Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 09:51 #1061230

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
CeesS schreef :
HVO : zie hier http://nl.wikisage.org/wiki/HVO_(Hydrotreated_Vegetable_Oil)

HVO onderscheidt zich van traditionele biodiesel zoals FAME (Fatty Acid Methyl Esters) in chemische samenstelling en kwaliteit. Tijdens het raffinageproces van HVO (hydrogenering) worden moleculen worden gekraakt en opnieuw opgebouwd. Hierdoor kent HVO een extreem hoge stabiliteit
.

HVO bestaat voornamelijk uit parafinen, en lijkt qua eigenschappen sterk op GTL.

FAME : ontstaat in transesterificatie proces van plantaardige oliën. De houdbaarheid is beperkt tot 6 maanden door een degeneratie, die versneld wordt door contact met bepaalde materialen, vooral koper. In dat proces ontstaan agressieve bestanddelen en water, waardoor ook bacteriën hun slag kunnen slaan. Yellow en ik hebben hier al eens foto's geplaatst van totaal gecorrodeerde aanzuigleidingen. Alleen speciaal biobestendig rubber is bestand tegen FAME. Zoek maar eens op het forum, er bestaan ellenlange discussies over. Het aandeel FAME in EN590 standaard diesel is beperkt tot 7%.

Nou, misschien moet ik mijn aanvankelijk weerzin tegen HVO achter me laten en het maar eens gaan proberen. Die pomp van Firezone in Moerdijk ligt namelijk wel heel lekker op de route van huis naar de boot.

De instabiliteit van FAME is inderdaad het probleem dat ook die corrosie van koper en messing in de hand werkt. Pas als de genoemde degradatie is begonnen wordt FAME agressief ten opzichte van genoemde materialen. Dat kan mogelijk nog gedeeltelijk ondervangen worden door de diesel snel te verbruiken en weer aan te vullen met verse EN590, maar zo'n verversing is de meeste hobby-schippers niet gegeven. Zeker als je veel zeilt, kan de laatste vulling diesel maandenlang in je tank zitten.

HVO schijnt ook minder water te bevatten dan FAME en water is ook een boosdoener bij de vorming van vervuiling in de tank.

Het was aan mijn kant ook enigszins een psychologische kwestie, denk ik. Diesel uit 'afgewerkte' plantaardige olie. Dat klinkt gevoelsmatig niet erg schoon en probleemloos..
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 11:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 11:24 #1061268

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Wadloper schreef :
Het was aan mijn kant ook enigszins een psychologische kwestie, denk ik. Diesel uit 'afgewerkte' plantaardige olie. Dat klinkt gevoelsmatig niet erg schoon en probleemloos..

Je zou eens moeten nakijken wat er in minerale diesel aan uiterst schadelijke bestanddelen zit. Afhankelijk van waar de crude vandaan komt, en welke raffinaderij deze verwerkt, wisselt de samenstelling ook nog eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 22:05 #1061372

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Het Neste renewable diesel handbook geeft veel achtergrond info over HVO. Op p.10 is te lezen, dat volgens de huidige normen HVO niet als biodiesel geclassificeerd wordt. FAME wordt wel beschouwd als biodiesel.

Bijlage:

Bestandsnaam: neste_rene...ok-2.pdf
Bestandsgrootte:1,368 KB
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 22:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 juli 2019 21:05 #1064780

@Hurleyzeiler: Hoop niet dat je het erg vindt maar ik post hier jouw linkje over je ervaring met GTL. www.waterrimpels.nl/watersport/gtl-perikelen/
Laatst bewerkt: 19 juli 2019 21:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juli 2019 05:19 #1064793

@Jolenbaas prima, is hier ook op een goede plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juli 2019 15:57 #1064936

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Jachthaven Rhoon, Oude Maas, vlakbij de ingang/uitgang van Het Spui, verkoopt vanaf het begin van dit seizoen GTL.
Net in Dintelsas getankt, voor 1,33 per liter. In Rhoon 1.55.

Het verhaal over de Vetus die last heeft van GTL, dit is de eerste keer dat het erop lijkt dat GTL de oorzaak is van een optredend motorprobleem. Waarom precies, wat de reden kan zijn, wie heeft er een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juli 2019 16:23 #1064944

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
avdhoeff schreef :
Net in Dintelsas getankt, voor 1,33 per liter.

Ik heb even gekeken naar het bedrijf in Dintelsas dat GTL verkoopt, maar die jongens in je lijst (BST) staan te boek als bergingsbedrijf. Het gaat om Bunkerstation BS bij de sluis, kennelijk?
Vermelding in je lijst is een tikkeltje verwarrend.
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 16:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juli 2019 17:29 #1064966

avdhoeff schreef :

Het verhaal over de Vetus die last heeft van GTL, dit is de eerste keer dat het erop lijkt dat GTL de oorzaak is van een optredend motorprobleem. Waarom precies, wat de reden kan zijn, wie heeft er een idee?

GTL heeft een iets lagere calorische waarde dan gewone diesel en met een klein motortje van 11pk kan dat misschien net het verschil maken tussen blijven draaien en afslaan. Ik weet niet of dit bij Vetus kan maar er zijn motoren waar je de regelateur iets trager kan maken door een stelschroef in te draaien waardoor dit probleem niet meer zou optreden. Perkins heeft bijvoorbeeld die mogelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juli 2019 23:23 #1065036

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
johannesw schreef :
avdhoeff schreef :

Het verhaal over de Vetus die last heeft van GTL, dit is de eerste keer dat het erop lijkt dat GTL de oorzaak is van een optredend motorprobleem. Waarom precies, wat de reden kan zijn, wie heeft er een idee?

GTL heeft een iets lagere calorische waarde dan gewone diesel en met een klein motortje van 11pk kan dat misschien net het verschil maken tussen blijven draaien en afslaan. Ik weet niet of dit bij Vetus kan maar er zijn motoren waar je de regelateur iets trager kan maken door een stelschroef in te draaien waardoor dit probleem niet meer zou optreden. Perkins heeft bijvoorbeeld die mogelijkheid.

GTL heeft juist een hogere calorische waarde dan minerale diesel. Wel ten opzichte van de Europese norm een iets lagere dichtheid, maar niet ten opzichte van de Japanse en Amerikaanse dieselnormen.

GTL heeft door de veel hogere cetaanwaarde een beter verbrandingsgedrag dan minerale diesel. Met bovenstaande verschillen is dus het haperende motorgedrag niet te verklaren.

(Zie de Shell kennisgids GTLFuels, of 4.4 e.v.)
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 05:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 06:20 #1065043

‘GTL heeft door de veel hogere cetaanwaarde een beter verbrandingsgedrag dan minerale diesel. Met bovenstaande verschillen is dus het haperende motorgedrag niet te verklaren.’

Daar vermoeden wij dan ook de oorzaak: een te snel verlopende ontbranding in de op temperatuur zijnde motor en doorgewarmde motorruimte en aanzuiglucht.
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 06:22 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:08 #1065064

Onze antieke motortjes zijn gewoon ontworpen voor diesel, daar doen ze het prima op. Neem daarbij de (niet alleen theoretische) pakking problemen en deze verschijnselen; geeft geen overtuigende redenen om stad en land af te zoeken om meer te moeten betalen voor deze premiumbrandstof. Een motor of kachel die rookt is aan groot onderhoud toe, niet aan een premium brandstof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:26 #1065072

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Nachtvlinder schreef :
Onze antieke motortjes zijn gewoon ontworpen voor diesel, daar doen ze het prima op. Neem daarbij de (niet alleen theoretische) pakking problemen en deze verschijnselen; geeft geen overtuigende redenen om stad en land af te zoeken om meer te moeten betalen voor deze premiumbrandstof. Een motor of kachel die rookt is aan groot onderhoud toe, niet aan een premium brandstof.

Mja. Heb je zelf wel eens GTL gebruikt? Of was dit het probleem waarop je zat te wachten om jezelf ervan te overtuigen dat onzin is om GTL te gebruiken en hoef je nu niet meer van jezelf?

Ik heb toch de indruk dat het merendeel van de GTL-gebruikers tevreden is. Er wordt wel veel gepraat over lekkende afdichtingen, maar er zijn hier tot op heden weinig concrete gevallen voorbij gekomen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal van Hurleyzeiler totaal niet kan plaatsen. Hij lijkt vooralsnog de enige met dit probleem. Wat moet dat dan betekenen?

Dat allemaal opgeteld trek je dus wel een discutabele conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:33 #1065075

Ik heb een zelfde motor als hurleyzeiler en ook hetzelfde euvel, na wat langer op de motor bij 2700rpm dan de havenkom indraaien en vlakbij de boxen het gas eraf in neutraal om even de ballen overboard te hangen loopt de motor te langzaam om te blijven draaien en slaat af. Herstart gaat direct en loopt hij wel iets langzamer in toeren maar blijft in bedrijf met klapje voor en achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:33 #1065076

@WL: Ik ben al lang overtuigd dat GTL z’n prijspremium en andere issues (verkrijgbaarheid, geen oplossing voor bacterie problematiek en de nu nog incidentele betrouwbaarheidsissues) niet waard is. Betreft dat laatste: waar rook is, is vuur...

Waar zou ik zo blij van moeten worden als ik overschakel? Zal voor een groot deel tussen de oren zitten, een prettig gevoel geven dat je je motor vertroetelt. Als ik m’n boot net gepoetst heb geeft dat mij ook zo’n gevoel.

Prima hobbies dit, maar vind de fanatici wat paranoia worden zo langzamerhand. Daar is ook niets mis mee natuurlijk; met wat nuchterheid net zo min.
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 07:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:37 #1065077

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Hurley Ruud schreef :
Ik heb een zelfde motor als hurleyzeiler en ook hetzelfde euvel, na wat langer op de motor bij 2700rpm dan de havenkom indraaien en vlakbij de boxen het gas eraf in neutraal om even de ballen overboard te hangen loopt de motor te langzaam om te blijven draaien en slaat af. Herstart gaat direct en loopt hij wel iets langzamer in toeren maar blijft in bedrijf met klapje voor en achter.

Staat je stationaire toerental bij warme motor dan niet gewoon te laag afgesteld?
De mijne draait stationair altijd nog zo'n 800 toeren.

Om welke motor gaat het? Dat je met dezelfde motor ook hetzelfde probleem hebt, kan ook betekenen dat het een probleem van de motor c.q. de regulateur is. Verdwijnt het probleem bij jou ook als je normale diesel bij je GTL mengt?
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 07:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:43 #1065079

Als dit probleem alleen bij het gebruik van GTL optreedt, dan is dat het probleem en dus de oplosrichting. Niet de afstelling van de motor.
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 07:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:46 #1065081

Het gaat om een vetus 205 1989 en loopt normaal toerental bij koud tot warm, box en de plas op 10 minuten varen. En nee ik heb nog geen normale diesel bijgemengt omdat ik het niet zo als een probleem zie. Misschien dat ik nog wel het stationair wat hoger stel maar hij draait nu op 800rpm
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 07:47 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:48 #1065083

Dat zou ik niet zomaar doen: je KK krijgt het zwaarder en je minimale vaarsnelheid zal ook toenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:51 #1065084

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Nachtvlinder schreef :
@WL: Ik ben al lang overtuigd dat GTL z’n prijspremium en andere issues (verkrijgbaarheid, geen oplossing voor bacterie problematiek en de nu nog incidentele betrouwbaarheidsissues) niet waard is. En waar rook is, is vuur niet waar?

De verkrijgbaarheid was tot voor kort voor mij geen enkel probleem en ondertussen is dit in Nederland in het algemeen eigenlijk geen punt meet. Er zijn meer punten aan het water waar je het kunt tanken, dan op de wal, zo langzaamaan. Dat heeft weer een ander nadeel, maar goed.

Een oplossing voor het bacterieprobleem heb ik nooit gezocht, want ik heb daar nooit last van gehad. Ook niet toen ik nog normale diesel tankte. De oplossing voor die bacterieproblematiek is: schone diesel tanken (langs de weg) en het snel opstoken. Dus geen tanks van 200 liter waar je twee seizoenen mee doet. Dat gerommel met Grotamar en dergelijk spul heb ik dus nooit nodig gehad.
Desondanks zijn de geleerden het er wel over eens dat die bacterieproblematiek is ontstaan door de toevoeging van bio-diesel aan de oorspronkelijk diesel. In GTL zit geen bio-diesel.
Waar zou ik zo blij van moeten worden als ik overschakel? Zal voor een groot deel tussen de oren zitten, een prettig gevoel geven dat je je motor vertroetelt. Als ik m’n boot net gepoetst heb geeft dat mij ook zo’n gevoel.

GTL verbrandt schoner, geeft minder uitstoot en stinkt niet of veel minder. Ook niet als je het morst, of er loopt per ongeluk eens een tank leeg in de bilge, zoals bij Evaluation copy. Bovendien tast het messing en koper niet, wat de huidige diesel, met bio-diesel erin, wel schijnt te doen.

Waar jij blij van wordt moet je vooral zelf uitzoeken. Zelf heb ik GTL van meet af aan een prettige brandstof gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:54 #1065088

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Hurley Ruud schreef :
Het gaat om een vetus 205 1989 en loopt normaal toerental bij koud tot warm, box en de plas op 10 minuten varen. En nee ik heb nog geen normale diesel bijgemengt omdat ik het niet zo als een probleem zie. Misschien dat ik nog wel het stationair wat hoger stel maar hij draait nu op 800rpm

Om Nachtvlinder tevreden te stellen moet je dan dus wel even wat normale diesel bijmengen. Als daarmee het probleem verdwijnt, praten we even verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 07:58 #1065091

Zal het eens proberen dan, mss ga ik er ook in geloven. Van rook heb ik nooit iets gemerkt, mss de eerste minuut nadat de kachel koud gestart wordt. Ik verwacht niet dat onze antieke scheepsmotortjes opeens minder uitstoot (welke uitstoot bedoel je: CO2, roet, fijnstof, HC’s of alles?) gaan geven trouwens.

Overige argumenten snijden hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 08:00 #1065092

Ruud, wat je beschrijft is exact wat wij ondervinden. Zelfde boot, zelfde motor, zelfde omstandigheden. 1/4 deel diesel toegevoegd aan de GTL laat onze Vetus niet meer stilvallen. Het stationaire toerental opvoeren zou ik niet doen met het oog op de keerkoppeling en schroefaslijn (flexibele koppeling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 08:01 #1065093

Wadloper schreef :
wel even wat normale diesel bijmengen. Als daarmee het probleem verdwijnt, praten we even verder.

Eerst terug naar normale wegpomp diesel zodat je bevestigt dat het daaraan ligt, dan pas je ideale mix gaan uitvinden. Elke week 10 liter ofzo toevoegen ;) naarmate je motor ouder wordt verloopt de toelaatbare hoeveelheid GTL wellicht. Deel van de GTL hobby!
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 08:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 09:13 #1065118

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Nachtvlinder schreef :
onze antieke scheepsmotortjes opeens minder uitstoot (welke uitstoot bedoel je: CO2, roet, fijnstof, HC’s of alles?) gaan geven trouwens.

Wat is dat toch met antieke scheepsmotortjes?

Het zijn over het algemeen geen common-rail diesels, maar bivoorbeeld Mitsubishi's en dus de Vetus-motoren zijn vrij moderne, korte slag motoren. Als ik aan een antieke kleine scheepsdiesel denk, komt mij een SABB voor ogen, of een Lister.

Qua uitstoot: Het is bekend dat er stadsbussen op GTL rijden of reden. Dat had alles te maken met de gewenste luchtkwaliteit in steden, die vaak te wensen overlaat.
Hoe het precies zit, zoek je zelf maar uit op internet. Als je deze vraag moet stellen betekent dat vooral dat je jezelf tot op heden niet echt in GTL hebt verdiept. Ik vind daarom je opstelling in deze kwestie meer van vooroordelen getuigen dan van een gefundeerde mening.

Dat veel mensen GTL roemen omdat het niet rookt, terwijl hun motor voorheen met normale diesel wèl rookte, is ook een soort gegeven. Maar om die reden GTL gebruiken is inderdaad een soort symptoombestrijding
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 09:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juli 2019 10:27 #1065141

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Niemand verplicht je om GTL te gaan gebruiken. Er is intussen, ook in dit draadje, zoveel over geschreven dat je in staat moet worden geacht tot een weloverwogen oordeel te kunnen komen tot het wel of niet overstappen op GTL. Zie -en ervaar- je de voordelen, stap je over. Zo niet, vooral niet doen, is niet aan je besteed.
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 21:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.864 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl