Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 sept 2022 13:52 #1423438

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2004
Alleen in Finland ooit meegemaakt dat het brandstoffilter van de reddingsloep er uitzag als een parafinekaars zonder lont. Min 25 Celsius. En de tank niet gevuld met de wettelijk voorgeschreven winterdiesel :ohmy: Sloep weer terug gesleept met de manoverboord boot die een buitenboordmotor heeft. Gtl o.i.d. bestond toen nog niet.
Laatst bewerkt: 15 sept 2022 14:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 24 sept 2022 21:52 #1425546

CeesS schreef :
huho schreef :
Zomer- of winterdiesel; als zeiler die de boot ‘s-winters op de kant zet, ergens rond 1 november kan er eigenlijk in praktijk dus niets mee. Behalve er voor zorgen dat er nagenoeg geen zomerdiesel meer in de tank zit, hetgeen in praktijk niet simpel is. De tank halverwege november vol maken met winterdiesel is op grond van de info in dit straatje ook geen goede optie.

Het advies is dan ook je tank niet bij te vullen voor de winter, ook op basis van de houdbaarheid. Mocht je nog veel diesel in de tank hebben, zou ik een biocide toevoegen om bij de eventuele aanwezigheid van water in de tank, bacterie- of schimmelvorming tegen te gaan. Acticide en Grotamar zijn in het verleden goed getest. Mocht in de loop van de winter onverhoopt strenge vorst worden verwacht, kun je alsnog een anti-vlok middel toevoegen waarmee je uitvlokken van paraffine in de tank voorkomt. Je filters en leidingen blijven bij het later in de tank toevoegen zonder dat je motor gedraaid heeft echter onbeschermd. Zie bv. de claims van Bardahl (geen aandelen, geen ervaring mee)

Bijzonder, mij is altijd verteld dat je een brandstoftank het beste tot aan de rand toe gevuld wegzet om condens vorming in de tank tegen te gaan.
Voor mij zat daar altijd wel een logica in dat als er brandstof zit er geen lucht met vocht kan zijn.
Zijn al die mensen die dit gezegd hebben nu volslagen idioot geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 01:28 #1425554

Hier is al veeeeeeeeel over geschreven op dit forum. Er zijn grofweg twee standpunten/ meningen/ overtuigingen. Degene die zeggen dat de tank vol moet tegen condensvorming, meestal omdat hun dat verteld is, hetgeen niet zo een sterk argument is. En degenen die dat onzin vinden, doorgaans met natuurwetenschappelijke argumenten, di3 dan weer moeilijk op deugdelijkheid te wegen zijn.
Ik denk eigenlijk dat het tijd wordt voor een wetenschappelijk experiment om voor eens en altijd helderheid te brengen in deze zaak.
Misschien kan het ZF een onderzoek sponsoren?
Albin 82 MS te Willemstad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 03:44 #1425557

Wie weet wat in absolute zin de verschillen in specificatie zijn tussen “zomerdiesel” en “winterdiesel”? CP (cloud point) en CFPP (cold filter plugging point) zullen relevant zijn?

Waar vind ik deze specificaties?
Laatst bewerkt: 25 sept 2022 03:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 09:20 #1425589

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Nachtvlinder schreef :
Wie weet wat in absolute zin de verschillen in specificatie zijn tussen “zomerdiesel” en “winterdiesel”? CP (cloud point) en CFPP (cold filter plugging point) zullen relevant zijn?

Waar vind ik deze specificaties?

Het probleem van diesel in de winter zijn paraffinen, die kunnen uitvlokken (kristalliseren) bij lage temperartuur. Binnen de paraffine familie zijn er vele soorten, GTL bestaat vrijwel volledig uit paraffine, maar heeft standaard een lagere CFPP.

Voor de standaard diesel wordt voor de winterkwaliteit het raffinage proces aangepast, waardoor het aandeel koudegevoelige paraffinen vermindert. Shell zegt hierover : Shell produceert namelijk vanaf 1 november de winterkwaliteit diesel op de raffinaderij in Pernis. Vanwege voorraden zijn alle leveringen vanaf 15 november gegarandeerd van een vorstbescherming tot -20 graden Celsius.

Edit : maar ook : 'Winterdiesel wordt als gewone diesel verkocht, de consument ziet geen verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel aan de pomp.'
Laatst bewerkt: 25 sept 2022 10:50 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 09:41 #1425592

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
CeesS schreef :

Het probleem van diesel in de winter zijn paraffinen, die kunnen uitvlokken (kristalliseren) bij lage temperartuur. Binnen de paraffine familie zijn er vele soorten, GTL bestaat vrijwel volledig uit paraffine, maar heeft standaard een lagere CFPP.

Voor de standaard diesel wordt voor de winterkwaliteit het raffinage proces aangepast, waardoor het aandeel koudegevoelige paraffinen vermindert. Shell zegt hierover : Shell produceert namelijk vanaf 1 november de winterkwaliteit diesel op de raffinaderij in Pernis. Vanwege voorraden zijn alle leveringen vanaf 15 november gegarandeerd van een vorstbescherming tot -20 graden Celsius.

Als GTL vrijwel volledig uit paraffine bestaat, gaat het dan om paraffine die NIET koudegevoelig is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 09:44 #1425594

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
huho schreef :
(....)
Als GTL vrijwel volledig uit paraffine bestaat, gaat het dan om paraffine die NIET koudegevoelig is?

Ja, in mindere mate.
Laatst bewerkt: 25 sept 2022 12:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 09:47 #1425595

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
RobertWalter1 schreef :
Hier is al veeeeeeeeel over geschreven op dit forum. Er zijn grofweg twee standpunten/ meningen/ overtuigingen. Degene die zeggen dat de tank vol moet tegen condensvorming, meestal omdat hun dat verteld is, hetgeen niet zo een sterk argument is. En degenen die dat onzin vinden, doorgaans met natuurwetenschappelijke argumenten, di3 dan weer moeilijk op deugdelijkheid te wegen zijn.
Ik denk eigenlijk dat het tijd wordt voor een wetenschappelijk experiment om voor eens en altijd helderheid te brengen in deze zaak.
Misschien kan het ZF een onderzoek sponsoren?

Zie bv hier www.yachtsurvey.com/myth_of_co...on_in_fuel_tanks.htm

Berekeningen zijn op dit forum ook gepubliceerd, ik zal ze opzoeken.

Edit : zie zeilersforum.nl/index.php/foru...-toch-vandaan#397899

zeilersforum.nl/index.php/foru...daan?start=25#398392


Zie ook onderstaand p.11-12

Bijlage:

Bestandsnaam: 03_brandst...;_32.pdf
Bestandsgrootte:2,801 KB
Laatst bewerkt: 25 sept 2022 10:25 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 15:51 #1425643

Iemand een link naar de cloudpoint en CFPP specificaties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 sept 2022 21:29 #1425694

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Nachtvlinder schreef :
Iemand een link naar de cloudpoint en CFPP specificaties?

Bedoel je de afweging van brandstof samenstelling tegenover lage temperatuur eigenschappen ?

Hieronder de afwegingen die Shell bij de specificatie van GTL maakt








De norm EN 590 verdeelt dieselbrandstof in twee groepen die bestemd zijn voor specifieke klimatologische omgevingen. Voor de "gematigde" klimaatzones definieert de norm zes klassen van A tot F. Voor de "arctische" klimaatzones definieert de norm vijf klassen van 0 tot 4.


Laatst bewerkt: 25 sept 2022 21:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 sept 2022 02:10 #1425698

Dankjewel; ik bedoelde eigenlijk meer de actuele specificaties die een tankstation nu, in Nederland levert. Dat zal één van de kwaliteiten A-F zijn maar is verder nergens terug te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 sept 2022 05:52 #1425703

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Nachtvlinder schreef :
Dankjewel; ik bedoelde eigenlijk meer de actuele specificaties die een tankstation nu, in Nederland levert. Dat zal één van de kwaliteiten A-F zijn maar is verder nergens terug te vinden?

Tussen de specificaties bij een raffinaderij, en wat er bij een willekeurige pomp uit de slang komt als je tankt, ligt een hele wereld. Een deel daarvan wordt ingekleurd door cowboys, jongens die voor het snelle geld gaan in een markt die heel beweeglijk is. De beste kans (maar geen garantie) op levering van de kwaliteit die je hoopt te krijgen heb je bij merk tankstations aan de weg, met een hoge omzetsnelheid.
Laatst bewerkt: 26 sept 2022 05:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 okt 2022 09:33 #1427627

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Nog een vraag over of de thermostaat er wel of niet uit moet om de cilinder goed met antivries te vullen bij het winterklaar maken. Op basis van wat ik elders op dit forum lees zou ook kunnen:
- Motor belast goed laten warm draaien
- Antivries via wierpot erin totdat die uit de uitlaat komt
- Aftapkraan controleren of er antivries uitkomt
Dan zou het OK moeten zijn?

Ook lees ik op het forum dat je zou kunnen horen wanneer de thermostaat bij de motor opengaat:
de motor zou dan stiller en ook iets rustiger lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 06:31 #1427924

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
huho schreef :
Nog een vraag over of de thermostaat er wel of niet uit moet om de cilinder goed met antivries te vullen bij het winterklaar maken. Op basis van wat ik elders op dit forum lees zou ook kunnen:
- Motor belast goed laten warm draaien
- Antivries via wierpot erin totdat die uit de uitlaat komt
- Aftapkraan controleren of er antivries uitkomt
Dan zou het OK moeten zijn?

Als je snel werkt, dan kan dat. Onze boot vaar ik ieder jaar naar de winterstalling, een tochtje van ruim een uur. Ik verwijderde altijd de thermostaat onmiddellijk na aankomst bij goed doorgewarmde motor. De thermostaat blijkt heel langzaam te reageren. Als ik die na demontage in m'n handen had, stond die nog volledig open. Bij de 1GM10 zit de thermostaat op een vervelende plek, achter de stugge stalen leiding die naar de verstuiver loopt. Het verwijderen is een lastige klus. Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

huho schreef :
Ook lees ik op het forum dat je zou kunnen horen wanneer de thermostaat bij de motor opengaat:
de motor zou dan stiller en ook iets rustiger lopen.

Dat hoort thuis in de fabeltjeskrant





Laatst bewerkt: 05 okt 2022 06:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 14:07 #1428027

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
CeesS schreef :
Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

Een wierpot heb ik wel, maar niet zo'n extra kogelkraan met gardena koppeling. Ik neem aan dat het ook goed gaat wanneer ik de antivries direct in de open wierpot laat lopen met afgesloten buitenwaterkraan totdat de antivries uit de uitlaat komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 14:08 #1428028

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7902
Zo doe ik het ook altijd. Gaat prima

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 18:01 #1428087

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22269
huho schreef :
CeesS schreef :
Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

Een wierpot heb ik wel, maar niet zo'n extra kogelkraan met gardena koppeling. Ik neem aan dat het ook goed gaat wanneer ik de antivries direct in de open wierpot laat lopen met afgesloten buitenwaterkraan totdat de antivries uit de uitlaat komt?

Die extra (gardena) zuigaansluiting op je wierpot kan ook dienen als noodlenspomp in je machine kamer. Ik er een 3-weg kraan tussen zitten voor dit doel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 18:10 #1428093

Calidris schreef :
huho schreef :
CeesS schreef :
Tegenwoordig laat ik de thermostaat zitten. De motor blijft draaien bij aankomst bij de winterstalling. Koelvloeistof dan vullen via de wierpot, die is uitgerust met een extra kogelkraan en gardena koppeling met slang, die in een 5L container met antivries hangt. Kogelkraan open, buitenwaterkraan dicht, de waterpomp zuigt dan de antivries de motor in. Zodra de antivries uit de uitlaat komt, kan de motor uit.

Een wierpot heb ik wel, maar niet zo'n extra kogelkraan met gardena koppeling. Ik neem aan dat het ook goed gaat wanneer ik de antivries direct in de open wierpot laat lopen met afgesloten buitenwaterkraan totdat de antivries uit de uitlaat komt?

Die extra (gardena) zuigaansluiting op je wierpot kan ook dienen als noodlenspomp in je machine kamer. Ik er een 3-weg kraan tussen zitten voor dit doel.

Yep, een van de betere ideeën die ik van CeesS en Calidris heb overgenomen:





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 okt 2022 18:54 #1428122

CeesS schreef :
Nachtvlinder schreef :Iemand een link naar de cloudpoint en CFPP specificaties?
Bedoel je de afweging van brandstof samenstelling tegenover lage temperatuur eigenschappen ?

Hieronder de afwegingen die Shell bij de specificatie van GTL maakt








De norm EN 590 verdeelt dieselbrandstof in twee groepen die bestemd zijn voor specifieke klimatologische omgevingen. Voor de "gematigde" klimaatzones definieert de norm zes klassen van A tot F. Voor de "arctische" klimaatzones definieert de norm vijf klassen van 0 tot 4.
Ik zie eigenlijk het probleem niet. Die zomerdiesel kan gewoon de hele winter in de (volle) tank blijven zitten. Als je in het voorjaar weer gaat varen, zijn de buutentemperaturen alweer dusdanig dat eventuele vlokvorming dan gewoon weer verdwenen is. Zo lang je bij hele lage temperaturen in de winter de motor maar niet start, is het geen probleem omde hele winter zomerdiesel in de tank te hebben. Qua veroudering kan diesel makkelijk een half jaar in de tank blijven zitten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Delphia 29 met kielmidzwaard. Daarvoor o.a. Etap 28i, Centaur, Albin Vega, 18m-tjalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 okt 2022 06:02 #1428179

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Dit is misschien een goed tijdstip om een oud draadje terug te halen over het (smeer)olefilter voor de 1GM10. Mann is een van de grootste filterfabrikanten ter wereld, en maakt o.a. het filter W67/1 dat op de 1GM10 past. In de (online) automaterialenhandel of Amazon vaak goedkoper dan Yanmar. Bestel een aantal in een keer, dan deel je de verzendkosten. Mann levert ook een handig stukje gereedschap om het filter los te draaien, LS6/1 (Geen aandelen).

Het oliefilter vervang je nadat de motorolie is afgetapt. Leg voor demontage een paar doeken onder het filter, er loopt olie uit. Vrijblijvende montagetip : vul het nieuwe filter voor de montage gedeeltelijk met olie. Smeer de rubber afdichtingsring op het filter licht in met olie, en draai het filter net handvast in de motor. Met het montage hulpstuk draai je het filter nog een halve omwenteling verder. Dan zit je filter normaal gesproken voldoende vast. Controleer of je het filter niet te gemakkelijk met de hand los kunt draaien. Vaak worden filters te zwaar aangedraaid, krijg je ze na een jaar nauwelijks los. Disclaimer : Goede montage is en blijft je eigen verantwoordelijkheid !

Bij de 1GM10 zit het filter vrij ver van de oliedruksensor. Het duurt een flink aantal seconden voor de oliedruk tot aan de sensor is opgebouwd. Het oliedruk alarm gaat af tot er druk wordt gemeten. Dat is normaal. Door het filter alvast enigszins te vullen verkort je de alarmtijd.

zeilersforum.nl/index.php/foru...lie?start=25#1041091

zeilersforum.nl/index.php/foru...ters?start=25#666105
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 06:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 07:59 #1431219

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Gisteren wilde ik mijn 1GM10 starten om even goed warm te laten lopen maar hij startte niet, ook niet bij herhaling. Contactsleutel omgedraaid, wel piep en opgloeiende controlelampjes, maar verder niets (behalve even een klein startmotorslagje) bij het indrukken van de startknop.
Van de zomer heb ik dat nog is gehad na het wachten om een sluis in te varen; toen starte de motor opeens welweer na drie kwartier. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 08:29 #1431223

Wat voor voltage meet je op je startaccu? En tijdens het starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:10 #1431233

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Voltage tijdens starten niet gemeten. Kon overigens ook niet want de motor start helemaal niet. Tot het moment dat ik de motor gisteren wilde starten werd de accu opgeladen. De eerste keer toen het probleem zich voordeed had ik het wel accuvoltage gemeten en dat was OK. Het is overigens een accu van nog geen jaar oud. M.i. ligt het dan ook niet aan de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:24 #1431238

huho schreef :
Voltage tijdens starten niet gemeten. Kon overigens ook niet want de motor start helemaal niet. Tot het moment dat ik de motor gisteren wilde starten werd de accu opgeladen. De eerste keer toen het probleem zich voordeed had ik het wel accuvoltage gemeten en dat was OK. Het is overigens een accu van nog geen jaar oud. M.i. ligt het dan ook niet aan de accu.

Leeftijd van de accu zegt op zich niks, door wat voor reden dan ook kan 'ie om zeep gaan in het eerste jaar.

Je kunt wel het voltage of juist de voltage-drop meten tijdens het draaien van de start-accu, ook al gaat 'ie maar even rond.

Als dat allemaal ok is is de volgende verdachte de verbindingen naar de startmotor. Aansluitingen nog netjes, niet verroest, goed vast etc? Als dat ook allemaal in orde is dan is de volgende stap de startmotor zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 okt 2022 09:26 #1431239

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
Bij veel oudere Yanmars ontstaat dit probleem door spanningsverlies over de kabelboom (inferieure connectors) tussen voeding, startknop en startrelais. Probeer eens de connectors een paar keer in- en uit te schuiven en daar siliconenspray (tegen vocht) in te spuiten. Contactspray is vaak op korte termijn een oplossing, maar verergert de problemen na verloop van tijd. Op het forum is volop info te vinden over het installeren van een hulprelais tot zelfgemaakte kabelbomen.
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 09:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl