Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2020 15:54 #1149416

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
CeesS schreef :
groom schreef :
Laat ik het anders vragen.
Stop je liever GTL in je tank of HVO (blauwe diesel) of is het je om het even.
Mijn scheepje heeft een tank van 130 liter en wij zeilen zoveel mogelijk. Dus die diesel komt niet op in 1 jaar....
Ben benieuwd naar je voorkeur en waarom.
Alvast dank.

Ik heb geen reden voor een voorkeur voor van de twee. De eigenschappen zijn praktisch vergelijkbaar, ze voldoen beide aan de norm voor synthetische diesel. En hebben beide superieure eigenschappen ten opzichte van de minerale EN590 diesel.

Dank. Dan ga ik voor de GTL niet meet "om" varen en tank ik in het vervolg om de hoek blauwe diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2020 16:40 #1149443

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Let dan wel op dat je 100% blauwe diesel tankt, er zijn kennelijk ook verkooppunten die mengsels met gewone diesel verkopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2020 18:02 #1149491

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Wadloper schreef :
avdhoeff schreef :
Ik heb ook het stukje tekst van CeesS over XTL, wat daaronder valt, aan het begin van het document opgenomen. Met bronvermelding.

Klein puntje van kritiek: het kopje "GTL = XTL" suggereert dat alle XTL tevens GTL is. Wie verder doorleest snapt wel dat dit niet zo is, maar misschien beter om "=" te vervangen "valt onder" of "is een".

Je hebt helemaal gelijk, het is onjuist wat er stond. Heb het gewijzigd in "valt onder". Dank.

Groeten, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2020 18:47 #1149522

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
CeesS schreef :
Let dan wel op dat je 100% blauwe diesel tankt, er zijn kennelijk ook verkooppunten die mengsels met gewone diesel verkopen.

Hoort het dan geen HVO20 of HVO50 te heten en is blauwe diesel niet altijd HVO100 (100%)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2020 20:29 #1149586

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ja, maar het blijft opletten. Er zijn twee soorten: het pure product, Blauwe Diesel 100 en de mengproducten van blauwe diesel en gewone diesel. Dit is de blauwe diesel 10 t/m 50.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 05:24 #1149633

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
Mijn bootje heeft geen interne/elektronische brandstofpeilmeter en daarom maak ik gebruik van een ouderwetse houten peilstok. Vorig najaar voor het laatst gebruikt en eergisteren voor het eerst uit de bakskist gehaald: zwaar beschimmeld. En ik tank alleen 100% blauwe diesel. Wat er in de tank en het filter zit is overigens nog schoon.
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 07:27 #1149671

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
CeesS schreef :
Ja, maar het blijft opletten. Er zijn twee soorten: het pure product, Blauwe Diesel 100 en de mengproducten van blauwe diesel en gewone diesel. Dit is de blauwe diesel 10 t/m 50.

Ga ik navragen. Dacht dat als het blauwe diesel heet dat het dan HVO100 was. Maar dat kan dus ook 20 of 50 zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 07:29 #1149672

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
MartinV schreef :
Mijn bootje heeft geen interne/elektronische brandstofpeilmeter en daarom maak ik gebruik van een ouderwetse houten peilstok. Vorig najaar voor het laatst gebruikt en eergisteren voor het eerst uit de bakskist gehaald: zwaar beschimmeld. En ik tank alleen 100% blauwe diesel. Wat er in de tank en het filter zit is overigens nog schoon.

Kun je nagaan hoeveel troep je in je tank brengt door er een houten stok in te steken. Je mag van geluk spreken dat de diesel in je tank er nog schoon uitziet, maar schijn bedriegt hier. Er zwermt nu waarschijnlijk een flinke hoeveelheid schimmelsporen rond. Niet meer doen dus, met hout in je diesel roeren. In combinatie met water is ook blauwe diesel een lekkernij voor bacteriën en schimmels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 07:33 #1149675

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
MartinV schreef :
Mijn bootje heeft geen interne/elektronische brandstofpeilmeter en daarom maak ik gebruik van een ouderwetse houten peilstok. Vorig najaar voor het laatst gebruikt en eergisteren voor het eerst uit de bakskist gehaald: zwaar beschimmeld. En ik tank alleen 100% blauwe diesel. Wat er in de tank en het filter zit is overigens nog schoon.
De pijlstok komt toch uit de tank?
Dus als de pijlstok vol schimmel zit zal het filter toch ook sporen moeten vertonen.?
Heb je ook foto's.
On scheepje is van 2010 en vaart sinds er GTL is op GTL. Bij elke filter wisseling vraag ik me altijd af waarom ik dat nog doe. Nog nooit water bij aftappen en altijd schone filters (grof en fijn).
Zou dit graag zo houden wanneer ik overging op blauwe diesel. Vandaar mijn vragen hier aan CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 09:13 #1149712

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Ik tank altijd gewone diesel voor mijn bootje, maar als ik dit draadje lees, lijkt het me verstandig om op GTL over te stappen.
Kan ik nu gaandeweg overgaan op GTL, of moet ik mijn tank eerst aftappen en dan gelijk met GTL vullen.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 09:13 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 09:48 #1149726

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
zapp schreef :
Ik tank altijd gewone diesel voor mijn bootje, maar als ik dit draadje lees, lijkt het me verstandig om op GTL over te stappen.
Kan ik nu gaandeweg overgaan op GTL, of moet ik mijn tank eerst aftappen en dan gelijk met GTL vullen.

Ik ben 3 jaar geleden overgegaan op GTL. Tank was zeker niet leeg, gewoon bijgevuld. Vorig jaar kon ik in het buitenland geen GTL tanken en heb weer bijgevuld met gewone diesel. Daarna in Nederland weer opgetopt met GTL. Door elkaar gebruiken is voor mij geen probleem. Maar zeker voorkeur voor GTL al was het alleen al omdat het geen dieselstank geeft en veel minder rookt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 10:12 #1149739

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
martinw schreef :
zapp schreef :
Ik tank altijd gewone diesel voor mijn bootje, maar als ik dit draadje lees, lijkt het me verstandig om op GTL over te stappen.
Kan ik nu gaandeweg overgaan op GTL, of moet ik mijn tank eerst aftappen en dan gelijk met GTL vullen.

Ik ben 3 jaar geleden overgegaan op GTL. Tank was zeker niet leeg, gewoon bijgevuld. Vorig jaar kon ik in het buitenland geen GTL tanken en heb weer bijgevuld met gewone diesel. Daarna in Nederland weer opgetopt met GTL. Door elkaar gebruiken is voor mij geen probleem. Maar zeker voorkeur voor GTL al was het alleen al omdat het geen dieselstank geeft en veel minder rookt.

Bij mij precies hetzelfde. Tank van lieverlee bijgevuld met GTL. Afgelopen zomer in Engeland weer normale diesel getankt. Vorige week weer bijgevuld met GTL. Geen enkel probleem.

Het kan verbeelding zijn geweest, maar het was net of de motor weer even iets rauwer liep op die Engelse diesel..
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 10:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 10:14 #1149741

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Wadloper schreef :
martinw schreef :
zapp schreef :
Ik tank altijd gewone diesel voor mijn bootje, maar als ik dit draadje lees, lijkt het me verstandig om op GTL over te stappen.
Kan ik nu gaandeweg overgaan op GTL, of moet ik mijn tank eerst aftappen en dan gelijk met GTL vullen.

Ik ben 3 jaar geleden overgegaan op GTL. Tank was zeker niet leeg, gewoon bijgevuld. Vorig jaar kon ik in het buitenland geen GTL tanken en heb weer bijgevuld met gewone diesel. Daarna in Nederland weer opgetopt met GTL. Door elkaar gebruiken is voor mij geen probleem. Maar zeker voorkeur voor GTL al was het alleen al omdat het geen dieselstank geeft en veel minder rookt.

Bij mij precies hetzelfde. Tank van lieverlee bijgevuld met GTL. Afgelopen zomer in Engeland weer normale diesel getankt. Vorige week weer bijgevuld met GTL. Geen enkel probleem.

Het kan verbeelding zijn geweest, maar het was net of de motor weer even iets rauwer liep op die Engelse diesel..

Geen verbeelding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2020 22:24 #1150138

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
groom schreef :
De pijlstok komt toch uit de tank?
Dus als de pijlstok vol schimmel zit zal het filter toch ook sporen moeten vertonen.?

Als je een banaan in je bakskist laat liggen, staat er binnen de kortste keren ook schimmel op. In de lucht om ons heen zwerven allerlei sporen, die zich op een voedingsbodem ontwikkelen tot schimmelkolonies. Het is onzin te denken dat de schimmel op de peilstok uit de diesel komt. Het is wel zo dat de aan de peilstok klevende diesel met vocht uit de lucht in de bakskist een lekkernij voor schimmels en bacterien vormt, net als de eerder genoemde banaan.
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 08:40 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 apr 2020 14:00 #1150388

Ik heb sinds kort een andere boot (Fellowship 28) met een Bukh DV10 (motor is van 1977). De Bukh loopt fantastisch en start koud na 2 omwentelingen van de startmotor zonder elke vorm van rook uit de uitlaat :P .
Ik heb er na aanschaf direct Shell V-Power diesel ingegooid, maar overweeg nu ook om op GTL of HVO100 over te stappen. Zou mijn Bukh ,zonder problemen, ook op deze brandstoffen kunnen draaien?
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 apr 2020 16:52 #1150455

Vast, dan gaat ie nog minder dan niets roken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 apr 2020 17:52 #1150493

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
groom schreef :
CeesS schreef :
Ja, maar het blijft opletten. Er zijn twee soorten: het pure product, Blauwe Diesel 100 en de mengproducten van blauwe diesel en gewone diesel. Dit is de blauwe diesel 10 t/m 50.

Ga ik navragen. Dacht dat als het blauwe diesel heet dat het dan HVO100 was. Maar dat kan dus ook 20 of 50 zijn..

Het is HVO100




Dus dat gaat helemaal goed komen.

Is het een idee om de lijst uit te breiden met HVO100 stations?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 apr 2020 19:32 #1150547

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Hurleyrilla schreef :
Ik heb sinds kort een andere boot (Fellowship 28) met een Bukh DV10 (motor is van 1977). De Bukh loopt fantastisch en start koud na 2 omwentelingen van de startmotor zonder elke vorm van rook uit de uitlaat :P .
Ik heb er na aanschaf direct Shell V-Power diesel ingegooid, maar overweeg nu ook om op GTL of HVO100 over te stappen. Zou mijn Bukh ,zonder problemen, ook op deze brandstoffen kunnen draaien?

Je Bukh zal je dankbaar zijn voor je overstap. Start nog sneller, loopt rustiger. Let in de overstap fase wel op rubber afdichtingen, eventuele zwelling door minerale diesel verdwijnt waardoor doorzweten kan optreden.
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 19:33 door CeesS. Reden: Spelling Bukh gecorrigeerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 apr 2020 16:04 #1150868

Dank voor de snelle reacties! Ik ga in het vervolg GTL / HVO100 tanken!
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 apr 2020 08:31 #1151069

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
groom schreef :
groom schreef :
CeesS schreef :
Ja, maar het blijft opletten. Er zijn twee soorten: het pure product, Blauwe Diesel 100 en de mengproducten van blauwe diesel en gewone diesel. Dit is de blauwe diesel 10 t/m 50.

Ga ik navragen. Dacht dat als het blauwe diesel heet dat het dan HVO100 was. Maar dat kan dus ook 20 of 50 zijn..

Het is HVO100




Dus dat gaat helemaal goed komen.

Is het een idee om de lijst uit te breiden met HVO100 stations?
Voor zover ik het kan overzien is dat een goed idee. Maar ik moet bekennen dat ik zeker 'vaar' op de kennis van CeesS. Wat vind je Cees, kunnen we dat doen, zijn ze uitwisselbaar?
En als dat zo is, aan allen: waar is het te koop aan het water? Komt u maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 apr 2020 08:50 #1151079

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Schraa watersport in woudsend HVO100




Bij groene bolletje zit tankstation. Aangegeven met rode pijltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 apr 2020 09:20 #1151089

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
avdhoeff schreef :
groom schreef :
groom schreef :
CeesS schreef :
Ja, maar het blijft opletten. Er zijn twee soorten: het pure product, Blauwe Diesel 100 en de mengproducten van blauwe diesel en gewone diesel. Dit is de blauwe diesel 10 t/m 50.

Ga ik navragen. Dacht dat als het blauwe diesel heet dat het dan HVO100 was. Maar dat kan dus ook 20 of 50 zijn..

Het is HVO100




Dus dat gaat helemaal goed komen.

Is het een idee om de lijst uit te breiden met HVO100 stations?
Voor zover ik het kan overzien is dat een goed idee. Maar ik moet bekennen dat ik zeker 'vaar' op de kennis van CeesS. Wat vind je Cees, kunnen we dat doen, zijn ze uitwisselbaar?
En als dat zo is, aan allen: waar is het te koop aan het water? Komt u maar.

GTL is door z'n eigenschappen door veel watersporters omarmd. Helaas neemt de verkrijgbaarheid af. Gezien de vergelijkbare eigenschappen van 100% HVO lijkt me dat een prima alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 apr 2020 11:56 #1151134

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
CeesS schreef :
groom schreef :
De pijlstok komt toch uit de tank?
Dus als de pijlstok vol schimmel zit zal het filter toch ook sporen moeten vertonen.?

Als je een banaan in je bakskist laat liggen, staat er binnen de kortste keren ook schimmel op. In de lucht om ons heen zwerven allerlei sporen, die zich op een voedingsbodem ontwikkelen tot schimmelkolonies. Het is onzin te denken dat de schimmel op de peilstok uit de diesel komt. Het is wel zo dat de aan de peilstok klevende diesel met vocht uit de lucht in de bakskist een lekkernij voor schimmels en bacterien vormt, net als de eerder genoemde banaan.

Precies...
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2020 23:20 #1151627

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Is GTL en/of HVO100 ook in het buitenland (Frankrijk, Portugal, Spanje) te verkrijgen? Zo niet, wat tank ik dan daar als minstvervuilende diesel?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 apr 2020 19:23 #1151888

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Hallo allemaal,
Er staat een nieuwe versie van de water-locaties lijst.
Het document is nu genoemd naar de overkoepelende naam van synthetische diesel: XTL. Er zijn ook een stuk of 6 water-locaties toegevoegd. Allemaal leveren ze HVO-100, wat vaak 'Blauwe diesel' genoemd wordt. De leverancier Futurefuels gebruikt de term Blauwe diesel alleen voor de mengsels, met 20% of 50% HVO. HVO-100 noemen zij 'Neste MY Renewable diesel'. Ik heb alleen water-locaties opgenomen die HVO-100 leveren. Een paar water-locaties zijn overgestapt van GTL naar HVO-100, zoals bijv. Monnickendam. Bij elke locatie is in de titel opgenomen of het om GTL of HVO-100 gaat.
Er is één locatie die GTL èn HVO-100 levert, in Earnewald. Via de mail kreeg ik informatie over de prijs: GTL 1,38/L, HVO-100 1,60/L. Gewone diesel 1,28.
Zo hier en daar wordt op websites van tanklocaties beweerd dat HVO-100 bacteriegroei voorkomt. Dat is interessant. Shell mag dat over hun GTL niet beweren, blijkbaar beweert men (wie?) het wel over HVO-100. Kom er maar in Cees B).
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf
Groet, Aike
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 19:25 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.761 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl