Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 17:01 #1065256

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
De GTL pomp op bedrijventerrein Hoogtij te Westzaan is ondertussen overgegaan op HVO oftewel Blauwe Diesel
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 22:17 #1065347

Ik heb onderlaatst een pomp in den Briel gezien met xtl er staat wel gtl op maar bij het handvat staat toch echt xtl
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 22:33 #1065351

Bij de Texaco pomp in Velsen Noord net zo.
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 22:34 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juli 2019 06:53 #1065378

Dit is de nieuwe benaming voor dit soort diesel brandstoffen. Hieronder val GTL en blauwe diesel. In Velsen Noord tank je nog steeds GTL. Net als de nieuwe benaming E5 en E 10 voor benzine. Even Googlen en je bent weer bij.
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 06:54 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juli 2019 07:16 #1065379

Gelukkig kan dat in Velsen Noord idd nog.
Ik was daar ook even in verwarring over de aanduiding xtl.
Deze is voor synthetische brandstoffen dus geen probleem.
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 07:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juli 2019 13:37 #1065508

Yanmar kan de kwaliteit niet garanderen. hoeveel garantie zit er op een motor uit 1986?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juli 2019 19:48 #1065613

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Bij jachthaven Friese hoek zijn ze weer teruggegaan naar gewone diesel.
Dit na "klachten" zoals mij werd verteld.

Ik moest tanken dus in mijn tank zit weer gewone diesel resulterend in meer rook en stank.
GTL vond ik prettiger.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juli 2019 21:12 #1065628

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Misschien dat ik nog wel het stationair wat hoger stel maar hij draait nu op 800rpm

800rpm is sowieso te weinig. Vetus specificeert 850 rpm!
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 juli 2019 09:28 #1065738

Zeilzin schreef :
Misschien dat ik nog wel het stationair wat hoger stel maar hij draait nu op 800rpm

800rpm is sowieso te weinig. Vetus specificeert 850 rpm!

Ja , en merkwaardig genoeg zegt Mitsubishi voor de basismotor van de Vetus 9in zijn wordkshop manual 900 rpm als stationair toerental.
"Idling speed 900 rpm "
Maar Vetus schrijft wel meer zaken voor die niet kloppen met de Misubishi voorschriften voor dezelfde motoren.
Ad
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 09:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 juli 2019 03:52 #1065919

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Sinds oktober 2018 is er een nieuwe EU brede labeling voor brandstof van kracht. Voor synthetische diesel die niet van aardolie gemaakt wordt, is de verzamelnaam XTL. De norm hiervoor is EN 15940.



Onder het begrip XTL vallen :

GTL gas-to-liquid
BTL biomass-to-liquid
CTL coal-to-liquid
HVO hydro-treated plantaardige olie of dierlijke restvetten.

Zie www.google.com/url?sa=t&source...&cshid=1563940593583
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 04:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 juli 2019 13:13 #1067042

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Wadloper schreef :
avdhoeff schreef :
Net in Dintelsas getankt, voor 1,33 per liter.

Ik heb even gekeken naar het bedrijf in Dintelsas dat GTL verkoopt, maar die jongens in je lijst (BST) staan te boek als bergingsbedrijf. Het gaat om Bunkerstation BS bij de sluis, kennelijk?
Vermelding in je lijst is een tikkeltje verwarrend.

Klopt, ik ontdekte het ook. Zal het na mijn vakantie aanpassen. BS Dintel heet het bedrijf. Telefoonnummer is 0167-522535. Alleen contant betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 juli 2019 13:19 #1067044

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
CeesS schreef :
Sinds oktober 2018 is er een nieuwe EU brede labeling voor brandstof van kracht. Voor synthetische diesel die niet van aardolie gemaakt wordt, is de verzamelnaam XTL. De norm hiervoor is EN 15940.



Onder het begrip XTL vallen :

GTL gas-to-liquid
BTL biomass-to-liquid
CTL coal-to-liquid
HVO hydro-treated plantaardige olie of dierlijke restvetten.

Zie www.google.com/url?sa=t&source...&cshid=1563940593583

Hallo Cees,
Is bij jou al iets bekend over de acceptatie van de vier soorten door bijvoorbeeld de fabrikanten van scheepsmotoren? En zo ja, accepteren ze alle vier soorten?
Een tweede vraag: wordt HVO meestal aangeduid als 'Blauwe Diesel'?
Groeten, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 juli 2019 18:41 #1067105

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Hallo Aike,

Om met de simpelste vraag te beginnen : in het algemeen is blauwe diesel HVO. De eerste vraag is lastiger te beantwoorden. Volvo Penta motoren kunnen volgens de fabrikant zonder problemen GTL gebruiken (zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ten?start=500#819710). De grootste dwarsligger is Yanmar (ook eigenaar van Vetus). die bezwaren heeft tegen het gebruik van synthetische diesel (XTL), ondanks de nieuwe norm EN 15940 waaraan deze nieuwe dieselsoorten voldoen. Het verhaal erachter is. dat voor optimaal presteren mogelijk een andere motorafstelling nodig is. Men is kennelijk ook bang dat de milieubelasting waar de motortype toelating aan gekoppeld is, negatief wordt beïnvloed. Achter de schermen is een initiatief gestart voor onderling overleg, binnenkort meer hierover.
Een ander punt van discussie is het zwellen van afdichtingen van bepaalde in het verleden gebruikte rubbersoorten. Die zwelling is veroorzaakt door minerale diesel. Als je dan overschakelt naar synthetische diesel, verdwijnt die zwelling en zou er brandstof lekkage kunnen optreden. De eigenlijke oorzaak ligt dus in het niet compatibel zijn van bepaalde rubbers met minerale diesel.
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 04:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 aug 2019 15:33 #1070294

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
CeesS schreef :
Hallo Aike,

Om met de simpelste vraag te beginnen : in het algemeen is blauwe diesel HVO. De eerste vraag is lastiger te beantwoorden. Volvo Penta motoren kunnen volgens de fabrikant zonder problemen GTL gebruiken (zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ten?start=500#819710). De grootste dwarsligger is Yanmar (ook eigenaar van Vetus). die bezwaren heeft tegen het gebruik van synthetische diesel (XTL), ondanks de nieuwe norm EN 15940 waaraan deze nieuwe dieselsoorten voldoen. Het verhaal erachter is. dat voor optimaal presteren mogelijk een andere motorafstelling nodig is. Men is kennelijk ook bang dat de milieubelasting waar de motortype toelating aan gekoppeld is, negatief wordt beïnvloed. Achter de schermen is een initiatief gestart voor onderling overleg, binnenkort meer hierover.
Een ander punt van discussie is het zwellen van afdichtingen van bepaalde in het verleden gebruikte rubbersoorten. Die zwelling is veroorzaakt door minerale diesel. Als je dan overschakelt naar synthetische diesel, verdwijnt die zwelling en zou er brandstof lekkage kunnen optreden. De eigenlijke oorzaak ligt dus in het niet compatibel zijn van bepaalde rubbers met minerale diesel.
Hallo Cees,
Het duurde even voordat ik kon reageren, maar dank.
Dat van het zwellen van rubber door minerale diesel is bekend, het is al meerdere keren aan de orde geweest in deze draad.
Benieuwd wat er uit het overleg komt, maar dat horen we ongetwijfeld van je.
Groet, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 08:23 #1073185

Jammer: gtl.nu/nieuws
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 08:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 08:37 #1073193

Jammer?
Het nieuwe spul is in ieder geval veel beter voor het milieu . GTL is en blijft een product uit minerale grondstoffen en is dus slecht voor het milieu net als bijv. aardgas .
Enige waar het goed voor kan zijn is je motor en ook dat is en blijft de vraag gezien het feit hoe lang scheepsmotoren en ook auto dieselmotoren i.h.a. meegaan , ook als ze op gewone diesel lopen.
GTL is gewoon een handige manier om aardgas wat bij de olieproductie niet meer te hoeven affakkelen maar om te zetten in geld .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 08:51 #1073196

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Okee...
Dus in plaats van nuttig gebruik maken van iets dat normaal gesproken afgefakkeld wordt is het beter voor het milieu om reeds prima recyclebare materialen (volgens mij een steekhoudend argument van Boarderbas over HVO) om te zetten naar iets dat bruikbaar is in de motor.
Met als gevolg groeiende vraag naar palmolie en dergelijk.

Ik denk dat het laatste waar ze de stekker uit moeten trekken zijn zaken als GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 09:16 #1073201

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Pompbaas (langs het water) gesproken, GTL blijft voorlopig wat hun betreft gewoon in de verkoop. De voordelen voor boten zijn groot genoeg voor een constante vraag.

Salland Olie levert vooral aan bedrijven en vrachtvervoerders, daar worden andere keuzes gemaakt. De omloopsnelheid is daar ook dusdanig hoog dat de nadelen van (deels) plantaardige diesel (water, bacteriegroei) daar helemaal niet spelen.

Voorlopig blijf ik dus gewoon GTL gebruiken, al moest ik wel naar een ander tankstation dan voorheen (Firezone/Salland Olie Moerdijk).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 09:38 #1073204

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Yellow Boat schreef :
Jammer?
Het nieuwe spul is in ieder geval veel beter voor het milieu . GTL is en blijft een product uit minerale grondstoffen en is dus slecht voor het milieu net als bijv. aardgas .
Ad

Wat bedoel je in dit verband met "het milieu"? Ik kan begrijpen dat het als niet-fossiele brandstof nu deel uitmaakt van een duurzame keten, maar is dat dan per definitie ook beter voor het milieu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 09:56 #1073210

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ik herhaal het nog maar even aardgas=methaan. En dat methaan kun je ook verkrijgen door bio vergisting. Als je koeienscheten zou opvangen, dan kon je daar zelfs BTL van maken.

Verder worden er proeven gedaan om CO2 om te zetten in brandstoffen.

Er zijn nog veel nieuwe ontwikkelingen te verwachten. Voor de watersporter onderweg naar Zeeland kun je allerlei nieuwe brandstoffen tanken bij Greenpoint. Juist op de afslag Oude Tonge-Flakkee.

GTL, HVO, LNG waterstof etc.

Zou handig zijn als de lijst van GTL pompstation zou worden uitgebreid met langs de weg pompstation in de watersport regio's.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 11:28 #1073239

Knar schreef :
Yellow Boat schreef :
Jammer?
Het nieuwe spul is in ieder geval veel beter voor het milieu . GTL is en blijft een product uit minerale grondstoffen en is dus slecht voor het milieu net als bijv. aardgas .
Ad

Wat bedoel je in dit verband met "het milieu"? Ik kan begrijpen dat het als niet-fossiele brandstof nu deel uitmaakt van een duurzame keten, maar is dat dan per definitie ook beter voor het milieu?

Met milieu bedoelde ik hier CO2 uit fossiele bronnen , dus niet CO2 uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige bronnen want die veroorzaken immers netto geen extra CO2 in de atmosfeer.

Overigens kost het omvormen van aardgas in GTL ook de nodige energie met de bijbehorende CO2 uitstoot.
Ik denk zelfs dat dat wel eens meer zou kunnen zijn dan eht vloeibaar maken van dat aardgas bij de bron in het midden Oosten en dan vloeibaar vervoeren naar de verbruiker. Het te vervoeren vervoeren gewicht is zelfs lager dan dat van de overeenkomstige hoeveelheid GTL .
En diesels laten lopen op aardgas is niks bijzonders meer , er rijden bijv. genoeg aardgasbussen rond .
Ik wil ook niet direct zeggen dat GTL geen goede vervanger is voor normale diesel maar wel dat ook GTL , net als alle aardolieproducten en ook aardgas binnen afzienbare tijd grotendeels verdwijnen zullen .
Dat dus een oliemaatschappij liever nu over wil gaan op diesel uit plantaardige grondstoffen is logisch want die kijken wel verder vooruit( heowel sommigen dat natuurlijk zullen betwijfelen) als de paar jaar dat de GTL nog gebruikt zal (mogen?) worden.
Ad
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 11:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 13:06 #1073268

Het nieuwe zal best beter zijn voor het milieu. Maar ik heb liever een brandschone tank.
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 13:06 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 13:11 #1073270

De enige reden dat een aantal grote GTL projecten stilgelegd zijn, is het huidige economische klimaat - de huidige lage olieprijs. Die zal op lange termijn stijgen - politieke onrust en een handelsoorlog hier en daar gooit wat roet in het eten momenteel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 13:16 #1073275

Jollenbaas schreef :
Het nieuwe zal best beter zijn voor het milieu. Maar ik heb liever een brandschone tank.

Ook in GTL kun je water krijgen en ook GTL mengt niet met water.
En op de grenslaag tussen GTL en water kun je net zo goed rotzooi krijgen hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 13:36 #1073281

@Yellow Boat:
Is idd bekend maar geen bio toevoegingen scheelt.
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 14:15 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.880 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl