Iedereen bedankt voor de reacties.
Omdat dit forum is voor de lering ende vermaak zal ik de oplossing en stappen uiteen zetten.
Omdat ik vermoedde dat de thermostaat verkalkt was en vast zat heb ik deze er uitgehaald.
Echter toen nog steeds geen koelwater direct na de start.
bij stationair niet en bij meer toeren ook niet. wel kwam er rook uit het koelwaterbuisje.
wanneer ik de motor in de vooruit zette kwam er koelwater en dan bleef het goed, ook bij stationair. Wanneer ik dit startproces herhaalde echter dan de motor in de achteruit, dan kwam er geen koelwater. (de uitlaat gaat via de schroef.)
Mijn conclusie was dat er rookgasdruk opbouw in de staart optrad en ook in het koelwaterkanaal en dat dit het koelwater tegen hield. In de vooruit, ontstond er onderdruk in de staart omdat de rookgassen met de waterstroom mee er uitgezogen werden. Er moest ergens een lek zitten.
Kortom naar De Goede watersport in Beltschutsloot. Ondanks de drukte hebben ze me meteen geholpen.
Er zat een heel klein braampje in de onderplaat en het deksel van de impellor agv slijtage. Dit en het aansluitrubber op de koelwaterpomp vervangen. Veel lof voor De Goede, dit had ik nooit gevonden.