Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Starten met zwengel volvo penta md6b

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 19:01 #647888

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Beste zeilers wij hebben in onze domp 770 een volvo penta motor type md6b we hebben deze boot zeer keurig overgenomen en dat klopt tot nu tot 't laatste schroefje. Maar we heebben een probleem met de zwengel van de motor. Hij schijnt niet te passen. De zwengel heeft een gekartelde kant. Maar deze lijkt niet te passen . We zijn vrijwel zeker dat dit de originele zwengel moet zijn. Dus misschien is er een palletje o.i.d wat wij over het hoofd zien. WIE KAN ONS HELPEN!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 19:19 #647894

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Kan je een foto van de zwengel en van het aangrijpend maken en in het forumbericht plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 20:02 #647915

De zwengel hoort er zo uit te zien.
En bij mij gaat ie op de as en met de klok mee 1 slag en dan loopt ie
Bijlagen:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 20:10 #647916

Maaruh.. de 6B heeft toch een goed startsysteem (startmotor) waarom wil je de slinger nog gebruiken.
Die van mij kan ik zelfs starten door het vliegwiel te verdraaien...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 20:10 #647917

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Hieronder een linkje naar een youtube fimpje van zo een motor die aangezwngeld wordt.
Helaas is de zwengel niet goed in beeld.

linkje manual crank md6a


En na wat zoekwerk ook een foto gevonden van een zwengel.
foto_zwengel.

Is wel van een md7a maar ik dacht dat de zwengel van beide motoren hetzelfde was.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 30 juli 2015 20:25 door Tony2920. Reden: extra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 30 juli 2015 20:22 #647920

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Bij de Md5 werkte dat op dezelfde manier. Echter draaide ik mij op een koude herfstdag regelmatig in het zweet om de motor te starten...zo eenvoudig was dat niet bij volledig lege accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 00:28 #647953

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Dank voor reactie, ga foto maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 00:33 #647954

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
dat is hem de zwengel, mis ik palletje ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 01:01 #647956

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
wow wat een reacties, dank hier voor!!! mijn accu's deden het prima, maar mijn onlangs ontstane accuprobleem zorgt er voordat ik niet kan zeilen, omdat ik alleen op de motor de haven in en uit kan, ik hoopte de motor met zwengel te starten en later mijn accu probleem te verhelpen, spaar nog voor jumpstarter, dan start ie wel maar accu,s laden niet op, heb mijn domp samen met vrienden opgeknapt en sta op het punt mast te hijsen, is geen snelle zeiler maar een supermooi gebouwde boot, ik wil zo graag zeilen dat mijn voorheen prima werkende volvo penta maar even aangezwengeld moet worden. Graag tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 04:23 #647957

Waarschijnlijk is de meeneem pen (nr 18 op de tekening) afgebroken.
Ff kapje los schroeven, (2 boutjes) oude pen er uit tikken en een nieuwe er in.
Bijlagen:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 06:29 #647962

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Renski, ik zie geen foto, maar als ik kartelrand hoor, verwissel jij de lierhendel niet met de startzwengel??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 06:52 #647965

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Renski, een startzwengel is een noodoplossing voor situaties waarin je nog niet in de gelegenheid bent je accuprobleem op te lossen.
Jullie liggen nog in de haven, imo doen jullie er verstandiger aan eerst het accuprobleem op te lossen, gelijk de zwengelproblemen mee aan te pakken zodat beide systemen weer werken. Dan ben je veilig bezig.

Wat is precies het probleem met de accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 15:54 #648058

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
ik heb twee accu's, een start accu en een voor kajuit, kajuit accu 36 amp (checkgat is groen), start accu geen idee maar ik vermoed meer. Na jaren stil staan deden ze het beiden, zelfs met aardlek uit lopen ze sinds kort beiden leeg, waterpomp uit enzo. Nou ben ik zo'n vrouw die op haar 16 voor het eerst pas een schroevendraaier vasthield, maar ik ben een eind gekomen, repareer wasmachines, computers enzo. Maar wat er met mijn accu's is? kan er zelfs niet naar raden, met jumpstarter start ze gelijk maar laadt niet op,alles losgekoppeld, zelfs het (ik maak water) alarm. motorblok geheel gereviseerd loopt als trein, vandaar dat ik dacht maar even als noodoplossing zwengelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 16:22 #648061

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ga gelijk kijken naarpen thx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 31 juli 2015 17:37 #648073

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Renski,
Super dat je gewoon aan de gang gaat en al doende leert. Zo werkt het meestal. Een accu echter is een ding waar weinig eer aan te halen valt. Het is zelfs een veeleisend ding wat altijd aandacht vraagt. Geen aandacht gehad? Is tie kapot. Zo simpel is het.

Mega simpel gezegd bestaat een accu uit loodplaten en zuur. Wanneer beide in goede conditie zijn kunnen ze een tijdje spanning vasthouden. Zolang dat tegen de 12,7 volt zit gaat dat best lang goed. Zonder aandacht zakt dat voltage en dan begint het gedonder. Het zuur tast het lood aan, waardoor het zuur vervuild en het lood nog harder wordt aangetast. Ze kunnen dan geen spanning meer vasthouden, en wat ze eventueel nog halen is nog maar een heel klein beetje en dat verliezen ze weer heel snel.
Een spliksplinternieuwe accu kan je in een week om zeep helpen door hem niet op te laden na gebruik.

Dus, op naar de accuboer, een of twee nieuwe accu's kopen. Niks aan te doen en zonde van je energie om er nog tijd in te stoppen. Neem je oude accu's mee. Het lood is nog een beetje geld waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 02 aug 2015 17:39 #648318

Hield me even vast, dat akku's van de ene moment naar het andete moment.. leeg zijn.
Waarschijnlijk zijn nieuwe accu's niet de oplossing, om dat ik niet wil geloven dat beide akku's gelijktijdig de geest geven.
Ik denk meer dat er een (positive) diode in de dynamo/altenator defekt is.(in geleiding is gekomen) hierdoor laad de accu's wel bij, maar als de motor tot stilstand komt, ontlaad deze zich via de interne onderdelen in die altenator naar de massa. En dan ja... de volgende dag zijn ze leeg. (Hoofd schakelaar wel uitgezet??)
Zeker ook als er geen controle lampje gaat branden

Sloop de dynamo (altenator) er tussen uit en laat hem bij een bedrijfje controleren op de werking. Kan nooit echt duur zijn misschien wel gratis (het testen dan)

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 02 aug 2015 18:00 #648322

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7541
Renski, als je toch gaat zwengelen, zorg dan dat de kleplichter (s) niet dicht staan. De compressie van een dieselmotor is zo groot dat je daar moeilijk doorheen komt. Pas als je het vliegwiel een beetje op toeren hebt, kun je de kleplichter dicht zetten. En ook niet vergeten de stophendel van de motor weer in gesloten stand te zetten.
Ik denk dat je de dynamo ( alternator) eens moet losnemen en bij een bedrijf laten controleren op goede werking.
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 18:26 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 02 aug 2015 21:39 #648374

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Eerst maar eens een volt meter op de accu's zetten bij draaiende motor om vast te stellen of er idd een dynamo probleem is.
Als daar geen peut op zit de voltmeter direct op de dynamo?

Wat zou het moeten zijn...14,6 V?

Ook voltage op accu's zonder draaiende motor, tevens op de startmotor bij contact?

Dan kom je toch heel snel dichter bij het probleem?

Als het idd de diode is, dan als noodoplossing een schakelaar ertussen die de boel onderbreekt als de motor niet loopt, en na het seizoen naar een definitieve oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 03 aug 2015 03:46 #648383

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
renski schreef :
ik heb twee accu's, een start accu en een voor kajuit, kajuit accu 36 amp (checkgat is groen), start accu geen idee maar ik vermoed meer. Na jaren stil staan deden ze het beiden, zelfs met aardlek uit lopen ze sinds kort beiden leeg, waterpomp uit enzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 11 aug 2015 18:19 #650716

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
lieve mensen, dank voor meedenken en wurm me momenteel door de info heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Starten met zwengel volvo penta md6b 11 aug 2015 18:25 #650718

  • renski
  • renski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
wat u zegt klinkt me logisch, klopt het dat ik dan wel kan starten met jumpstarter? gaat dat ten koste van accu's? bedoelt u de de accuschakelaar die op beiben, 1, 2 en geen kan? of de aardlekschakelaar? Harstikke bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl