Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 juli 2017 17:51 #848642

Handige lijst!
Dank je.

Niet aan het water:
Steenwijk: is Joontjes op het industrieterrein.
Joontjes heeft tankstations in Wolvega,Oldemarkt,Heerenveen, Sneek en Meppel.
www.joontjesbv.nl/tankstation-13-1.html

In Steenwijk, Wolvega en Heerenveen heb ik GTL gehaald in een jerrycan. Het is 20 tot 30 cent goedkoper per liter dan aan het water. Ik heb het gesleep er wel voor over.

Verder weer ik dat sallandolie.nl/locaties/tanklocaties-sallandolie ook GTL aan de weg verkoopt.

Ik gebruik RTL nu voor het tweede seizoen. Met mijn Volvo-Penta geen problemen gehad. Minder rook, minder stank. Of dit op termijn ook zo blijft???
Laatst bewerkt: 02 juli 2017 17:55 door erik van poppel. Reden: Aanvulling ervaring
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juli 2017 12:35 #848912

Aan de beneden-Merwede bij Hardinxveld-Giessendam kan je ook gtl tanken website --> www.dekker-stam.nl/

verder vooralsnog goede ervaringen met GTL in een peugeot indenor, het doet wat het moet doen.

door een ongelukje van mijn kant helaas ruim 100 liter diesel onderin de bilge gehad, en was erg blij dat het gtl was, het stonk aanzienlijk minder dan "gewone" diesel.

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juli 2017 12:46 #848913

Blacktoppie schreef :
Aan de beneden-Merwede bij Hardinxveld-Giessendam kan je ook gtl tanken website --> www.dekker-stam.nl/

verder vooralsnog goede ervaringen met GTL in een peugeot indenor, het doet wat het moet doen.

door een ongelukje van mijn kant helaas ruim 100 liter diesel onderin de bilge gehad, en was erg blij dat het gtl was, het stonk aanzienlijk minder dan "gewone" diesel.

Arco

Da's ook het nadeel :-)
Ook lekkage gehad, deciliters gelukkig, maar het ruikt naar terpentine, dus je hebt geen associatie met diesellekkage. Duurde even voor ik dat door had.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 12:46 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 juli 2017 12:58 #848915

It Paradyske schreef :

Da's ook het nadeel :-)
Ook lekkage gehad, deciliters gelukkig, maar het ruikt naar terpentine, dus je hebt geen associatie met diesellekkage. Duurde even voor ik dat door had.

zo kan je het ook zien inderdaad :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 juli 2017 07:27 #849765

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 juli 2017 17:54 #850791

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Jollenbaas schreef :
Ja mooi. Dit artikel is eerder verschenen in het blad van de Toerzeilers.

Er is een locatie bij gekomen, In Stavoren in de Spoorhaven. Er zijn er daar nu drie.
Verder heb ik voorin het document drie links genoemd naar plaatsen op het web waar informatie gegeven wordt over locaties aan het water, en aan de weg.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 juli 2017 17:57 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 juli 2017 17:58 #854704

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Het document op de openbare plek is bijgewerkt:
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...t-water_20170723.pdf

Wij deden IJmuiden aan. Dat zou een mooie plek zijn voor GTL. Stellendam ook.

Groet,
Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 juli 2017 18:14 #854706

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Shell /van Staveren het Hooiveld in Emmeloord heeft het ook. Dat is een paar honderd meter van de passantenhaven bij Van der Valk in Emmeloord. Weliswaar alleen met gestreken mast te bereiken, maar wel prima op de route binnendoor naar Friesland.
Het Hooiveld 1
8302AE EMMELOORD
0527-611865

Brandstoffen Per liter
Shell Fuelsave Euro 95 € 1,519
V-Power benzine € 1,579
Shell Fuelsave Diesel € 1,179
V-Power diesel € 1,259
GTL € 1,279
LPG € 0,549
Adblue € 0,629
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 juli 2017 18:59 #855000

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Een update, met daarin toegevoegd, Wartena/Pr. Margrietkanaal, Warmond/Zijp en Emmeloord/Lemstervaart.
In IJmuiden Marina Seaport zit een Shell station met twee tappunten, maar daar kijken ze je niet begrijpend aan, als je naar GTL vraagt. In Stellendam zijn misschien mogelijkheden.
Blijf vragen.
Dank aan Rikken, voor Emmeloord.
Dank aan www.vaartips.nl voor Warmond en Wartena.
Oh, en Joontjes Steenwijk moet er nog in, dat komt.
avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...t-water_20170724.pdf
Laatst bewerkt: 24 juli 2017 19:11 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 09:50 #890109

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Op de Europoort scheepvaartbeurs nog gesproken met mensen van Yanmar. Er is nog geen standpunt van Yanmar inzake het gebruik van GTL diesel.

De Yanmar motoren hebben allemaal dezelfde garantie. Echter bij het gebruik van GTL, als het een aantoonbaar probleem betreft inzake het gebruik van GTL, dan wordt de claim afgewezen. Het mogelijke probleem schijnt te zijn een effect op rubber onderdelen en pakkingen.

Op mijn vraag of er al problemen bekend zijn bij Yanmar, wist men geen antwoord te geven.

Men verwacht binnen een redelijke termijn de uitkomst van testen met GTL door Yanmar Japan.

Verder was er ook nog BTL. Gemaakt met dezelfde principes als GTL maar dan uit biogassen (is ook methaan evenals aardgas). Schijnt exact dezelfde eigenschappen te hebben als GTL.

GTL doet het ook prima in mijn dieselauto. Helaas moet ik hier met jerrycans bij de bunkerstation langs het water tanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 13:30 #890175

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
brambo schreef :
Op de Europoort scheepvaartbeurs nog gesproken met mensen van Yanmar. Er is nog geen standpunt van Yanmar inzake het gebruik van GTL diesel.

De Yanmar motoren hebben allemaal dezelfde garantie. Echter bij het gebruik van GTL, als het een aantoonbaar probleem betreft inzake het gebruik van GTL, dan wordt de claim afgewezen. Het mogelijke probleem schijnt te zijn een effect op rubber onderdelen en pakkingen.

Op mijn vraag of er al problemen bekend zijn bij Yanmar, wist men geen antwoord te geven.

Men verwacht binnen een redelijke termijn de uitkomst van testen met GTL door Yanmar Japan.

Verder was er ook nog BTL. Gemaakt met dezelfde principes als GTL maar dan uit biogassen (is ook methaan evenals aardgas). Schijnt exact dezelfde eigenschappen te hebben als GTL.

GTL doet het ook prima in mijn dieselauto. Helaas moet ik hier met jerrycans bij de bunkerstation langs het water tanken.
Je kunt op 25 plekken in Nederland GTL 'aan de weg' tanken. In de hier meegestuurde pdf (is van 11-2016) staan alleen locaties van Firezone. Inmiddels heeft Shell er ook een paar.
Niet zo passend, van mij, om op het Zeilersforum berichten te plaatsen over wat je met je auto aan moet. Ik zal het niet meer doen :-).
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 nov 2017 13:36 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 13:37 #890179

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Helaas hier in de omgeving niet.

Wat mij wel is opgevallen dat er langs de weg een hoge prijs gevraagd wordt meestal boven de € 1,40. Terwijl het langs de waterkant verkrijgbaar is voor 1,30 of iets meer. Meestal is het precies andersom. Dan betaal je langs de water meer voor brandstof.

Bij bunkerstations kom je wel rode GTL tegen.
Laatst bewerkt: 11 nov 2017 13:38 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 15:30 #890231

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29247
Van horen zeggen zou het ook in Purmerend verkrijgbaar zijn bij een pompstation aan de weg?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 15:49 #890246

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12595
In Purmerend? Niet dat ik weet. Heb je een naam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 18:00 #890276

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
brambo schreef :
Op de Europoort scheepvaartbeurs nog gesproken met mensen van Yanmar. Er is nog geen standpunt van Yanmar inzake het gebruik van GTL diesel.

De Yanmar motoren hebben allemaal dezelfde garantie. Echter bij het gebruik van GTL, als het een aantoonbaar probleem betreft inzake het gebruik van GTL, dan wordt de claim afgewezen. Het mogelijke probleem schijnt te zijn een effect op rubber onderdelen en pakkingen.

Op mijn vraag of er al problemen bekend zijn bij Yanmar, wist men geen antwoord te geven.

Men verwacht binnen een redelijke termijn de uitkomst van testen met GTL door Yanmar Japan.

Verder was er ook nog BTL. Gemaakt met dezelfde principes als GTL maar dan uit biogassen (is ook methaan evenals aardgas). Schijnt exact dezelfde eigenschappen te hebben als GTL.

GTL doet het ook prima in mijn dieselauto. Helaas moet ik hier met jerrycans bij de bunkerstation langs het water tanken.

Volvo Penta heeft het gebruik van GTL, mits deze voldoet aan de norm EN 15940, volledig geaccepteerd, zie een eerdere post van Timo

zeilersforum.nl/index.php/foru...ten?start=500#819710
Laatst bewerkt: 11 nov 2017 18:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 18:45 #890286

brambo schreef :
Op de Europoort scheepvaartbeurs nog gesproken met mensen van Yanmar. Er is nog geen standpunt van Yanmar inzake het gebruik van GTL diesel.

De Yanmar motoren hebben allemaal dezelfde garantie. Echter bij het gebruik van GTL, als het een aantoonbaar probleem betreft inzake het gebruik van GTL, dan wordt de claim afgewezen. Het mogelijke probleem schijnt te zijn een effect op rubber onderdelen en pakkingen.

Op mijn vraag of er al problemen bekend zijn bij Yanmar, wist men geen antwoord te geven.

Men verwacht binnen een redelijke termijn de uitkomst van testen met GTL door Yanmar Japan.

Ik ben erg benieuwd naar hun reactie. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 nov 2017 19:01 #890290

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Ssynfuel+ BTL voldoet aan norm: EN15940 volgens de info in de brochure.

Hier nog een bericht van rederij Kooy bekend van de rondvaart branche.

Verduurzaming

Rederij Kooij heeft zich altijd al bezig gehouden met de verduurzaming van de vloot. Ab Kooij is daar al meer dan 25 jaar geleden mee begonnen. In 1996 ging de rederij Biodiesel gebruiken, maar dat bleek ten koste te gaan van de gewassen die voor de voedselvoorziening werden verbouwd. Daarom besloot Ab Kooij In 2010 experimenteren met GTL. GTL is een vloeibaar gas, gemaakt van aardgas. Het kon nog schoner. Sinds 2013 varen we op Ssynfuel+.

Het milieu is gebaat bij een herwinbare brandstof met zo weinig mogelijk emissie en CO2 uitstoot. Ssynfuel+ is de eerste biologische brandstof op synthetische basis die de wereld van milieu & techniek volkomen verenigd.

Ssynfuel+ wordt gemaakt van o.a. reststromen uit biomassa, oliën en vetten, maar ook uit plantaardige oliën en vetten.

Ssynfuel+ wordt geproduceerd en geleverd met het ISCC-EU certificaat. Dit houdt in dat de productie van deze brandstof geen negatieve gevolgen heeft voor de voedselketen, natuur en milieu en sociale aspecten; zoals gelijke rechten voor ieder mens en kind.

Ssynfuel+ reduceert maar liefst 50% tot 90% CO2 in vergelijk tot minerale dieselbrandstof.

Ssynfuel+ is volledig biologisch afbreekbaar wanneer het in bodem of oppervlaktewater terecht komt. Het veroorzaakt geen blijvende schade aan natuur en milieu. Ssynfuel+ is emissiearm.

Naast deze brandstof heeft Rederij Kooij ook al 16 boten voorzien van nieuwe motoren en roetfilters. Ook wordt er geëxperimenteerd met elektrische motoren.

Elk jaar wordt er in de wintermaanden onderhoud gepleegd aan alle boten. Dit gebeurd zowel aan de binnen- als buitenkant.

Kortom, een bedrijf dat het hele jaar door met elkaar in beweging is.

Ssynfuel

Einde tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 nov 2017 10:59 #890442

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Aanvulling opmerkingen Volvo Penta t.a.v. het toestaan van het gebruik van GTL.

In eerdere posts zijn de opmerkingen van Volvo Penta over GTL zonder commentaar overgenomen. De verwoording door VP is zodanig, dat je hieruit zou kunnen opmaken, dat GTL slecht is voor rubber in het brandstofsysteem, zoals afdichtingen en slangen.

Het tegendeel is echter waar. GTL gebruik vanaf het moment dat de motor nieuw is, zal geen probleem geven. Van motoren die al op 'gewone' diesel hebben gedraaid, kunnen rubber onderdelen gezwollen zijn door bestanddelen van gewone diesel, die zich gedragen als weekmaker, en niet in GTL voorkomen.
Bij overschakeling naar GTL verdwijnt dan op termijn de zwelling, wat eventueel doorzweten tot gevolg kan hebben.

Zie uitgebreide uitleg in 'Oliekronkels' :

'Bij een overschakeling van diesel/gasolie naar GTL kunnen zich een aantal problemen voordoen. Deze problemen zijn een voortvloeisel van jarenlang gebruik van diesel/gasolie in de motor.
GTL onderscheidt zich doordat er in GTL geen toxische bestanddelen zitten als Benzeen en/of Tolueen.
Deze stoffen zijn z.g. “weekmakers” voor rubbers. Rubber wordt dus zacht door invloed van deze stoffen. Een brandstof als GTL, met een dichtheid van 0.777, vindt makkelijker een weg naar buiten dan de brandstof diesel/gasolie met een dichtheid van 0.840.
Het advies bij overschakeling is om de motoren de eerste weken goed op lekkages te controleren of preventief rubberen afdichtingen te vervangen die al zichtbaar zijn aangetast (lekkages en of zweten).'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 nov 2017 17:36 #890564

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
A
Zie uitgebreide uitleg in 'Oliekronkels' :

'Bij een overschakeling van diesel/gasolie naar GTL kunnen zich een aantal problemen voordoen. Deze problemen zijn een voortvloeisel van jarenlang gebruik van diesel/gasolie in de motor.
GTL onderscheidt zich doordat er in GTL geen toxische bestanddelen zitten als Benzeen en/of Tolueen.
Deze stoffen zijn z.g. “weekmakers” voor rubbers. Rubber wordt dus zacht door invloed van deze stoffen. Een brandstof als GTL, met een dichtheid van 0.777, vindt makkelijker een weg naar buiten dan de brandstof diesel/gasolie met een dichtheid van 0.840.
Het advies bij overschakeling is om de motoren de eerste weken goed op lekkages te controleren of preventief rubberen afdichtingen te vervangen die al zichtbaar zijn aangetast (lekkages en of zweten).'

"Oliekronkels" kent zeker het verschil tussen dichtheid en viscositeit niet.
Dus slaat de opmerking over het feit dat lichtere vloeistof gemakkelijker ergens doorheen lekt nergens op. Zware olie (dichtheid 0,98) b.v. is lichter dan water (Dichtheid 1,00). maar je kunt zo,n potje zware olie op de kop houden maar dan loopt het er niet uit.
Dichtheid is soortelijke massa of soortelijk gewicht van een product.
De viscositeit van GTL is zelfs iets hoger dan van gasolie.
.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 nov 2017 17:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 nov 2017 18:53 #890588

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Ben het met je eens dat de gebruikte formulering ongelukkig is. Toch is viscositeit ook niet de overheersende factor, die bepaalt hooguit de snelheid van de lekkage, bijvoorbeeld in het geval van drukverschil.
In smalle spleten is de capillaire werking overheersend, en daar kan de zwaartekracht, en dus ook dichtheid een grotere rol spelen. Zie bv. hier : nl.m.wikipedia.org/wiki/Capillariteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 nov 2017 19:40 #891763

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Ik heb op de Mets nog gesproken met mensen van Webasto in hoeverre het gebruik van GTL in hun
heteluchtkachels kan worden gebruikt. Het antwoord was Ja en Nee.

De kleinere modellen hebben een beveiliging op basis van de temperatuursensor en de grotere modellen het een optische beveiliging, die werkt op de kleur van de vlam. Een normale diesel heeft een rode gloed en GTL geeft bij verbranding een blauwachtige. De beveiliging kan dit mogelijk niet goed herkennen en slaat dan af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 nov 2017 19:47 #891766

wat zijn de kleinere modellen Webasto?

Ik heb een 3500 van 2002 die nu een jaar of 5 alleen GTL te drinken krijgt.
Probleemloos..... en snel starten en reukloos.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 nov 2017 19:58 #891768

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Webasto was het er volledig mee eens dat GTL schoner en reuklozer verbrand. Ze hebben echter meerdere types.

Grens tussen kleinere modellen en modellen met een optisch beveiliging zou zo op 10-12m liggen.

Misschien goed het even na te gaan wat betreft de beveiliging.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 nov 2017 20:57 #891793

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
de webasto 2000, 3500 en 5000 hebben volgens mij geen van alle een optische sensor.
ik denk dat daar de onsteekstift voor gebruikt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 17 nov 2017 18:17 #892025

Ik heb een Webasto 3900. Ik gebruik al 2 jaar GTL. Start en brandt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.806 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl