Ik moet zeggen dat ik zo lang mogelijk redelijk ben geweest. Nog even een tijdslijn:
1 dag (3 weken te gaan):
Ik: "Kunnen we de boot neer leggen zodat je er aan kan werken?"
Hij: "Nee, ik moet nog wat dingen doen aan mijn eigen boot, vrijdag ligt die weer in de box op de jachthaven, dan pas jij er bij.
"
8ste dag (2 weken te gaan):
Ik (Gebeld): "Kunnen we hem neerleggen, je hebt immers nog maar 2 weken tot opleverdatum"
Hij: "Ja, kom maar brengen, we zoeken wel even een hoekje, mijn eigen boot ligt er namelijk nog"
12de dag (~1 week te gaan):
Ik en mijn vrouw zijn langs gegaan om de vorderingen te bekijken.
Ik: "Er is nog helemaal niets gedaan, onze boot ligt er nu 1 week, de eerste week wilde je hem niet, dus er is nog een week over."
Hij: "Maar in een week lukt het niet, hoor. Ik heb meer tijd nodig. Maar we gaan er nu met 3 man aan door totdat die af is."
Die zaterdag zijn ze begonnen met het verwijderen van het blok. Die zou die dag er uit zijn.
Daarna ben ik iedere dag na mijn werk langs gegaan om te kijken of er vorderingen waren. Vaak als ik zo rond 16:30 kwam buurten waren ze niet bezig met de boot (steekproef, dus is natuurlijk niet 100% betrouwbaar).
Uiteindelijk is de 3rde week ook verstreken (er waren wel wat vorderingen, het nieuwe blok was een aantal keren gepast, en er moest nog wat speciaal draaiwerk gebeuren aan de schroefas) en moesten we met de auto naar een "nat palaver" voor de zomervakantie. In de vierde week werd mij op maandag verzekerd dat hij op vrijdag af zou zijn. Wat denk je? Belt ie vrijdag middag om te zeggen dat we Zaterdag een proefvaart kunnen maken (niet af op vrijdag dus!).
Zaterdag ochtend heen, ze waren nog niet klaar, "Kom maar terug over 1 uurtje" was het bericht. Na een uur terug gegaan. We konden varen! WOohooo..
Na 200M was het feestje voorbij. Motor oververhit. Toen heeft de beste man niet geluisterd naar mijn advies (ontluchten op het hoogste punt), maar direct de thermostaat uitgebouwd. Die deed het natuurlijk perfect, want het blok was getest door de mariniseerder, en voor goed bevonden! Na wat morren toch maar even op het hoogste punt ontlucht en er ging zowaar weer voor 2Liter aan koelvloeistof in.
Toen had ik nog niet de gelegenheid in de motor-ruimte te kijken, want alles was nog vies en smerig (vloer, dek, zeilhoes, etc). Ze zouden nog wel alles even schoonmaken en dan zou ik de boot om 17:00 op kunnen halen, zo gezegd, zo gedaan.
Ze waren het harpje van de giek kwijt, die zou die nog wel even in de brievenbus gooien (weer een niet nagekomen toezegging). Hij bleek uiteindelijk het harpje kwijt te zijn, en zo misste ik nog wel een stuk of 5 a 6 moeren en bouten van de stuurstand, de electra-installatie enz enz.
Maar goed, die avond terug naar de box en het werk ge-inspecteert. Met alle gevolgen zoals hierboven beschreven.
Dus of ik nog terug wil naar de beste man? Nou nee. Kan je het me kwalijk nemen?
Ik heb nu ruim 10 uren draaitijd, en het blok loopt echt perfect en de uitlijning op de schroefas is perfect. Dat dan weer wel....