Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 aug 2019 14:39 #1073308

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 848
Yellow Boat schreef :
Knar schreef :
Yellow Boat schreef :
Jammer?
Het nieuwe spul is in ieder geval veel beter voor het milieu . GTL is en blijft een product uit minerale grondstoffen en is dus slecht voor het milieu net als bijv. aardgas .
Ad

Wat bedoel je in dit verband met "het milieu"? Ik kan begrijpen dat het als niet-fossiele brandstof nu deel uitmaakt van een duurzame keten, maar is dat dan per definitie ook beter voor het milieu?

Met milieu bedoelde ik hier CO2 uit fossiele bronnen , dus niet CO2 uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige bronnen want die veroorzaken immers netto geen extra CO2 in de atmosfeer.


Ad
Op die manier zie je fossiele CO2 dus als een vorm van luchtverontreiniging. Anyway, ik begrijp natuurlijk best wel wat je bedoelt, maar bij mij in de buurt (regio Amsterdam) worden binnenkort twee enorme biomassacentrales in gebruik genomen. Volgens jouw definitie is dat beter voor het milieu. Ik kan je zeggen dat veel mensen dat niet met je eens zullen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2019 07:54 #1075653

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3367
avdhoeff schreef :
Wadloper schreef :
avdhoeff schreef :
Net in Dintelsas getankt, voor 1,33 per liter.

Ik heb even gekeken naar het bedrijf in Dintelsas dat GTL verkoopt, maar die jongens in je lijst (BST) staan te boek als bergingsbedrijf. Het gaat om Bunkerstation BS bij de sluis, kennelijk?
Vermelding in je lijst is een tikkeltje verwarrend.

Klopt, ik ontdekte het ook. Zal het na mijn vakantie aanpassen. BS Dintel heet het bedrijf. Telefoonnummer is 0167-522535. Alleen contant betalen.

Aangezien ik met mijn dieselautootje uitsluitend op GTL rijd, zie ik grote verschillen in de prijs die men berekend.

Getankt bij Greenpoint in Oude Tonge € 1,34 . Getankt bij Shell station Rilland € 1,50. Beide liggen niet aan een snelweg. Nergens een bord bij deze stations waar de prijs van GTL wordt vermeld, die zie je pas als je tankt.

Tank in principe GTL voor de boot bij voorkeur niet langs de waterkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2019 18:05 #1095597

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 430
Wadloper schreef :
Dit draadje stond steeds in het teken van nieuwe GTL-verkooppunten.

Nu lijkt het er echter op dat er een verkooppunt wegvalt. Inmiddels heb ik al twee keer m'n neus gestoten bij Firezone in Moerdijk. De voorlaatste keer leek GTL hier nog gewoon te koop. Maar lukte het om onverklaarbare redenen niet om ook daadwerkelijk te tanken.

Vandaag moest ik concluderen dat GTL weliswaar nog op de pomp wordt vermeld (er is nog stééds een vulslang waar "GTL" bij staat). Maar na inloggen met de pinpas kan er geen GTL worden gekozen.

Is de GTL-tank gewoon leeg, of wordt er geen GTL meer verkocht in Moerdijk?

GTL wordt voor deze locatie nog genoemd op de website van Firezone, maar uit de pomp komt nu XTL. Pinpas invoeren en dan kiezen voor het verder nergens vermelde NextGen100. Prijs was gisteren EUR1,70. Geurloos spul, trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 nov 2019 08:32 #1099277

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3367
De Scheepvaartkrant maakt melding van weer een andere brandstofsoort. Een mengsel van GTL, Fame en de toevoeging van enzymen van ChangeXL.

Hier een deel van de tekst:

De nieuwe brandstof ChangeTL stoot 16 procent minder CO2 uit dan diesel. De CO2-besparing ontstaat door het aanlengen met maximaal 20 procent Fatty Acid Methyl Esters (FAME) en het additief ChangeXL aan GTL. Dit resulteert in alle schone eigenschappen van GTL met als toevoeging dat de nieuwe brandstof ChangeTL ook de CO2 reduceert.

“De cijfers van ChangeTL liegen er niet om: 16 procent CO2-reductie, 33 procent minder fijnstof en 19 procent minder NOx-uitstoot. De SOx-uitstoot is bijna nihil”, vertelt Gerrit Slurink, manager van Licorne Fuel en Vidol Fuel. De laatst genoemde dochteronderneming van FinCo levert deze ChangeTL aan de markt. Alleen al door het gebruik van deze brandstof wordt de Green Deal-doelstelling van 20 procent CO2-reductie voor 2024, zoals afgesproken met de binnenvaart, al bijna gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 nov 2019 08:35 #1099280

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
20% fame? Kan nooit goed zijn met die bagger..
We beginnen al te mekkeren bij 7% fame in standaard diesel...

Lijkt me zonde van de GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 nov 2019 10:21 #1099331

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17181
canuma schreef :
GTL wordt voor deze locatie nog genoemd op de website van Firezone, maar uit de pomp komt nu XTL. Pinpas invoeren en dan kiezen voor het verder nergens vermelde NextGen100. Prijs was gisteren EUR1,70. Geurloos spul, trouwens.

Dat men bij Firezone inmiddels geen GTL maar inmiddels zogenaamde 'blauwe diesel' verkoopt was al een tijdje geleden duidelijk.
Wel aardig dat jij even de actuele prijs vermeld; ik heb het zelf nog nooit getankt. Ik vind die € 1,70/liter niet bepaald goedkoop.

Het bunkerstation in Dintelsas verkoopt (althans verkocht eind augustus) nog GTL. Ik betaalde daar toen € 1,50/liter voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 nov 2019 22:20 #1099542

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2709
Wadloper schreef :
Wel aardig dat jij even de actuele prijs vermeldj; ik heb het zelf nog nooit getankt. Ik vind die € 1,70/liter niet bepaald goedkoop.

Het bunkerstation in Dintelsas verkoopt (althans verkocht eind augustus) nog GTL. Ik betaalde daar toen € 1,50/liter voor.

Heb vorige week 20l gehaald, nog steeds 1,50€
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 nov 2019 11:30 #1104571

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Helaas zijn ze in mijn woon gebied gestopt met GTL diesel.
Ze willen nu overgaan naar Neste diesel.
Deze diesel word gemaakt uit rest afval materiaal.
Er staat nu een vraag van mij uit over deze diesel kwaliteit betreffende kwaliteit, water percentage en of koolzaadolie of andere toevoegingen.

de link www.neste.nl/over-neste
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 nov 2019 15:35 #1104967

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Heb een mailtje getuurd met wat vragen over deze nieuwe methode van diesel winning.

Deze vragen heb ik gesteld:

Aangezien de GTL diesel in mijn omgeving verdwenen is en er Neste diesel voor in de plaats komt rijst de volgende vragen.

Hoe schoon is Neste diesel in vergelijking met GTL.

Bij normale diesel is er een percentage koolzaad olie bijgevoegd die meer water bevatten of er gevoelig zijn voor aantrekken van water.

Is deze diesel schoon of is er een biocide toegevoegd of andere toevoegingen?

Hoe zit dat met Neste diesel?








Onderstaande kreeg ik als antwoord:

Thank you for your enquiry regarding Neste MY Renewable Diesel. Please find the answers to your questions below:

How clean is Neste diesel compared to GTL?
Neste MY Renewable Diesel is more sustainable than GTL and has same fuel performance as they are chemically very close.

With normal diesel, a percentage of rapeseed oil has been added that contains more water or that are sensitive to attracting water.
Neste MY Renewable Diesel is not Rapeseed Methyl Ester (RME) so there is no rapeseed oil in the fuel. Just like GTL, Neste MY Renewable Diesel doesn't attract water and the water content stays low.

Is this diesel clean or has a biocide been added or other additives?
Biocides are not needed in Neste MY Renewable Diesel, as the fuel is repelling water, there is no environment for microbial activity to occur, so no worries at all about long term storage and biocide use.

What about Neste diesel?
Neste MY Renewable Diesel is a paraffinic diesel with the same molecules as GTL but made from biomass making it sustainable. If you have been using GTL until now without issue, you will not have any issues with Neste MY. Additionally Neste MY is not like FAME fuels.

You will be able to find more information here

Met vriendelijke groeten,
Cedric Zimmer
Neste (Suisse) S.A.
16, chemin des Coquelicots
1214 Vernier – Geneva
Switzerland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 nov 2019 15:47 #1104971

dehler schreef :
Is this diesel clean or has a biocide been added or other additives?
Biocides are not needed in Neste MY Renewable Diesel, as the fuel is repelling water, there is no environment for microbial activity to occur, so no worries at all about long term storage and biocide use.

Dat is natuurlijk onzin .
Bacteriegroei treedt op op de grenslaag van water en diesel waarbij de soort diesel weinig invloed daarop heeft.
de betreffende bacterieën "eten" nl. diesel maaar kunnen alleen blijven leven in een waterlaag in de nabijheid van de diesel als "voedsel" en dat gebeurt alleen op de grenslaag tussen een waterlaag en de diesel.
Dat is ook de reden dat dieselbacterie zowel bij normale diesel als bij GTL voor kan komen.
Zonder waterlaag in je tank dus ook maar minimaal kans op "dieselbug".
Misschien moet die man dit verhaaltje maar eens vertalen en lezen wat al diverse malen in dit forum geplaatst is:
www.compromisclub.nl/ctips/201...gtl_zin_en_onzin.pdf
Het is wel zo dat pure plantaardige olie in de diesel lekkerder wordt gevonden door die bacterieën maar biodiesel si wat ander nl. bojv. gemethyleerde koolzaadolie en dat is heel wat anders dan pure koolzaadolie.
"gemethyleerde" koolzaadolie is zoals de man ook zelf schrijft een methylester van koolzaadolie en dat is chemisch iets heel anders en lijkt chemisch ook heel veel op minerale diesel. Koolzaadolie en de ester daarvan vergelijken zoals hij doet is echt appels met peren vergelijken zoals ook bijv. keukenzout ( Natriumchloride) met Chloor.
Maar ja , zo iemand moet dat gewoon zo zeggen van zijn baas . Zoiets vragen aan de fabrikant is net zoiets als "de kat op het spek binden " .
Ad
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 15:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 nov 2019 23:12 #1105067

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Deze vragen heb ik gesteld omdat htl niet meer in de buurt verkrijgbaar zijn.
Dit in vergelijking met de standaard diesel met deze diesel.
Wat is beter om te gebruiken?
Niet meer of minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 nov 2019 08:59 #1105102

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3121
dehler schreef :
Deze vragen heb ik gesteld omdat htl niet meer in de buurt verkrijgbaar zijn.
Dit in vergelijking met de standaard diesel met deze diesel.
Wat is beter om te gebruiken?
Niet meer of minder.

Wat beter is om te gebruiken, is aan jezelf om te beoordelen. Hier enige achtergrond informatie :

Onze 'standaard' minerale diesel is in Europa genormeerd volgens de norm EN590. Dat wil niet zeggen dat alle diesel die uit een pomp komt overal exact hetzelfde is. Er zit een bandbreedte in de eigenschappen, afhankelijk van waar de ruwe olie vandaan komt, en het raffinageproces (zie laatste bijlage). Raffinaderijen hebben vrijwel zonder uitzondering een kraakinstallatie waar uit zware aardoliecomponenten dieselachtige fracties worden geproduceerd die in de dieselmix verwerkt worden. Uit milieuoverwegingen is in EN590 diesel (verplicht) een percentage van 7% FAME toegevoegd, een veresteringsproduct van oliën van biologische/ plantaardige herkomst. Deze toevoeging heeft voor de watersport een aantal negatieve gevolgen : EN 590 diesel is hygroscopisch, heeft een beperkte houdbaarheid en verdraagt zich slecht met een aantal veel voorkomende materialen in brandstofsystemen aan boord (met name koper).

Neste is een Fins bedrijf dat heeft ingezet op de produktie van HVO diesel op basis van afvalvet, restmateriaal en plantaardige oliën. In een proces van knippen en plakken met de moleculen uit de basis en het invoegen van waterstofatomen ontstaat een eindprodukt, dat wordt geclassificeerd als synthetische diesel. Dit is dezelfde categorie waar ook GTL in valt. De schadelijke en eigenlijk ongewenste aromaten uit de minerale diesel ontbreken hier vrijwel volledig.
Er zijn nog meer processen om synthetische diesel te maken. In Europa worden deze synthetische diesels aangemerkt als een groep met de naam XTL. ( zie zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1065919)

Als zo'n synthetische diesel voldoet aan de EN 15940 norm, accepteren de meeste motorleveranciers de toepassing in hun motoren. Een notoire uitzondering is Yanmar, die nog steeds aangeeft dat ze de toepassing van GTL en impliciet dus ook XTL niet ondersteunen. De belangrijkste verschillen tussen EN590 diesel en EN15940 diesel betreffen de dichtheid en de toevoeging van FAME. Synthetische diesel bestaat voor het grootste deel uit paraffinen, stinkt niet, verbrandt schoner en gemakkelijker dan minerale diesel, en geeft lagere emissies van fijnstof, NOx, HC en CO.

Een veel genoemd nadeel van synthetische diesel is de mogelijke lekkage van rubber afdichtingen. Standaard diesel laat de meeste rubbers enigszins zwellen, deze zwelling verdwijnt bij het gebruik van synthetische diesel, waardoor in sommige gevallen lekkage kan optreden.

Een wijdverbreid misverstand is dat EN15940 diesel qua smering 'schraler' zou zijn dan standaard diesel. De vereiste smerende eigenschappen zijn gelijk aan die van EN590 diesel. De eigenschappen worden getest in een HFFR opstelling, waarin de slijtage van een heen en weer schuivende kogel op een plat oppervlak wordt gemeten. De belangrijkste leveranciers van injectiesystemen (o.a. Bosch, Delphi, Denso) accepteren deze test als criterium voor de geschiktheid van de brandstof in hun apparatuur.(zie documents.pub/document/bosch-lubricity.html ).
Zonodig worden 'lubricity additives' voor een verbetering van de smerende werking al tijdens het productieproces aan de EN15940 diesel toegevoegd.





Bijlage:

Bestandsnaam: documents....city.pdf
Bestandsgrootte:778 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: neste_rene...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:1,368 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: h101-Diese...f(1).pdf
Bestandsgrootte:373 KB
Laatst bewerkt: 01 dec 2019 08:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 nov 2019 09:18 #1105116

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Verhelderend Cees.
Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.589 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl