Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 mei 2019 23:13 #1049128

brambo schreef :
CeesS schreef :
Heb intussen Yanmar Europe en Shell Technology geconfronteerd met hun van elkaar afwijkende zienswijze. Zodra er commentaar wordt ontvangen, zal ik het hier delen.

Als je doorvraagt naar duidelijke problemen die ze ervaren hebben bij het gebruik in Nederland van GTL in Yanmar motoren, komt er geen antwoord.

Men moet strikt de orders uit Japan opvolgen en die hebben nog steeds geen fiat gegeven voor het gebruik van GTL.

Hoeveel Yanmar motoren draaien er in Nederland al langere tijd op GTL diesel ?

Het is natuurlijk wel een feit dat rubber afdichtingen die zijn opgezwollen door het gebruik van "frituurvet diesel" weer teruggaan in de oorspronkelijk staat en daardoor kunnen gaan lekken.

Nu is er weer een fraude ontdekt met frituurvet toevoegingen door een bedrijf in Kampen.

Geef mij maar die GTL diesel en als er eventueel een afdichting lekt, dan laat ik die gewoon vervangen.

Mijn dieselauto rijdt nu al 1,5 jaar uitsluitend op GTL. Een 3 cilinder met pompverstuivers.

Groet,

Bram

Hoezo is het frituurvet een probleem dan voor de wat oudere diesels??
Ik heb toch enige tijd met veel financieel plezier met mijn wat ouder peugeot op spijsolie (lees frituurolie) gereden. Nooit problemen gehad met afdichtingen of pompen.
De wat oudere dieselmotoren kunnen wat dat betreft heel erg veel aan, met de moderne commonrail diesels zou ik de gok niet nemen.
Laatst bewerkt: 25 mei 2019 23:15 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 mei 2019 06:13 #1049142

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4978
Is ergens de meest recente lijst met verkooppunten te dowloaden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 mei 2019 06:32 #1049143

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8112
avdhoeff schreef :
Dronten is toegevoegd.
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf
Groeten, Aike

Zie bovenstaande link.
Aike houdt een lijst bij.
Laatst bewerkt: 26 mei 2019 06:33 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 mei 2019 06:39 #1049146

Niet aan het water.Didam Shellstation aan de Tatelaarweg verkoopt GTL. Wij betaalde van de week €1,49 p/l.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mei 2019 15:20 #1049513

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
CeesS schreef :
Heb intussen Yanmar Europe en Shell Technology geconfronteerd met hun van elkaar afwijkende zienswijze. Zodra er commentaar wordt ontvangen, zal ik het hier delen.

Hier het antwoord van Yanmar :

'Er zijn verschijdene redenen waarom Yanmar het gebruik van deze brandstof sort (nog) niet ondersteunt.
De Calorische waarde en de dichtheid van de GTL zijn anders dan die van confentionele Diesel (EN590) Daarom dient bij mechanische motoren het inspuit tijdstip te worden geoptimialiseerd, wij kunnen dit niet toestaan omdat dit van invloed is op de uitstoot warden. Onze motoren zijn CE gecertificeerd met EN590 brandstof als het te veel afwijkt van de test kunnen klanten in de toekomst geen toegang meer krijgen tot bijvoorbeeld de Bodensee.
Dit omdat de test die zij zullen gaan uitvoeren niet strookt met wat er op papier staat.

Rubbers welke in het brandstof system voor de afdichtingen worden gebruikt worden aangetast door de Diesel, het rubber zal deze Diesel absorberen, dit voorkomt dat het uitdrpoogt, wanneer er GTL gebruikt gaat worden drogen deze seals uit en zullen er lekkages optreden.
Tevens worden door Bosch en Denso, onze leveranciers van onze pompen, alleen EN590 goedgekeurd, parafinische brandstofsoorten vallen hier niet onder, er is dan ook niet voor niets een nieuwe norm voor de GTL in het leven geroepen, het HFRR is een minimum en onze ervaring leert dat de moderne diesel hier ruimschoots aan voldoet.

Als we alles zo bij elkaar opsommen kiest Yanmar er voor GTL vooralsnog niet te ondersteunen. Wij prefereren kwaliteit voor de klant en met GTL kunnen wij deze kwaliteit niet garanderen.
Wanneer dit wel het geval is zal middels een bulletin iedereen hierover geinformeerd worden, tot die tijd blijft het een nee.
'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mei 2019 15:45 #1049517

Soort van vicieuse cirkel omdat de motor fabrikant het niet ondersteunt start de verkoop van gtl niet op. En omdat er te weinig punten zijn om het goed verkrijgbaar te maken, zien andere de verkoop er van niet zitten. Terwijl het toch een goed product zal moeten zijn, als bijvoorbeeld de roteb de vuilnisauto's er op laad rijden. Ik sprak namelijk iemand die daar gewerkt heeft. Die reed er ook gewoon met de auto er op geen probleem zei hij.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mei 2019 16:24 #1049533

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 203
ervaring; kom je ineens een vettige en naar petroleum ruikende zeilbinder tegen, naast de motorruimte ;-)
Holtereven en ik vroegen of af of het petroleum was voor we de oorzaak gevonden hadden, omdat de typische penetrante dieselgeur niet echt te bekennen was. ( bijzonder wel omdat ik geen petroleum aan boord heb) een monteur was die week aan boord geweest maar niet voor de motor. De verrekijker kapot dan ? het kompas kapot ?
Verder zoeken dan maar: motorkap weg>>>
nadat een brandstofkoppeling kennelijk niet vast 'genoeg' zat ( na het vervangen van de interne anodes op de 3GM30 ) trilde deze kennelijk wat los en liep er zo'n 15 liter weg in de bilge, dieseltank zit iets hoger dan de koppeling... alles onder natuurlijk. Buik van de motor weer héél nat, gedeeltelijk door het sputteren onder inde bilge gedruppeld, terwijl dat 'vakje eronder' zo mooi schoon was gemaakt en er fris en netjes uitzag;
Voordeel; het sopt makkelijk als water weg en een spons absorbeert alles prima. Luiers waren er niet aan boord gezien de kinderen bijna kinderen hebben ;-)

één volledige puts van 10 liter vol en een 2de bidon nokje vol. Alles gespoeld met Dasty uit de Wibra en het spoelwater in een andere puts. Alles weer schoon . Geur zal nog wat blijven maar niet zo lang als die van diesel me dunkt<.

geen leuke ervaring, maar goed .
Doe er uw voordeel mee.
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 mei 2019 04:10 #1049983

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
CeesS schreef :
Heb intussen Yanmar Europe en Shell Technology geconfronteerd met hun van elkaar afwijkende zienswijze. Zodra er commentaar wordt ontvangen, zal ik het hier delen.

Ook van Shell inmiddels antwoord :

Naar aanleiding van uw vraag :

Kunt U als Shell Technology Centre duidelijk scheppen in deze materie ? Zijn de Yanmar klachten bij U bekend ? Zijn bij Shell uberhaupt problemen bekend, dat er schade kan optreden door het gebruik van GTL ?


Voor motoren is er een goedkeuring voor de diesel norm volgens EN590. De GTL Fuel voldoet volledig aan deze norm behalve m.b.t. de dichtheid van het product die lager is dan voor diesel. Hierdoor is besloten om de GTL Fuel en HVO (Hydro Treated Vegetable Oil) onder te brengen in een aparte norm n.l. EN15940. Bij het gebruik van een andere brandstof dan de voor motoren ontwikkelde standaard norm volgens EN590 moeten deze ook goedgekeurd worden door de motorfabrikanten. Hier gaat meestal een lange tijd overheen voordat de motorfabrikanten besluiten om hier een goedkeuring voor af te geven. Dit is sterk afhankelijk van de vraag vanuit de markt aangezien voor de goedkeuring over het algemeen dure testen moeten worden uitgevoerd. Tot op heden is Yanmar Europa maar ook Yanmar Japan niet bereid geweest om hier verder onderzoek aan te verrichten ondanks de vele verzoeken.

In de praktijk zullen er altijd gevallen zijn waarbij de kwaliteit van de brandstof ter discussie wordt gesteld en er klanten zullen zijn met problemen (deze kunnen ook voorkomen na gebruik van diesel).

M.b.t. de plezievaart kunnen we stellen dat b.v. in 22 marinas in Denemarken Shell GTL Fuel wordt verkocht. In deze context kunnen we aangeven dat er een brede beschikbaarheid is van Shell GTL Fuel in Denemarken en in ogenschouw nemend dat de aanwezigheid van Yanmar motoren in de pleziervaart in Denemarken significant is kunnen we zeggen dat tot nog toe we geen enkele klacht hebben gehad van een klant met een Yanmar motor. Dit geldt ook voor de locale importeur in Denemarken. In Nederland is het niet bekend hoeveel Yanmar motoren in de pleziervaart GTL gebruiken maar asl Shell zijnde zijn wij niet om de hoogte van klanten die problemen ondervinden met de smeerbaarheid van GTL en schade hebben opgelopen die te wijten is aan GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 mei 2019 20:57 #1050559

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Het goede nieuws voor mij in voorgaand bericht is de klaarblijkelijke verkrijgbaarheid van GTL in Denemarken.

Is er behalve het overzicht van Nederland, ook ergens na te gaan waar in het buitenland GTL te tanken is? Ben speciaal geïnteresseerd in ‘rondom de Oostzee’...
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2019 15:47 #1050726

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2721
delaat72 schreef :
Ik meende vorige week ook op het bunkerstation bij Dintelsas/ Dinteloord GTL te zien.
Tanken vanaf het water dus.

Vandaag daar getankt, is er schijnbaar al sinds vorig seizoen.
Nadeel: zondags gesloten.
Prijs is momenteel 1,48

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 juni 2019 19:24 #1053445

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
delaat72 schreef :
delaat72 schreef :
Ik meende vorige week ook op het bunkerstation bij Dintelsas/ Dinteloord GTL te zien.
Tanken vanaf het water dus.

Vandaag daar getankt, is er schijnbaar al sinds vorig seizoen.
Nadeel: zondags gesloten.
Prijs is momenteel 1,48


Is toegevoegd.
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juli 2019 21:24 #1060524

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
Dit draadje stond steeds in het teken van nieuwe GTL-verkooppunten.

Nu lijkt het er echter op dat er een verkooppunt wegvalt. Inmiddels heb ik al twee keer m'n neus gestoten bij Firezone in Moerdijk. De voorlaatste keer leek GTL hier nog gewoon te koop. Maar lukte het om onverklaarbare redenen niet om ook daadwerkelijk te tanken.

Vandaag moest ik concluderen dat GTL weliswaar nog op de pomp wordt vermeld (er is nog stééds een vulslang waar "GTL" bij staat). Maar na inloggen met de pinpas kan er geen GTL worden gekozen.

Is de GTL-tank gewoon leeg, of wordt er geen GTL meer verkocht in Moerdijk?
Laatst bewerkt: 04 juli 2019 06:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 08:53 #1060935

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12879
Interessante ontwikkeling: GTL lijkt al weer op zijn retour en wordt vervangen door HVO. Van de site van / door EG Fuels (voorheen Salland Olie, eigenaar van o.a. Firezone)

GTL op locatie wordt vervangen door NextGen100 (HVO)
15 april 2019

NextGen100 is een HVO (hydrotreated vegetable oil) product dat tot wel 89% Co2 reductie kan realiseren en direct kan worden toegepast in iedere dieselmotor. Een steeds groter volume wordt ingenomen door alternatieve brandstoffen, zoals GTL (Gas To Liquid). En nu dan ook HVO. Het verschil met GTL en HVO is echter dat GTL een fossiele brandstof is, in tegenstelling tot het hernieuwbare HVO.

bron:
gtl.nu/nieuws/7/gtl+op+locatie+wordt+vervangen+door+nextgen100+hvo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 09:25 #1060945

Zal toch niet zo zijn dat GTL niet meer te koop is! Voor mij echt geen HVO...... :(
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 09:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 10:32 #1060964

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12879
Waarom wil je geen HVO?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 11:39 #1060995

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
ilCigno schreef :
Waarom wil je geen HVO?

Daar zijn een paar redenen voor aan te voeren: de beroemde dieselbacterie gedijt vooral in dieselbrandstof waaraan plantaardige olie is toegevoegd. Die nieuwe plantaardige diesel bestaat uit niet anders dan dat, waardoor de kans op die gevreesde verontreiniging dus ook groter is.

Verder is hier al een paar keer betoogd dat diesel die plantaardige toevoegingen bevat aantasting van messing en koperen onderdelen in het brandstofsysteem tot gevolg heeft.

Inmiddels heb ik op de site van Salland-olie de laatste versie van hun kaartje met daarop de GTL-verkooppunten gezien. Moerdijk staat daar inderdaad niet meer op. De verkoop van GTL in Moerdijk is dus inderdaad verleden tijd.

Het gekke is dat er bij mij in de directe omgeving nog slechts plekken langs het water overblijven waar witte GTL kan worden bekomen. In Hardinxveld en Capelle aan de IJssel liggen bunkerschepen die het verkopen. Voorts wordt er in Zierikzee aan de haven witte GTL verkocht. De Dordtse bunkerschepen hebben helaas alleen rode GTL..

Aanvulling: Ook in Dintelsas blijkt inmiddels GTL te koop, daar kom ik ook min of meer langs, op weg naar Stalland. Dus mogelijk wordt dat de toekomstige plek van aanschaf. Voorlopig heb ik er eergisteren 10 liter ordinaire diesel bijgegooid.. Jammer, maar helaas..
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 11:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 15:29 #1061059

@ilCigno:
Om de reden die Wadloper als eerste noemt gebruik ik liever GTL.

Ze waren zo goed bezig met de verspreiding van GTL en nu dit weer. Jammer hoor.
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 15:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 17:06 #1061086

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3056
Hier is een misverstand aan de orde. Aardgas is Methaan. Dat aardgas wordt door Shell in Quatar omgezet in GTL diesel en andere brandstoffen. Wereldwijd is er volop aardgas. Echter Wiebes kijkt alleen naar Groningen. We hebben veel geinvesteerd in een gasleidingnet, daar kun je allerlei gasvormige brandstoffen door transporteren.

Methaan kun je ook verkrijgen door vergisting. Je krijgt dan dezelfde methaan als het aardgas. Daarvan kun je net als GTL ook dieselbrandstof van maken. Dat is wat er wordt gedaan.

Vroeger zag je bij boederijen een stalen ketel in de sloot staan met aan de bovenkant een slag.

Hiermee werd methaan gewonnen. In ijs zag je bellen. Doorprikken en een lucifer erbij houden, dan kreeg je een steekvlam.

Allemaal energie-hype. Alleen Schiphol is al goed voor 7% van de CO2 productie. Maar ja kom daar eens aan ?

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 18:28 #1061110

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Er zijn twee hele grote wereldspelers op GTL gebied : Shell en Sasol. Een jaar of twee geleden heeft Sasol een aantal miljardenprojecten voor GTL gecanceld. Toevallig of niet, gelijk met de dieselschandalen in de autoindustrie, en de gematigde ruwe olieprijzen. Salland wil niet zeggen van wie ze hun GTL betrekken, maar Shell is het zeker niet. Shell GTL is biologisch afbreekbaar, de GTL van Salland niet. Ik vermoed dat ze leveringsproblemen hebben of verwachten voor GTL, en uitwijken naar alternatieven.
(zie eerdere discussie : zeilersforum.nl/index.php/foru...ten?start=775#971557

Overigens is HVO niet verkeerd, het is een totaal ander product dan de FAME troep die in de b7 diesel (EN590) is verwerkt
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 18:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 18:43 #1061120

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
CeesS schreef :
Overigens is HVO niet verkeerd, het is een totaal ander product dan de FAME troep die in de b7 diesel (EN590) is verwerkt

Ook geen probleem voor koperen leidingen en appendages?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 19:00 #1061128

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
Overigens is HVO niet verkeerd, het is een totaal ander product dan de FAME troep die in de b7 diesel (EN590) is verwerkt

Ook geen probleem voor koperen leidingen en appendages?

Vermoed van wel, maar kan mijn hand daarvoor niet in bet vuur steken. De Finse firma Neste is de pionier van HVO, de samenstelling lijkt erg op GTL, zie :

www.neste.com/hvo-type-renewab...senger-cars-and-vans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 juli 2019 19:17 #1061133

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Koperen leidingen en messing onderdelen horen sowieso niet meer thuis in de huidige motoropstelling. Je weet immers nooit of je door brandstofgebrek toch niet gedwongen wordt EN590 diesel te tanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 06:36 #1061177

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
CeesS schreef :
Overigens is HVO niet verkeerd, het is een totaal ander product dan de FAME troep die in de b7 diesel (EN590) is verwerkt

Ik neem het voetstoots van je aan, maar voor de mensen die minder onderzoek op dit gebied hebben gedaan dan jij, is enige uitleg misschien op z'n plaats.

HVO is volledig van plantaardige oorsprong; FAME is dat ook. Ik begrijp dat FAME ook ten dele uit hergebruikte (afgewerkte) plantaardige olie kan bestaan.

Waarom is FAME zoveel slechter dan HVO?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 06:50 #1061180

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
CeesS schreef :
Koperen leidingen en messing onderdelen horen sowieso niet meer thuis in de huidige motoropstelling. Je weet immers nooit of je door brandstofgebrek toch niet gedwongen wordt EN590 diesel te tanken.

Dat laatste is een feit.

Maar de stelling dat koperen leidingen en messing onderdelen in een dieselsysteem niet meer thuishoren is er typisch één voor iemand die zelf alles al door rvs heeft vervangen. Ik denk dat er nog velen rondvaren met met koperen leidingen en/of messing appendages.

Het is ook een beetje vreemd dat er ondanks het gegeven dat er zo langzamerhand bijna geen andere diesel meer te koop is dan EN590 niet op grote schaal wordt gewaarschuwd tegen het gebruik van koper in diesel brandstofsystemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2019 07:54 #1061195

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
Overigens is HVO niet verkeerd, het is een totaal ander product dan de FAME troep die in de b7 diesel (EN590) is verwerkt

Ik neem het voetstoots van je aan, maar voor de mensen die minder onderzoek op dit gebied hebben gedaan dan jij, is enige uitleg misschien op z'n plaats.

HVO is volledig van plantaardige oorsprong; FAME is dat ook. Ik begrijp dat FAME ook ten dele uit hergebruikte (afgewerkte) plantaardige olie kan bestaan.

Waarom is FAME zoveel slechter dan HVO?

HVO : zie hier http://nl.wikisage.org/wiki/HVO_(Hydrotreated_Vegetable_Oil)

HVO onderscheidt zich van traditionele biodiesel zoals FAME (Fatty Acid Methyl Esters) in chemische samenstelling en kwaliteit. Tijdens het raffinageproces van HVO (hydrogenering) worden moleculen worden gekraakt en opnieuw opgebouwd. Hierdoor kent HVO een extreem hoge stabiliteit
.

HVO bestaat voornamelijk uit parafinen, en lijkt qua eigenschappen sterk op GTL.

FAME : ontstaat in transesterificatie proces van plantaardige oliën. De houdbaarheid is beperkt tot 6 maanden door een degeneratie, die versneld wordt door contact met bepaalde materialen, vooral koper. In dat proces ontstaan agressieve bestanddelen en water, waardoor ook bacteriën hun slag kunnen slaan. Yellow en ik hebben hier al eens foto's geplaatst van totaal gecorrodeerde aanzuigleidingen. Alleen speciaal biobestendig rubber is bestand tegen FAME. Zoek maar eens op het forum, er bestaan ellenlange discussies over. Het aandeel FAME in EN590 standaard diesel is beperkt tot 7%.
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 08:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.835 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl