Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 mei 2020 08:15 #1161476

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5364
zaterdag bij Flevo marina GTL getankt voor 1,50 de liter. Met jerrycans deze keer.

edit: 1,20 in Sneek is wel onwaarschijnlijk laag zeg...zou ervoor omrijden voor 46 ct verschil met Uithoorn... en 30 met Lelystad.
1,20 kost de gewone diesel hier netaan
Laatst bewerkt: 18 mei 2020 08:19 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 mei 2020 09:54 #1161518

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 570
Tsja,ik heb net 210 liter getankt en de motor loopt er als nieuw op, dat geld ook voor de auto, geen gewone diesel weer ondanks het prijsverschil 1,20 of 1,06 is het mij dat wel waard.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2020 11:42 #1162010

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Voor de mensen die (wellicht) nog twijfelen;
ook hier hele goede ervaringen met GTL. Motor loopt duidelijk soepeler en slaat makkelijker aan. Geen blauwe / zwarte rook. Filters blijven schoon, olie blijft ook schoon. Dieselkachel 'loopt' er ook op en vervuilt dus ook nauwelijks / niet.
Ik koop de GTL altijd in Waddinxveen (Coenecoop 260, Toyota dealer) Ongeveer dezelfde prijs als Euro 95.

Motor is overigens een Vetus M414
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2020 20:35 #1166634

Vandaag wilde ik GTL tanken in Kampen, maar dat werd niet meer geleverd. Nu maar Neste MY renewable diesel getankt. Ben benieuwd wat dat voor effect heeft. De beweringen van de leveranciers zijn veelbelovend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 mei 2020 07:25 #1166700

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8296
In de Zeilen van deze maand een uitgebreid artikel over HVO en GTL

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 16:30 #1167168

Zou vanmiddag GTL tanken in Velsen- Noord maar helaas. Ook daar is GTL vervangen door de renewable diesel zooi. :(
Dat komt niet in mijn tank...
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 16:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 17:11 #1167177

Weet iemand of GTL geschikt is voor een Mitsubishi L2E motor? (Uit 2001).

Ik twijfel een beetje ivm rubbers/afdichtingen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 17:16 #1167178

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9215
Jollenbaas schreef :
Zou vanmiddag GTL tanken in Velsen- Noord maar helaas. Ook daar is GTL vervangen door de renewable diesel zooi. :(
Dat komt niet in mijn tank...

HVO 100 is toch geen probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 18:04 #1167207

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10590
Geert, weet jij of de gtl bij gewone diesel gedaan kan worden? Mijn tank is nog halfvol maar wil wel aanvullen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 18:06 #1167209

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9215
Proost schreef :
Geert, weet jij of de gtl bij gewone diesel gedaan kan worden? Mijn tank is nog halfvol maar wil wel aanvullen.

Dat is geen enkel probleem.

Heb toen we vanuit zeeland kwamen (daar gewone diesel getankt) in workum gewoon weer afgetopt met gtl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2020 18:22 #1167212

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10590
Dank, moet toch naar Sneek en gooi mijn auto (benzine) ook vol bij Joontjes. Rij er zowat langs. Daar komt nu ook de gtl bij.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 juni 2020 20:42 #1167712

@Groom: wil geen veredelde vetresten in mijn tank.
Daarom, en als het even kan, alleen de allerbeste brandstof (GTL) voor de Yanmar. :)
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 20:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 juni 2020 07:12 #1167805

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9215
Jollenbaas schreef :
@Groom: wil geen veredelde vetresten in mijn tank.
Daarom, en als het even kan, alleen de allerbeste brandstof (GTL) voor de Yanmar. :)

Cees gevraagd naar de verschillen.
Dit was zijn antwoord:

Letop dit geld voor HVO100 dus niet hvo20 of 50
CeesS schreef :

groom schreef :

Laat ik het anders vragen.
Stop je liever GTL in je tank of HVO (blauwe diesel) of is het je om het even.
Mijn scheepje heeft een tank van 130 liter en wij zeilen zoveel mogelijk. Dus die diesel komt niet op in 1 jaar....
Ben benieuwd naar je voorkeur en waarom.
Alvast dank.


Ik heb geen reden voor een voorkeur voor van de twee. De eigenschappen zijn praktisch vergelijkbaar, ze voldoen beide aan de norm voor synthetische diesel. En hebben beide superieure eigenschappen ten opzichte van de minerale EN590 diesel.

Vandaar dat je evengoed HVO 100 kan tanken. Dat is geen frituur vet :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 08:28 #1168344

sjoerd1981 schreef :
Weet iemand of GTL geschikt is voor een Mitsubishi L2E motor? (Uit 2001).

Ik twijfel een beetje ivm rubbers/afdichtingen..

Helaas hier geen ervaringen gevonden met Mitsubishi (of op Mitsubishi gebaseerde motoren), dus heb zelf aan Drinkwaard gevraagd (gebruik van GTL in Mitsubishi motoren).
Dit was letterlijk hun reactie:

wat betreft GTL , dit wordt door de Fabrikant niet aangeraden omdat : de div keerringen en dichtingen in de Brandstofpomp verharden en scheuren .
Bij nieuwe Mitsubitsi motoren vervalt de garantie op het brandstof gedeelte bij gebruik GTL .


Ik houd het dus maar bij gewone diesel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 08:35 #1168347

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5364
heeft de hogedruk brandstofpomp dan ook rubber afdichtingen of is het alleen de lagedruk brandstofpomp?
(opvoerpomp)
Want dan zou ik me er al helemaal geen zorgen om maken.

Deed ik overigens toch al niet met mijn yanmar.

Maar of neste dan weer HVO100 is en of dat dan minstens net zo goed is als GTL was me nog even onduidelijk.
Dus toch maar weer GTL getankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 08:43 #1168354

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18572
sjoerd1981 schreef :
Helaas hier geen ervaringen gevonden met Mitsubishi (of op Mitsubishi gebaseerde motoren)

De rijstebrijberg die ZF heet, zal hier debet aan zijn.
Ik heb een Vetus-mitsubishi M3.09 uit begin jaren 2000 en vaar al een paar jaar vrijwel uitsluitend op GTL. Zonder enig probleem.

Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 08:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 08:58 #1168361

Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Helaas hier geen ervaringen gevonden met Mitsubishi (of op Mitsubishi gebaseerde motoren)

De rijstebrijberg die ZF heet, zal hier debet aan zijn.
Ik heb een Vetus-mitsubishi M3.09 uit begin jaren 2000 en vaar al een paar jaar vrijwel uitsluitend op GTL. Zonder enig probleem.

Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.

Bedankt voor de reactie Wadloper! Hier was ik naar op zoek, een echte ervaring van een forumlid met een zelfde soort motor...
Dan ga ik ook over op GTL...

Groet,
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 10:19 #1168398

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2888
Wadloper schreef :
Ik heb een Vetus-mitsubishi M3.09 uit begin jaren 2000 en vaar al een paar jaar vrijwel uitsluitend op GTL. Zonder enig probleem.

ik heb dezelfde motor (bouwjaar 1984 met 1900+ uren) en tank sinds augustus vorig jaar ook enkel GTL. Tot nu toe nog niets ondervonden van lekken e.d.
Wel dat de motor niet meer rookt, de rooksporen aan de uitlaat zijn nog restanten van de laatste tocht op gewone diesel. (jaja, volgende week gaat ze uit het water en wordt ze proper gemaakt)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 10:19 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 16:50 #1168558

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1435
En bij mij een Vetus Mitsubishi M4.14. Al een paar jaar probleemloos GTL. Ook nog een keer terug naar gewone diesel omdat ik in Frankrijk moest tanken. Daarna weer GTL en alles probleemloos. Ik vind het heerlijk, minder rook en reuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 17:20 #1168567

Bedankt voor de reacties.
Dat is heel fijn aan dit forum, snelle terugkoppeling met echte ervaringen... (overigens heb ik verder alleen goede ervaringen met Drinkwaard, maarja, die zijn gebonden aan officiële adviezen van de motorfabrikant..)

Heb alleen nog 30 liter diesel (in jerrycans, na upgraden tank met extra aansluitingen..) gaat me niet om het geld, maar waar ga ik met 30 liter diesel heen (+/- 8 maanden oud), of misschien toch maar eerst gebruiken en dan GTL...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 17:58 #1168581

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11231
Je kan het rustig mengen.
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 18:08 #1168585

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 570
sjoerd1981 schreef :
Bedankt voor de reacties.
Dat is heel fijn aan dit forum, snelle terugkoppeling met echte ervaringen... (overigens heb ik verder alleen goede ervaringen met Drinkwaard, maarja, die zijn gebonden aan officiële adviezen van de motorfabrikant..)

Heb alleen nog 30 liter diesel (in jerrycans, na upgraden tank met extra aansluitingen..) gaat me niet om het geld, maar waar ga ik met 30 liter diesel heen (+/- 8 maanden oud), of misschien toch maar eerst gebruiken en dan GTL...

Gewoon weggooien die oude bacterie zooi, zekerheid boven alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juni 2020 21:10 #1168649

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3338
sjoerd1981 schreef :
Bedankt voor de reacties.
Dat is heel fijn aan dit forum, snelle terugkoppeling met echte ervaringen... (overigens heb ik verder alleen goede ervaringen met Drinkwaard, maarja, die zijn gebonden aan officiële adviezen van de motorfabrikant..)

Heb alleen nog 30 liter diesel (in jerrycans, na upgraden tank met extra aansluitingen..) gaat me niet om het geld, maar waar ga ik met 30 liter diesel heen (+/- 8 maanden oud), of misschien toch maar eerst gebruiken en dan GTL...

Geef het aan de buurman met een dieselauto, die stookt het in een of een paar dagen op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 05:05 #1168666

CeesS schreef :
sjoerd1981 schreef :

Heb alleen nog 30 liter diesel (in jerrycans, na upgraden tank met extra aansluitingen..) gaat me niet om het geld, maar waar ga ik met 30 liter diesel heen (+/- 8 maanden oud), of misschien toch maar eerst gebruiken en dan GTL...

Geef het aan de buurman met een dieselauto, die stookt het in een of een paar dagen op.

Haha, die heb ik helaas niet... maar je brengt me wel op een idee... lig in een vissershaventje, dus doneer hem wel aan een scheepje hier (die stoken een hoop diesel), wellicht in ruil voor een vers visje :) (diesel is ook echt schoon, mijn tankje was ook brandschoon, alleen wil het er niet nog een half seizoen in hebben zitten ivm houdbaarheid...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 07:14 #1168695

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3338
Wadloper schreef :
Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.

In mijn nieuwe Yanmar van 2007 stook ik zo mogelijk altijd GTL, maar tussendoor noodgedwongen ook wel eens EN590 diesel. Van doorzweten of zelfs brandstoflekkages heb ik nog nooit iets gemerkt. GTL is ook absoluut niet agressief voor rubber. Dat is de 'ouderwetse' diesel, die voor een groot deel uit aromaten bestaat, en zeker voor biodiesel of mengsels daarvan, soms wel het geval.
Door gezwollen rubber van een soort die daarvoor gevoelig is, op plaatsen in afdichtingen, waar die zwelling extra slijtage veroorzaakt, kan bij het weer verdwijnen van die zwelling (zoals bij GTL gebruik), eventueel doorzweten of lekkage optreden. Bij moderne diesels hoef je daar niet bang voor te zijn, die zijn aangepast op biodiesel componenten in de brandstof. Het is dus een kromme redenering om GTL gebruik verantwoordelijk te houden voor eventuele lekkages. De materiaalkeuze in de betreffende motor is de onderliggende oorzaak.

Yanmar (tegenwoordig ook eigenaar van Vetus, die veel Mitsubishi basismotoren gebruikt) wil nog steeds geen officieel groen licht geven voor GTL. Ook daar een merkwaardige tweeslachtigheid in de redenering. De belangrijkste reden die wordt gegeven is de dichtheid (soortelijk gewicht) van GTL, die valt een klein beetje buiten de EN590 spec. Het vreemde is dat de US standaards, die wel door Yanmar worden geaccepteerd, helemaal geen dichtheidseisen kennen ('Diesel fuel specifications in the European Union are similar, but not identical, to those in the U.S. For example, the minimum cetane number in Europe is higher and there is a density range requirement.'). In feite is de samenstelling van GTL en aanverwante XTL dieselvarianten superieur aan de minerale diesel met biocomponenten. Zoals het ontbreken van schadelijke aromaten, en zoals vaak door gebruikers teruggekoppeld, het stinkt niet, laat nauwelijks vlekken achter, de motor start beter, rookt minder, loopt rustiger. Er is tegenwoordig een eigen standaard voor XTL : CEN CWA 15940:2009

Ik ben ooit bezig geweest (samen met een watersporttijdschrift) een aantal hoofdrolspelers aan tafel te krijgen, om duidelijk te laten maken waar nu precies de schoen wringt. Dat gesprek zit nog in het vat, hopelijk levert dat iets op.





Laatst bewerkt: 04 juni 2020 07:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.654 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl