Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 10:36 #821044

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Geweldig dat er tenminste èèn leverancier denkt dat het hoodzakelijk aan de klanten (tank) kan liggen. Verklaart toch veel en daar moeten we maar van leren, toch?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 11:32 #821056

De leveranciers staan onder streng toezicht en controlen volgens mij bijna dagelijks op aanwezigheid van water en vervuiling in hun tankauto's. Kan me daarom voorstellen dat ze stellig zijn in hun uitspraak dat het niet van hen komt.
De tank zoals die in makkum staat is een dubbelwandige tank van 1000 liter. De doorloop zal dus aardig groot zijn.

Het blijft natuurlijk erg vervelend dat je bij je nieuwe systeem direct troep in je filter hebt zitten, en het is dan ook begrijpelijk dat je verhaal gaat halen bij de pomphouder. Echter is het mij ook vaker opgevallen dat nieuwe brandstofslangen regelmatig wat stoffig en vies zijn. Misschien dat ze in de fabriek al een tijdje op de plank hebben gelegen?
Zou het misschien kunnen zijn dat de nieuwe leidingen toch wat vuil aan de binnenkant hadden wat je in het filter terug zag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 16:00 #821130

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De eerste vulling van de tank na de nieuwe aanleg is gedaan via jerrycans die bij een GTL wegstation (Brielle) zijn gevuld.
De aansluiting op de tank zit op het laagste punt, eventuele vervuiling wordt direkt aangezogen.
Vanuit de tank gaat er een slang naar het getoonde Delphi filter, dat 'achterstevoren' is aangesloten. Vervuiling komt dus direkt in het kijkglas.
We zijn vanuit Zeeland via Scheveningen en IJmuiden gedeeltelijk op de motor naar Makkum gevaren. Onderweg heb ik regelmatig het kijkglas gecheckt, dit was en bleef brandschoon.
Onmiddellijk na de tankbeurt in Makkum verscheen de troep in het filter, het kan volgens mij alleen bij de laatste tankbeurt zijn meegeleverd.





Laatst bewerkt: 27 mrt 2017 16:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 16:03 #821131

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
had ik al vermeld dat "onze"jachthaven noordergat in lauwersoog nu ook gtl heeft? :)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 16:08 #821132

CeesS schreef :
Onmiddellijk na de tankbeurt in Makkum verscheen de troep in het filter, het kan volgens mij alleen bij de laatste tankbeurt zijn meegeleverd.

We geloven je hoor, jij bent daar heel precies op, een juiste installatie van het brandstofsysteem.

Als ik al ooit (wat Allah en zijn collega's moge verhoeden) langs de waterkant moet tanken dan doe ik dat ook via mijn twee 10-liter plastic jerrycans. Dan zie ik wat ik krijg.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 16:32 #821138

b100 schreef :
had ik al vermeld dat "onze"jachthaven noordergat in lauwersoog nu ook gtl heeft? :)

Ah, mooi!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 mrt 2017 21:38 #821248

Baasklusje schreef :
ries legerstee schreef :
even voor de duidrijkheid, wanneer je als tankstation een schoon product krijgt, komt er ook geen water in de tank en geen water in de tank betekent ook, geen condens.
Wanneer de aanzuigbuis net vrij van de bodem zit, kan er ook nooit water en of vuil op de bodem van de tank ontstaan of ophopen.

Een tank heeft toch zeker een ontluchting?
Als er vloeistof uit gaat (tanken) komt er lucht voor in de plaats.
Ook met temperatuurwisselen zal er lucht uit (opwarmen tank) en in (afkoelen) gaan.
Dat is zeker bij een goed geleidende stalen bak in de buitenlucht het geval.
Elke dag weer wat nieuwe vochtige lucht erin. Condenswater loopt onder de vloeistof en kan niet meer weg.
En daarnaast is er nog de hele tijd diffusie: moleculen bewegen nu eenmaal, en er gaat ook vochtige lucht de tank in (en gtl-damp eruit).

Over de hoeveelheden kunnen we discussieren, maar het gebeurt altijd....

Het is mij opgevallen dat bij veel bovengrondse dieseltanks, ook bij jachthavens, er een vloeistofslot met kijkglas in de ontluchting zit.
Dit houdt denk ik wel vocht tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 mrt 2017 08:25 #821332

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De tank aan de waterkant is het eind van een lange logistieke keten. Er zitten meerdere opslagmomenten en transportketens tussen. Op ieder punt kan het misgaan. De wet van Murphy stelt dat als de kans op een incident niet nul is, dit incident ooit zal optreden. Als aan het eind van de keten een incident wordt geconstateerd, waarbij zoals in mijn geval, ik duidelijk aan kan tonen dat het onheil van buiten komt, dan verwacht ik van een serieuze leverancier een serieus antwoord, en niet de suggestie dat het wel m'n eigen fout zal zijn.

Als een leverancier zegt regelmatig op water in de tanks te testen, zal daar ongetwijfeld aanleiding voor zijn. Het plaatsen van de aanzuigleiding centimeters boven de tankbodem is een halfbakken 'oplossing'. Daarmee geef je verontreinigingen de kans zich op te hopen. De aanzuig op het laagste punt, aangevuld met een goede waterafscheider gevolgd door een filter maakt onmiddellijk duidelijk dat er iets mis is, en verhindert verrassingen voor de klant.

In mijn geval kon ik onmiddellijk maatregelen nemen om problemen in het brandstofsysteem te voorkomen. Er hebben na mij waarschijnlijk vele nietsvermoedende watersporters getankt, die vervolgens met een tijdbom in hun tank hebben rondgevaren of nog steeds rondvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 07:59 #824419

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
In Zaandam is tegenwoordig ook een verkoop punt van GTL. :laugh:

Dit is gelegen aan de voorzaan en goed bereikbaar met de boot.
Het betreft Oliehandel Anton van Megen.
Havenstraat 109 R.
1506PM.
075-6142448
Ze verkopen er zowel rode als witte GTL.
Het is een zogenaamde bunkerboot.
Groetjes
Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 07:59 door vribo. Reden: fout in de spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 10:58 #824448

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
vribo schreef :
In Zaandam is tegenwoordig ook een verkoop punt van GTL. :laugh:

Dit is gelegen aan de voorzaan en goed bereikbaar met de boot.
Het betreft Oliehandel Anton van Megen.
Havenstraat 109 R.
1506PM.
075-6142448
Ze verkopen er zowel rode als witte GTL.
Het is een zogenaamde bunkerboot.
Groetjes
Dirk

rode en witte GTL??
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 14:29 #824486

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
CeesS schreef :
De tank aan de waterkant is het eind van een lange logistieke keten.
Als een leverancier zegt regelmatig op water in de tanks te testen, zal daar ongetwijfeld aanleiding voor zijn. Het plaatsen van de aanzuigleiding centimeters boven de tankbodem is een halfbakken 'oplossing'. Daarmee geef je verontreinigingen de kans zich op te hopen. De aanzuig op het laagste punt, aangevuld met een goede waterafscheider gevolgd door een filter maakt onmiddellijk duidelijk dat er iets mis is, en verhindert verrassingen voor de klant.

In mijn geval kon ik onmiddellijk maatregelen nemen om problemen in het brandstofsysteem te voorkomen. Er hebben na mij waarschijnlijk vele nietsvermoedende watersporters getankt, die vervolgens met een tijdbom in hun tank hebben rondgevaren of nog steeds rondvaren.

Een aanzuigleding een paar cm boven de bodem is een uistekende oplossing als je daarnaast een aftap hebt op het laagste punt van de tank om monsters te nemen en indien nodig net zo lang af te tappen todat het water en de vuiligheid verdwenen is.
Ik durf wel te stellen dat dit de beste methode is. Het maakt in dit scenario dan niet uit of de diesel bij levering al bezinksel en/of water bevatte. Uiteindelijk is de verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 15:15 #824498

Baasklusje schreef :
Het is toch allemaal heel eenvoudig:

- enige verzekerden (vast niet veel, 1 of 2) hebben een beroep op de verzekering gedaan wegens motorschade (door wat voor oorzaak dan ook).
- de verzekering en Yanmar zijn er beide bij gebaat de schuld aan iemand te geven en niets te betalen, geen schade betalen (verzekeraar) en geen garantie hoeven geven ((Yanmar)
- een excuus is gauw gevonden: de verzekerde heeft niet-EN590-goedgekeurde brandstof getankt!
- en dus is het zijn eigen schuld! (ook al heeft het er niets mee te maken).

Wat leren wij hiervan:
- nooit tegen je verzekering zeggen dat je GTL hebt getankt
- gewoon GTL tanken, want het is schoner en beter voor tank en motor.

Is er hier echt iemand die gelooft dat Shell zijn reputatie op het spel zou zetten met een brandstof die motoren kapot maakt?

Nee hoor Shell zou dat nooit doen, maar dat Shell iets maakt en wat hun reputatie niet aantast wil nog niet zeggen dat elke diesel motor ook prima 100% op GTL loopt.

Zelfde verhaal bij benzine E10, dat gaat lang niet goed in alle auto's.

Heeft niets met reputatie motor fabrikant of olie boer te maken, maar met de combinatie.


Dat jouw motor er prima op loopt wil niet zeggen dat dat ook voor de rest van de wereld geldt toch ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 15:15 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 15:22 #824499

Ethanol is toch een erg effectieve octaan-verhoger in benzines? Kan dat pakkingen oplossen? Of is het verhaal gelijk aan minerale vs. synthetische olie: dat niet het basisprodukt ongeschikt zou zijn, maar de dopes die oude afzetsels oplossen waardoor hard geworden pakkingen kunnen gaan lekken?

Bij de chiptuner waar ik laatst was waren een aantal jongens met petjes die erg met dat soort dingen bezig waren. Dat ging niet over 20 jaar oude technologie van onze scheepsdieseltjes, maar moderne motoren met moderne pakkingen.

Ik denk dat BK het prima samenvat. En als er iets structureels aan de hand zou zijn, hadden we vast al véél meer vernomen hiervan (goed, dat is een omgekeerde redenatie - of we hier veel verder komen!?)
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 15:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 apr 2017 15:39 #824500

GTL is zoals dit topic aangeeft aan de waterkant zeker nog in opkomst, tijd zal het leren dus.

Overigens heeft niet alleen Yanmar, maar ook bv Cummins lang niet alle motoren vrij gegeven voor GTL, in het geval van Cummins is er nog een zeer uitgebreide test gaande.


Ook Cummins gooit zijn naam niet te grabbel, en kijkt wel wat het aantal schade claims zal zijn naar een x tijdsverloop ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 15:44 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 apr 2017 09:47 #824868

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
GTL is zoals dit topic aangeeft aan de waterkant zeker nog in opkomst, tijd zal het leren dus.

Overigens heeft niet alleen Yanmar, maar ook bv Cummins lang niet alle motoren vrij gegeven voor GTL, in het geval van Cummins is er nog een zeer uitgebreide test gaande.


Ook Cummins gooit zijn naam niet te grabbel, en kijkt wel wat het aantal schade claims zal zijn naar een x tijdsverloop ;)
Volgens een berichtgeving van Cummins zelf sinds september 2016 kunnen alle moderne Cummins motoren op GTL draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 apr 2017 10:12 #824876

Ooooh dat zou heel goed kunnen :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 apr 2017 11:24 #824896

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Heb ik nou ergens een reactie van Yanmar gemist over het gebruik van GTL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 apr 2017 18:12 #824985

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Helaas nog geen reactie van Yanmar Benelux. Zal een reminder sturen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 apr 2017 12:06 #826180

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Na een aantal mailtjes die onbeantwoord zijn gebleven uiteindelijk maar eens gebeld en ene Niels van Yanmar aan de lijn gehad.

Desgevraagd kon hij aangeven dat GTL door Yanmar vooralsnog niet wordt gezien als geschikte brandstof en dat er eerst meer onderzoek nodig is.

Is niet bekend met de Europeese norm. Mompelt iets over niet voldoen aan ISO normen en zo en mogelijke schade aan bijvoorbeeld commonrail systemen.


Ben benieuwd hoe lang ze dat blijven volhouden.
Voorlopig dus maar weer even naar Premium diesel...
waar natuurlijk helemaal geen GTL in zit :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 apr 2017 12:09 #826181

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Yeah, right. Klinkt niet echt als deskundig. Jammer, dit weet Volvo-Penta toch duidelijk beter af te handelen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2017 12:00 #828165

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
b100 schreef :
had ik al vermeld dat "onze"jachthaven noordergat in lauwersoog nu ook gtl heeft? :)

Nou .. op de website van Noordergat staat daar niets over. Wel een foto van een tanklocatie met gewone diesel.
www.noordergat.nl/voorzieningen/dieselpomp/
Kun je er voor zorgen dat er een vermelding op de website komt. Dan neem ik de haven op in de lijst met GTL-aan-het-water-plekken.

Groeten, Aike
Laatst bewerkt: 21 apr 2017 12:10 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2017 12:13 #828168

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405

Bijlage:

Bestandsnaam: GTL-tanken...0421.pdf
Bestandsgrootte:807 KB
b100 schreef :
vribo schreef :
In Zaandam is tegenwoordig ook een verkoop punt van GTL. :laugh:

Dit is gelegen aan de voorzaan en goed bereikbaar met de boot.
Het betreft Oliehandel Anton van Megen.
Havenstraat 109 R.
1506PM.
075-6142448
Ze verkopen er zowel rode als witte GTL.
Het is een zogenaamde bunkerboot.
Groetjes
Dirk

rode en witte GTL??
'Rode' is goedkoper, en is voor de beroepsvaart. Zit ook daadwerkelijk rode kleurstof in. 'Witte' is voor de pleziervaart. Er zijn een aantal plekken in Nederland waar ze alleen 'rode' GTL verkopen, dat zijn meestal bunkerboten.

Hier is de recente versie van de lijst (21-4-2017). Kieboom in Werkendam (Nieuwe Merwede) levert nu echt, en Anton van Megen (IJ, Zijkanaal G) is toegevoegd.
Het bestand staat nu - eindelijk - ook op een website: avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen.htm (kijk bij 'motor')
Laatst bewerkt: 21 apr 2017 15:36 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2017 16:15 #839568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Zijn er al vorderingen in de regio Noord-Holland m.b.t. GTL?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2017 16:45 #839573

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Zag vandaag 20 liter jerrycans bij George Kniest voor maar.....€49,95 :(
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 31 mei 2017 17:38 #839581

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
avdhoeff schreef :
b100 schreef :
had ik al vermeld dat "onze"jachthaven noordergat in lauwersoog nu ook gtl heeft? :)

Nou .. op de website van Noordergat staat daar niets over. Wel een foto van een tanklocatie met gewone diesel.
www.noordergat.nl/voorzieningen/dieselpomp/
Kun je er voor zorgen dat er een vermelding op de website komt. Dan neem ik de haven op in de lijst met GTL-aan-het-water-plekken.

Groeten, Aike

ik kan de havenmeester wel even vragen om eea te veranderen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.891 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl