CeesS schreef :
Het even starten met uitgetrokken stopknop is een prima idee. Je voorkomt zo , dat de motor onbedoeld aanslaat. Het is het ook een goed idee, als de boot al te water ligt, en de motor de hele winter nog niet gedraaid heeft. Je brengt dan door even rondtornen de smeerolie voorziening in de motor al vast op gang.
Dankjewel CeesS. Het in andere reacties genoemde risico voor de impeller lijkt mij niet aan de orde. Omdat de motor niet aanslaat bij deze actie neem ik aan dat de impeller niet in beweging komt...
Verder vraag ik mij nog af wat is nu in praktijk de meest handige noodstart voor het geval de startmotor weigert in een precaire situatie. Ik heb al veel hierover gelezen op dit forum, maar praktijk ervaring hiermee heb ik niet, behalve dat ik in korte tijd geconfronteerd ben met een (helemaal) niet werkende startmotor, zonder - voorzover ik weet - een hoorbare tik.
In theorie zie ik 2 opties: met schroevendraaier een verbinding maken tussen polen op het het startrelais of de motor handmatig aanslingeren conform beschreven in de Yanmar handleiding.
De schroevendraaiermethode lijkt, mits zorgvuldig en veilig uitgevoerd, eenvoudig. Helaas bevindt m.i. het startrelais zich nogal op een weinig toegankelijke en weinig zichtbare plek in de motorruimte. Het is mij dan ook nog niet duidelijk welke verbinding ik met een schroevendraaier zou moeten maken. Ik heb een paar foto's toegevoegd, waarvan sommige beelden alleen met een spiegeltje te bekijken zijn. Dus de praktijk van de schroevendraaier is weerbarstiger dan de theorie doet vermoeden.
Handmatig aanslingeren lijkt mij uit oogpunt van overzichtelijkheid beter te doen, maar of dat soepel kan heb ik ook nog niet ervaren.
Ik kan het natuurlijk over een week of wat in de box uittesten en dat wil ik ook gaan doen. Uit oogpunt van zorgvuldigheid en veiligheid stel ik eventuele tips daarbij erg op prijs