Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aandrijfas wil niet los van de krukas.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 02 aug 2015 12:21 #648293

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik gebruik griffon imal. normaal gesproken krijg ik hier alles mee los met een minuut of 3 inweken.

als dat niet gaat is een na een dag het meestal wel los te krijgen. of is een keertje laten schrikken met wat hitte en een beetje water genoeg

nu heb ik echter een aandrijfas van een Honda blok die ik uit elkaar wil hebben omdat de onderste keerring van de krukas vervangen moet worden en die zit zo enorm vast..

het ding staat al 2 weken in te weken. ook heb ik hem al heet gestookt en laten schrikken. maar de aandrijfas wil niet van de krukas af komen.

Helaas kan ik er ook niet goed bij komen. iemand nog een idee?
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 12:22 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 02 aug 2015 14:46 #648301

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Hoe zit het vast?
oftewel, is het wel gemaakt om los te komen?

flens? krimpverbinding? bus? spie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 02 aug 2015 16:47 #648308

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Het is een bus die in de aandrijfas zit die over de krukas schuift.

het is 100% gemaakt om uit elkaar te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 02 aug 2015 19:40 #648340

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 227
Mephisto schreef :
Het is een bus die in de aandrijfas zit die over de krukas schuift.

het is 100% gemaakt om uit elkaar te kunnen.

Als het kan met een poelitrekker spanning op de bus zetten; de bus verwarmen en de krukas koelen met water. Probeer de bus gelijkmatig en snel te verwarmen zodat de warmte niet in de krukas kan trekken.
Je zal wel gekeken hebben maar toch: inbusboutjes in de bus? ;)
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 02 aug 2015 20:08 #648347

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Probeer de krukas een te koelen in de diepvries voor een halve dag en verwarm daarna het deel wat los moet zonder de krukas teveel op te stoken. Ook met vloeibare stikstof is goed te koelen. Heb jaren geleden zo gedaan met assen en binnenringen van lagers, ging goed. Werkt ook voor poeli's.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 20:08 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 05:36 #648385

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zo een grote vrieskist heb ik niet. Het Carter en motorblok zitten er nu aan vast.
Het verwarm en afkoel circus hebben we al gehad.

onder spanning zou kunnen maar dan heb ik een poelietrekker met bekken van 1 meter nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 06:33 #648390

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Je kan ook een zak ijsklontjes gebruiken op je krukas.

Maar de meeste bussen die ik ken, bezitten een spie, en een set schroeven/bouten die tegen de as duwen.
of de as is vertand, en de bus van binnen vertand en zo over elkaar geschoven. misschien ook gelokt met een bout (vaak inbus)

of de bus heeft vanbinnen wiggen die hydraulisch vast geperst zijn. (lijkt me zeer onwaarschijnlijk) maar dan heb je op de bus ergens aansluitpunen voor hydrauliek.

Je kan nog allerlei dingen proberen met kruipolie, kouw en warmte of 'een vriendelijke tik met de hamer'
maar ik denk toch dat een poelietrekker de beste optie is.
zulke groten bestaan (ik heb m niet, maar misschien iemand anders op het forum wel?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 06:40 #648392

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
in deze zit niets. De krukas heeft een stervormig uiteinde en de aandrijfas heeft een bus met die vorm.
Door de constructie past er geen zak ijsklontjes op.
ik kom er net met het slangetje van de bus kruipolie bij.

normaal gesproken trek je de as er probleemloos af

helaas heb ik maar 1 cm waardoor ik bij de bus kan komen. tussen Carter en blok door.

nou zou ik het andersom kunnen proberen met iets tussen het carter en het blok, daar heb ik 1 cm speling. maar ik heb daar weer geen serieuze ruimte om er met iets tussen te komen plus zal ik waarschijnlijk het oppervlak beschadigen van de voet van het blok en dus moeten vlakken.
Laatst bewerkt: 03 aug 2015 08:59 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 15:45 #648466

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Mephisto schreef :
in deze zit niets. De krukas heeft een stervormig uiteinde en de aandrijfas heeft een bus met die vorm.
Door de constructie past er geen zak ijsklontjes op.
ik kom er net met het slangetje van de bus kruipolie bij.

normaal gesproken trek je de as er probleemloos af

helaas heb ik maar 1 cm waardoor ik bij de bus kan komen. tussen Carter en blok door.

nou zou ik het andersom kunnen proberen met iets tussen het carter en het blok, daar heb ik 1 cm speling. maar ik heb daar weer geen serieuze ruimte om er met iets tussen te komen plus zal ik waarschijnlijk het oppervlak beschadigen van de voet van het blok en dus moeten vlakken.

Kegjes er tussen slaan
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 17:56 #648500

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
al geprobeerd, maar ik heb geen ruimte om slag te maken met de hamer zonder brokken aluminium uti het carter te slaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 20:06 #648544

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
hier een paar foto's. misschien zegt dat meer.

de as die door het carter gaat (keerring zit onder in de carter)



ruimte tussen carter en blok



handleiding

Laatst bewerkt: 03 aug 2015 20:26 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 20:30 #648550

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ben geen specialist in dit soort materie, maar misschien heb je aan mijn input toch iets.
Als dit normaal gezien zo uit elkaar hoort te kunnen, zou het kunnen helpen om de onderdelen te proberen los te trillen.
Met een multitool kun je mooi heel wat, onder andere een en ander goed aan het trillen brengen.
Dat is dan wel niet de bedoeling van een multitool, maar misschien zou je hiermee de as zich zo laten lostrillen.

Zoals hierboven ook aangegeven het is maar een idee.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 03 aug 2015 20:41 #648552

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
jep al denk ik niet dat dat een optie gaat zijn. zo als eerder gezegd de as zit niet normaal vast gerot.

Ik denk dat ik het best kan proberen de keerring te splijten met een scherp geslepen schroevendraaier en dan het carter op de kop op de workmate te leggen met het blok naar onder en dan de as door de keerring slaan in de hoop dat de keerring er uit komt.

daarna is er wel een vork o.i.d. tussen te krijgen om de krukas van de bus te persen. desnoods met een hydraulische cylinder. dan kom ik er gewoon normaal bij en doet de kruipolie misschien wel zijn werk
Laatst bewerkt: 03 aug 2015 20:44 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 04 aug 2015 04:20 #648597

Iets heel erg vastklemmen op de as, zodat je hem naar beneden kan slaan? Zwaar, dikwandig stuk buis er over schuiven, griptang op de as klemmen en dan met dw-buis als hamer terug tikken?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 04 aug 2015 06:04 #648607

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zou kunnen idd. vanavond eens kijken als ik tijd heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 04 aug 2015 09:34 #648675

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Hoe ziet het andere eind van de as er uit? Als je daar een bus op kunt klemmen of schroeven kun je met een zwaar stuk zeer dikwandige pijp die precies om de as past decas naar buiten 'hameren'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aandrijfas wil niet los van de krukas. 04 aug 2015 09:57 #648688

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat is een vierkante bus



maar ik ga er gewoon een stuk dubbelwandige pijp vanaf die kant overheen schuiven wat op die brede rand kan staan. met een beetje geluk kan ik hem dan als de seal verzwakt is hem er zo door slaan
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 09:59 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl