Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MD6A/B koelsysteem vraagjes..

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 18:41 #644539

Mijn MD6A/B, heeft opzich een goedwerkende directe koeling d.m.v. het buitenwater.
Toch zou ik liever een gesloten koelsysteem willen toepassen op dit motorblok.

Ik heb er wel eens wat over op het net voorbij zien gaan, maar nooit echt aandacht aan geschonken.

zoeken op het net, levert niet dat op wat ik zou willen weten.

wat heb ik daadwerkelijk nodig om dit te verwezenlijken
wat gaat dat globaal kosten,
en waar kan ik dit vinden..

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 18:53 #644541

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik heb een md3b die omgebouwd is naar indirecte koeling.
Is natuurlijk een andere motor, kan evt foto's voor je maken of m'n motorruimte induiken om specifieke vragen te beantwoorden...laat maar weten als dat je verder helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 19:06 #644543

het zou leuk zijn als je dat zou willen doen, ik weet nl totaal niet wat ik nodig heb.
om dat ik ook de benamingen van de onderdelen niet weet, is het erg moeilijk zoeken

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 20:00 #644552

Warmtewisselaar inbouwen. Is erg eenvoudig te doen. Een Martec.
Ik heb zo'n ding op mijn md5a, werkt perfect. Je hoeft maar een paar koelslangen te verleggen en de pomp aansluiten op contact.
Bij deze misschien: www.binnenboordmotor.nl/catalo...enta+MD5A+motorsteun
Of deze: www.allpa.nl/nl/blowers-geluidsisolatie/087004.html
Info www.hvhbootonderdelen.nl/pdf/348.pdf
Loop je ook minder kans op bevriezing in de winter en het is schoon, werkt op koelvloeistof ipv goor buitenwater
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 20:10 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 20:43 #644556

Lang geleden heb ik een paar motoren naar interkoeling omgebouwd.
Destijds was er niets van de fabrikant voorhanden, dus roeien met de riemen die je hebt.

Nodig warmtewisselaartje, Oliekoeler van een vrachtwagen is perfect.
Electrisch circulatiepompje geschikt voor heet water, zonder seal!
Enkele meters slang.
Een wat warmere thermostaat.
Expansievaatje.

Prijzen:
Johnson pompje Hfl 160,=
Slang Hfl 20,=
Expansievaatje Hfl 5,= (autoshop)
Thermostaat Hfl 5,= (sloop)
Warmtewisselaar Hfl ??,? geschenkje van de scania dealer.

Pompje aangesloten op W contact generator (via relais) Het werkt dan alleen als motor draait.
Bewust niet via het contact gedaan, het pompje neemt een beetje veel stroom om op het contact er bij te zetten, 2,5 A meen ik.

Arbeid zo´n 5 uur denk ik.

Guldens van toen zullen nu wat meer euro´s zijn, maar met een beetje eigen handigheid kun je best voor weinig geld een motor naar interkoeling ombouwen.

Van de andere motor ken ik de prijzen niet, de eigenaar heeft zelf de spullen verzameld, alleen de ombouw heb ik gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 21:18 #644563

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Dat lijstje van seaftinghe herken ik wat ik bij mij zie. alleen het 2e pompje wordt bij mij aangedreven door een snaar op het vliegwiel.

Electrisch lijkt me makkelijker te installeren, geen idee wat beter is.

@saeftinghe, waarom een warme thermostaat? Gaat die eerder open, of later?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 21:48 #644570

Zout water begint met kalkafzetten bij 50º in de buurt, zoet water zo tegen de 70º

Bij direct gekoelde motoren mag het BB water dus niet te warm worden, anders zit in korte tijd je motor vol met ketelsteen.

Maar je hebt graag een hogere temperatuur omdat bij hogere temperaturen je motor efficiënter loopt.

Vandaar interkoeling, de antievries kan (bij sommige motoren) wel tot 120º warm worden, met bijbehorende hogere druk.

Bij een scheeps motortje zou ik het rond de 85º houden. Dat vraagt dus om een warmere thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 22:09 #644573

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik ga daar eens naar op zoek...m'n motortje loopt eigenlijk altijd aan de koude kant...maar dat is off topic...dus snel over ophouden. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 17 juli 2015 22:35 #644574

Volgens mij moet je die oude VP motoren niet heet laten worden en de originele thermostaat er in houden. Vraag het Fer maar eens.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 07:46 #644596

Dat "betere efficientie" moet je trouwens niet al te letterlijk nemen.
25% minder verbruik of nog meer kun je bijv wel vergeten . Zal eerder hooguit 5% zijn , als je er überhaupt al wat van merkt .
Het is wel zo dat de motor langer mee zou kunnen gaan als hij op de juiste bedrijfstemperatuur komt en schoner blijft maar gezien het feit dat er nog heel veel van deze oude motoren prima lopen , ook met directe koeling , zou ik dat ook maar met een korreltje zout nemen.
Ad
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 07:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 09:41 #644623

Yellow, 5% verbetering is OOK verbetering, bij de bank haal ik die 5% niet!!!
Beide motortje liepen merkbaar beter, verbruik is niet vergeleken, er was geen gebruik bekend vóór de wijziging.

Die koudere thermostaat is alleen daar om ketelsteen afzetting te verminderen, verder nergens voor.



Bertil 85ºC is niet echt heet voor een motor hoor, die 120º in de modernere auto motoren zou wel wat aan de hoge kant zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 13:56 #644660

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6734
Mijn Yanmar2GM20 heeft ook een intercooler van Martec uit 1993. Ze blijken volgens de post van Bertil Beumer nog steeds te koop te zijn. Bij de mijne zat naast een uitgebreide inbouwhandleiding ook het complete pakket voorgebogen slangen, beugels, bouten , moeren , klemmen en een thermostaat. Het electrische pompje van Johnson Pump heb ik laatst vervangen. Bleek nog steeds leverbaar.
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 15:01 door jerry. Reden: foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 14:26 #644664

In de Allpa catalogus kun je zien voro welke motoren die Martc sets te koop zijn:
www.allpa.nl/media/catalogbrowser/2014/gb/#p=510
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 15:28 #644670

Prachtig wanneer het zo mooi compact toegesneden is op de motor, neemt haast geen ruimte in.

De prijs?
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 15:29 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 16:13 #644680

Goedkoopste (voor een MD5A) kost iets van €790 incl. BTW.De duurste zo te zien iets van €1250
Maar je kunt ook op hun prijslijst kijken .
www.allpa.nl/media/files/price...rijslijst%202015.pdf
Zie deel voor pag. 534 van de catalogus.Raar want Martec staat in de catalogus op pagina 510 :huh: foutje dus.
Ik heb het gevonden door op de pdf te zoeken naar het catalogusnummer
Ad
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 16:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 18 juli 2015 17:18 #644698

Oei, dat zijn forse prijzen, maar zullen wel nodig zijn, want omzet zal niet zeer groot zijn.
En er moet toch ergens iets op voorraad liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 19 juli 2015 09:27 #644815

Vind je?
Kijk maar eens wat je normaliter voor een warmtewisselaar en een koelwaterpomp betaald en bovendien zijn deze installaties speciaal op de diverse motoren berekend en bevatten ook alle aansluitdelen.
Zelf samenstellen valt trouwens niet mee omdat je zult moeten rekenen aan de warmtewisselaar en de pomp die daarbij past.Bovendien moet de pompcapaciteit van de bestaande pomp passen bij de warmtewisselaar.
Bijv. een te kleine pomp bij een warmtewisselaar geeft een slechte warmteoverdracht door te lage snelheid in de warmtewisselaarpijpen en leidt bovendien eerder tot vervuiling.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 19 juli 2015 14:24 #644878

Dat rekenen valt nogal mee hoor.
Een overbemeten koeler en pomp doen gewoon het werk, gaat prima.

Maar wanneer je op de rand van het minimale wilt gaan werken, ja dan moet je even rekenen dat het zo klein mogelijk wordt.
En dan kom je al snel aan de verkeerde kant te zitten, door vervuiling wordt de capaciteit altijd slechter.

Het is gewoon verstandig om een zekere mate van overcapaciteit te nemen.
En daarmee wil ik niet zeggen dat je om 3Kw warmte af te voeren een 300Kw koeler moet nemen. Een 5 Kw zal prima voldoen, ook als er een beetje vervuiling optreedt.

Een oliekoelertje van een vrachtwagen zal zo´n 8 a 10 kw kunnen afvoeren, ze zijn/waren ruim voorhanden en goedkoop, dan ga je niet voor veel geld een warmte wisselaar op de minimum maat maken.

De snelheid DOOR de pijpen is altijd die van het buitenboord water. Staat dus vast, is de opbrengst van de impeller pomp
Dat mag niet te warm worden, anders heb je het ketelsteen probleem alleen maar verplaats naar de warmte wisselaar. Die warmte wisselaar moet dus altijd een zekere overmaat hebben.

De SCHONE koelvloeistof dient altijd OM de pijpen te gaan.

Dat die prijzen zo hoog moeten zijn heb ik al aangeven door omzetsnelheid en het op voorraad dienen te hebben, al aangegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 19 juli 2015 16:15 #644893

Saeftinghe schreef :
De snelheid DOOR de pijpen is altijd die van het buitenboord water. Staat dus vast, is de opbrengst van de impeller pomp
Dat mag niet te warm worden, anders heb je het ketelsteen probleem alleen maar verplaats naar de warmte wisselaar. Die warmte wisselaar moet dus altijd een zekere overmaat hebben.

De SCHONE koelvloeistof dient altijd OM de pijpen te gaan.

Dat laatste is uiteraard juist maar ook die snelheid ( die veel lastiger is te berekenen en zonder tekeningen van een warmtewisselaar al helemaal niet) bepaalt mede de warmteoverdracht.
Bij die Martec dingen is die snelheid bepaald door de combinatie van het aantal passes door de warmtewisselaar , samen met het circulatiepompje wat ook de snelheid door de motor bepaalt die ook weer belangrijk is voor een goede warmteafvoer en een egale motortemperatuur.Vandaar de vele verschillende types die ze aanbieden.

Bij een tot scheepsmotor omgebouwde automotor is het makkelijk. Daar blijft de circulatiepomp gewoon zitten en komt er een impellerpomp bij die best teveel mag pompen.

Bij het aanpassen van een scheepsmotor met directe koeling ziet dat er toch echt anders uit.

Heelaas hoor je nooit iets van mensen die deze operatie hebben uitgevoerd en in de problemen komen.
Meestal maken alleen degenen die het goed hebben gedaan dat bekend. ;)
Hoewel... bij de marinisering van de Kubota basismotor voor een ouder type Beta , ik meen de Beta 20 van een jaar of 15 geleden, door Betamarine is er ook wat misgegaan wat leidde tot oververhitting van de motor bij hogere toerentallen en het later op de markt brengen van een alternatieve pomp , compleet met ruimer leidingwerk en een meerpass warmtewisselaar.
En je mag toch aannemen dat die wisten waar ze mee bezig waren. :unsure:
Google maar eens op koelproblemen met een Beta diesel.
Vooral veel over te vinden op engelse websites.

Ad
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 16:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 19 juli 2015 16:58 #644896

Meestal maken alleen degenen die het goed hebben gedaan dat bekend. ;)
Hoewel... bij de marinisering van de Kubota basismotor voor een ouder type Beta , ik meen de Beta 20 van een jaar of 15 geleden, door Betamarine is er ook wat misgegaan wat leidde tot oververhitting van de motor bij hogere toerentallen en het later op de markt brengen van een alternatieve pomp , compleet met ruimer leidingwerk en een meerpass warmtewisselaar.


Hier bevestig je precies mijn stelling, "overbemeten is beter dan te krap".
Precies aan de maat is vaak verkeerde zuinigheid.

En ook bij ´deskundigen´ komen misrekeningen voor hoor, veel vaker dan we ons realiseren. Hoe vaak is er een terugroep bij bijvoorbeeld autos? En wat ontsnapt er allemaal niet aan de berichtgeving!?
En wat wordt er gewijzigd zonder dat het bekend wordt gemaakt?

Een beetje gezond inzicht in de materie is in de praktijk vaak handiger dan exact de juiste theorie toepassen.
Bij verschil tussen theorie en praktijk, heeft de praktijk gelijk.
Enkel het feit dat het werkt bewijst dit al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 19 juli 2015 17:19 #644900

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Er is geen teveel capaciteit aan koeling, dat vangt de thermostaat op, ruim over bemeten is dus wenselijk, dat houd ruimte voor voor vervuiling van het systeem, precies goed is fout, geeft al snel een te kort aan capaciteit.
Maretec is niet geweldig, heeft alleen bestaans-recht door het feit dat de extra pomp (elektrisch) als DHZ kit eenvoudig is te installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 20 dec 2018 10:59 #1006869

@ Jerry, kun je het type nr van deze Johnson geven. ik overweeg om gewoon deze reserve aan te schaffen. wat was voor jou de reden om de pomp te vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 20 dec 2018 11:10 #1006874

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6734
Ik heb het pompje vervangen omdat het pompje dat bij de Martec set zat , had gedraaid sinds 1993 ( plm 600 draaiuren) en niet meer aan zijn capaciteit kwam. Het nieuwe pompje is een “ Magnetic Drive Centrifugal Pump CM10P7-1 12V, 10-24501-03, DIA 16. Er staat ook nog een barcode op de doos: 7 330717 000585. Ik kocht het bij Van Rij Watersport, die het waarschijnlijk weer bij Allpa bestelde.
PS. dit pompje staat nog steeds bij Van Rij in de catalogus en wel voor € 148.
Laatst bewerkt: 20 dec 2018 11:23 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 20 dec 2018 13:08 #1006901

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7280
Magnetic drive heeft geen as met een afdichting. De propellor wordt magnetisch aangedreven. Koelsysteem draait bij mij al vele jaren. Heb wel een pompje aan boord als reserve. Maar nooit nodig gehad.

Bij de ombouw naar indirecte koeling moet de motor grondig schoon zijn. Een vergeet niet een andere thermostaat te gebruiken. Je motor werkt dan op de gunstige koelwater temperatuur van circa 80 graden inplaats van circa 60.

De koeler is niet op de motor gemonteerd maar aan het schot naast de motor.

Is eenvoudiger uit te voeren en je hebt al die spullen niet op de motor maar vast gemonteerd ernaast.

De zinkanode moet ik elk jaar vernieuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A/B koelsysteem vraagjes.. 20 dec 2018 13:41 #1006910

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Een goed werkende directe koeling? Ik zou het zo laten. Directe koeling past in het streven 'keep it simple'. Hoe minder systemen aan boord, hoe beter. Er zitten duidelijk voordelen aan indirecte koeling. Vooral Voor een motorboot. Maar een zeilboot zeilt. De motor op een zeilboot heette vroeger nog een hulpmotor. Hij wordt bij standaard zeilroutine nooit warm. En als hij wel warm wordt is de directe gekoelde te koud anders kalt hij dicht. Dat is niet goed, maar verslijten doet hij toch niet, omdat het aantal draai uren weinig voorstelt. Ik heb een Volvo Penta 2 cilinder 18 pk, die sinds 1986 meestal heel kort draait,soms langer. Staat nu op 2800 uur. Eerste revisie wordt geadviseerd bij 6000 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl