Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: gebroken nokkenas - vervangen of repareren

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 08:00 #644401

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik heb hier een donor Honda b100 buitenboordmotor liggen met een gebroken nokkenas.

Ik heb de kop onderzocht in het deel boven de kleppen en er is verder geen schade aan te vinden.
Het onderblok is in goede conditie. de compressie is goed.

de 10 pk nokkenas is niet meer leverbaar bij Honda en via het alternatieve circuit is er alleen maar een 7.5 pk as te krijgen. die heeft lagere nokken en kan dus niet gebruikt worden als je ook daadwerkelijk 10 pk wil

ergens vind ik het toch zonde om het blok zo aan onderdelen te trekken voor de voorraad aangezien alleen de nokkenas aan 2en ligt.

ok. foto's zeggen meer als woorden:




nok waar de poelie op zit is van de as gebroken op het gat waar het bovenste lager mee gesmeerd wordt, dus halverwege het lager. de as is daar voorzien van een oliekanaal in het center.

de breuk is niet kaarsrecht maar wel strak.


het grootste probleem is het gebroken oliekanaaltje.

ik weet dat lassen geen optie is ivm krom trekken

Is er iemand die wel een idee heeft?
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 08:01 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 08:33 #644420

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Als ik zo die diepe kras op die nok zie,denk ik dat er wel meer is gebeurd het zal mij niks verbazen dat de kleppen ook een opdonder gehad hebben een nokkenas breekt niet zomaar.ik zou voor een tweede hans blok kijken als ik jou was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 09:05 #644430

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
een Volvo MB2A 50S maakt gebruik van dezelfde motor. ik heb daar destijds zonder mankeren een 10pk nokkenas in laten zetten dus die zou voor onderdelen ook in beeld kunnen komen. Oude Honda 9,9
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 09:44 #644443

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zeiloor schreef :
Als ik zo die diepe kras op die nok zie,denk ik dat er wel meer is gebeurd het zal mij niks verbazen dat de kleppen ook een opdonder gehad hebben een nokkenas breekt niet zomaar.ik zou voor een tweede hans blok kijken als ik jou was.
die diepe kras is een loopspoor van de olie keerring, en is in het echt niet diep. die zit nog ruim binnen de marge. uitschieten met een schroevendraaier geeft een diepere kras

ik had de compressie al gemeten, die was ruim binnen tolerantie, en ik heb de kop net gelicht, de kleppen zijn nog meer als prima en behoeven niet eens afstelling.

de as ligt in de motor gewoon nog keurig in de lagers en heeft totaal geen speling.

de klepstoters zijn keurig en hebben geen schade

de kleppen staan in een dichte positie en kunnen niet in aanraking komen met de zuigers.

de kleppen is ook helemaal niets aan te zien.

verder weet ik van de vorige eigenaar ook exact wat er mee is gebeurd. deze motor heeft een gebroken steun van het aantrek mechanisme, en dat is provisorisch vast gezet met een stuk metaal.

dat is losgekomen en heeft de poelie geblokkeerd.

toevallig is het breukvlak het zwakste stuk van de as, het zit halverwege het lager.

maar met de kop is technisch verder niets mis.

HPV, mocht je hem in onderdelen willen verkopen en het inderdaad de 10 pk nokkenas is dan ben ik uiteraard geïnteresseerd.
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 09:51 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 11:29 #644458

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Als ik die motor nog had gehad was t geen probleem maar die is inmiddels een jaar of achttien geleden al uit beeld verdwenen. Waren echt fantastische motortjes, heb m vaak aan proberen te trekken terwijl die al liep.... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 12:05 #644463

Zo'n breuk is typisch voor de plotselinge overgang van relatief flexibel naar stijf in de as door de grote olieboring en verder nog de dwarsboring. Door de aandrijving via de getande snaar en de dwarsbelasting hiervan ontstaan in de overgang hoge piekspanningen (torsie en buigspanning) die tot zo'n breuk leiden.
Zo'n breuk kan overigens hetzelfde effect hebben als een gebroken distributieriem en kan tot aanzienlijke motorschade leiden. Heb je de motor al gedemonteerd om zuigers en kleppen en drijfstangen te controleren? Op het moment dat de as breekt is er geen koppeling (via de tandriem) meer tussen de nokkenas (kleppen) en de krukas (zuigers) en omdat de zaak niet meteen stil staat is er vrijwel zeker schade. Geen schade is zeer zeer veel geluk of de zaak is gebroken meteen bij opstarten.

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 12:20 #644466

Overigens het breukvlak vind ik wel heel erg grof van structuur. Het lijkt wel gietmateriaal. Als het gietijzer is dan is lassen echt niet mogelijk. Bij staal zou je er een stuk van grotere dikte aan kunnen lassen met over de rest van het glijlagervlak dun materiaal toevoegen en daarna de as weer afdraaien tot oorspronkelijke diameter. De dwars olieboring zou ik schuin opnieuw aanbrengen naar de hoofdboring. Veel werk en echt werk voor een hobbyist/specialist?vakman.
De beste oplossing is een nieuwe of gebruikte zien te vinden.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 17 juli 2015 12:38 #644468

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ja ik heb de zuigers kleppen en drijfstangen al gecontroleerd op schade maar op de nokkenas na is alles gewoon goed. in open en dichte positie is er nog een stuk ruimte tussen de kleppen en zuigers zowel in open als dichte toestand. ook zijn er geen sporen zichtbaar dat de kleppen de zuigers geraakt hebben. Ze staan keurig gesteld en de compressie is prima.

Dat is exact de reden waarom het zonde is om deze als donor gekochte motor te slopen en niet draaiend te maken.

ik zit aan iets te denken maar moet dat eerst even uit zoeken of het haalbaar is. lassen is op deze plek geen optie. dat trekt geheid krom en inderdaad het lijkt gegoten dus zal het voorverwarmd moeten worden.

Ik zit te denken om het bovenstuk uit te draaien en er een holle bus in te krimpen. dan kan daar vervolgens het olie kanaaltje weer in geboord worden. eventueel met een speedy sleeve op het loopvlak
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 12:40 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 18 juli 2015 20:13 #644739

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik was een fotootje vergeten te maken.
hierbij een foto van de nokkenas met de tuimelaars en klepstoters.


Vanavond nog eventjes een uurtje gesleuteld aan het blok,

ik heb de oliepomp van de kop verwijderd en de gebroken nokkenas er uit gehaald.
Ik heb om test te draaien een nokkenas van een 7.5 pk in de kop geplaatst. de kop op het blok gemonteerd en het blok weer op het carter gezet.

Daarna de poelie terug geplaatst, de boel op tijd gezet en de riem er omheen gelegd.
het blok heb ik voorzien van olie en benzine. ik heb hem geprobeert te starten, maar hij gaf geen krimp. geen vonk.

De bedrading van de CDI even gecontroleerd en goed aangesloten. dat zat namelijk niet goed.
hierna gaven de bougies wel vonk en heeft hij probleemloos gelopen.

de gebroken nokkenas is er uit, en ik heb even met mijn pa (instrumentmaker) doorgesproken wat de beste oplossing is. er is meer dan genoeg vlees. We gaan de nokkenas iets uit draaien, een linkse draad er in snijden en een hol busje draaien met wederom een linkse draad die we er in schroeven.

daarna boren we het oliekanaaltje er weer in en dan moet die as weer bruikbaar zijn.
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 20:30 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 18 juli 2015 22:38 #644763

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
cool!
Mooi dat je het weer kan maken.
Leuk dat je pa instrumentmaker is en hij dit kan maken. Vind het altijd leuk om dingen te repareren die voor andere total-loss zijn.
ik zou wel het oliekanaaltje een stuk kleiner maken dan orgineel. Blijft de as een stuk sterker, die oliefilm blijft onder de lichte belasting toch wel intact.
ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 18 juli 2015 23:01 #644767

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
we gaan het zien :) mn pa is inderdaad instrumentmaker, en hij heeft ons veel geleerd.
ik ben zelf gelukkig ook handig op de draaibank en freesbank.

Het wordt alleen door zijn gezondheid wel lastiger als het fijner moet. dus het fijne werk is meestal voor mij.

Wie het gaat draaien zien we dus wel. we doen wel vaker van dit soort projectjes.

Dit is ook zeker niet de eerste Honda. dit is de eerste alleen van de slopers die het waard is om te redden. dit zijn de leukste dingen om te doen idd. en niet eens omdat het voor een ander total loss is. maar gewoon omdat het kan.

Het interne oliekanaal wordt iets kleiner, die hoeft namelijk helemaal niet zo breed te zijn. maar het oliekanaaltje wat het lager smeert blijft dezelfde grootte.

ik heb een gebrek... ik vergeet altijd foto's te maken ondanks dat ik een smartphone op zak heb

ik snap dat dit heel interessant kan zijn voor anderen. ik zal proberen het dit keer niet te vergeten tijdens de stappen er naar toe. maar zal in elk geval het resultaat delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 06:59 #644785

Mephisto schreef :
we gaan het zien :) mn pa is inderdaad instrumentmaker, en hij heeft ons veel geleerd.
ik ben zelf gelukkig ook handig op de draaibank en freesbank.

Het wordt alleen door zijn gezondheid wel lastiger als het fijner moet. dus het fijne werk is meestal voor mij.

Wie het gaat draaien zien we dus wel. we doen wel vaker van dit soort projectjes.

Dit is ook zeker niet de eerste Honda. dit is de eerste alleen van de slopers die het waard is om te redden. dit zijn de leukste dingen om te doen idd. en niet eens omdat het voor een ander total loss is. maar gewoon omdat het kan.

Het interne oliekanaal wordt iets kleiner, die hoeft namelijk helemaal niet zo breed te zijn. maar het oliekanaaltje wat het lager smeert blijft dezelfde grootte.

ik heb een gebrek... ik vergeet altijd foto's te maken ondanks dat ik een smartphone op zak heb

ik snap dat dit heel interessant kan zijn voor anderen. ik zal proberen het dit keer niet te vergeten tijdens de stappen er naar toe. maar zal in elk geval het resultaat delen.


Prachtig: Reduce, repair, reuse and recycle!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 07:01 #644787

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Oeps. Een nokkenas is een van de hoog belaste onderdelen in een motor. Meestal geslepen uit een gehard smeedstuk.

Lassen is inderdaad geen optie, omdat je rond de las de stertke kwijt bent, wegens de warmte.

Als noodreparatie kun je m tijdelijk fixen zoals je vader voorstelt. De kans dat hij daardoor nog eens breekt en meer schade aanricht schat ik in als groot.

Als je een andere kunt vinden, zou ik dat zeker doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 07:36 #644789

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dit is zeker geen tijdelijke fix.er is body genoeg in de as waardoor de bus die er in komt eerder meer sterkte geeft als dat het een verzwakking blijft zo als het nu was voor hij brak.

het enige gevaar is dat als hij weer breekt dat hij onder het lager breekt. dan is er inderdaad schade omdat hij dan waarschijnlijk wel de klepstoters beschadigd. maar die kans is klein aangezien de as nu gebroken is door extern toedoen. er is een stuk metaal tussen gekomen van een nood reparatie en een nokkenas die breekt is het helemaal geen bekend issue van deze motoren.
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 07:37 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 10:25 #644830

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
een nokkenas moet van binnen taai zijn en de oppervlakken waarop de tuimelaars glijden gehard. De reparatie met de draad hoeft alleen maar taai te zijn. Ik denk dat het op die plek niet erg is.
Daar komt alleen maar draaimoment vanaf de poelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 11:00 #644847

Wat nog problemen kan geven is een krom asje of slecht uitgebalanceerde poelie/ vliegwiel? Dan gaat t zaakje slingeren. Evengoed proberen zou ik zeggen. Wel goed uitkijken dat t zaakje niet tegen iemands kop kan vliegen als t vliegwiel afbreekt :sick: :blush:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 19 juli 2015 22:52 #644967

fransb schreef :
een nokkenas moet van binnen taai zijn en de oppervlakken waarop de tuimelaars glijden gehard. De reparatie met de draad hoeft alleen maar taai te zijn. Ik denk dat het op die plek niet erg is.
Daar komt alleen maar draaimoment vanaf de poelie.
Zie mijn verhaal verder boven. De poelie geeft ook dwarskracht en dus wisselende buiging op de reparatie locatie!
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 06:07 #644990

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
eens er is ook een dwarskracht door de poelie.
Maar die grijpt dicht aan bij de lager ondersteuning aan. Het resulterende buigkoppel zal erg klein zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 06:21 #644993

Joop66 schreef :
Oeps. Een nokkenas is een van de hoog belaste onderdelen in een motor. Meestal geslepen uit een gehard smeedstuk.

Waarom is ie hoogbelast? Zoveel kracht komt er toch niet op?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 07:15 #645005

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
poelie op een nokkenas??? is toch geen krukas....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 07:24 #645006

De nokkenas wordt aangedreven door een ketting met tandwiel of zoals in dit geval een poelie met riem. Om de weerstand van de klepveren te overwinnen is behoorlijk wat kracht nodig.

(mijn gebruik vd term vliegwiel in eerdere post is hier dus niet juist en was ingegeven door het inductiespoeltje dat op de foto zichtbaar is)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 07:26 #645007

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zoveel kracht komt er inderdaad niet op. dat vangt het lager wel op inderdaad, en de bus die binnenin komt (die vangt het draaimoment op) geeft juist meer sterkte als er was voor de breuk.

ik ben daar echt niet bang voor.

er komt een speedi sleeve over het loopvlak van het lager, want precies daar zit de breuk. en die geeft ook nog wat sterkte. Eventueel zou ik de as nog met koper kunnen solderen daar maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn.
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 07:30 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 11:30 #645112

Mephisto schreef :
zoveel kracht komt er inderdaad niet op. dat vangt het lager wel op inderdaad, en de bus die binnenin komt (die vangt het draaimoment op) geeft juist meer sterkte als er was voor de breuk.

ik ben daar echt niet bang voor.

er komt een speedi sleeve over het loopvlak van het lager, want precies daar zit de breuk. en die geeft ook nog wat sterkte. Eventueel zou ik de as nog met koper kunnen solderen daar maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn.

Het is weliswaar zo dat het tandwiel voor de getande riem vlak naast het lager zit, maar je moet voor het buigende moment dat maximaal is midden onder het lager rekenen met de (onbekende)dwarskracht x de afstand van kopse kant as tot midden lager. Alleen als je op je nieuwe verbinding heel veel axiale voorspanning kunt zetten mag je voor de sterkte rekenen met de volle diameter van je as (ong 20 mm geschat),zoniet dan is deze gereduceerd tot de buitendiameter van de bus en gaat de verbinding ook uitlubberen.
De speedi sleeve zal zeer zeer minimaal aan de sterkte op buiging en torsie bijdragen. Het is alleen een nieuw loopvlak!
Je moet verder rekenen dat het stompje er weer op exact dezelfde positie op komt vanwege de kleptiming.
En zoals Joop zegt als de zaak niet sterk genoeg is zul je waarschijnlijk een totale motorschade beleven.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 11:50 #645115

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik snap waar jullie op doelen maar het punt is dat de sterkte van de as hier helemaal geen issue is, wordt of is geweest. Dat is juist helemaal niet de reden dat het gebroken is.

Als het stuk metaal niet tussen de riem en het wiel gekomen was had de as nooit gebroken geweest. je hebt best kans dat die japanners dit juist bewust zo geconstrueerd hebben.

Verder is de sterkte (in alle richtingen) van de bus die er in komt meer dan waar de as origineel op berekend is en dus meer dan genoeg om de krachten die er op komen op te vangen.

de bus krijgt een dikte van 5 mm en voegt ruim 2 mm extra materiaal toe aan de binnenzijde van de as. de buitenste 3 mm + schroefdraad dikte van het materiaal blijft zitten waarmee de wanddikte bijna 10 mm wordt waar het origineel 7 is

alles wat ik meer doe als deze bus draagt dus helemaal niets bij voor de noodzakelijke sterkte en daardoor zal inderdaad de volgende keer dat deze as zou breken het gevolg totale motorschade zijn.

dat zie ik ook niet als een issue, want een kop is veel makkelijker aan te komen (ligt hier zelfs gewoon op de plank) als een 10 PK nokkenas

uit zichzelf breken deze assen normaal nooit dus totaalverlies is helemaal niet iets om nu of überhaupt rekening mee te houden. de motor is juist aangeschaft met de veronderstelling dat er totaalverlies was van in elk geval de gehele kop.

de volgende keer dat de as breekt is de enige optie is dan gewoon een andere kop er op zetten. want wederom, een breuk van de nokkenas bij deze motor heeft technisch helemaal geen invloed op de cilinder. Honda heeft keurig ruimte over gehouden waardoor zelfs als de kleppen open staan de cilinder deze niet kan raken.

alleen als er echt een klepsteel af zou breken en de klep er in valt is er een kans dat het over en sluiten is, maar wederom is dat iets wat vrijwel nooit voorkomt.
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 12:00 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken nokkenas - vervangen of repareren 20 juli 2015 12:06 #645123

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
captain koek schreef :
Wat nog problemen kan geven is een krom asje of slecht uitgebalanceerde poelie/ vliegwiel? Dan gaat t zaakje slingeren. Evengoed proberen zou ik zeggen. Wel goed uitkijken dat t zaakje niet tegen iemands kop kan vliegen als t vliegwiel afbreekt :sick: :blush:
die vangt de kap dan vast wel op, maar inderdaad wel iets om rekening mee te houden, en de reden waarom je het beter niet gaat lassen ook al zou het kunnen. de kans op kromtrekken is aanwezig.

ik bewerk de as op de draaibank en zal naderhand met de meedraaiende centerpons kijken of de as recht is na de reparatie.

van een eerdere motor heb ik een kromme aandrijfas (die in het staartstuk tussen de aandrijfas van de motor en de keerkoppeling) zo recht gekregen. gewoon door de klauwplaat steken en inspannen.
dan met de autogeen pit roodgloeiend stoken op de plek waar de as krom is
(wel even het geharde bed beschermen!)

dan voorzichtig met de kunststof hamer tikken tot de centerpons er losjes in kan.

daarna de as opnieuw roodgloeiend stoken en de draaibank aan zetten met de centerpons in de as en dan al draaiende laten afkoelen terwijl je de centerpons iets strakker zet.
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 12:14 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.230 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl