lodewijk stegman schreef :
Wat ik ervan begrijp wordt GTL in het mMidden-Oosten gemaakt uit aardgas, waar men eigenlijk geen afnemers voor heeft. Dat zou, als er geen GTL van werd gemaakt, gewoon afgefakkeld worden en zo ook CO2 produceren, zonder dat het enig nut heeft. GTL levert dan tenminste nog, ten opzichte van normale diesel, een kleine bijdrage aan het beperking van de vervuiling hier in het westen (met name in de grote steden, waar men bussen op GTL laat rijden).
Aardgas wordt in Qatar niet afgefakkeld. De geweldige lokale energiebehoefte van de in luxe levende woestijnstaat wordt voor het grootste deel gedekt met aardgas. Van de gigantische voorraden wordt een deel als LNG (vloeibaar gemaakt gas) geëxporteerd naar vele landen. Zie
hier
Shell heeft in samenwerking met een lokale partner, in Qatar 's werelds grootste GTL produktieplant neergezet. Zie
deze site
Dit proces is zeer energie-intensief, volgens TNO/ CE Delft is de energie die nodig is om GTL te produceren ca. 1,5 keer zo hoog als voor normale dieselbrandstof. In de totale keten is de WTW (Well-to-Wheel) CO2-emissie ongeveer slechts 5% hoger dan die van conventionele dieselbrandstof, dankzij de lokale beschikbaarheid van aardgas.
Naast Shell is Sasol (Zuid Afrika) actief in de produktie van GTL, o.a. ook in Qatar (
klik).
Sasol heeft recent een aantal grote projecten in de USA, die uit schaliegas GTL zouden produceren, afgeblazen. Dit heeft te maken met de slechte naam die diesel intussen heeft gekregen door de uitstoot van fijnstof, stikstofoxides, en het gesjoemel in de autoindustrie. (
klikken)
Buiten Europa wordt / is de productie van dieselmotoren voor auto's sterk ingekrompen. (
diesel is dead)