bijv.), toegankelijkheid van voldoende koele lucht (is er opeens weer als je de machinekamer opent), etc. Hoewel hierboven betwijfeld zou ik toch ook het stangen/kabelstelsel even goed controleren op speling. Het is maar een heel klein klusje maar wel belangrijk om uit te sluiten. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik veel te moeilijk denk en loop te zoeken terwijl iets onnozels later de boosdoener blijkt te zijn. (buitenkabel iets te ver in een versleten kunststof behuizing geschoten, afstandsbusje tussen twee stukken kabel ingesleten, ronde gaatjes die ovaal worden etc.) Zeker als je nog niet zeker weet of het wel echt met de temperatuur te maken heeft moet je dit even nakijken. Zoals ik eerder al zei moet je de motor dan gewoon op de brandstofpomp zelf bedienen en dan het toerental vergelijken het toerental met bediening met de gashandel.

-Zit je luchtfilter dicht dan zou de motor behoorlijk zwart moeten roken.
-Zit er een brandstoffilter dicht dan gaat je motor onder vollast al behoorlijk snel inhouden. Namelijk als de brandstof die in de filters aanwezig is op os. Dit duurt echt geen kwartier, maar eerder een minuut of drie/vier.
-Water in het brandstofsysteem geeft heel veel witte rook, als je motor tenminste nog draait.
-Wat Douwe over de schroef zegt onderschrijf ik. Wel moet ik even aanvullen dat de carterontluchting best een beetje mag 'walmen'. Zolang je het met een doekje dicht kunt drukken zonder dat de lucht zich overal door of langs het doekje perst is er niets aan de hand.
Succes en houd ons op de hoogte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 20:16 #619111

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
sy helios schreef :

hoezo een kampeertafel op zijn kop :S
onee het is een lege bok
nu pas in het water?

Voorlopig geen boot meer, vandaar de lege bok. Zoektocht naar cat.
(Al sluit ik andere niet uit :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 20:59 #619123

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Rikken schreef :
De Bontekoe schreef :
De klachten treden inderdaad op als ik bijvoorbeeld 15 minuten volgas doorga. Daarna lijkt het net of de kracht en het toerental afneemt.

Lijkt?????
Een beetje meer of minder toeren kan al een heleboel lijken omdat dingen ineens niet meer of juist wel mee trillen, rammelen etc.

Probeer er eerst eens achter te komen of de motor daadwerkelijk minder toeren gaat draaien als hij warm is.
Ik vind het vreemd dat de temperatuur van invloed is op het toerental. Probeer voor jezelf helder te krijgen of het echt wel de temperatuur is en niet het verschil tussen belast en onbelast, zware of lichte belasting (tegenwind bijv.), toegankelijkheid van voldoende koele lucht (is er opeens weer als je de machinekamer opent), etc. Hoewel hierboven betwijfeld zou ik toch ook het stangen/kabelstelsel even goed controleren op speling. Het is maar een heel klein klusje maar wel belangrijk om uit te sluiten. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik veel te moeilijk denk en loop te zoeken terwijl iets onnozels later de boosdoener blijkt te zijn. (buitenkabel iets te ver in een versleten kunststof behuizing geschoten, afstandsbusje tussen twee stukken kabel ingesleten, ronde gaatjes die ovaal worden etc.) Zeker als je nog niet zeker weet of het wel echt met de temperatuur te maken heeft moet je dit even nakijken. Zoals ik eerder al zei moet je de motor dan gewoon op de brandstofpomp zelf bedienen en dan het toerental vergelijken het toerental met bediening met de gashandel.

-Zit je luchtfilter dicht dan zou de motor behoorlijk zwart moeten roken.
-Zit er een brandstoffilter dicht dan gaat je motor onder vollast al behoorlijk snel inhouden. Namelijk als de brandstof die in de filters aanwezig is op os. Dit duurt echt geen kwartier, maar eerder een minuut of drie/vier.
-Water in het brandstofsysteem geeft heel veel witte rook, als je motor tenminste nog draait.
-Wat Douwe over de schroef zegt onderschrijf ik. Wel moet ik even aanvullen dat de carterontluchting best een beetje mag 'walmen'. Zolang je het met een doekje dicht kunt drukken zonder dat de lucht zich overal door of langs het doekje perst is er niets aan de hand.
Succes en houd ons op de hoogte!

Mijn verhaaltje carterontluchting i.v.m toerenverlies zou duiden op een evt. verstopte ontluchting.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl