Keurig antwoord van VP. Dus geen zorgen over het toepassen van GTL, mits deze voldoet aan de EN15940 norm.
Interessant is de uitsmijter in het VP antwoord :
Als afsluiter toch nog even iets anders, de grootste factor in het geheel is eigenlijk de kwaliteit van de brandstof. Door te tanken bij de vele bunkerstations is het lastig voor u als gebruiker te achterhalen of wat u tankt ook van goede kwaliteit is. Dit geldt voor zowel normale diesel als GTL.
Dat is inderdaad een aandachtspunt, dat al vaker aan de orde is gesteld : de meeste GTL aan de waterkant wordt verkocht uit rechthoekige stalen tanks die naast de bestaande dieselpompen in weer en wind staan, en aan direkte zoninstraling worden blootgesteld. Geen goede omstandigheden voor het in juiste conditie houden van de inhoud. Haal dus liever de GTL bij wegstations in jerrycans.
Voorzover ik heb kunnen achterhalen, zijn er momenteel twee grote leveranciers van GTL : Shell en Sasol, beide met de grootste productieplants in Qatar. De productieprocessen, hoewel beide gebaseerd op Fischer-Tropsch, verschillen nogal, vooral in energierendement. Zie bijgaande beschrijving :
Commercialization of GTL is prominently evidenced in Qatar’s giant Pearl GTL plant, which has produced 5.7 million tonnes of GTL products and natural gas liquids (NGL) through the third quarter of 2012. Qatar embraced GTL as a way to diversify its gas export products from LNG. Given that natural gas used by Pearl was basically provided for free by Qatar and Brent crude sold for more than $110, economics of building Pearl was in Shell’s favor.
However, cost escalation of Pearl GTL, with a capacity of 140,000 barrels per day (bpd) of GTL, made it one of the most expensive GTL projects to date and the plant remains emission-intensive. Shell’s initial cost estimates for Pearl was $5 billion, which increased to $19 billion towards the completion of the plant and it has not operated at full capacity due to unexpected maintenance problems.
Construction of the cheapest GTL plant in Qatar, Oryx,(Sasol based technology) with production capacity of 34,000 bpd, cost $1 billion. It is estimated that about 40 percent of the energy of natural gas is lost in the GTL process with a massive associated production of carbon dioxide. According to a 2008 study by Carnegie Mellon, Qatar’s GTL production “generated 20 to 25 percent more carbon emissions than conventional petroleum-based liquid fuels because the production process consumed so much energy.”