Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje over vetus M4.14

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 17:03 #646406

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
volgens de handleiding gaat de thermostaat open bij 76 graden

www.vetusweb.com/manuals/files...38%20r03%2009-99.pdf

De werk temperatuur zal dan hier rond liggen, 90 graden is er dus boven maar zou nog niet echt kwaad kunnen de 100 graden wel.

Het lijkt mij een probleem aan het koelcircuit, versleten impeller of versleten pomphuis. ook kan het zijn dat je ergens een verstopping in het koelciruit hebt.

Laadspanning is te hoog. Als je de zoekfunctie even gebruikt hier op het forum voor de dynamo dan weet je meer.
Een ander zf lid heeft dit probleem ook al 2 jaar met de vetus motor en vetus komt daar ook niet uit.
Persoonlijk denk ik dat het met de dynamo te maken heeft, ik zou opzoek gaan naar een passende bosch dynamo.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 17:29 #646411

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Hier vind je een handboek met gegevens : www.nhmr.nl/media/org/dc7aa6a5...d148107a21075b0c.pdf

Vetus schrijft een thermostaat voor van 76 graden. Onder normale bedrijfsomstandigheden hoort de koelwatertemperatuur door de thermostaat bepaald te worden, niet door het toerental van de motor. In jouw geval lijkt de koelcapaciteit onvoldoende. Is de warmtewisselaar nog wel in goede conditie ?

edit : zie dat jessejohn sneller was..
Laatst bewerkt: 25 juli 2015 17:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:07 #646417

Hallo jessejohn,

Ik had zelf de handleiding ook al eens door zitten spitten en zag het ook van de thermostaat dat deze 76 graden moet zijn.
Het koelsysteem en de thermostaat is door een extern scheepsmotoren onderhoudsbedrijfje nagekeken en in orde bevonden alleen de waterpomp voor het interne koelwater nog niet.
De impeller is wel in orde want er komt gigantisch veel water door de uitlaat naar buiten en dat water is als de motor 95 graden is niet eens handwarm maar gewoon lauw dus dat lijkt me wel in orde.
Kijk ik wil gewoon even weten wat een normale bedrijfstemperatuur is voor deze motor want afgelopen donderdag wilde het motoren revisie bedrijf waar ik de motor heb gekocht mij wijs maken dat die 95 graden normaal is voor een vetus m4.14 motor en dat hij dat van het vetus servicecentrum te horen had gekregen.
Ikzelf was het er niet mee eens want ik vind 95 graden als normale bedrijfstemperatuur veel te hoog want dan heb je nog maar 5 graden over tot aan de 100 graden en dat terwijl de motor eigenlijks helemaal niet hoeft te werken in mijn beenakker vlet van 7,20 meter.
Bij 1500 toeren 83 graden bij 2000 toeren 90 graden bij 2500 toeren 95 graden (na een 10 minuten 2500 toeren oplopend naar 100 graden) en dan durf ik niet eens naar de 3000 toeren te gaan.
Het gevalletje dynamo had ik ook al in de handleiding gelezen dat deze tussen de 12 en 14 volt hoort te zijn (deze dynamo is overigens niet de originele maar een zwaarder type).
Volgens het revisie bedrijf is deze motor echt compleet gereviseerd en je mag gerust geloven dat ik daar zo langzamerhand mijn twijfels over heb maar om dat hard te kunnen maken ben ik info aan het verzamelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:09 #646418

Hallo CeesS,

Volgens een extern scheepsmotoren onderhoudsbedrijfje die vorige week de warmtewisselaar uit elkaar heeft gehad is de warmtewisselaar prima in orde dus daar ga ik dan ook maar vanuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:12 #646420

Andere dynamo hoeft niet perse. Dikke diode erachter (of gewoon een diode brug die je sowieso nodig hebt als je 2 accu's gebruikt) en de spanning daalt 0,6V :woohoo:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 25 juli 2015 19:34 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:22 #646422

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Als het koelwater handwarm is lijkt het me meer in de sensor of meter te zitten die niet de goede temperatuur door geeft waardoor vervolgens het alarm afgaat.

Heb je toevallig geen IR thermometer om de temperatuur te controleren?

Stuur me even een PB bericht dan kunnen we even wat afspreken misschien.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:31 #646426

Hallo jessejohn,

De temperatuur meter is gecontroleerd door het motorenrevisiebedrijf en door dat externe bedrijfje met een geijkte IR thermometer en de temperatuur wat de meter in de boot aangeeft klopt exact met de gemeten IR temperatuur meter.
Ook als de meter in de boot 100 graden aangeeft gaat het alarm lampje ook meteen branden en weer uit als hij een graad zakt en trouwens de motor stinkt ook behoorlijk na de tijd en de verf waarmee de motor opnieuw in de vetus kleur geel is gespoten begint al aardig donker / oranje geel te worden door die hitte steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:40 #646432

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
ok.
koelsysteem goed ontlucht?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 18:50 #646437

Hallo jessejohn,

Daar ga ik maar vanuit dat ze dat wel doen (zij zijn de mensen met verstand van scheepsmotoren).
Wat ik heb begrepen gaan ze nu nog de waterpomp nakijken cq vervangen en daarna heb ik zelf zo iets van haal asjeblieft die motor er weer uit en reviseer hem nu maar goed want ik ben dit geklooi meer dan zat en de lol is voor mij er met deze motor eigenlijks wel wat van af want ja wat voor "schade" heeft de motor nu opgelopen met deze constant te hoge temperatuur?
Het lijkt me toch niet echt gezond al bijna 40 uur met 90 / 95 graden toch?
Kan ik gewoon aannemen dat een normale temperatuur voor deze motor een graad of 80 moet zijn en ook bij hoger toerental?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 19:37 #646452

leeuwarder schreef :
wat voor "schade" heeft de motor nu opgelopen met deze constant te hoge temperatuur?

Zal vast wel meevallen met die schade. Hoelang is hij zo heet geweest?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 20:16 #646464

Hallo captain koek,

Toch wel per vaarbeurt een uur of 4 a 5 88 tot 90 graden en in de grote kanalen 95 graden.
Volgens mij is dat toch echt niet gezond voor een motor maar misschien heb ik het mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 21:03 #646470

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
leeuwarder schreef :
Toch wel per vaarbeurt een uur of 4 a 5 88 tot 90 graden en in de grote kanalen 95 graden. Volgens mij is dat toch echt niet gezond voor een motor maar misschien heb ik het mis.

Die temperatuur is op zich niet schadelijk voor de motor. In een drukloos systeem gaat water koken rond 100 graden (afhankelijk van de luchtdruk). De warmteoverdracht naar kokend water is slechter, waardoor de motortemperatuur ongecontroleerd oploopt, en motorschade kan ontstaan.
In moderne koelsystemen die onder overdruk werken, kan de temperatuur van water of koelvloeistof veel hoger oplopen zonder kookverschijnselen. In dat geval treedt er zeker geen schade op.

Zie hier : nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt#Kookpunt_en_druk
Laatst bewerkt: 25 juli 2015 21:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 25 juli 2015 21:08 #646471

Hallo CeesS,

Ok dan ga ik er maar gewoon van uit dat dit hele verhaal in de toekomst geen problemen gaat geven.
Voor de motorolie heeft het dan ook geen problemen opgeleverd of is het verstandig om als straks ooit eens de temperatuur wel goed functioneert de motorolie te vervangen voor nieuwe olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 06:11 #646483

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Je vraag was of er bij 100 graden koelwatertemperatuur schade aan de motor is ontstaan, dat is dus niet waarschijnlijk. Dat neemt niet weg dat het oplopen van de temperatuur bij hogere toerentallen wel degelijk een probleem signaleert.
Een goed functionerend koelsysteem hoort de koelwatertemperatuur in het hele toerental werkgebied constant te houden. Welke temperatuur dat is, wordt door de thermostaat bepaald.

Een goede monteur moet in jouw geval het probleem snel kunnen lokaliseren, en oplossen. Dit is geen rocket science.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 07:33 #646494

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15958
Te simpel voor woorden misschien, maar zit je thermostaat dan wel goed om gemonteerd? Als hij open gaat en door verkeerd om montage de boel juist afsluit.....

De 14,5v is aan de hoge kant, maar normaal gesproken loopt het voltage terug naarmate een accu voller is, net als het amperage overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 07:52 #646503

Hallo CeesS,

Prima dan ga ik daar maar gewoon vanuit dat er geen schade is ontstaan door de hoge temperatuur.
Voor zover ik weet zit / zat er in deze motor een 82 graden thermostaat wat volgens de handleiding ook al te hoog is begrijp ik.
Van de week ga ik er op aandringen dat ze nu eens alles op alles zetten om het probleem te lokaliseren want na 2 maanden mag je toch wel eens resultaat verwachten lijkt mij (tot nu toe heeft niets geholpen).
Ik ben er nu door jullie achter gekomen dat die 90 / 95 / 100 graden veel te hoog is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 07:59 #646506

Hallo koko,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit en het zou een hele stunt zijn mocht de thermostaat inderdaad verkeerd om zijn geplaatst.
Ik ga het zeker zeggen deze week.
Er staan sinds april 2 gloednieuwe accu's in mijn boot en na de voorgloei en start laad de dynamo eerst 14,6 volt en na ongeveer een half uurtje varen 14,5 volt en dat blijft constant zo dus ook dat ga ik weer voorleggen aan het motoren revisie bedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:17 #646509

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Beste medeslachtoffer,

Vetus heeft alternatoren gekocht die blijkbaar niet altijd dat doen wat we verwachten.
Op mijn nieuwe motor M2O2 zat een 70A alternator die ook zijn laadspanning te hoog liet stijgen.
Dit is tot op vandaag niet opgelost.
Na veel meten en uitstellen en afwimpelen heeft Vetus dit voorjaar een andere alternator laten inbouwen, die wel de laadspanning begrensd tot 14,4V maar deze gaf geen laadspanning bij stationair toerental met ingeschakelde keerkoppeling. ( dan begon de alternator stroom te trekken uit mijn accu en daalde mijn accuspanning tot onder de 12,5V, maar volgens Vetus is dat normaal? ! )

Op deze alternator komen o.a. 2 draden toe in 1 connector, 1 ervan komt van het motorpaneel en dient o.a. voor het alarm om aan te duiden of de alternator werkt.
De andere komt via de startschakelaar van de accu. En dient om de accuspanning aan de alternator door te geven om de laadspanning te regelen (bvb als een scheidingsdiode tussen de alternator en accu zit )
De alternator reageerd echter totaal niet op deze spanning.
Bij een van de test vastgesteld dat indien ik deze 2 draden omdraai de alternator de laadspanning wel regelt op 14,4V maar dan heb ik geen alarm . Voorlopig werk ik nog op deze manier.
o.a. omdat ik de totale bekabeling aan het vervangen.


lees dit draadje even door van een tijdje geleden:
http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/294684-vraagjes-bij-accu-na-inbouw-andere-motor?lim


Ik hoop dat je deze informatie je kan helpen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:23 #646511

Hallo Tony2920,

Bedankt voor je verhaal maar op mijn M4.14 zit geen originele Vetus dynamo meer maar een naar alle waarschijnlijkheid zwaarder type.
De te hoge spanning is al flink teruggebracht door een dynamo revisie bedrijf van 16 volt naar 14,5 volt nu maar het is me nog steeds te hoog vandaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:37 #646516

koko schreef :
Te simpel voor woorden misschien, maar zit je thermostaat dan wel goed om gemonteerd? Als hij open gaat en door verkeerd om montage de boel juist afsluit.....

Dan gaat hij nog steeds gewoon open als hij te warm wordt hoot.
Alleen......omdat de balg dan aan de "koude"kant zit zal hij inderdaad wel later open gaan en vooral veel te traag werken.
Als dat verkeerd om monteren überhaupt mogelijk is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:43 #646518

Hallo Yellow Boat,

Als hij verkeerd om zou zitten en later open gaat en veel te traag werken dan zou dat toch juist het probleem kunnen zijn en daardoor de temperatuur zo oploopt?
De thermostaat zit in de slang dus kan hij er denk ik ook verkeerd in geplaatst worden.
Ik ga het wel degelijk aanvoeren deze week.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:43 #646519

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
leeuwarder schreef :
Hallo Tony2920,

Bedankt voor je verhaal maar op mijn M4.14 zit geen originele Vetus dynamo meer maar een naar alle waarschijnlijkheid zwaarder type.
De te hoge spanning is al flink teruggebracht door een dynamo revisie bedrijf van 16 volt naar 14,5 volt nu maar het is me nog steeds te hoog vandaar.

Ok, maar Vetus maakt zelf geen alternatoren hoor, die kopen ze gewoon in.
Die van mij was een mitchibushi, maar dat ben ik pas na heel wat zoekwerk te weten gekomen.
Het belangrijkste is te weten of er ook zo een extra sense aansluiting opzit, en of die wel goed werkt. (Op de alternatortestbank werkt mijn alternator ook perfect, alleen aan boord niet, maar op de alternator testbank zit het motorbedienpaneel van aan boord met 2 diodes in de kring er niet tussen. Die 2 diodes kunnen een verhoging van de laadspanning van ( 2 X 0,7 = 1,4V opleveren) dan krijg je dus 14,4 + 1,4 = 15,8 V .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 08:44 #646521

koko schreef :
De 14,5v is aan de hoge kant, maar normaal gesproken loopt het voltage terug naarmate een accu voller is, net als het amperage overigens.

Normaal is bij Vetus inderdaad 14 Volt (staat in de manuals:http://www.vetus.com/documents/all/engines-and-around-the-engine.html) maar die spanning wordt niet lager als de accu vol is.
In een alternator zit geen laadregeling zoals in een acculader , alleen een spanningsregelaar die de uitgangsspanning constant houdt.
Uiteraard neemt de laadstroom wel af naarmate de accu voller wordt.

En wat betreft de temperaturu.
Probeer eens om het koelsysteem te ontluchten door de ontluchtplug boven op het thermostaathuis los te draaien (als die er zit tenminste).
Dat wil , afhankelijk van waar dat ding zit, wel eens helpen.
Ook een keer bij de hand gehad met mijn Vetus.
Update: sorry , vergeet dit laatste maar want er zit geen ontluchting op het thermostaathuis zie ik in de Parts Catalogue.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2015 09:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 09:04 #646523

Tony2920 schreef :
leeuwarder schreef :
Hallo Tony2920,

Bedankt voor je verhaal maar op mijn M4.14 zit geen originele Vetus dynamo meer maar een naar alle waarschijnlijkheid zwaarder type.
De te hoge spanning is al flink teruggebracht door een dynamo revisie bedrijf van 16 volt naar 14,5 volt nu maar het is me nog steeds te hoog vandaar.

Ok, maar Vetus maakt zelf geen alternatoren hoor, die kopen ze gewoon in.
Die van mij was een mitchibushi, maar dat ben ik pas na heel wat zoekwerk te weten gekomen.
Het belangrijkste is te weten of er ook zo een extra sense aansluiting opzit, en of die wel goed werkt. (Op de alternatortestbank werkt mijn alternator ook perfect, alleen aan boord niet, maar op de alternator testbank zit het motorbedienpaneel van aan boord met 2 diodes in de kring er niet tussen. Die 2 diodes kunnen een verhoging van de laadspanning van ( 2 X 0,7 = 1,4V opleveren) dan krijg je dus 14,4 + 1,4 = 15,8 V .

En of de "sense" draad op het zelfde punt aangesloten is, hij moet direct met de + pool van de accu verbonden zijn. Als er een diode tussen deze aansluiting en de pluspool zit, dan krijg je problemen...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 26 juli 2015 09:05 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 09:08 #646524

De originele dynamo op mijn 4.14 heb ik laten ombouwen en voorzien van een Dyna chip. Dat heeft altijd voortreffelijk gewerkt. Ik kan mij herrinneren dat de monteur weinig op had met de Vetus dynamo.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl