Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 apr 2023 11:52 #1472216

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Om de smeerolie na de winterstilstand van de motor naar de bewegende delen te voeren wil ik de motor kort elektrisch doordraaien, conform beschreven in Yanmar handleiding, dus korte start met uitgetrokken motorstopknop. Het staat zo niet in de handleiding, maar is het misschien handig of slim is om dit te doen met de decompressiehendel in de 'decompressiestand'? Vanwege minder belasten van de startaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 apr 2023 12:18 #1472222

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
In de handleiding -en zo doe het ook bij de eerste start van de dag- wordt 5 seconden aangeraden. Dat is 21-22-23-24-25 zo voorbij en dus ook geen moeite voor een beetje startaccu. Moet ie wel tik-lopen maar als dat niet zo is neemt het motortje zelf die 5 wel voor zichzelf en kun je dat weglaten ;)
Laatst bewerkt: 10 apr 2023 12:19 door Johan22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 apr 2023 06:50 #1472818

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Gisteren de boot voor de eerste keer te water gelaten. Best spannend, maar allemaal goed verlopen! :)
Dankzij de hulp via deze site bij het winterklaar maken aan het einde van vorig seizoen heeft de motor de toch strenge vorstdagen in de winter goed doorstaan. En ook het nog even 'elektrisch doordraaien van de motor' met (een beetje) water in de wierfilter gieten, gaf een gerust gevoel alvorens de boot in de kraan te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 apr 2023 07:13 #1472822

Nachtvlinder schreef :
Ja, of achter het contactslot dat contact forceren; dan ben je niet een het prutsen met losse draden in de buurt van draaiende V-snaren.

Dat gaat alleen helpen als het contactslot zelf het probleem is. Het circuit dat het startrelais bekrachtigt loopt ook nog heen en weer door de kabelboom met twee stekkers en de startknop. Dit circuit is afgezekerd met 30 Ampére volgens mij, er gaat dus best wel wat stroom doorheen. De truc met de schroevendraaier (of een losse schakelaar met krokodillekemmen) overbrugt dit hele verhaal en sluit een boel storingsbronnen uit.

Behalve het aanbrengen van een extra relais (dat moet sowieso volgens Yanmar bij een lange kabelboom) zijn er ook forumleden die zelf nieuwe (zwaardere) bekabeling hebben getrokken voor het startgebeuren. Dat helpt natuurlijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 apr 2023 12:02 #1472885

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Met het omdraaien van het contact om de motor te starten gaat zo nu en dan het acculaad waarschuwingslampje op mijn dashboard niet branden. Bij het uitzetten van de motor brandt dat lampje doorgaans dan weer wel. Ook denk ik dat de dynamo tijdens het lopen van de motor de accu wel oplaadt. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Ik heb al eens geprobeerd aan de achterkant van dat lampje iets los te halen, maar dat lijkt niet helemaal simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 apr 2023 17:22 #1472944

Het lampje brandt normaal gesproken als contact aan staat en dynamo (nog) geen stroom geeft. Als jouw lampje niet brandt en de motor wel start, is er of iets mis in het lampje (los contactje of zo) of in de stroomaanvoer naar het lampje vanaf je contactslot (idem).

Edit. Of er staat stroom op vanaf de dynamokant terwijl de dynamo geen stroom geeft (plusdraadje dat los hangt of zo).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 13 apr 2023 17:25 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 apr 2023 18:22 #1472965

Ik verdenk de koolborstels. Wanneer deze bijna op zijn gebruikt, neemt de veerdruk af en kunnen deze slecht contact maken of blijven hangen. De weerstand van het veld+regelaar is dan te groot om voldoende stroom te laten lopen om het lampje te laten gloeien.
Start je de motor of kietel je die koolborstels handmat wat, dan kan het systeem zich weer zelf opstarten.

Een brak contact in controlelampje of bedrading zou ook kunnen, maarhuho schreef :
Bij het uitzetten van de motor brandt dat lampje doorgaans dan weer wel.
De koolborstels verdenk ik méér
Laatst bewerkt: 13 apr 2023 18:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 apr 2023 06:31 #1473009

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Het vaste patroon dat ik onderken is inderdaad acculaad-waarschuwingslampje brandt niet tussen contact aan en starten, maar wel tussen motor stoppen en contact uitzetten. Dat is in ieder geval zo vanaf het moment dat het mij is opgevallen, nu bij het te watergaan, maar ook al in het vorig naseizoen. Ik heb de boot sedert de zomer en of het toen ook al plaatsvond weet ik niet. Wel vond ik altijd al dat door de zomerzon nauwelijks te zien was of het lampje wel brandde. Maar wellicht brandde het toen ook al vaak niet?
De koolborstel verdenking van Nachtvlinder lijkt mij plausibel. Wat ik nog niet getest heb, is de motor na het stopzetten en van contact afhalen, weer opnieuw op contact zetten om te starten. Door de dan nog geactiveerde koolborstels zou het lampje dan in ieder geval wel moeten branden, toch? Verder vraag ik mij af wanneer koolborstels bijna op zijn. Het gaat om een motor die weliswaar 10 jaar oud is, maar nog geen 500 uren gedraaid heeft. Het ziet allemaal zo goed als nieuw uit. :)
En is er misschien nog ergens met een multimeter te meten waar het probleem zit, gelet op hetgeen RobertWalter1 aangeeft?
Tot slot: ik heb in het vorige seizoen dus ook een paar startweigeringen gehad, in de zin dat de startmotor niets deed bij het drukken op de startknop. Daar is door een monteur naar gekeken, o.a. naar de massa kabel van de accu en naar enkele andere aansluitingen. Aanvankelijk dacht ik dat die startweigeringen ook iets met dat acculaadlampje van doen hadden, maar dat denk ik nu toch niet meer?
Laatst bewerkt: 14 apr 2023 06:34 door huho. Reden: redactioneel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 apr 2023 06:40 #1473011

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
niet verklaarbare startproblemen gehad...

dt vinde ik dus WEL verdacht, zeker met 500h

slechte stekkerverbinding in de kabelboom een optie?
busje contactspray kost je de kop niet en is simpel
wie weet..

aangenomen dat er een stekker tussen zit natuurlijk :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 apr 2023 06:56 #1473013

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Busje contactspray ligt in de boot. Ik ben wel nog aan het onderzoeken waar precies ik dan gericht moet spuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 apr 2023 06:59 #1473014

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Hier staat een duidelijk plaatje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...kontolelampje#770713

Lampje is alvast niet stuk.
Is er verbinding tussen het lampje en de massa bij uitgeschakeld contact?
Staat er spanning op het lampje bij contact aan?
(beide kun je in 1 een keer testen door de draad op D+ op de dynamo los te halen en rechtstreeks op de massa te prikken)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 apr 2023 14:03 #1473728

huho schreef :
Busje contactspray ligt in de boot. Ik ben wel nog aan het onderzoeken waar precies ik dan gericht moet spuiten.

Klikt je startrelais wel als je op de startknop drukt? Dan zijn het waarschijnlijk contactproblemen in de kabel of bedieningspaneel (zie eerdere reacties hierboven).

Tussen motor en bedieningspaneel zit normaal gesproken een kabel met twee keer een stekker/contrastekker (een bij de motor en een bij het paneel). Beide koppelingen loshalen en inspecteren op vieze contacten. Dan droog en schoonmaken en wat contactspray erin. De boel weer vastzetten en proberen. Ergens in de kabel, volgens mij tussen motor en eerste stekker, zit ook een zekeringhouder met een 30A glaszekering. Daar kan ook nog een slecht contact in zitten. Als er lampjes branden en de zoemer werkt, dan heb je wel spanning op je paneel en is de zekering heel. Maar nog geen garantie dat er ook voldoende stroom doorheen komt door overgangsweerstanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 apr 2023 20:27 #1473837

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Momenteel heb ik geen startweigeringen meer, hoewel ik er niet echt op vertrouw vanwege eerdere weigeringen. Ik wil daarom een hulprelais plaatsen. Wel brandt zo nu en dan het acculaad waarschuwingslampje niet bij het op contact zetten. Ook vandaag was dat het geval terwijl ik een voltmeter aan de accu had gekoppeld. De meting liet zien dat de accu ook niet opgeladen werd door de dynamo. Kennelijk is het signalering systeem dus OK. Een uur later brandde het lampje wel en werd de accu ook opgeladen. Vervelend zo’n af en toe haperingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 apr 2023 20:33 #1473841

Slechte koolborstel(s) = geen lampje bij contact bij stilstaande motor = niet laden bij draaiende motor

Maar een slechte verbinding kan ook nog steeds. Trek eerst de koolborstels maar eens.
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 20:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 apr 2023 21:07 #1473852

Het hoort precies andersom te zijn.
Lampje uit accu laad, lampje aan accu laad niet en akoestische signaal zou denk ik moeten klinken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 03:46 #1473864

Als de koolborstels goed zijn, klopt wat je zegt. Zónder goede koolborstels zal het lampje echter nooit kunnen branden.



Hierboven een principeschema van een negatieve regelaar. Heb jij wss ook; in de VS zag je vroeger ook positieve regelaars.

Stilstaande motor: de positieve kant van het lampje wordt met contactslot 15 aan de 12V van de accu gelegd. Het lampje trekt D+ dan omhoog, zodat er stroom door het veld gaat lopen. Lampje gaat dan branden. Stroomkring bij stilstaande motor heb ik rood gemarkeerd:


Lampje brandt dus. Zit ergens in deze kring een slecht contact (lampje kapot, koolborstel slecht…) dan gaat er geen of te weinig stroom lopen. Lampje brandt dan niet. Ook zal de dynamo dan, wanneer je de motor start, niet gaan laden, want het veld (die zwart gekleurde spoel links van die ster - de stator) is niet bekrachtigd; er loopt geen stroom door het veld. Die startstroom door het veld sturen was precies de functie van het lampje…

Hier nog even hoe de stroom door het veld gestuurd wordt bij draaiende motor en ladende dynamo en gezonde koolborstels. Je ziet dat het lampje nu aan beide poten 12V heeft en dus niet brandt.


De dynamo (niet meer het lampje) levert nu zélf de spanning om de spanningsregelaar te voeden en het systeem houdt zichzelf in leven. Lampje blijft dus uit.
Laatst bewerkt: 18 apr 2023 04:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 05:39 #1473871

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Houd er rekening mee, dat 1GM10 's van na 1992 van fabriekswege een schakeling ingebouwd hebben gekregen die het laden van de alternator pas inschakelt als de carterolie tenminste 25 graad C is. Het is bedoeld om het koude-startgedrag van de motor te verbeteren.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=250#1349406

Koolborstelslijtage van de Yanmar alternator is zelden een probleem, maar controle is uiteraard verstandig als er niet te verklaren problemen optreden.
Laatst bewerkt: 18 apr 2023 05:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 08:05 #1473905

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Vanmorgen (gelukkig) weer een niet brandend laadlampje en na het starten een niet ladende dynamo, maar ook geen laadlampje dat na het starten ging branden omdat de dynamo niet laadde. Ik zei het aan een monteur, toevallig op de haven, die als mogelijke oorzaak het haakse dubbele stekkertje achterop de dynamo noemde. Die heb ik een paar keer in en uitgeschoven met een druppeltje contactspray met als resultaat een eerste positieve test. Ik houd het uiteraard in de gaten. Dank allemaal voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 10:54 #1473961

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik hoop dat je mijn voorgaande post hebt begrepen. Bij nieuwere Yanmars gaat het laadlampje niet branden voor het starten en laadt de alternator niet als de smeerolie niet op temperatuur is. Als de motor even gelopen heeft is alles weer 'normaal'.
Laatst bewerkt: 18 apr 2023 10:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 13:56 #1473994

huho schreef :
Die heb ik een paar keer in en uitgeschoven met een druppeltje contactspray met als resultaat een eerste positieve test.

Da's niet zo best: dit soort verbindingen hoort onderhoudsverij te zijn! Je hebt nu wat meer na te lopen in elk geval, want alles is van dezelfde leeftijd in dezelfde omgeving. Koolborstels zijn wel slijtonderdelen en zou "normaler" zijn te vervangen, hoewel je eerder vertelde dat deze relatief nieuw waren. Anyway mooi dat je nu gevonden hebt wat het euvel was. Wat CeesS vertelt geldt niet voor jouw motor?

Nu dus alle stekkers, multistekkers nalopen, bekijken op klemkracht en corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 apr 2023 21:26 #1474121

De standaard kabelboom geeft bij een Yanmar op den duur meestal een probleem. Beter is om alles te vervangen door een costum-build kabelboom zonder stekkers en zonder een extra relais of stekkers wat weer een extra risico geeft.

Het werk valt mee: zeilersforum.nl/index.php/foru...belboom-yanmar-3gm30
Laatst bewerkt: 19 apr 2023 06:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 apr 2023 06:11 #1474158

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
@ Nachtvlinder: mijn dank nog voor de schema’s, die ik nog eens goed op me laat inwerken.
@ CeesS: dank (ook) voor je laatste post waarin je vraagt of ik je post over Yanmar van jonger dan 1992 begrepen heb. Ik moet bekennen dat het kwartje niet meteen doorgevallen is en ik nu ook nog niet weet of weer het ergens blijft hangen.

Eerst even over alternator: ik neem aan dat dat het onderdeel is dat in de Yanmar handleiding dynamo wordt genoemd. Als dat idd er geval is vraag ik mij wel af of ik nu wel of niet met koolborstels van doen heb, omdat ik op internet lees dat alternators niet met koolborstels werken.

Dan mijn hoofdvraag ‘het niet branden van het laadlampje na het aanzetten van het contact’. Als jouw kwartje bij mij goed is doorgevallen, heb ik dus de hele winter tot en met nu een oplossing gezocht voor een probleem dat er niet is. Omdat dat lampje helemaal NIET brandt bij een eerste nog koude start. En ook mijn lage accuvoltage na die eerste start is gewoon normaal. Helemaal zeker ben ik er nog niet van, maar terugdenkend is dat misschien toch steeds het aan/uit patroon van het lampje geweest. Het was mooi geweest als daar een regel in de yanmar handleiding aan was besteed; ik heb het iig niet gelezen. Desalniettemin ben ik ook blij als ik idd een probleem heb proberen op te lossen dat er niet is. Tenminste, als het kwartje toch niet halverwege is blijven steken?
Laatst bewerkt: 19 apr 2023 06:13 door huho.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 apr 2023 06:35 #1474162

Die schema's komen uit een oud Bosch leerboek dat ik on-line vond. Bij jou of bij mij zal het er iets anders uit zien. De essentie is dat ze laten zien wat de functie van het lampje is en hoe de spanningsregelaar van een "negatief geregelde" dynamo werkt door de negatieve kant van de veldwikkeling "naar beneden te trekken" en daarmee de stoom daardoor aan of uit kan zetten.

Maar niet te letterlijk nemen dus!

In de praktijk ziet de spanningsregelaar er bv zó uit:


De B+ en alle gelijkrichtdioden zitten ergens anders op je dynamo. Die "DF" die je ziet zijn de koolborstels
Laatst bewerkt: 19 apr 2023 06:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 apr 2023 07:36 #1474189

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(...)Het was mooi geweest als daar een regel in de yanmar handleiding aan was besteed; ik heb het iig niet gelezen. Desalniettemin ben ik ook blij als ik idd een probleem heb proberen op te lossen dat er niet is. Tenminste, als het kwartje toch niet halverwege is blijven steken?

Handleidingen, worden vaak niet up-to-date gehouden, helaas hebben Yanmar en VP daar geen goede reputatie. Bij wijzigingen, zeker bij schema's, wordt een service bulletin uitgegeven, dat aan het dealerbestand wordt doorgegeven. Een 'echte' Yanmar dealer is dus altijd op de hoogte. Helaas vallen veel goedwillende sleutelaars dan buiten de boot.

Het service bulletin met de temperatuursensor en de alternator afschakeling, dat ik eerder hier gepost heb, valt in die categorie. Ik heb jaren terug mijn defecte 1GM10 vervangen door een nieuwe, die ik rechtstreeks van Yanmar heb betrokken, en zelf geinstalleerd. Ik constateerde meedere modificaties ten opzichte van de meegeleverde documentatie. Op mijn specifieke vraag over het toegevoegde circuit rond de alternator kreeg ik van de importeur het betreffende service bulletin, dat ik destijds ook hier op het forum heb gepost. Zo zijn er bulletins over meerdere details geweest, de laatste over GTL. Maar ik kan me voorstellen dat je niet in jaren discussies gaat zitten graven. De moraal : wees voorzichtig met handboeken en goedbedoelde maar (soms) onjuiste suggesties van forumleden.
Laatst bewerkt: 19 apr 2023 11:14 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 mei 2023 20:49 #1482603

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Op dit moment geniet ik van mijn Yanmar motor. Wel vraag ik mij nog het volgende af: is het ‘normaal’ dat de schakelhendel zowel in de vooruit als in de achteruit diep doorgeduwd moet worden om de motor op gang te brengen? En dan vooral wanneer je van de vooruit naar de achteruit schakelt en andersom ervaar ik altijd een vertraging om de motor op toeren te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl