Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:28 #1431240

Bij de GM serie van Yanmar zijn de draadbomen notoire probleem veroorzakers...
Vanalles over te lezen op dit forum. Eerste verdachte zijn de verschillende stekker verbindingen. Loshalen en inspuiten met contact spray helpt tijdelijk.
Beter is een aparte draad voor de startknop trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:35 #1431244

Bekend issue, maar gaat de startmotor daar überhaupt wel bij rond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:56 #1431245

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Sunshine 36 schreef :
Bekend issue, maar gaat de startmotor daar überhaupt wel bij rond?
Er gebeurt bij mijn motor niets, zodra ik tijdens de startpiep de startknop indruk, m.a.w. de startmotor doet (ook) niets.

Zou het kunnen zijn dat de startrelais vervangen moet worden? Of is dat onwaarschijnlijk als de startmotor het alleen incidenteel niet doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 10:14 #1431253

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
en wat doet de motor middels de schroevendraaier- truc?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 10:43 #1431262

Past dat bij die startmotor? En denk om je ogen!
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 10:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 11:16 #1431271

Mag ook met een los draadje hoor. Even de dikke 12V kabel op de startmotor verbinden met de dunne 12v van het startrelais.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 11:23 #1431275

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Schroevendraaier methode gaat prima met deze motor. Maar een los draadje natuurlijk ook. Ik had een extra (gezekerde) startknop in de motor ruimte die permanent als extra tussen dikke draad op startmotor en relais in zat. Resturende back-up uit de tijd dat ook mijn kabelboom niet meer helemaal jofel was maar is gebleven na de nieuwe kabelboom: Scheelt ook naar buiten klauteren als je tijdens klussen de startmotor wilt laten draaien :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 11:39 #1431276

Laatst bewerkt: 20 okt 2022 11:40 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 13:53 #1431305

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(...) Zou het kunnen zijn dat de startrelais vervangen moet worden? Of is dat onwaarschijnlijk als de startmotor het alleen incidenteel niet doet?

Voorlopig niks vervangen, eerst kijken waar de storing zit. Gezien de vele ervaringen met hapering bij het starten, is de meest waarschijnlijk oorzaak te weinig bekrachtiging van het startrelais door spanningsverlies in de lange weg van accu via startknop en kabelboom met slechte connectoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 15:18 #1431323

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
CeesS schreef :
Probeer eens de connectors een paar keer in- en uit te schuiven en daar siliconenspray (tegen vocht) in te spuiten. Contactspray is vaak op korte termijn een oplossing, maar verergert de problemen na verloop van tijd.
Is er nog verschil in siliconenspray (tegen vocht)? ik heb een bus Kroon Oil Silicon Multi spray. Schijnt overal goed voor te zijn. Of WD-40 siliconenspray?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 15:48 #1431338

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Niks mis met Kroon. Hier het principe van de startmotor. Door de contacten op het startrelais van buitenaf door te verbinden, simuleer je de schakelwerking van het relais. Dit moet normaal eerst het startrondsel in de tandkrans op het vliegwiel duwen, voordat de contacten gesloten worden.

Laatst bewerkt: 20 okt 2022 15:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 17:11 #1431372

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
CeesS schreef :
huho schreef :
(...) Zou het kunnen zijn dat de startrelais vervangen moet worden? Of is dat onwaarschijnlijk als de startmotor het alleen incidenteel niet doet?

Voorlopig niks vervangen, eerst kijken waar de storing zit. Gezien de vele ervaringen met hapering bij het starten, is de meest waarschijnlijk oorzaak te weinig bekrachtiging van het startrelais door spanningsverlies in de lange weg van accu via startknop en kabelboom met slechte connectoren.

Precies. Maar voor de volledigheid toch even in het achterhoofd houden dat de kontakten in het start relais wel degelijk de oorzaak kunnen zijn.
Onderstaande foto zegt genoeg.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 20:47 #1431443

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
zeekraal schreef :
Precies. Maar voor de volledigheid toch even in het achterhoofd houden dat de kontakten in het start relais wel degelijk de oorzaak kunnen zijn.
Onderstaande foto zegt genoeg.

Maar als de probleemveroorzaker zodanig is dan start de motor überhaupt niet meer, neem ik aan. Toen ik van de zomer voor het eerst met niet starten geconfronteerd werd, starte de motor 3 kwartier later wel weer.

@CeesS: dank voor het principeschema!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 okt 2022 06:20 #1432095

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Zo'n schade aan de contacten in het startrelais kan verschillende oorzaken hebben. Een zwaar leven door vocht, lage accuspanning, of overgangsweerstanden in de hele installatie, waardoor bij een net wel-net niet contact vonkvorming en oxidatie in het startrelais optreedt.
Overgangsweerstanden kun je vermijden door zelf een hele nieuwe kabelboom te maken, of simpeler met een hulprelais, zoals Yanmar dat standaard monteert op de nieuwere types. Hier het principe schema. Daar vaar ik al jaren mee, sinds de montage nooit meer een weigering of zelfs aarzeling bij het starten meegemaakt.





Laatst bewerkt: 23 okt 2022 07:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 okt 2022 06:45 #1432098

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Mooi allemaal, ik heb de thermostaat eruit gehaald en die was erg slecht en stond gewoon open en deed niks meer...luchtfilter ook niet zo lekker, foam was al aardig verpulverd, beide worden vernieuwd.
wel duur spul evengoed.

Ga meteen de motor spoelen met azijn inwendig en dan meteen antivries erin.
en aangezien de motor dan ook nog warm is meteen de olie aftappen, boot staat al op de bok.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 okt 2022 07:17 #1432100

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Vele jaren geledem heb ik ook regelmatig een haperende start gekend bij mijn Vetus Mitsubishi m 4.14. Uiteindelijk was de oplossing net als bij Cees, het plaatsen van een hulpstartrelais. Daarna ook nooit meer een hapering gekend.
Van een haperende startmotor wordt je heel onzeker, temeer ik altijd pas op het allerlaatste moment de motor start. Maar dan moet hij het wel doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 24 okt 2022 20:39 #1432512

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Mijn motor vandaag weer met hulp aan de praat gekregen door de accupoolklemmen opnieuw te bevestigen. Hopelijk was die verbinding de probleemveroorzaker.
Andere vraag is of winterklaar maken van het koelsysteem ook goed kan als de boot op de wal staat. De zeewaterkraan is niet meer dicht te draaien en deze vervangen in het water wil ik toch liever niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 okt 2022 07:05 #1432549

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Dat moet wel lukken. Gebruik kant-en-klare koelvloeistof, bijvoorbeeld bij de Gamma verkrijgbaar in 5L jerrycan. Thermostaat verwijderen. Als je een wierfilter hebt, kun je daarin de koelvloeistof direkt laten opzuigen met de toevoerslang in de jerrycan. Of je giet het bij draaiende motor in het filter. Zorg wel voor opvang bij de uitlaat. Bij onze 1GM10 zit met ruim 3L het hele systeem tot en met de uitlaat vol koelvloeistof. Pas op voor huidcontact. Bij inname is koelvloeistof dodelijk. Denk aan het Oostenrijkse wijnschandaal van jaren terug, waar de wijn was aangelengd met antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 okt 2022 07:23 #1432553

CeesS schreef :
Dat moet wel lukken. Gebruik kant-en-klare koelvloeistof, bijvoorbeeld bij de Gamma verkrijgbaar in 5L jerrycan. Thermostaat verwijderen. Als je een wierfilter hebt, kun je daarin de koelvloeistof direkt laten opzuigen met de toevoerslang in de jerrycan. Of je giet het bij draaiende motor in het filter. Zorg wel voor opvang bij de uitlaat. Bij onze 1GM10 zit met ruim 3L het hele systeem tot en met de uitlaat vol koelvloeistof. Pas op voor huidcontact. Bij inname is koelvloeistof dodelijk. Denk aan het Oostenrijkse wijnschandaal van jaren terug, waar de wijn was aangelengd met antivries.

Ik mag toch hopen dat je antivries bedoelt? Da's al niet zo prettig spul, maar koelvloeistof is nog veel giftiger.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 okt 2022 07:42 #1432556

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
hij bedoeld natuurlijk anti vries...ik moet het ook nog doen, over 2 weken maar
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 okt 2022 08:39 #1432575

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
It Paradyske schreef :
(...) Ik mag toch hopen dat je antivries bedoelt? Da's al niet zo prettig spul, maar koelvloeistof is nog veel giftiger.

Antivries kun je niet puur gebruiken, het heeft onvoldoende warmtecapacitieit. Die komt van het water, waar je antivries aan toevoegt in een verhouding, die afhankelijk is van de gewenste mate van vorstbescherming.

Koelvloeistof is een kant en klaar mengsel, dat bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat antivries bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven.

Alle koelvloeistoffen en antivries, zowel op ethyleen glycol basis (MEG) als propyleen glycol basis (MPG) zijn geclassificeerd als readily biodegradable of anders gezegd volledig biologisch afbreekbaar of biodegradeerbaar. Koelvloeistoffen en antivries op basis van propyleen glycol zijn niet milieuvriendelijker dan producten op ethyleenglycolbasis

Ethyleenglycol is voor de mens giftig door de vorming van oxaalzuur bij de verwerking in het lichaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 okt 2022 08:42 #1432577

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Calidris schreef :
huho schreef :
CeesS schreef :
Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

Een wierpot heb ik wel, maar niet zo'n extra kogelkraan met gardena koppeling. Ik neem aan dat het ook goed gaat wanneer ik de antivries direct in de open wierpot laat lopen met afgesloten buitenwaterkraan totdat de antivries uit de uitlaat komt?

Die extra (gardena) zuigaansluiting op je wierpot kan ook dienen als noodlenspomp in je machine kamer. Ik er een 3-weg kraan tussen zitten voor dit doel.

Dat kan, maar ingeval je een noodlenspomp nodig hebt, heb je wel wat meer capaciteit nodig denk ik.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 okt 2022 20:27 #1433455

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
CeesS schreef :
Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

@CeesS: nu is voor mij toch onduidelijk wat je precies bedoelt: Koelvloeistof of antivries. Ik had antivries begrepen, bv. het roze spul dat Starbrite verkoopt voor watersystemen en opslag van motoren, onverdund te gebruiken.
Maar jij bedoelt kennelijk een ander product?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 okt 2022 22:30 #1433471

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(....)@CeesS: nu is voor mij toch onduidelijk wat je precies bedoelt: Koelvloeistof of antivries. Ik had antivries begrepen, bv. het roze spul dat Starbrite verkoopt voor watersystemen en opslag van motoren, onverdund te gebruiken.
Maar jij bedoelt kennelijk een ander product?

Sorry, ik ben onzorgvuldig geweest in de benoeming van het goedje. Antivries is in 99% van de gevallen glycol. Dat is een vloeistof, die onverdund pas bij lage temperaturen bevriest. Zie een paar posts eerder. Als vorstbescherming in de winterstalling is dat prima, maar in koelsystemen van motoren die 's winters gebruikt worden, ongeschikt. Daarvoor moet je antivries (glycol) mengen met water. De warmteopnamecapaciteit komt voor een groot deel voor rekening van het bestanddeel water. De soortelijke warmte van glycol is ruwweg de helft van die van water (2,2 tegenover 4,2 Joule/gram x graad Celsius). Dat mengsel wordt dan koelvloeistof genoemd. Is dus goedkoper dan antivries, omdat er een flink % water in zit.
Ethyleenglycol is voor de mens giftig bij inname, voor drinkwatersystemen gebruik je de rose propyleen glycol (MPG) variant, die is minder giftig.

Bijgaand de curve van het vriespunt van een glycol-watermengsel. Het bijzondere is dat tot 60% bijmenging van water de vorstbescherming groter is dan het pure glycol.

Laatst bewerkt: 29 okt 2022 06:09 door CeesS. Reden: Info aangepast en plaatje vriepunt toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 nov 2022 16:46 #1435714

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
CeesS schreef :
Het verwijderen is een lastige klus. Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

Zo wil ik het a.s. donderdag gaan doen: motor heel goed warm laten lopen/varen, thermostaat laten zitten en antivries toevoegen via de wierpot. Maar mijn wierpot heeft geen koppeling om een slang aan te sluiten. Dus ik moet het deksel van de wierpot openen en de antivries m.b.v. een trechter erin laten lopen.

M.a.w. met draaiende motor de volgende stappen:
  1. wierpot openen en antivries erin beginnen te gieten
  2. nagenoeg tegelijkertijd zeewaterkraan dichtdraaien

  3. Zal dat zo goed gaan? Mag ik de wierpot wel openen met draaiende motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl