Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 jan 2023 15:32 #1451642

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
fpb10 schreef :
Dan heeft er misschien een toerentalmeter op gezeten maar dan zou je dat zien.
Nu zit er in ieder geval geen toerentalmeter op.

Mocht je die alsnog willen aansluiten, hierbij de beschrijving van de inbouw en aansluitingen bij onze 1GM10 (in 2007)

Bijlage:

Bestandsnaam: Inbouwtoer...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:163 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 mrt 2023 19:27 #1470155

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
Ik heb een vraag over het ontluchten van het brandstoffijnfilter: Boven op de kop van het filter zitten 2 bouten, een kleinere en een grotere. Moeten deze allebei voor het ontluchten los gedraaid worden? Of alleen de kleinere met kruissleutel kop. Dat laatste zou ik verwachten omdat bij de grotere een koperen afdichting is toegepast. Maar ik verneem graag hoe het ontluchten moet gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 mrt 2023 19:58 #1470163

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 864
Toevalligerwijs viel gisteren de motor uit, tank droog gevaren. 30+ jaar diesel gereden maar nog nooit hoeven ontluchten. Gelukkig hebben we het ZF want de handleidingen waren niet heel duidelijk op het gebied van ontluchten.

Jouw vraag: het kleine boutje (ingang filter, er staat een pijl bij) is het ontluchtingsschroefje. Ook de ingang van de hogedrukpomp (een schroefje op de schroef, aan de voorkant links op de motor) moet je ontluchten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 31 mrt 2023 19:10 #1470372

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
CeesS schreef :
ilCigno schreef :
Twee? Op het fijnfilter zit maar één ontluchtingsboutje. Op de hogedrukpomp zit er ook nog wel eentje, maar die heb ik in een bootleven nog nooit aangeraakt dus daar iets aan wijzigen lijkt me overbodig.

Voor de volledigheid: in het fijnfilterdeksel zitten bij de 1GM10 wel degelijk twee ontluchtingsboutjes, de ene M6, en de hoogstgelegen M8. Bij andere motortypes heeft de M8 aansluiting soms een andere bestemming, zoals retouraansluiting voor de lekolie, en bij nieuwere types de automatische ontluchting.
De schroefdraad in het M6 gat is gedeeltelijk uitgespaard als ontluchtingskanaal, en is daardoor mede door het gebruikte spuitgietmateriaal slecht belastbaar, met gevaar van 'dol' draaien. Daarom plaatste Yanmar er een nylon afdichtingsring, die vereist minder aandrukkracht dan een koperen ring.

Begrijp ik het nou goed? Er zitten op het fijnfilter twee bouten die je kunt gebruiken om te ontluchten en in theorie maakt het niet uit of je de kleinere dan wel de grotere gebruikt. In praktijk verdient de kleinere duidelijk de voorkeur vanwege de koperen afdichtingsring toegepast bij de grotere. Zo ja ik dit zo goed begrijp, vraag ik mij dan wel nog af of de grotere bout met koperen afdichtingsring misschien nog een andere functie heeft bij de 1GM10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 apr 2023 09:13 #1470613

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
huho schreef :
Begrijp ik het nou goed? Er zitten op het fijnfilter twee bouten die je kunt gebruiken om te ontluchten en in theorie maakt het niet uit of je de kleinere dan wel de grotere gebruikt. In praktijk verdient de kleinere duidelijk de voorkeur vanwege de koperen afdichtingsring toegepast bij de grotere. Zo ja ik dit zo goed begrijp, vraag ik mij dan wel nog af of de grotere bout met koperen afdichtingsring misschien nog een andere functie heeft bij de 1GM10.

Van de twee schroefgaten in het deksel van het fijnfilter (zie bijlage 1) is er eentje ooit bedoeld als ontluchtingspunt. De tweede aansluiting dateert uit de tijd dat het gebruikelijk was om de lekolie aansluiting vanaf het verstuiverhuis terug aan te sluiten op het fijnfilter (zie bijlage 2). Deze praktijk is verlaten door complicatie die dat oplevert bij het ontluchten.

Beide bouten kunnen bij de 1GM10 voor ontluchting worden gebruikt.

Bij de nieuwere Yanmars (bv YM serie) is deze 'oude' aansluiting weer in gebruik genomen voor de automatische ontluchting. (zie bijlage 3)






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 apr 2023 15:25 #1470839

Vanmiddag de motor weer uit de winter stand gehaald.
Alles weer terug gemonteerd, thermostaat, aftap plug en nieuwe impeller.
Starten en na de eerste omwenteling liep de motor, hij spuugde eerst nog een klein restje antivries uit en daarna niets meer.
Motor alarm op watertemperatuur gaat aan.


De oude impeller.

En de nieuwe, of deze nu bij voorbaat al slecht was of dat er toch nog een dikke luchtbel in gezeten heeft waardoor hij de geest heeft gegeven maar binnen een paar minuten was het einde.
En ik had voor de montage de impeller en het huis met het meegeleverde vet ingesmeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 apr 2023 16:47 #1470851

Is er helemaal geen koelwater uit de uitlaat gekomen? Of is het gestopt, en na hoeveel tijd dan?

Bij mij kan ik direct zien of er water door de wierpot stroomt; dat is wel handig.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 apr 2023 17:03 #1470858

Zoals ik al schreef eerst een restje antivries waarvan ik dacht dat het door het verse koelwater eruit gespoeld werd. Helaas bleek dit dus niet het geval. Alleen de reden waarom er geen vers koelwater ik kwam is mij nog niet duidelijk. Ik had de wierpot en aanvoerslang gevuld en op de injecties lang van de uitlaatbocht gekeken of hij begon te spetteren. En toch werkte het niet. Voor mijn gevoel was de impeller toen al stuk of was sowieso een maandagochtend modelletje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 apr 2023 19:08 #1470888

Dus helemaal geen water gezien bij de uitlaat, begrijp ik.

Ik vul mijn wierpot en wateraanvoerslang trouwens nooit zelf. Een impellerpomp is zelfaanzuigend. Afsluiter open, starten en ik zie het water de wierpot in- en uitstromen.

Afsluiter wel open gezet? :silly:
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 apr 2023 21:44 #1470948

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
Over ongeveer een week gaat de boot weer tewater. Vooraf wil ik op de wal graag de starter testen door de motor enkele seconden elektrisch rond te draaien door op de startknop te drukken met uitgetrokken motorstopknop. Lekenvraag voor de zekerheid: dit kan toch goed op de wal, want hiervoor heeft de motor geen waterkoeling nodig, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 04:54 #1470960

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5327
huho schreef :
Over ongeveer een week gaat de boot weer tewater. Vooraf wil ik op de wal graag de starter testen door de motor enkele seconden elektrisch rond te draaien door op de startknop te drukken met uitgetrokken motorstopknop. Lekenvraag voor de zekerheid: dit kan toch goed op de wal, want hiervoor heeft de motor geen waterkoeling nodig, toch?

Dus het idee is dat je de motor start en de dieseltoevoer uitzet? Wat is je doel hiermee?
Ik zou het bij mijn motor niet doen (Yanmarb 4JH2E).
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 05:30 #1470965

Het grootste risico is denk ik voor de impeller. Enkele seconden droogdraaien zal geen probleem zijn voor impeller (laatst gelezen dat tot halveminuut zou moeten kunnen).
Als je toch wat langer laat draaien: Je kunt de impeller er ook even helemaal uit halen en/of weer terugplaatsen met wat extra vet. En je kunt natuurlijk ook de aanvoerslang in een emmer water hangen of je wierpot met een gieter bijvullen tijdens het draaien.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 05:53 #1470966

Inderdaad, de impeller droog laten draaien is al gauw funest. Dus eruit of voorzien van water. Liefst vanaf eerste draaiing al water erin, aanzuigen doet ie wel maar dat slijt dus enorm tov nat beginnen.

Zonder koelwater draaien kan wel, zeker als je alleen wilt weten of de startmotor werkt.

Mooier als je de boel kunt voorzien van koelwater, dan kun je m laten lopen wat je wilt.

Let wel dat je accu niet geladen wordt na die start strapatsen dus als die al niet fit is loop je kans dat je straks in het water een geteste motor hebt die je niet aan krijgt.
Aan de lader dus.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 06:12 #1470969

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1396
Je kunt de motor best heel even kort op de startmotor laten draaien. Doe dat dan zo kort dat de motor een halve slag maakt. Gewoon de knop even aanraken.

Als je langer wil, haal dan de impeller even uit de pomp. Dat is echt niet moeilijk.
Je kunt de motor, mits zonder impeller, gerust even een minuutje laten lopen zonder koelwater als je wil.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 06:31 #1470972

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Zoals ik al schreef eerst een restje antivries waarvan ik dacht dat het door het verse koelwater eruit gespoeld werd. Helaas bleek dit dus niet het geval. Alleen de reden waarom er geen vers koelwater ik kwam is mij nog niet duidelijk.
Voor het aanzuigen van buitenwater is onderdruk nodig. Als er ergens tussen impeller en waterniveau een luchtlek aanwezig is (slangaansluiting, wierfilter), wordt er geen water opgezogen
Thijsnoort schreef :
Ik had de wierpot en aanvoerslang gevuld en op de injectiels lang van de uitlaatbocht gekeken of hij begon te spetteren. En toch werkte het niet. Voor mijn gevoel was de impeller toen al stuk of was sowieso een maandagochtend modelletje.

Een impeller kan niet tegen drooglopen, die is snel verbrand. Weet je zeker dat je de juiste impeller hebt gekregen, in dat type zijn verschillende diktematen te koop die bedrieglijk op het originele Yanmar type lijken. Yanmar paste in het verleden Johnson impellers toe. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 07:16 #1470988

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
huho schreef :
Over ongeveer een week gaat de boot weer tewater. Vooraf wil ik op de wal graag de starter testen door de motor enkele seconden elektrisch rond te draaien door op de startknop te drukken met uitgetrokken motorstopknop. Lekenvraag voor de zekerheid: dit kan toch goed op de wal, want hiervoor heeft de motor geen waterkoeling nodig, toch?

Het even starten met uitgetrokken stopknop is een prima idee. Je voorkomt zo , dat de motor onbedoeld aanslaat. Het is het ook een goed idee, als de boot al te water ligt, en de motor de hele winter nog niet gedraaid heeft. Je brengt dan door even rondtornen de smeerolie voorziening in de motor al vast op gang.
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 07:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 apr 2023 07:41 #1470998

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5327
Weer wat geleerd.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 08:13 #1471258

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
CeesS schreef :
Het even starten met uitgetrokken stopknop is een prima idee. Je voorkomt zo , dat de motor onbedoeld aanslaat. Het is het ook een goed idee, als de boot al te water ligt, en de motor de hele winter nog niet gedraaid heeft. Je brengt dan door even rondtornen de smeerolie voorziening in de motor al vast op gang.

Dankjewel CeesS. Het in andere reacties genoemde risico voor de impeller lijkt mij niet aan de orde. Omdat de motor niet aanslaat bij deze actie neem ik aan dat de impeller niet in beweging komt...

Verder vraag ik mij nog af wat is nu in praktijk de meest handige noodstart voor het geval de startmotor weigert in een precaire situatie. Ik heb al veel hierover gelezen op dit forum, maar praktijk ervaring hiermee heb ik niet, behalve dat ik in korte tijd geconfronteerd ben met een (helemaal) niet werkende startmotor, zonder - voorzover ik weet - een hoorbare tik.

In theorie zie ik 2 opties: met schroevendraaier een verbinding maken tussen polen op het het startrelais of de motor handmatig aanslingeren conform beschreven in de Yanmar handleiding.

De schroevendraaiermethode lijkt, mits zorgvuldig en veilig uitgevoerd, eenvoudig. Helaas bevindt m.i. het startrelais zich nogal op een weinig toegankelijke en weinig zichtbare plek in de motorruimte. Het is mij dan ook nog niet duidelijk welke verbinding ik met een schroevendraaier zou moeten maken. Ik heb een paar foto's toegevoegd, waarvan sommige beelden alleen met een spiegeltje te bekijken zijn. Dus de praktijk van de schroevendraaier is weerbarstiger dan de theorie doet vermoeden.
Handmatig aanslingeren lijkt mij uit oogpunt van overzichtelijkheid beter te doen, maar of dat soepel kan heb ik ook nog niet ervaren.

Ik kan het natuurlijk over een week of wat in de box uittesten en dat wil ik ook gaan doen. Uit oogpunt van zorgvuldigheid en veiligheid stel ik eventuele tips daarbij erg op prijs :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 08:16 #1471260

@CeesS:
Tijdens de winterstalling en vlak voor de tewaterlating in het voorjaar doe ik dat, bij mijn Yanmar 3GM30eu, elke maand net zo.
Decompressie kleppen open, stopkabel uittrekken en 3 keer kort op de startknop drukken om te tornen en zo de olie te verdelen. Staan daarna de zuigers ff in een andere stand en is de startaccu ook weer wakker. :)
Gelukkig kan dat nog bij de GM serie.
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 08:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 08:23 #1471266

Omdat de motor niet aanslaat bij deze actie
Als je ronddraaien zonder aanslaan bedoeld: Toch wel! de impeller draait mechanisch mee dus onafhankelijk van of je motor aanslaat of niet. De dot vet/vaseline bij montage is hiervoor bedoeld; tijd overbruggen tot er water aangezogen is.

Bij een korte tik tegen het contact ook maar dat is te verwaarlozen inderdaad. Alleen als de impeller vasteplakt zou zitten is ie dan meteen kapot maar dat zou die dan toch al gegaan zijn als je wel laat aanslaan.


Als je startmotor stuk is gaat het overbruggen van je startrelais ook niet werken.

Als je startrelais stuk is kun je die handmatig overbruggen, daar kun je een voorziening voor maken op afstand. Of dat weer eigen risico's met zich meebrengt zit er dik in.
--
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 08:24 door bmtouring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 08:36 #1471272

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
huho schreef :
Dankjewel CeesS. Het in andere reacties genoemde risico voor de impeller lijkt mij niet aan de orde. Omdat de motor niet aanslaat bij deze actie neem ik aan dat de impeller niet in beweging komt...
Als de motor draait, draait de impeller ook. Of ie aan slaat of niet. ALs je dus wat langer op de startmotor wilt draaien, zou ik toch die impeller er uit halen, ook met de motor uit.
Ik haal hem zelf voor de winter er uit en plaats hem weer terug bij start seizoen. Bij een 1GM10 kom je er toch redelijk bij?
In theorie zie ik 2 opties: met schroevendraaier een verbinding maken tussen polen op het het startrelais of de motor handmatig aanslingeren conform beschreven in d
Met de schroevendraaier methode verbind je direct de accu met het startrelais. Als je daar niet bij kan: Dat kan ook met een dikke draad met een startknop waar je wel direct bij kan. Dus een (gezekerde!) draad, direct vanaf accu of waar de accu aan de startmotor zit. De mijne was 6mm2, dat lijkt qua dikte nog een beetje op een schroevendraaiertje.
Dat doet hetzelfde als een schroevendraaier: je shortcut alle mogelijke problemen in bekabeling voor de startmotor. Maar net als bij de schroevendraaier, los je problemen in de startmotor of start relais zelf er niet mee op. Dat doet een slinger wel :)

Ik heb wel eens gepoogt om mijn 3GM30 aan te slingeren maar dat was nog niet zo gemakkelijk en ik moest eigenlijk met 2 man/vrouw zijn waarbij de minst sterke de nobele taak heeft om de kleplichter dicht te gooien terwijl de meest sterke aan het draaien is. En hopen dat ie dan niet terug slaat (auw!). Toch fijn om achter de hand te hebben als er startmotor problemen zijn! Mijn nieuwe motor kan ik niet meer aanslingeren dus heb ik maar een reserve startmotor aan boord liggen :P
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 08:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 11:45 #1471309

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
OK, helder! Die kwetsbaarheid van de impeller is dus toch wel een dingetje bij het elektrisch ronddraaien van de motor met uitgetrokken stopknop.

Is misschien op een van de bijgesloten foto's aan te geven welke 'schroevendraaier-verbinding' nodig is voor het maken van een noodstart? Dus wat precies moet ik daarvoor kortsluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 19:16 #1471410

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
huho schreef :
Is misschien op een van de bijgesloten foto's aan te geven welke 'schroevendraaier-verbinding' nodig is voor het maken van een noodstart? Dus wat precies moet ik daarvoor kortsluiten?

Zie hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...tmotor-ook-ik#736654
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 19:20 #1471412

Je zoekt een oplossing voor het geval de startmotor weigert, lees ik hier boven. Dan gaat de schroevendraaier methode toch niet werken? Die schroevendraaier is om een weigerend (slecht contact b.v.) of kapot relais (solenoïde) te bypassen, dacht ik, zodat de startmotor stroom krijgt en gaat draaien.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 apr 2023 19:52 #1471424

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 548
Mijn veronderstelling is niet dat de startmotor defect is maar dat deze in een noodsituatie (misschien) geen spanning krijgt binnen het circuit via de startschakelaar in startstand. Dat is hetgeen ik dan m.b.v. een 'schroevendraaier-verbinding' zoals aangegeven op bijgaande foto wil 'verhelpen'. Als aanslingeren van de motor in zo'n situatie goed kan, zou dat nog liever willen doen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.960 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl