Bootjose,
Jouw waterafscheider lijkt erg op de mijne. Is jouw boot ook uit de jaren 80? Er zou ook nog wel een metalen groffilter in kunnen zitten.
Ik denk dat het wieltje bovenop alleen maar een kraantje bedient en niet een opvoerpomp. Ik zou het als volgt aanpakken.
Houd voldoende poetsdoeken bij de hand.
Voor het openschroeven van het filter moet je het kraante dichtdraaien. Houd een lekbakje om het glazen potje (is bij mij overigens hardplastic). De messing schroefring heeft heel fijne schroefdraad en kan wel eens stevig vastzitten).
Glaasje leeggieten en met een doek wat schoonmaken.
Als dat er in zit, het metalen grofilter voorzichtig losnemen (bij mijn filter zit het met een soort bajonetsluiting aan de bovenzijde vast). Het gaasje schoonspoelen in schone diesel. Als er erg veel troep in zit, moet je overwegen je tank inwendig schoon te maken.
Controleer de O-ring waarmee het potje afdicht op de messing houder. Vervangen indien gescheurd of beschadigd. Schroef het geheel losjes in elkaar, maar nog niet vast.
Voor het ontluchten is het erg handig als het brandstofniveau in de tank hoger staat dan de bovenzijde van je waterafscheider. Zit je tank niet hoog genoeg, vul hem dan toch helemaal af en vul voorzichtig verder totdat het niveau in de vulslang hoger dan de waterafscheider staat. Doe je dit voorzichtig met een jerrycan diesel, dan hoor je het wel wanneer het niveau lekker hoog komt te staan.
Houd weer een lekbakje onder de waterafscheider. Open het kraantje. Omdat je de waterafscheider nog niet hebt vastgedraaid, drukt de diesel de lucht naar buiten. Zodra het filter overstroomt in het lekbakje, draai je eerst het kraantje dicht en het filter goed vast. Kraantje weer open en filter controleren op lekkage. Vrijwel alle lucht zou nu uit de afscheider moeten zijn. Mogelijk zit nog wat lucht in de leiding naar de opvoerpomp.
Veel succes!