Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 09:54 #1168788

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4235
CeesS schreef :
Wadloper schreef :
Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.

In mijn nieuwe Yanmar van 2007 stook ik zo mogelijk altijd GTL, maar tussendoor noodgedwongen ook wel eens EN590 diesel. Van doorzweten of zelfs brandstoflekkages heb ik nog nooit iets gemerkt. GTL is ook absoluut niet agressief voor rubber. Dat is de 'ouderwetse' diesel, die voor een groot deel uit aromaten bestaat, en zeker voor biodiesel of mengsels daarvan, soms wel het geval.
Door gezwollen rubber van een soort die daarvoor gevoelig is, op plaatsen in afdichtingen, waar die zwelling extra slijtage veroorzaakt, kan bij het weer verdwijnen van die zwelling (zoals bij GTL gebruik), eventueel doorzweten of lekkage optreden. Bij moderne diesels hoef je daar niet bang voor te zijn, die zijn aangepast op biodiesel componenten in de brandstof. Het is dus een kromme redenering om GTL gebruik verantwoordelijk te houden voor eventuele lekkages. De materiaalkeuze in de betreffende motor is de onderliggende oorzaak.

Yanmar (tegenwoordig ook eigenaar van Vetus, die veel Mitsubishi basismotoren gebruikt) wil nog steeds geen officieel groen licht geven voor GTL. Ook daar een merkwaardige tweeslachtigheid in de redenering. De belangrijkste reden die wordt gegeven is de dichtheid (soortelijk gewicht) van GTL, die valt een klein beetje buiten de EN590 spec. Het vreemde is dat de US standaards, die wel door Yanmar worden geaccepteerd, helemaal geen dichtheidseisen kennen ('Diesel fuel specifications in the European Union are similar, but not identical, to those in the U.S. For example, the minimum cetane number in Europe is higher and there is a density range requirement.'). In feite is de samenstelling van GTL en aanverwante XTL dieselvarianten superieur aan de minerale diesel met biocomponenten. Zoals het ontbreken van schadelijke aromaten, en zoals vaak door gebruikers teruggekoppeld, het stinkt niet, laat nauwelijks vlekken achter, de motor start beter, rookt minder, loopt rustiger. Er is tegenwoordig een eigen standaard voor XTL : CEN CWA 15940:2009

Ik ben ooit bezig geweest (samen met een watersporttijdschrift) een aantal hoofdrolspelers aan tafel te krijgen, om duidelijk te laten maken waar nu precies de schoen wringt. Dat gesprek zit nog in het vat, hopelijk levert dat iets op.


Laatst bewerkt: 04 juni 2020 09:56 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 09:58 #1168790

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4235
brambo schreef :
CeesS schreef :
Wadloper schreef :
Wat betreft de opstelling van Drinkwaard: ook Yanmar wil nog steeds geen fiat geven aan het gebruik van GTL in hun motoren. Forumlid CeesS heeft een Yanmar en heeft óók al jaren op GTL gevaren. Wat hij nu tankt weet ik niet; ondertussen zijn er alternatieven voor GTL.
Veel concrete gevallen van problemen met afdichtingen hebben zich hier in de afgelopen jaren niet gemeld.
Hoe serieus we de verhalen van Drinkwaard en Yanmar moeten nemen is me nog steeds niet duidelijk.

In mijn nieuwe Yanmar van 2007 stook ik zo mogelijk altijd GTL, maar tussendoor noodgedwongen ook wel eens EN590 diesel. Van doorzweten of zelfs brandstoflekkages heb ik nog nooit iets gemerkt. GTL is ook absoluut niet agressief voor rubber. Dat is de 'ouderwetse' diesel, die voor een groot deel uit aromaten bestaat, en zeker voor biodiesel of mengsels daarvan, soms wel het geval.
Door gezwollen rubber van een soort die daarvoor gevoelig is, op plaatsen in afdichtingen, waar die zwelling extra slijtage veroorzaakt, kan bij het weer verdwijnen van die zwelling (zoals bij GTL gebruik), eventueel doorzweten of lekkage optreden. Bij moderne diesels hoef je daar niet bang voor te zijn, die zijn aangepast op biodiesel componenten in de brandstof. Het is dus een kromme redenering om GTL gebruik verantwoordelijk te houden voor eventuele lekkages. De materiaalkeuze in de betreffende motor is de onderliggende oorzaak.

Yanmar (tegenwoordig ook eigenaar van Vetus, die veel Mitsubishi basismotoren gebruikt) wil nog steeds geen officieel groen licht geven voor GTL. Ook daar een merkwaardige tweeslachtigheid in de redenering. De belangrijkste reden die wordt gegeven is de dichtheid (soortelijk gewicht) van GTL, die valt een klein beetje buiten de EN590 spec. Het vreemde is dat de US standaards, die wel door Yanmar worden geaccepteerd, helemaal geen dichtheidseisen kennen ('Diesel fuel specifications in the European Union are similar, but not identical, to those in the U.S. For example, the minimum cetane number in Europe is higher and there is a density range requirement.'). In feite is de samenstelling van GTL en aanverwante XTL dieselvarianten superieur aan de minerale diesel met biocomponenten. Zoals het ontbreken van schadelijke aromaten, en zoals vaak door gebruikers teruggekoppeld, het stinkt niet, laat nauwelijks vlekken achter, de motor start beter, rookt minder, loopt rustiger. Er is tegenwoordig een eigen standaard voor XTL : CEN CWA 15940:2009

Ik ben ooit bezig geweest (samen met een watersporttijdschrift) een aantal hoofdrolspelers aan tafel te krijgen, om duidelijk te laten maken waar nu precies de schoen wringt. Dat gesprek zit nog in het vat, hopelijk levert dat iets op.





Dit geeft Van Kessel Olie als specificatie van HVO100. Ik geen idee waarom leveranciers omschakelen van GTL naar HVO100. Betere winstmarge ?. Want HVO100 is duurder dan GTl. Ik hou het voorlopig uitsluitend op GTL. Voor de boot en voor mijn dieselauto.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 10:40 #1168813

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9252
geen idee waarom leveranciers omschakelen van GTL naar HVO100

Mogelijk om millieu redenen?
Gtl blijft een fossiele brandstof
HVO100 is dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 10:50 #1168821

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
brambo schreef :

Dit geeft Van Kessel Olie als specificatie van HVO100. Ik geen idee waarom leveranciers omschakelen van GTL naar HVO100. Betere winstmarge ?. Want HVO100 is duurder dan GTl. Ik hou het voorlopig uitsluitend op GTL. Voor de boot en voor mijn dieselauto.


De bovenstaande spec klopt niet, er staat 7% FAME in. Verder op de website claimt van Kessel dat z'n HVO FAME vrij is.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 13:42 #1168915

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
Marina Noordergat Lauwersoog GTL 1,41 per liter, selfservice daar, is wel gemakkelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 04 juni 2020 16:45 #1169020

GTL is ook te verkrijgen bij: Shell Almere Buiten-Oost: find.shell.com/nl/fuel/1263209...re-buiten-oost/nl_NL

Daar kan je helaas alleen met de auto komen maar dat heb ik er graag voor over. Ik vul dan gelijk twee jerrycans van 20 liter. :D
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 18:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 07:14 #1170232

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 712
Ik heb een Yanmar 2GM20 en vaar al jaren op GTL.
De motor loopt er heel goed op!
Zoals eerder beschreven geeft Yanmar officieel geen goedkeuring maar ik heb wel een bevestiging van een Yanmar dealer waardoor ik destijds op GTL ben over gestapt.

Dezelfde dealer geeft nu niet thuis op de vraag of ik ook HVO kan gebruiken.

Zou het wat zijn hier ook de ervaring met brandstof in combi met motor te delen?

bv

Motor type Brandstof Ervaring evt opmerking

yanmar 2gm20 Diesel goed
Yanmar 2gm20 GTL goed
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 07:29 #1170246

Idem voor de 3GM30 eu en de Webasto 2000 stc.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 07:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 07:34 #1170250

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9252
3YM20 en Webasto kachel lopen al, naar ik meen, 8 jaar probleemloos op gtl. Zometeen op HVO100.
Ook dat reukloze is heerlijk als je per abuis tijdens het wisselen je volle brandstoffilter laat vallen.... ;)
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 07:34 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 08:12 #1170277

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5387
Hier ook een 3YM20 vanaf nieuw 2017 en een webasto al zeker een jaar of 6 probleemloos. De oude VP 2002 ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 09:14 #1170324

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Er zijn veel berichten dat motoren in het algemeen prima op GTL en HVO lopen. Waar ik erg benieuwd naar ben, of er ook serieuze problemen te melden zijn, die herleid kunnen worden naar het gebruik van GTL / HVO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2020 13:07 #1170445

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4235
Mijn dieselauto rijdt al meer dan 1,5 jaar uitsluitend op GTL. Nu is er recent een klein probleem met mijn brandstoffilter. Zweet nu wat GTL uit. Zeer waarschijnlijk door de rubberring van de afdichting van het filter element. Moet er nog naar kijken.

Tja, en dan de roetmeting bij de APK keuring !

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 juni 2020 18:41 #1172494

Dinsdag GTL bij Shell station in Maasdijk getankt.

Wel ff wennen, geen stank, helder als water, het lijkt niet eens meer op diesel :)

Verder loopt de motor er heel goed op. Lijkt rustiger, minder geluid. Roken deed de motor toch al niet, dus nu ook niet...

So far, so good... bedankt voor de reacties hier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2020 09:29 #1176755

Uit de laatste EOC-Info (nieuwsbrief van de verzekeraar):

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2020 09:44 #1176757

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9252
Inderdaad met advies tank GTL of HVO-100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 juni 2020 04:37 #1177765

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Prima dat een verzekeraar een probleem aan de orde stelt. Maar het verhaal had wel iets nauwkeuriger gekund voor wat betreft de eigenschappen van HVO en GTL. Als je een paar pagina's in dit draadje terugbladert wordt je wijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 juni 2020 08:05 #1177811

De verzekeraar heeft kosten van slechtere brandstoffen, denk ik. Schades en verloren vaardagen, Die geeft dus een kort maar duidelijk advies. De details zullen de schippers worst wezen.
Zou je daar ook je motor op kunnen laten lopen, uitgeknepen hemaworst?
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 juni 2020 08:18 #1177816

In Tilburg ook GTL ontdekt, bij ABC olie aan het kanaal. Meteen maar overgestapt, de komende tijd zal leren hoe het bevalt.

(met een elektrische auto diesel gaan tanken levert overigens wel komische reacties op)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2020 04:01 #1178563

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Baasklusje schreef :
De verzekeraar heeft kosten van slechtere brandstoffen, denk ik. Schades en verloren vaardagen, Die geeft dus een kort maar duidelijk advies. De details zullen de schippers worst wezen.
Zou je daar ook je motor op kunnen laten lopen, uitgeknepen hemaworst?

Dat er geen bacteriegroei in HVO kan ontstaan, is een technische misser. Net zoals het advies je tank zo vol mogelijk te houden, dat wringt met de maximale houdbaarheid. CO2 neutraal is geen enkele brandstof, een loze marketing leus.
Standaard gasolie EN590 kun je niet zonder FAME kopen, dat is een deel van de spec. Een mix van EN590 en HVO is onzin, dat is hinken op twee gedachten waarbij de voordelen van de een teniet worden gedaan door de nadelen van de ander. Al met al een verhaal van de klok en de klepel,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 juli 2020 07:15 #1185708

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
In een ander draadje heb ik een reactie geschreven op het ontkennen van problemen met de huidige standaarddiesel. Daarin wordt verwezen naar de melding van serieuze problemen in de professionele markt.

Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ter?start=75#1185698
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juli 2020 06:38 #1186238

De Firestone in Brielle bestaat niet en er is geen Gtl aan de pomp.

Bij Dcberkel in Vierpolders ( industrieterrein Seggelant) hebben ze HV100
Schippert met de Windfall, Hurley 800
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juli 2020 06:44 #1186243

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Bij De Groot in Stavoren (bunkerschip en walstation) kun je echte diesel tanken zonder bio-rommel-toevoeging. En niet duur! Direct aan het Ijsselmeer (bunkerschip in de spoorhaven).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.723 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl