De Bontekoe schreef :
De klachten treden inderdaad op als ik bijvoorbeeld 15 minuten volgas doorga. Daarna lijkt het net of de kracht en het toerental afneemt.
Lijkt?????
Een beetje meer of minder toeren kan al een heleboel lijken omdat dingen ineens niet meer of juist wel mee trillen, rammelen etc.
Probeer er eerst eens achter te komen of de motor daadwerkelijk minder toeren gaat draaien als hij warm is.
Ik vind het vreemd dat de temperatuur van invloed is op het toerental. Probeer voor jezelf helder te krijgen of het echt wel de temperatuur is en niet het verschil tussen belast en onbelast, zware of lichte belasting (tegenwind bijv.), toegankelijkheid van voldoende koele lucht (is er opeens weer als je de machinekamer opent), etc. Hoewel hierboven betwijfeld zou ik toch ook het stangen/kabelstelsel even goed controleren op speling. Het is maar een heel klein klusje maar wel belangrijk om uit te sluiten. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik veel te moeilijk denk en loop te zoeken terwijl iets onnozels later de boosdoener blijkt te zijn. (buitenkabel iets te ver in een versleten kunststof behuizing geschoten, afstandsbusje tussen twee stukken kabel ingesleten, ronde gaatjes die ovaal worden etc.) Zeker als je nog niet zeker weet of het wel echt met de temperatuur te maken heeft moet je dit even nakijken. Zoals ik eerder al zei moet je de motor dan gewoon op de brandstofpomp zelf bedienen en dan het toerental vergelijken het toerental met bediening met de gashandel.
-Zit je luchtfilter dicht dan zou de motor behoorlijk zwart moeten roken.
-Zit er een brandstoffilter dicht dan gaat je motor onder vollast al behoorlijk snel inhouden. Namelijk als de brandstof die in de filters aanwezig is op os. Dit duurt echt geen kwartier, maar eerder een minuut of drie/vier.
-Water in het brandstofsysteem geeft heel veel witte rook, als je motor tenminste nog draait.
-Wat Douwe over de schroef zegt onderschrijf ik. Wel moet ik even aanvullen dat de carterontluchting best een beetje mag 'walmen'. Zolang je het met een doekje dicht kunt drukken zonder dat de lucht zich overal door of langs het doekje perst is er niets aan de hand.
Succes en houd ons op de hoogte!