Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 07:10 #1044808

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Freetime1970 schreef :
(...)Daar ik een diesel uit 1972 heb zegt men dat het beter is om gewone diesel te blijven gebruiken.

De huidige 'gewone' diesel lijkt niet meer op de diesel uit 1972. Er zit nu verplicht een aanzienlijke hoeveelheid biodiesel doorheen gemengd. En de huidige raffinaderijen hebben vrijwel zonder uitzondering een kraakinstallatie waar uit zware aardoliecomponenten dieselachtige fracties worden geproduceerd die in de dieselmix verwerkt worden.

Sinds een kennis met z'n oeroude Yanmar is overgestapt op GTL, start het oude beestje veel sneller, rookt minder en produceert minder geluid door rustiger verbrandingsgedrag. Dat komt door het volledig ontbreken in GTL van aromaten, die in de 'gewone' diesel verantwoordelijk zijn voor de typische dieselstank en de kwalijke invloeden op startgedrag, en roet/rook. De moraal : juist een bejaarde motor vaart wel bij GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 07:20 #1044811

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6537
Situatie: splinternieuwe Yanmar motor. Moet dus ingelopen worden waarbij de handleiding (oa.) afraadt om lage of maximale toeren te draaien.

Is GTL dan juist goed of juist niet goed om te gebruiken tijdens die inloop periode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 07:23 #1044814

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5244
It Paradyske schreef :
Hoeveel uren brandt ie per jaar?

We voeren ook in de winter dus dan wordt er best vaak gebruik gemaakt van de webasto.
Ik denk dat dit vlies er ruim 500 uur op heeft zitten. Soms kort, soms ook uren achter elkaar op relatief lage stand. Webasto 3500 kan tot ca 1,2kW terug moduleren en dat doet ie regelmatig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 07:44 #1044829

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5244
Philip schreef :
Situatie: splinternieuwe Yanmar motor. Moet dus ingelopen worden waarbij de handleiding (oa.) afraadt om lage of maximale toeren te draaien.

Is GTL dan juist goed of juist niet goed om te gebruiken tijdens die inloop periode?

Gefeliciteerd! ik heb een 3yM20 ingevaren in 2017, fantastisch apparaat!

Formeel heeft Yanmar geen toestemming gegeven om op GTL te werken, (tenminste als dat de laatste 2 jaar niet is gewijzigd)

Ikzelf heb me daar niets van aangetrokken en gewoon vanaf nieuw op GTL gedraaid en er nooit enig nadeel van kunnen ontdekken. Wat mij betreft blijft alles een stuk schoner met GTL.
Maar dat is voornamelijk het brandstof systeem en koolafzetting in de motor.
Wat mij betreft dus liever GTL maar als je echt Yanmar wil volgen neem dan snelwegdiesel.

Wat het inlopen betreft: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Alles moet lekker op elkaar inlopen en als je langdurig cilinderwanden gaat poetsen door onderbelast te draaien dreigen cilinders te verglazen en krijg je oliegebruik.

Een motor moet werken en zeker bij inlopen zoveel mogelijk in variërend toerental worden belast.
Stationair draaien en langzaam varen is dan eigenlijk de pest.
Ook niet eerst lekker stationair laten "warmdraaien".
Starten, losgooien en wegvaren en in korte tijd naar kruissnelheid.
Als ie lekker warm is moet je ook regelmatig naar de hogere toerentallen.
Ikzelf doe dat bijna altijd voor ik de haven in kom, als ie warm is even maximaal.

In de voorschriften staat (volgens mij) ook dat je bij inlopen regelmatig max toerental (iets van 3500 als ie dat haalt) moet doen en ook dat dat niet meer dan iets van 5% van de tijd mag zijn.

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 16:14 #1045043

CeesS schreef :
Freetime1970 schreef :
(...)Daar ik een diesel uit 1972 heb zegt men dat het beter is om gewone diesel te blijven gebruiken.

De huidige 'gewone' diesel lijkt niet meer op de diesel uit 1972. Er zit nu verplicht een aanzienlijke hoeveelheid biodiesel doorheen gemengd. En de huidige raffinaderijen hebben vrijwel zonder uitzondering een kraakinstallatie waar uit zware aardoliecomponenten dieselachtige fracties worden geproduceerd die in de dieselmix verwerkt worden.

Sinds een kennis met z'n oeroude Yanmar is overgestapt op GTL, start het oude beestje veel sneller, rookt minder en produceert minder geluid door rustiger verbrandingsgedrag. Dat komt door het volledig ontbreken in GTL van aromaten, die in de 'gewone' diesel verantwoordelijk zijn voor de typische dieselstank en de kwalijke invloeden op startgedrag, en roet/rook. De moraal : juist een bejaarde motor vaart wel bij GTL.

Kijk dat is interessante informatie om te delen, persoonlijk adviseer ik mensen met bijv oude ketting zagen geen tweetakt Aspen te gebruiken daar de ervaring is dat die meestal een vastloper krijgen daar door. Alternatief is de blauwe Aspen 4takt en dan mengsmering er bij. Dan kan je toch je benzine ( aclyaat ) lang bewaren en je zaag veilig van branstof voorzien. Bij diesel heb ik al gouw wat goed werkt moet je niet veranderen.
:cheer:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mei 2019 22:34 #1045143

Volgens de nieuwsbrief van de wsv giesbeek binnekort ook gtl in Giesbeek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 mei 2019 12:43 #1045241

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 360
CeesS schreef :
Freetime1970 schreef :
(...)Daar ik een diesel uit 1972 heb zegt men dat het beter is om gewone diesel te blijven gebruiken.

De huidige 'gewone' diesel lijkt niet meer op de diesel uit 1972. Er zit nu verplicht een aanzienlijke hoeveelheid biodiesel doorheen gemengd. En de huidige raffinaderijen hebben vrijwel zonder uitzondering een kraakinstallatie waar uit zware aardoliecomponenten dieselachtige fracties worden geproduceerd die in de dieselmix verwerkt worden.

Sinds een kennis met z'n oeroude Yanmar is overgestapt op GTL, start het oude beestje veel sneller, rookt minder en produceert minder geluid door rustiger verbrandingsgedrag. Dat komt door het volledig ontbreken in GTL van aromaten, die in de 'gewone' diesel verantwoordelijk zijn voor de typische dieselstank en de kwalijke invloeden op startgedrag, en roet/rook. De moraal : juist een bejaarde motor vaart wel bij GTL.

Idem met onze oude Yanmar 2GM20, die draait er al 2 of 3 jaar prima op! Start goed, loopt goed. Stiller durf ik niet te zeggen en de motor rookt niet niet meer / amper.

Webasto doet het er ook super op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 mei 2019 14:42 #1045265

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Thijsnoort schreef :
Volgens de nieuwsbrief van de wsv giesbeek binnekort ook gtl in Giesbeek.
Wil je het melden als het zover is? Op de website staat er nog niets over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2019 18:38 #1047437

In mijn recent aangeschafte kotter staat een Klöckner Deutz 517 uit 1959. De vorige eigenaar heeft er GTL ingegaan omdat de pomp mooi om de hoek ligt. In mijn zeilboot gebruikte ik al jaren GTL zonder problemen, maar dat is een recente Nanni...

De Klöckner loopt als een zonnetje op GTL en rookt niet(!), ik maak me wel zorgen over het ontbreken van additieven in GTL vanwege seal swell. Wie heeft er ervaring met GTL in een oude diesel? Ik hoorde van een monteur dat het slecht voor oude brandstofpompen is (Bosch lijnpomp op aparte as).

Het alternatief is de paar honderd liter in kannetjes te stoppen en rustig met de auto op te rijden...
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 mei 2019 22:22 #1047525

avdhoeff schreef :
Thijsnoort schreef :
Volgens de nieuwsbrief van de wsv giesbeek binnekort ook gtl in Giesbeek.
Wil je het melden als het zover is? Op de website staat er nog niets over.

Klopt, zodra de tank dit seizoen voldoende leeg is word hij gevuld met gtl.
Mogelijk zal dan vanwege de vermenging met "normale" het pas op de website vermeld worden na een aantal keren vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 mei 2019 07:33 #1047558

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Thijsnoort schreef :
avdhoeff schreef :
Thijsnoort schreef :
Volgens de nieuwsbrief van de wsv giesbeek binnekort ook gtl in Giesbeek.
Wil je het melden als het zover is? Op de website staat er nog niets over.

Klopt, zodra de tank dit seizoen voldoende leeg is word hij gevuld met gtl.
Mogelijk zal dan vanwege de vermenging met "normale" het pas op de website vermeld worden na een aantal keren vullen.

Top, dank je wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 mei 2019 20:16 #1047823

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Starnakel schreef :
In mijn recent aangeschafte kotter staat een Klöckner Deutz 517 uit 1959. De vorige eigenaar heeft er GTL ingegaan omdat de pomp mooi om de hoek ligt. In mijn zeilboot gebruikte ik al jaren GTL zonder problemen, maar dat is een recente Nanni...

De Klöckner loopt als een zonnetje op GTL en rookt niet(!), ik maak me wel zorgen over het ontbreken van additieven in GTL vanwege seal swell. Wie heeft er ervaring met GTL in een oude diesel? Ik hoorde van een monteur dat het slecht voor oude brandstofpompen is (Bosch lijnpomp op aparte as).

Het alternatief is de paar honderd liter in kannetjes te stoppen en rustig met de auto op te rijden...

Zie o.a. hier :

www.josboone.nl/dynamisch/bibl...r31___gtl_diesel.pdf

De voordelen van GTL wegen naar mijn mening op tegen eventuele nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 mei 2019 20:09 #1048180

Flytour heeft ervaring met GTL in een oude heftruck. Staat een stuk terug in dit draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 15:10 #1048636

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1369
Desgevraagd kreeg ik een keurig en snel antwoord van EG Retail Netherlands BV(Texaco) dat luidt als volgt:

Zover onze kennis reikt is er geen tankstation in België waar u GTL kunt tanken.

Of dit in de toekomst zal veranderen weten wij nog niet.

Voorlopig kunt u alleen in Nederland GTL afnemen.

Jammer, want wij gaan een motorboottocht door Belgie ondernemen. Zullen op enig moment wel gewone diesel moeten tanken.
Laatst bewerkt: 23 mei 2019 15:10 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 15:37 #1048642

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 803
martinw schreef :
Desgevraagd kreeg ik een keurig en snel antwoord van EG Retail Netherlands BV(Texaco) dat luidt als volgt:

Zover onze kennis reikt is er geen tankstation in België waar u GTL kunt tanken.

Of dit in de toekomst zal veranderen weten wij nog niet.

Voorlopig kunt u alleen in Nederland GTL afnemen.

Jammer, want wij gaan een motorboottocht door Belgie ondernemen. Zullen op enig moment wel gewone diesel moeten tanken.

Wordt GTL uitsluitend voor de Nederlandse markt geproduceerd?
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 18:12 #1048670

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik dacht deze week toch even info vragen voor mijn Yanmar 3jh4 en kreeg dit antwoord

Geachte Heer/Mevrouw,

Yanmar ondersteund het gebruik van GTL niet.
dit omdat er onbekend is wat het effect van deze brandstof zal zijn op de lange termijn voor onze motoren.

Yanmar staat voor kwaliteit en deze kunnen wij niet garanderen met het gebruik van GTL.

Natuurlijk is het gebruik hiervan op eigen risico en zullen er success verhalen zijn omtrent het gebruik er van, echter hebben wij vaak gezien dat er ook een keerzijde kan zijn aan het gebruik van GTL, denk aan lekkende motoren en kapotte pompen door de slechte smerende werking van GTL.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


with kind regards




Groet jan van de Joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 19:05 #1048678

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Janjoeky schreef :
Ik dacht deze week toch even info vragen voor mijn Yanmar 3jh4 en kreeg dit antwoord

Geachte Heer/Mevrouw,

Yanmar ondersteund het gebruik van GTL niet.
dit omdat er onbekend is wat het effect van deze brandstof zal zijn op de lange termijn voor onze motoren.

Yanmar staat voor kwaliteit en deze kunnen wij niet garanderen met het gebruik van GTL.

Natuurlijk is het gebruik hiervan op eigen risico en zullen er success verhalen zijn omtrent het gebruik er van, echter hebben wij vaak gezien dat er ook een keerzijde kan zijn aan het gebruik van GTL, denk aan lekkende motoren en kapotte pompen door de slechte smerende werking van GTL.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


with kind regards


Groet jan van de Joeky

Is dit een officieel antwoord van Yanmar Europe in Almere ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 19:12 #1048679

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
CeesS schreef :
Janjoeky schreef :
Ik dacht deze week toch even info vragen voor mijn Yanmar 3jh4 en kreeg dit antwoord

Geachte Heer/Mevrouw,

Yanmar ondersteund het gebruik van GTL niet.
dit omdat er onbekend is wat het effect van deze brandstof zal zijn op de lange termijn voor onze motoren.

Yanmar staat voor kwaliteit en deze kunnen wij niet garanderen met het gebruik van GTL.

Natuurlijk is het gebruik hiervan op eigen risico en zullen er success verhalen zijn omtrent het gebruik er van, echter hebben wij vaak gezien dat er ook een keerzijde kan zijn aan het gebruik van GTL, denk aan lekkende motoren en kapotte pompen door de slechte smerende werking van GTL.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


with kind regards


Groet jan van de Joeky

Is dit een officieel antwoord van Yanmar Europe in Almere ?

Ja want ik heb het
Gekregen van
From: Yanmar Benelux [Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.]
Sent: Tuesday, 21 May 2019 23:18
To: ZZM info-ymi <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>
Subject: YANMAR BENELUX formulier: ContactForm
Laatst bewerkt: 23 mei 2019 19:13 door Janjoeky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 19:33 #1048684

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
'echter hebben wij vaak gezien dat er ook een keerzijde kan zijn aan het gebruik van GTL, denk aan lekkende motoren en kapotte pompen door de slechte smerende werking van GTL'

Dit is te gek voor woorden, en het laatste woord is hier zeker nog niet over gesproken.
Shell beweert het volgende : 'Shell GTL Fuel wordt behandeld met een toevoeging die het smerend vermogen verbetert, waardoor het ruim voldoet aan zowel ASTM D975 als de EN 590 HFRR-smeringsspecificaties.'


Daar wordt door Shell de volgende verklaring bij gegeven :

'Sommige bewegende delen van dieselpompen en verstuivers worden tegen slijtage beschermd via smering door de brandstof. Om overmatige slijtage te voorkomen dient de brandstof een bepaald smerend vermogen te hebben.
In internationale specificaties (EN 590, ASTM D975) wordt het smerend vermogen van diesel uitgedrukt als een ‘gemiddelde slijtplekdiameter’, die in micrometer wordt gemeten met een apparaat dat een High Frequency Reciprocating Rig (HFRR) wordt genoemd. Er is een maximale HFRR-waarde vastgesteld (460 µm in EN 590, 520 µm in ASTM D975).

Bij de levering is Shell GTL Fuel reeds behandeld met een LI-toevoeging, waardoor het ruim voldoet aan zowel ASTM D975 als de EN 590 HFRR-smeringsspecificatie. Een van 's werelds grootste leveranciers van
brandstofinspuitsystemen (FIE), Delphi Diesel Systems, onderzoekt samen met Shell Global Solutions het effect van paraffinische diesel op de levensduur van moderne common-rail brandstofinspuitapparatuur.

De conclusies van het gezamenlijke programma stelden dat Shell GTL Fuel in een reeks opstellings- en motorproeven niet slechter, en in sommige opzichten beter presteerde dan conventionele diesel. Vooral
het smerend vermogen van Shell GTL Fuel werd verbeterd door het toevoegen van smeerbaarheidstoevoegingen, met minimale slijtage onder een groot aantal bedrijfscondities en temperaturen.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 19:44 #1048686

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
CeesS schreef :
'echter hebben wij vaak gezien dat er ook een keerzijde kan zijn aan het gebruik van GTL, denk aan lekkende motoren en kapotte pompen door de slechte smerende werking van GTL'

Dit is te gek voor woorden, en het laatste woord is hier zeker nog niet over gesproken.
Shell beweert het volgende : 'Shell GTL Fuel wordt behandeld met een toevoeging die het smerend vermogen verbetert, waardoor het ruim voldoet aan zowel ASTM D975 als de EN 590 HFRR-smeringsspecificaties.'


Daar wordt door Shell de volgende verklaring bij gegeven :

'Sommige bewegende delen van dieselpompen en verstuivers worden tegen slijtage beschermd via smering door de brandstof. Om overmatige slijtage te voorkomen dient de brandstof een bepaald smerend vermogen te hebben.
In internationale specificaties (EN 590, ASTM D975) wordt het smerend vermogen van diesel uitgedrukt als een ‘gemiddelde slijtplekdiameter’, die in micrometer wordt gemeten met een apparaat dat een High Frequency Reciprocating Rig (HFRR) wordt genoemd. Er is een maximale HFRR-waarde vastgesteld (460 µm in EN 590, 520 µm in ASTM D975).

Dus volgens U en Shell kan ik toch probleemloos GTL diesel gebruiken
Groet jan van de Joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 20:00 #1048689

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Janjoeky schreef :
Dus volgens U en Shell kan ik toch probleemloos GTL diesel gebruiken

Groet jan van de Joeky

Ik verkeer niet in de positie om het gebruik van GTL diesel goed te keuren, dat moet Yanmar doen. Ik heb intussen Yanmar wel gevraagd voorbeelden van 'kapotte pompen' door het gebruik van GTL te geven. Even daarvoor werd verklaard dat ze niet weten wat het effect van GTL op langere termijn is. Leg dat maar eens uit. Intussen gebruiken veel Yanmar bezitters (waaronder ik zelf) vrolijk zonder problemen GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 mei 2019 21:02 #1048698

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
beste Janyoeky

Als je ergens geen vertrouwen in hebt omdat je niet genoeg terzakekundig bent, moet je gewoon de voorschriften van de motor leverancier volgen. Dus in dit beval geen GTL.
Kun je met een gerust hart voortplopperen ;)
Maar je vraagt hier advies in de hoop dat je dat krijgt van iemand met verstand van motoren.En met dat advies, van iemand die dat heeft, kun je ook wel rustig voortplopperen zonder problemen. Dus ook met GTL.
En Shell zal echt niet meteen product op de markt komen waar de motoren defect van raken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 mei 2019 21:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 mei 2019 07:00 #1048733

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Heb intussen Yanmar Europe en Shell Technology geconfronteerd met hun van elkaar afwijkende zienswijze. Zodra er commentaar wordt ontvangen, zal ik het hier delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 mei 2019 07:21 #1048739

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
CeesS schreef :
Heb intussen Yanmar Europe en Shell Technology geconfronteerd met hun van elkaar afwijkende zienswijze. Zodra er commentaar wordt ontvangen, zal ik het hier delen.

Als je doorvraagt naar duidelijke problemen die ze ervaren hebben bij het gebruik in Nederland van GTL in Yanmar motoren, komt er geen antwoord.

Men moet strikt de orders uit Japan opvolgen en die hebben nog steeds geen fiat gegeven voor het gebruik van GTL.

Hoeveel Yanmar motoren draaien er in Nederland al langere tijd op GTL diesel ?

Het is natuurlijk wel een feit dat rubber afdichtingen die zijn opgezwollen door het gebruik van "frituurvet diesel" weer teruggaan in de oorspronkelijk staat en daardoor kunnen gaan lekken.

Nu is er weer een fraude ontdekt met frituurvet toevoegingen door een bedrijf in Kampen.

Geef mij maar die GTL diesel en als er eventueel een afdichting lekt, dan laat ik die gewoon vervangen.

Mijn dieselauto rijdt nu al 1,5 jaar uitsluitend op GTL. Een 3 cilinder met pompverstuivers.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 mei 2019 09:59 #1048773

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Bedankt voor alle uitleg.
Denk dat ik het ook maar ga proberen. Heb bij laatste tankbeurt weer toevoeging vergeten en kan dat ook niet meer gebeuren. Mocht ik wat bijzonders merken meld ik het zeker hier.
Groet jan van de Joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.589 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl