Beste allen,
Sinds afgelopen jaar zijn wij in bezit van een FS26. Nu we de boot weer gereedmaken om te water te gaan kwam de volgende vraag naar boven.
Volgens mij zit op mijn polyester schip met vaste inboard (Farymann K34M) en directe waterkoeling geen anode geplaatst op de schroefas en zou dit wel moeten.
Nu heb ik op internet en ook op dit forum de zoekoptie gebruikt om aanvullende informatie te vinden over de noodzaak van een anode, de plek van de anode en het soort metaal van de anode.
Middels de zoekoptie tal van verschillende reacties gehoord, en door al deze diverse antwoorden eigenlijk nog geen antwoord op mijn eigen vraag; derhalve dus een eigen draadje.
Vraag 1.
Huidige situatie is dus, bij mijn weten, zonder anode op de schroefas. Volgens mij zou er wel één op moeten, klopt dat? Waar zou de anode op moeten komen, op de schroefas zelf (hier is volgens mij te weinig ruimte voor) of mag die ook op de 'koker'?
Vraag 2.
Ik las in andere topics dat de anode ook op de motor zou kunnen zitten. Indien er een anode op de motor zit, is dan een aanvullende anode op de schroefas nog noodzakelijk?
Waar zou ik de anode kunnen vinden, mits aanwezig, op een Farymann K34M?
Vraag 3.
Nu zag ik dat sommige schepen die momenteel op de kant staan ook geen anode op de schroefas hebben, via een jachtwerf kreeg ik te horen dat een anode niet altijd nodig is bij een vetgesmeerde schroef op een polyester schip

?
Kan het inderdaad zijn dat er helemaal
geen anode nodig is?
Onderstaande enkele foto's ter illustratie.
Foto 1 + 2 mijn schroef(as) > m.i. te weinig ruimte voor een anode direct op de as > dus dan op de 'koker' plaatsen?
Foto 3 > situatie zoals die momenteel is bij mijn buurman in de haven.
Foto1 + 2;
Foto 3