Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boiler en galvanische corrosie

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 04:50 #637078

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5234
Goededag,

Ik wil mijn huidige boiler vervangen.
Daarvoor heb ik de ISOtherm spa15 op het oog, deze heeft een RVS vat en een RVS warmtewisselaar voor het aansluiten op het koelwater van mijn motor (YANMAR 2YM15).

Nu vraag ik mij af, een RVS warmte wisselaar met een (giet)ijzer koelwatersysteem van moter, kan dit nog problemen opleveren/

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 06:37 #637094

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6943
Galvanische corrosie kan alleen ontstaan als er een gesloten (elektrische) stroomkring is.
Als je de boiler met kunstof/rubber slangen aansluit zijn er geen problemen te verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 07:14 #637103

Wat Dirk zegt
En.... Ik neem aan dat het zaakje wordt verwarmd door koelvloeistof?
Daar zijn ook nog eens corrosie beschermende stoffen aan toegevoegd.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 08:12 #637120

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18622
Hier is in het verleden al eens fel over gedebatteerd in dit draadje
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 14:33 #637247

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5234
Timo,

Ik wil natuurlijk geen oude discussies oprakelen :laugh: .
Maar bedankt voor de link, ik had al wel wat gezocht, maar weinig gevonden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 15:53 #637277

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
tweakers.net/reviews/245/5/wat...l-1-de-radiator.html

zie het resultaat in dit topic. een aluminium warmtewisselaar voor op een computer processor in combinatie met een koperen radiator van een auto is na 6 maanden gebruik onbruikbaar wanneer er puur water is gebruikt zonder toevoegingen om het te voorkomen.

Na schoonmaken zal hij uiteraard nog wel even mee kunnen maar toch.. voorkomen is beter als genezen.

met koelvloeistof of toevoegingen is het geen issue.

als je een shunt op de motor hebt op het interne deel is het dus geen probleem. dan gaat er koelvloeistof doorheen en door de toevoegingen is er een vorm van bescherming. wanneer je een directe koeling hebt raad ik het af om bovenstaande reden.

een stroomkring heeft er niets mee te maken. draai maar eens een alu schroef in een blok koper. het minst edele metaal offert zich op.
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 16:11 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 16:38 #637289

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5234
Mephisto schreef :
tweakers.net/reviews/245/5/wat...l-1-de-radiator.html

zie het resultaat in dit topic. een aluminium warmtewisselaar voor op een computer processor in combinatie met een koperen radiator van een auto is na 6 maanden gebruik onbruikbaar wanneer er puur water is gebruikt zonder toevoegingen om het te voorkomen.

Dit is inderdaad waar ik mij wat zorgen over maakte, maar ik begrijp dat de koelvloeistof (de motor heeft een intern koelsysteem) deze corrosie tegen gaat.

Misschien dat het bovenstaande wel het lekken van mijn huidige boiler verklaard.
Dit is een aluminium vat met (naar ik vermoed) rvs of koperen warmte wisselaar.
Na demontage van mijn oude boiler en het verwijderen van de isolatie zijn er willekeurig over het vat verspreid wel 10 kalk spoortjes. Na het vat gevuld en onder druk gezet te hebben zijn er zeker 2 van de die plekjes die beginnen te lekken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 17:04 #637298

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6943
Galvanische corrosie, de naam zegt het al, heeft alles te maken met een stroomkring. zie wikipedia
Een alu bout in koper, mits goed droog, geeft geen galvanische corrosie.

Als in jouw geval een aluminum boiler vat lekt, heeft dit niets met koelwater te maken. Het koelwater komt niet in kontakt met het vat, maar alleen met de (binnenkant van de) warmtewisselaar.
Als er inderdaad warmtewisselaar in het vat zit van een ander metaal dan het vat, dan is dat vragen om problemen. Zit er nog garantie op?

Die foto's op tweakers is geen galvanische corrosie, maar algen of ander biologisch groeisel.
Here it is, plus six months.

I think it could be time for a communal "Eeeeeww!"

Water cooled computers, naturally, tend to keep their cooling water a bit warmer than ambient. That, plus the non-sterile nature of the system, means they're quite capable of turning into algae farms if you don't add something to the water to kill off the microflora.

It's hard not to notice all of your cooling pipes turning green, of course, and nothing like that had happened to the Senfu system. I'd given it the occasional token slug of denatured alcohol ("methylated spirits", here in Australia), but it didn't really seem to need it.

The crud inside the water block was only somewhat slimy. And it wasn't smelly, and it wasn't bright green, brown or red. It's less revolting than it looks. Think flaky tile grout. That's what it's like.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 17:53 #637307

Galvanische corrosie treedt op als er drie zaken aanwezig zijn:

Metalen met een verschillende corrosie potentiaal.
Een elektrisch geleidende verbinding tussen de twee metalen.
Een vochtige elektrische geleider die beide metalen verbindt.

bron: plakagroup.com/nl-BE/PLAKA-Bel...in-contact-met-verz/
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 18:06 #637312

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
je hebt helemaal gelijk in de theorie,

alleen in de praktijk is er altijd vocht bij gekomen of komt er vocht bij omdat de 2 materialen een ander uitzettings coëfficiënt hebben.

Waneer er lucht tussen kan komen komt er ook water tussen.

In de praktijk gaat aluminium in koper zonder uitzonderingen vreten.

Alleen wanneer je dit in een omgeving toepast die 100% schoon en vochtvrij is, of een coating gebruikt dan is het risico er niet. de 2e optie is dan een betere want de eerste optie bestaat vrijwel nergens

een restantje snij olie, vet van je handen of andere zaken met een PH rond de 7 zijn een recept voor galvanische corrosie. het enige wat je nodig hebt is een neutraal electrolyt.

Overigens op korte termijn zal je dat niet merken. op langere termijn merk je het wel degelijk.

Andersom levert het minder problemen op. De schroef moet altijd gelijk zijn aan of edeler zijn als het materiaal wat je vast wil schroeven
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 18:36 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 18:07 #637313

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18622
Mephisto schreef :
Met gedemineraliseerd water en geen licht doorlatende slangen is de kans op algengroei vrijwel nihil.
Waar moet dat water dan in? In het het koelsysteem zit immers koelvloeistof
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 18:20 #637315

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ilCigno schreef :
Mephisto schreef :
Met gedemineraliseerd water en geen licht doorlatende slangen is de kans op algengroei vrijwel nihil.
Waar moet dat water dan in? In het het koelsysteem zit immers koelvloeistof
ja in een koelsysteem van een boot wel als het een indirect gekoeld systeem betreft, en daarmee heb je de beschermingsmiddelen te pakken als de toevoegingen nog niet uitgewerkt zijn.

maar in het koelsysteem van een PC gebruik je in principe gewoon gedemineraliseerd water met zo min mogelijk toevoegingen.

koelvloeistof heeft namelijk een veel mindere warmteoverdracht door alle beschermingsmiddelen maar voornamelijk door de glycol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 19 juni 2015 21:25 #637368

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5234
rooiedirk schreef :
Als in jouw geval een aluminum boiler vat lekt, heeft dit niets met koelwater te maken. Het koelwater komt niet in kontakt met het vat, maar alleen met de (binnenkant van de) warmtewisselaar.
Als er inderdaad warmtewisselaar in het vat zit van een ander metaal dan het vat, dan is dat vragen om problemen. Zit er nog garantie op?
Garantie? :laugh: De boiler is 10 jaar oud, dus de garantie is al wel eventjes verlopen...
Ik zou alleen (uit nieusgierigheid) een verklaring voor de vele zeer kleine lekages willen hebben.
Mijn vader opperde dat er misschien staal splinters in de glaswol isolatie hebben gezeten en dat die voor de aantasting van de aluminium boiler hebben gezord...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler en galvanische corrosie 20 juni 2015 05:41 #637393

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6943
Ik zou alleen (uit nieusgierigheid) een verklaring voor de vele zeer kleine lekages willen hebben.
Als het van buiten komt, moet je bij de lekages putjes kunnen vinden. Anders de slijptol d'r in en kijken of je putjes aan de binnenkant vindt.
Maar aluminium blijft een erg gevoelig materiaal. (Als eigenaar van een alu bootje weet ik daar alles van :evil: ) Een keer ondoordacht een slijptol gebruiken, waardoor de 'straal' de verkeerde kant opgaat kan genoeg zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl