huho schreef :
GTL, weer een nieuw begrip voor mij als aspirant inboarder. Lost dat de dieselproblemen op waarover het hiervoor gaat? Ik veronderstel dat GTL geen additief nodig heeft? Kan ik daar zo op overstappen of zijn toch eerst motoraanpassingen nodig? Ik zie dat op het forum daarover eea te lezen is, maar een paar ‘richtingwijzers’ zijn zeer behulpzaam.
Traditionele diesel die je aan de pomp tankt, is van minerale oorsprong, en bestaat uit fracties die door destillatie uit ruwe olie wordt gewonnen. Er zit een groot aantal componenten in, en kan zeer wisselend van samenstelling zijn. Tegenwoordig moet in Europa dieselolie voldoen aan de EN590 norm. Daarin is ook vastgelegd dat diesel 7% FAME moet bevatten, dat is een component van biologische oorsprong, met eigenschappen die voor bootbezitters desastreus zijn. Het is instabiel, tast veelgebruikte materialen aan, en is beperkt houdbaar.
GTL is een synthetische diesel die uit aardgas wordt gemaakt, en veel kwalijke eigenschappen van minerale diesel mist. Het stinkt niet, je Yanmar start vlotter, loopt rustiger en roet minder. GTL maakt tegenwoordig deel uit van een familie synthetische diesels onder de verzamelnaam XTL.
Zie o.a.
zeilersforum.nl/index.php/foru...native-fuels#1417848
zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1150#1313080
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1065919