Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krachtverlies dieselmotor

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 12:22 #618725

Mijn Vetus M3 uit 1983 doet het normaal gesproken prima. Als ik echter een tijd vol gas geef, maakt hij minder toeren maximaal dan daarvoor. Dus minder toeren en minder kracht. :sick: Het is geen veilige gedachte met de plannen die ik heb om mijn eerste zee-uitstapje te maken.


Ik heb het water bij het scheidingsfilter afgetapt. Dat lijkt te werken.
Overigens haalt de motor maximaal 2300 toeren,terwijl dat volgens de handleiding 2700 moet kunnen zijn.
Kan het aan de schroefblad ( driedelig) liggen of spelen er andere zaken (andere filters, water in brandstoftank of toereninstelling?

ilCigno: typfoutje in topictitel even verholpen
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 14:03 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 12:55 #618734

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Het koppel van een dieselmotor neemt over de jaren heen langzamerhand af, door compressieverlies tengevolge van slijtage van o.a. zuigerveren, minder goed sluitende kleppen, door minder wordende verbranding door "slijtage" van de verstuivers etc.
De langzame achteruitgang van de motor is te meten. Een goede test is om in de box volgas te geven en dan de toeren te meten. Als je dat elk jaar doet onder dezelfde omstandigheden, dan zie je dat het maximaal haalbare toerental elk jaar iets daalt.
Het simpelste is om de verstuivers te laten testen of vernieuwen. Het aanpakken van de zuigerveren, kleppen, koppakking etc. begint op een revisie te lijken.
Aanpassen van de schroef om meer toeren te krijgen, bijv. spoedverkleining kan ook, maar dan pas je de schroef aan bij een wellicht gesleten motor.
Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 13:12 #618737

als je langere tijd volgas vaart kan het ook zijn dat de motor te warm word.ik denk aan een thermostaat of de inwendige waterpomp

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 13:23 #618741

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Als het toerental vroeger ok was, dan ligt het niet aan de schroef, tenzij er een andere opzit of dat het het verstelbare is waar wat misgelopen is.

Ik zou het in filters zoeken, te beginnen met de dieselfilters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 13:36 #618744

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ilex schreef :
Als het toerental vroeger ok was, dan ligt het niet aan de schroef...

Kan natuurlijk wel zijn dat je schroef onder de pokken of andere rotzooi zit.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 13:36 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 13:53 #618748

  • JeroenFemke
  • JeroenFemke's Profielfoto
wybeslot schreef :
Ilex schreef :
Als het toerental vroeger ok was, dan ligt het niet aan de schroef...

Kan natuurlijk wel zijn dat je schroef onder de pokken of andere rotzooi zit.

Yep, dit hadden wij van de zomer. Moter maakte steeds minder toeren. Dit bleek uiteindelijk door pokken op de schroef te komen. Afhankelijk van het koppelverloop van je motor kan dit er voor zorgen dat je motor ineens een paar honderd toeren minder maakt (als je bijvoorbeeld net niet meer over die piek in je koppelverloop heen komt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 14:29 #618759

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
en is de boot ook schoon van onderen?

En hoevoller je je boot stopt met gewicht hoe meer werk de motor moet maken om aan de toeren te komen.

Onlangs een schroefberekening laten doen voor mijn motor en hierbij vroeger ze ook om het gewicht van de boot. Ik heb een schatting gemaakt voor als die vaarklaar is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 15:43 #618779

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik zou inderdaad eerst de filters doen. luchtfilter is zo een metalen? even goed ontvetten en schoonmaken. Verder brandstoffilter vervangen.

als dat geen verbetering geeft zou ik de kleppen stellen en daarna de compressie meten.

als dat goed is zou ik de boot inderdaad de kant op halen en eens goed schoon spuiten. er van uitgaande uiteraard dat hij al een jaar of 4 niet op de kant geweest is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 15:47 #618781

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Luchtfilter, ik zie dat je van die mooie pluizige kleedjes tegen de wand van de motorkast hebt.
Zou zomaar een deel van in je filter kunnen zitten.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 15:52 #618783

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Als luchtfilter verstopt zit rookt de motor pikzwart.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 15:55 #618784

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Iets anders: Zijn dat Tubano slangen?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 16:24 #618791

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
@Faran,
zo te zien inderdaad van die afzinkslangen

wat TS niet zegt, is gemeten MET schroef?
zo ja, simpel testje; wat is het gedrag in Neutraal?
>zijn filters e/o motor slecht etc> dan zal het nog steeds slecht zijn
>wel goed; schroef
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 17:22 #618803

Afgelopen najaar tijdens terugvaart v friesland naar enschede hetzelfde gehad.
Na een paar uur stevig varen ineens teruglopen van toerental en snelheid.
Navraag gedaan bij een techneut vd ewv en tot de conclusie gekomen dat luchttekort een oorzaak kan zijn.
Twee weken terug weer uren gevaren op motor met geopende zijklep in kajuit.
Zuurstof genoeg dus en de motor heeft geen enkele keer ingehouden op toerental of snelheid!
Het is maar een tip....
Groet,
Ids
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 17:24 #618805

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
JeroenFemke schreef :
wybeslot schreef :
Ilex schreef :
Als het toerental vroeger ok was, dan ligt het niet aan de schroef...

Kan natuurlijk wel zijn dat je schroef onder de pokken of andere rotzooi zit.

Yep, dit hadden wij van de zomer. Moter maakte steeds minder toeren. Dit bleek uiteindelijk door pokken op de schroef te komen. Afhankelijk van het koppelverloop van je motor kan dit er voor zorgen dat je motor ineens een paar honderd toeren minder maakt (als je bijvoorbeeld net niet meer over die piek in je koppelverloop heen komt).

Aangroei van pokken is niet plots als de motor warm loopt... :whistle:

Ook het gewicht van de boot (volgeladen tijdens het seizoen) heeft niets te maken met het toerental: de massa van het water verandert niet.

Mijn ervaring leert dat onbelast ook een vervuilde filter soms net genoeg doorlaat om het verschil niet op die manier te kunnen vaststellen. Maar je kan het proberen, uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 18:07 #618812

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je machinekamer continu voorzien van verse lucht zou best eens bij kunnen dragen aan het rendement van je motor. Op een gegeven moment wordt het wel erg warm binnen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 19:47 #618841

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Fly-Tour schreef :
Je machinekamer continu voorzien van verse lucht zou best eens bij kunnen dragen aan het rendement van je motor. Op een gegeven moment wordt het wel erg warm binnen...

Dat is waar hoe lager de temp van je inlaatlucht, hoe beter, en andersom natuurlijk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 20:20 #618859

  • JeroenFemke
  • JeroenFemke's Profielfoto
Ilex schreef :
JeroenFemke schreef :
wybeslot schreef :
Ilex schreef :
Als het toerental vroeger ok was, dan ligt het niet aan de schroef...

Kan natuurlijk wel zijn dat je schroef onder de pokken of andere rotzooi zit.

Yep, dit hadden wij van de zomer. Moter maakte steeds minder toeren. Dit bleek uiteindelijk door pokken op de schroef te komen. Afhankelijk van het koppelverloop van je motor kan dit er voor zorgen dat je motor ineens een paar honderd toeren minder maakt (als je bijvoorbeeld net niet meer over die piek in je koppelverloop heen komt).

Aangroei van pokken is niet plots als de motor warm loopt... :whistle:

Ook het gewicht van de boot (volgeladen tijdens het seizoen) heeft niets te maken met het toerental: de massa van het water verandert niet.

Mijn ervaring leert dat onbelast ook een vervuilde filter soms net genoeg doorlaat om het verschil niet op die manier te kunnen vaststellen. Maar je kan het proberen, uiteraard.


Antwoord was dan ook gericht op de tweede opmerking van topicstarter (maximum toerental 2300 ipv 2700).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 20:22 #618861

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
@TS
stond de motor nu in zijn vrij of met schroef in bedrijf?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 20:30 #618863

Bedankt voor jullie goede ideeën. Ik heb op dit punt weer richting in mijn leven. :)
Ik begin met de stationairgasgeeftest: Schroef of motor dus. Volgens de manual moet de motor 3600 toeren maximaal kunnen halen. Bij mij eindigt het bij 2500 toeren. En dat vind ik nog wel een verschil
Dan de lucht en brandstoffilters, de lucht toevoer. En daarna de dingen die echt geld kosten...Inspuiters kleppen etc.
We gaan de hele riedel af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 20:32 #618866

De toeren zijn tot nu toe gemeten in belaste staat en niet in de vrijloop. Dat is dus het eerste wat ik ga doen. Dat maakt veel duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 21:18 #618878

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2818
Een dieselmotor heeft op de brandstofpomp normaal gesproken ook een stelschroef waarmee je de 'volgas' stand kunt bepalen. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat deze wat verlopen is waardoor je gewoon niet meer 'volgas' kunt geven. Ook kan het zijn dat er ergens speling in de kabel/stang tussen handel en motor zit waardoor je de 'volgas' stand niet eens bereikt. Die 3600 toeren zou hij in zijn vrij met echt 'volgas' (dus op de pomp bedienen, niet vanuit de kuip!)moeten halen. Haalt hij dit niet en is de stelschroef ook niet de spelbreker dan komen de hierboven genoemde oorzaken een voor een aan bod.
Het plotseling veranderen van het toerental kan ook komen doordat de kabel/stang net even ergens aan of achter blijft haken, een borgringetje ergens tussen schiet, de kabel of stang een beetje buigt, of meer van dat soort rare dingen die bij oudere motoren (waarbij overal langzaam een beetje speling op komt) wel vaker voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 22 apr 2015 23:45 #618888

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
De Bontekoe schreef :
Overigens haalt de motor maximaal 2300 toeren,terwijl dat volgens de handleiding 2700 moet kunnen zijn.
De Bontekoe schreef :
Volgens de manual moet de motor 3600 toeren maximaal kunnen halen. Bij mij eindigt het bij 2500 toeren.
Een bont verhaal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 06:48 #618903

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
De tips en opmerkingen hier zijn goed bedoeld, maar ik hoop dat ts systematisch te werk gaat en niet gelijk alles opengooit...
Het probleem doet zich voor als de motor warm loopt. Niets met kabels of schroeven te maken, toch?
Begin bij het begin: filters.
Op zee is dat toch ook het eerste waar je aan denkt? Waarom dan niet in de haven?
Just my 2cts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 08:36 #618933

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
@Ilex; Het probleem doet zich voor als de motor warm loopt.

>dat heb je zelf verzonnen, want dat staat er niet

edit;
het zou wel kunnen...
maar ook na teveel dieselvraag (filters...)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 23 apr 2015 08:37 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachtverlies dieselmotor 23 apr 2015 08:38 #618934

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Alleen water aftappen van het dieselfilter is niet genoeg. Filtertjes in de brandstofsysteem schoon?. Ook slangfiltertje als dit aanwezig is?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl