Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 aug 2018 19:14 #964964

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3323
De motor is een Yanmar2GM20 uit 1985 en gaat de tweede zomer in met GTL.
Ongeveer een 50 liter verstookt.
Het gekke is dat voor ik GTL ging gebruiken last had van een minimale brandstof lekkage en nu niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 aug 2018 17:29 #970759

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Mijn Volvo MD7A met een CAV brandstofpomp heeft nu ook een lekkage. Lijkt een mengsel van wat smeerolie en brandstof.

Motor draait al geruime tijd op uitsluitend GTL.

Moet de pomp nog demonteren en laten onderzoeken bij een gespecialiseerd bedrijf. Een brandstofpomp is geen zaak die men zelf kan uitvoeren.

Wil wel weten wat nu de oorzaak van de lekkage is.

Bram
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 17:30 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 aug 2018 22:45 #970866

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5852
T wordt wel steeds duurder. Net nog even 40 liter wezen halen voor de heftruck, was ruim 60 piek verder..
Heb wel bijna een half jaar gedaan met 20 liter...
Stond ie ineens droog, dacht huh? Heb toch amper gedraaid met dat ding hoe kan dat nou, laatst nog gepeild, maar dat laatst kan ook wel weer effe geleden zijn... Kon ik op een ongelegen moment helemaal naar DenHaag voor GTL, want ik wil er geen gewone stinkzooi in..
Dus gelijk maar 2 kannen van 20 liter gehaald, een op reserv gezet en de andere in de tank...

Mijn perkins CAV pomp lekt ook iets ergens, ik hoop dat het de aansluitleiding van de verstuiver slechts is en niet een inwendig iets..
Het heeft voor en nadelen dat GTL. Waarom moet toch aan ieder voordeel een nadeel zitten vraag ik mij weleens af? :unsure: :S :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 22:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2018 08:26 #970924

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Het is incidenteel een nadeel met een risico van wat lekkage. Ben zeer benieuwd welke pakking of keerring de lekkage veroorzaakt.

Mijn diesel auto met pomp verstuivers draait ook al weer ruim een jaar probleemloos op GTL.

Nog eens gekeken in de uitlaat van mijn scheepsmotor. Zag anders zwart van roet en nu niet meer.

GTL is wel wat duurder geworden. Maar dat gaat gelijk op met de prijs van gewone diesel.

Ook zijn er flinke prijsverschillen tussen de diverse tankstation.

Op zich ben ik zeer tevreden over het gebruik van GTL. Met schonere brandstof en verbeterde injectie methodes heeft diesel zeker nog wel toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2018 08:49 #970937

Helaas lekt mijn dieseltank wat, bij flinke golfslag en helling. Maar ja, misschien was de pakking van de afdichting bij gewone diesel ook wel gaan lekken. Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden met GTL: motor start direct, loopt mooi, geen diesellucht meer, echt top.

Ik vraag me wel af hoelang GTL op de markt blijft. Op diverse plaatsen zie je de bio-diesel oprukken. Is ook een betere toekomst voor de moderne dieselmotor.
When you come to a point where you have no need to impress anybody, your freedom will begin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2018 09:50 #970966

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Shell heeft voor GTL een hele grote fabriek gebouwd in Quatar. Je kunt aardgas beter ter plekke omzetten in diesel en andere brandstoffen, dan als LNG vervoeren.

Aardgas is min of meer gelijk aan methaan. Dit ontstaat onder andere door vergisting. Hiervan kun je dezelfde brandstof maken dan GTL. Wordt al gedaan in Nederland.

www.denhartogbv.com/brandstoffen/co2fuel/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2018 14:16 #971061

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ook het lezen waard in de discussie over GTL is dit artikel en dan onder de kop "GTL in plaats van diesel".

Ook in groningen dus geen problemen met GTL, ik ga er wel vanuit dat het gebruikte materieel redelijk jong is in vergelijking met sommige motoren in onze bootjes.

En hier nog een artikel over GTL.

GTL al ruim toegepast
Marcel van den Berg (Shell) ging in op de kansen van GTL. GTL is een brandstof die direct kan worden toegepast in (bedrijfs)auto’s die rijden op diesel. Deze brandstof is stiller en zorgt voor minder motoronderhoud. In Nederland is GTL al op diverse plaatsen succesvol toegepast. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. De gemeente Groningen gaat haar wagenpark laten rijden op GTL. Gemeente Den Haag tekent binnenkort een convenant, dat ertoe leidt dat een groot infrastructureel project (de Rotterdamse baan) wordt uitgevoerd met GTL. Er varen rondvaartboten in Amsterdam op GTL en de jachthaven van Monnickendam is inmiddels ook op deze brandstof overgestapt. Verder maakt een bedrijf als Mammoet o.a. op het terrein van Tata gebruik van GTL. Daarnaast rijden de diesellocomotieven op het terrein van Tata Steel op GTL en vaart de pont tussen Velsen Noord en Velsen Zuid ook op deze brandstof.


Zelf heb ik zakelijk als verhuurder van grondverzetmaterieel en aanverwante machines ook klanten die GTL gebruiken en hebben wij tot op heden nul negatieve ervaringen met GTL.

Vraag is naatuurlijk wel of het "de" oplossing is voor ons klimaatprobleem.
Nu een Bavaria 40-2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 aug 2018 14:46 #971067

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5852
Nu nog op wat meer pompen verkrijgbaar maken AUB.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2018 10:07 #971311

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17665
Serus schreef :
Vraag is naatuurlijk wel of het "de" oplossing is voor ons klimaatprobleem.

Dat is het niet. Maar misschien is het het beste van twee kwaden.

Wat ik ervan begrijp wordt GTL in het mMidden-Oosten gemaakt uit aardgas, waar men eigenlijk geen afnemers voor heeft. Dat zou, als er geen GTL van werd gemaakt, gewoon afgefakkeld worden en zo ook CO2 produceren, zonder dat het enig nut heeft. GTL levert dan tenminste nog, ten opzichte van normale diesel, een kleine bijdrage aan het beperking van de vervuiling hier in het westen (met name in de grote steden, waar men bussen op GTL laat rijden).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2018 11:44 #971346

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5244
en ik heb van Boarderbas begrepen dat de blauwe diesel weer ten koste gaat van het op dit moment reeds gebruikte biomassa aanbod, en dat er daardoor weer een interesse ontstaat in bijv. palmolie en andere niet onbeperkt voorradige landbouwgebieden en hun producten.

Eten of rijden dus.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2018 20:36 #971557

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
lodewijk stegman schreef :
Wat ik ervan begrijp wordt GTL in het mMidden-Oosten gemaakt uit aardgas, waar men eigenlijk geen afnemers voor heeft. Dat zou, als er geen GTL van werd gemaakt, gewoon afgefakkeld worden en zo ook CO2 produceren, zonder dat het enig nut heeft. GTL levert dan tenminste nog, ten opzichte van normale diesel, een kleine bijdrage aan het beperking van de vervuiling hier in het westen (met name in de grote steden, waar men bussen op GTL laat rijden).

Aardgas wordt in Qatar niet afgefakkeld. De geweldige lokale energiebehoefte van de in luxe levende woestijnstaat wordt voor het grootste deel gedekt met aardgas. Van de gigantische voorraden wordt een deel als LNG (vloeibaar gemaakt gas) geëxporteerd naar vele landen. Zie hier

Shell heeft in samenwerking met een lokale partner, in Qatar 's werelds grootste GTL produktieplant neergezet. Zie deze site
Dit proces is zeer energie-intensief, volgens TNO/ CE Delft is de energie die nodig is om GTL te produceren ca. 1,5 keer zo hoog als voor normale dieselbrandstof. In de totale keten is de WTW (Well-to-Wheel) CO2-emissie ongeveer slechts 5% hoger dan die van conventionele dieselbrandstof, dankzij de lokale beschikbaarheid van aardgas.

Naast Shell is Sasol (Zuid Afrika) actief in de produktie van GTL, o.a. ook in Qatar (klik).
Sasol heeft recent een aantal grote projecten in de USA, die uit schaliegas GTL zouden produceren, afgeblazen. Dit heeft te maken met de slechte naam die diesel intussen heeft gekregen door de uitstoot van fijnstof, stikstofoxides, en het gesjoemel in de autoindustrie. (klikken)

Buiten Europa wordt / is de productie van dieselmotoren voor auto's sterk ingekrompen. (diesel is dead)
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 21:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 07:55 #971646

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Wat ik ervan begrijp wordt GTL in het mMidden-Oosten gemaakt uit aardgas, waar men eigenlijk geen afnemers voor heeft. Dat zou, als er geen GTL van werd gemaakt, gewoon afgefakkeld worden en zo ook CO2 produceren, zonder dat het enig nut heeft. GTL levert dan tenminste nog, ten opzichte van normale diesel, een kleine bijdrage aan het beperking van de vervuiling hier in het westen (met name in de grote steden, waar men bussen op GTL laat rijden).

Aardgas wordt in Qatar niet afgefakkeld. De geweldige lokale energiebehoefte van de in luxe levende woestijnstaat wordt voor het grootste deel gedekt met aardgas. Van de gigantische voorraden wordt een deel als LNG (vloeibaar gemaakt gas) geëxporteerd naar vele landen. Zie hier

Shell heeft in samenwerking met een lokale partner, in Qatar 's werelds grootste GTL produktieplant neergezet. Zie deze site
Dit proces is zeer energie-intensief, volgens TNO/ CE Delft is de energie die nodig is om GTL te produceren ca. 1,5 keer zo hoog als voor normale dieselbrandstof. In de totale keten is de WTW (Well-to-Wheel) CO2-emissie ongeveer slechts 5% hoger dan die van conventionele dieselbrandstof, dankzij de lokale beschikbaarheid van aardgas.

Naast Shell is Sasol (Zuid Afrika) actief in de produktie van GTL, o.a. ook in Qatar (klik).
Sasol heeft recent een aantal grote projecten in de USA, die uit schaliegas GTL zouden produceren, afgeblazen. Dit heeft te maken met de slechte naam die diesel intussen heeft gekregen door de uitstoot van fijnstof, stikstofoxides, en het gesjoemel in de autoindustrie. (klikken)

Buiten Europa wordt / is de productie van dieselmotoren voor auto's sterk ingekrompen. (diesel is dead)

Het gaat niet alleen over de CO2 productie, maar vooral over de beperking van fijnstof, zoals roet en NOX. Die zijn bij GTL vele malen gunstiger voor de omgeving. Dat kan iedere gebruiker van GTL beamen. Verder is een dieselmotor efficienter dan een benzine motor.

En de omzetting naar GTL of nog beter BTL zal nog wel verder geperfectioneerd worden. Methaan (=aardgas) is er volop aanwezig en is een broeikas gas. Na vergisting van bio massa tot methaan omzetten naar dieselbrandstof is een prachtig voorbeeld van wat er mogelijk is.

Het nederlandse bedrijf Paques uit Balk had al jaren geleden een vergister staan voor de doorgedraaide groente op de veiling in Breda. Met het gas werden motoren aangedreven.

Bij vrijwel iedere waterzuivering installatie staat een gastank.

GTL is in feite vloeibaar gemaakt aardgas of methaan en is eenvoudig te vervoeren en te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 09:14 #971667

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
Dat GTL voor zeilers een zegen is, staat hier niet ter discussie. Ben zelf enthousiast gebruiker.
In de publieke opinie en politiek is het sentiment ten opzichte van aardgas (Groningen) en diesel (Volkswagengate) omgeslagen, de grote energiemaatschappijen herzien hun lange termijn investerings strategie. De autofabrikanten hebben diesel al in de ban gedaan (diesel is dead), en zetten vol in op elektro, hybride of waterstof. Bovendien is de omzetting van (aard)gas naar GTL uiterst gecompliceerd, de Shell GTL fabriek in Qatar heeft nog nooit op volle capaciteit kunnen draaien, en is al eens helemaal stilgelegd voor een gigantische revisie. Sasol heeft miljarden afgeschreven bij het stopzetten van hun grootste GTL projekt in de USA. De lol is er voor de grote GTL leveranciers (Shell, Sasol) helemaal af. Dat is volgens mij een van de redenen, dat er op het consumenten platform geen reclame wordt gemaakt voor GTL en de verkrijgbaarheid ronduit slecht is. GTL is nog net niet op sterven na dood, maar groot zal het niet meer worden. Misschien dat BTL (Biomass to liquid) een iets zonniger toekomst te wachten staat, we zullen zien.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 09:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 09:24 #971671

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 479
Dacht dat het nog niet in het lijstje stond, maar Van Ast in Brouwershaven heeft enige tijd terug de dieseltank schoongemaakt en verkoopt nu ook GTL (bij de mastenkraan, aan het water)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 10:26 #971698

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
GTL proces uiterst gecompliceerd ? Proces stamt al uit de 2e wereldoorlog.

Diesel is zeker niet "dood". Scheepvaart, wegtransport, landbouw etc. etc. Zie een boer nog niet electrisch ploegen.

En als al die stroom moet worden opgewekt met gas- of kolencentrales is helemaal het paard achter de wagen.

En waterstof met de huidige techniek kun je alleen maar verkrijgen door electrolyse van water, waarvoor je stroom nodig hebt. Hoeveel stroom per liter ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 11:13 #971721

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3165
brambo schreef :
En waterstof met de huidige techniek kun je alleen maar verkrijgen door electrolyse van water, waarvoor je stroom nodig hebt. Hoeveel stroom per liter ?

Deze discussie gaat over GTL diesel ervaring en verkooppunten, laten we die niet misbruiken voor de discussie over de in gang zijnde energietransitie. Maar je bovenstaande opmerking slaat de plank zo mis dat ik het niet kan laten een paar links te plaatsen :

link1

link2

link3

link4
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 11:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 12:07 #971735

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Juist ja, het gaat over GTL ontwikkelingen. En volgens de info van Shell en Sasol is dit zeker geen trekken aan een "dood paard". Gassen in welke vorm dan ook omzetten in vloeibare brandstof is een interessante ontwikkeling. Dat investering in de VS worden teruggeschroeft, dat is het gevolg van het "nieuwe beleid" van de president, waarbij er weer "vol gas" kan worden gegeven met olie en kolen en de milieu effecten terzijde worden geschoven.

Diverse bedrijven en gemeentes hebben de omschakeling naar GTL al gedaan. Ook voor de binnenvaart is rode GTL te verkrijgen op een aantal bunkerschepen.

We zullen de ontwikkelingen volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2018 15:11 #971803

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15386
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 aug 2018 09:59 #973318

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Beste W&W,

bedankt voor de verwijzing. Geeft een complete opsomming waar men mee bezig is. Enige tijd geleden heeft Shell een grote investering gedaan in een gasbedrijf. Allemaal indicaties dat men hoge verwachtingen koestert van deze ontwikkeling.

Voor boot bezitters met de auto vanuit de Randstad richting Zeeland. Er is een nieuw tankstation (gedeeltelijk nog in aanbouw) bij Oude Tonge.

Bij de stoplichten even afslaan richting Flakkee > Oude Tonge.

Naam Greenpoint. Hebben ook GTL. Zojuist daar getankt. GTL € 1,42.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 aug 2018 12:45 #973391

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 803
brambo schreef :

Voor boot bezitters met de auto vanuit de Randstad richting Zeeland. Er is een nieuw tankstation (gedeeltelijk nog in aanbouw) bij Oude Tonge.

Bij de stoplichten even afslaan richting Flakkee > Oude Tonge.

Naam Greenpoint. Hebben ook GTL. Zojuist daar getankt. GTL € 1,42.

Bram

Dat is een top-tip. Thanx!
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 30 aug 2018 23:11 #974282

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2747
Dat is bijna zo duur als gewone diesel hier: 1,38€
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 aug 2018 06:07 #974297

Door de grote voordelen van GTL en het relatief geringe aantal liters in verbruik per jaar is de prijs m.i. niet van belang. Al is het ca. € 2,00 per liter.....
Laatst bewerkt: 31 aug 2018 09:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 aug 2018 09:01 #974341

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5244
Jollenbaas schreef :
Door de grote voordelen van GTL en het relatief geringe aantal liters in verbruik per jaar is de prijs m.i. niet van belang. Al is het ca. € 2,00 per liter.....

Wat een onzin weer...
kan je je voorstellen dat en misschien mensen zijn die aanmerkelijk meer gebruik maken van de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 aug 2018 09:59 #974360

@HPV: uiteraard en ik spreek dan ook voor mijzelf want ik kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken.
Laatst bewerkt: 31 aug 2018 10:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 aug 2018 10:04 #974363

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5852
Ik vind het te duur voor in een vaar of voertuig wat veel gebruikt wordt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.619 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl