Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 09:15 #920468

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Toch de reactie van Yanmar wat vreemd.

In hun instructieboekjes staat aan welke norm de brandstof moet voldoen.
Deze moet voldoen aan zowel de Europese als de Amerikaanse norm. GTL voldoet daar vanaf 2016 aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk

Welke normen bedoel je? GTL voldoet niet aan de huidige Europese EN590 norm. Daarin staat overigens niets over compabiliteit met rubber.
Wel zijn de smerende eigenschappen daarin gespecificeerd.

Shell heeft zich sterk gemaakt voor een aparte norm voor GTL, dit is de EN 15940.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 09:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 09:20 #920470

Klopt, ik bedoel de EN 15940 normering.

Meen dat GTL eerder al aan de Amerikaanse normering voldeed.

Volgens het instructieboekje moet de brandstof voldoen aan:
- ISO 8217 DMA
- ASTM D975 Grade No.1-D or No.2-D
- JIS K2204 Grade No.2, No.3 or special-No.3
- BS 2869 Part-1 class-A1 or A2
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 09:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 09:25 #920472

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Klopt, ik bedoel de EN 15940 normering.

Meen dat GTL eerder al aan de Amerikaanse normering voldeed.

Die norm specificeert de eigenschappen van GTL, dat wil niet zeggen dat die voor motorleveranciers zonder meer acceptabel is. Voor Yanmar dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 09:38 #920477

CeesS schreef :
Jollenbaas schreef :
Klopt, ik bedoel de EN 15940 normering.

Meen dat GTL eerder al aan de Amerikaanse normering voldeed.

Die norm specificeert de eigenschappen van GTL, dat wil niet zeggen dat die voor motorleveranciers zonder meer acceptabel is. Voor Yanmar dus niet.

Is toch vreemd dat ze de blijkbaar door Yanmar wel geaccepteerde Amerikaanse norm voor brandstoffen in hun instructieboekjes vermelden.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 09:40 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 09:57 #920482

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Waar heb je gevonden dat GTL aan de Amerikaanse normen voldoet ? Volgens mij was de EN15940 de eerste norm voor het gerede GTL product. Daarin staat niets over de geschiktheid voor bepaalde motoren. Overigens stook ik al 3 jaar GTL in m'n Yanmar zonder problemen.
De voordelen (geen stank, minder rook, beter starten, rustiger motorloop) wegen wat mij betreft op tegen eventuele nadelen. Voor de 'oude' techniek, met een mechanisch aangedreven brandstof injectiepomp en een inspuitdruk tot zo'n 200 bar zie ik de nadelen ook niet zo.
Bij een commonrail diesel met een inspuitdruk die wel het tienvoudige kan zijn, zou ik iets terughoudender zijn. Zeker als de leverancier twijfels heeft, en er wellicht garantieproblemen kunnen ontstaan.

zie ook : www.synthetic-fuels.eu/paraffinic-fuels/tried-tested

en www.synthetic-fuels.eu/images/...ssion_comparison.pdf

en hier
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 13:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 13:54 #920536

Zoals wellicht bekend wordt het smerend vermogen van dieselolie vastgesteld in een HFRR waarde (460 um in EM590 en 520 um in ASTM D975).
Shell GTL Fuel  voldoet in ieder geval aan de ASTM D975 norm.
(bron: Shell kennisgids)

Zie ook bladzijde 15:
www.google.nl/url?sa=t&source=...AJ8tEfvy6NziHWYKIXxY

Omdat Yanmar zelf verwijst naar deze Amerikaanse ASTM norm heb ik weinig twijfels om GTL te gebruiken voor een Yanmar.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 18:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 16:20 #920568

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De GTL fabrikanten zijn niet zo gek dat ze een brandstof zouden produceren die de diesel niet kan vervangen.
Swell van rubber is nonsens.
Gebrek aan smerende eigenschappen t.b.v. HD brandstof pomp en verstuiver naalden is ook nonsens.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 16:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 17:00 #920583

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
De voordelen (geen stank, minder rook, beter starten, rustiger motorloop) wegen wat mij betreft op tegen eventuele nadelen. Voor de 'oude' techniek, met een mechanisch aangedreven brandstof injectiepomp en een inspuitdruk tot zo'n 200 bar zie ik de nadelen ook niet zo.
Bij een commonrail diesel met een inspuitdruk die wel het tienvoudige kan zijn, zou ik iets terughoudender zijn. Zeker als de leverancier twijfels heeft, en er wellicht garantieproblemen kunnen ontstaan.

[/url]

Die 200 bar is de openingsdruk van de verstuivers.
De inspuitdruk bij loopt bij motoren met "oudere techniek" tijdens inspuiten ook op tot wel 1000 + bar. Zeker bij vol vermogen draaien als er dus veel brandstof ingespoten wordt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 17:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 18:18 #920600

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Jollenbaas schreef :
Als de brandstof maar voldoet aan de Amerikaanse en Europese normen.

Mijn Yanmar dealer heeft geen negatieve ervaringen met GTL en gebruikt het zelf ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk

You know, nobody gives a shit which phone was used and which provider and such. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 feb 2018 20:46 #920657

douwe schreef :
De GTL fabrikanten zijn niet zo gek dat ze een brandstof zouden produceren die de diesel niet kan vervangen.
Swell van rubber is nonsens.
Gebrek aan smerende eigenschappen t.b.v. HD brandstof pomp en verstuiver naalden is ook nonsens.

Dat lijkt mij ook niet :)

Toch blijven verschillende motoren fabrikanten nog terug houdend, waarom? ik weet het niet, maar het is opmerkelijk......

Mogelijk zit ze het bio diesel verhaal en alle narigheid nog vers in het geheugen, wie zal het zeggen....
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 feb 2018 19:12 #920876

Wat denk ik wel heel erg van belang is bij het overstappen op gtl is dat je brandstoftank brandschoon moet zijn van binnen. Doordat gtl schijnbaar ook een reinigende werking heeft ontstaat er hele fijne vervuiling van de brandstof. Wij hadden op de werf een almtrawler met twee perkins motoren erin .die man had voorjaar 2017 zijn tanks laten vullen met gtl. , iets van 1200 liter . Die man is er mee op vakantie geweest naar Denemarken en toen hij terugkwam had hij op de bakboordmotor 200 toeren tekort vol gas en op de stuurboordmotor 150.
Ik heb toen de brandstoffilters vervangen en toen kwam hij weer aan zijn max. Toerental op beide motoren, aangezien het hier om inzetfilters ging kon ik goed zien dat de filters er niet vuil uitzagen. Ik heb toen de filters uitgespoeld in een mengbeker en als je toen de diesel tegen het licht hield zag je een heel fijn stof dwarrelen door de brandstof. Na een paar dagen zag je op de bodem van de bekers een heel fijn stof liggen.
Ook hebben wij van de zomer bij een visboot met 2 Yanmar 6lp motoren de brandstofpompen moeten laten reviseren vanwege lekkage. Ook op beide motoren, deze man was ook vlak daarvoor overgestapt op gtl, Dus ik denk ook niet dat we hier van toeval kunnen spreken.
Wat ik me kan voorstellen is dat dit fijne stof toch schade aanbrengt aan pomp en keerkringen waardoor er lekkage ontstaat.
Overigens hebben wij ook een ruim aantal klanten die ten volle tevredenheid gtl gebruiken.
Dus gewoon klakkeloos gtl in de tank kiepen zonder eerst voorbereidingen te treffen denk ik niet dat de beste manier is. En zorgen voor een deugedelijk voorfilter zal ook zeer zeker helpen aan het slagen van deze aktie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 feb 2018 19:27 #920883

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Een boot met 1200 liter diesel aan boord en twee perkins bromrollen jaagt er op en neer denemarken meer gtl doorheen dan ik mijn hele zeilende leven. Onze diesel heeft eerder te verduren van te weinig draai uren. Zou daar geen onderscheid in zitten. Zwaar belaste motoren -> hoger risico dan onze torretjes. Of is het om het even?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 feb 2018 19:35 #920886

@Martinwmd:
Is dat stof nog verder onderzocht op samenstelling?
Was het roest, losgekomen vervuiling oid.?
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 19:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 feb 2018 22:49 #920966

Jollenbaas schreef :
@Martinwmd:
Is dat stof nog verder onderzocht op samenstelling?
Was het roest, losgekomen vervuiling oid.?

Nee, dat is niet verder onderzocht maar naar mijn idee lost de aanslag in de tank op in hele kleine deeltjes, zoals ik al zei zagen de filters er helemaal niet vuil uit, ze waren gewoon nog wit maar toch verstopt. Maar ik kan me voorstellen dat dit hele kleine vuil dat door de filtering heen komt toch wat schade aan kan brengen aan pomp en verstuivers.
Daarom denk ik ook dat ze er bij bv Yanmar zo voorzichtig mee zijn om akkoord te gaan.
Als je er van nieuw af aan op gaat varen dan zal het in mijn ogen prima werken, maar in boten die al jaren op gewone diesel gevaren hebben kan het best wel eens tot problemen leiden. Zeker met de moderne commonrail motoren wil je gewoon geen vuil in je brandstof.
Wat betreft de rubbertje die minder soepel worden van gtl denk ik dat dat wel losloopt, dat is volgens mij een kwestie van een dope toevoegen aan de brandstof en dan had shell dat allang gedaan.

Het Is een beetje hetzelfde als jaren geleden met de Aspen brandstof voor benzinemotoren.
Daar waren in het begin ook een hoop voors en tegens maar dit word toch ook al veelvuldig gebruikt en tot veler tevredenheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 feb 2018 22:57 #920967

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik denk dat er weinig common rail motoren in zeilboten toegepast worden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 08:00 #921000

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Faran schreef :
Ik denk dat er weinig common rail motoren in zeilboten toegepast worden.

De strategie van Yanmar is op termijn een totale omschakeling naar common rail, behalve misschien de allerkleinste types. De reden is de steeds strengere milieuwetgeving. De nieuwste types grotere motoren zijn alle common rail. Volgens een presentatie van een van de Yanmar sales engineers is de feedback van, en ervaring met intussen duizenden van die motoren uiterst positief qua betrouwbaarheid.
In de zeilbranche zien ze een sterke toename van hun marktaandeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 08:15 #921004

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Martinwmd schreef :
Jollenbaas schreef :
@Martinwmd:
Is dat stof nog verder onderzocht op samenstelling?
Was het roest, losgekomen vervuiling oid.?

Nee, dat is niet verder onderzocht maar naar mijn idee lost de aanslag in de tank op in hele kleine deeltjes, zoals ik al zei zagen de filters er helemaal niet vuil uit, ze waren gewoon nog wit maar toch verstopt. Maar ik kan me voorstellen dat dit hele kleine vuil dat door de filtering heen komt toch wat schade aan kan brengen aan pomp en verstuivers.
Daarom denk ik ook dat ze er bij bv Yanmar zo voorzichtig mee zijn om akkoord te gaan.
Als je er van nieuw af aan op gaat varen dan zal het in mijn ogen prima werken, maar in boten die al jaren op gewone diesel gevaren hebben kan het best wel eens tot problemen leiden. Zeker met de moderne commonrail motoren wil je gewoon geen vuil in je brandstof.
Wat betreft de rubbertje die minder soepel worden van gtl denk ik dat dat wel losloopt, dat is volgens mij een kwestie van een dope toevoegen aan de brandstof en dan had shell dat allang gedaan.
Het Is een beetje hetzelfde als jaren geleden met de Aspen brandstof voor benzinemotoren.
Daar waren in het begin ook een hoop voors en tegens maar dit word toch ook al veelvuldig gebruikt en tot veler tevredenheid

Er bestaan kennelijk nogal wat misverstanden omtrent GTL. Qua samenstelling wijkt GTL af van 'gewone' diesel door het ontbreken van aromaten (die de stank en de gevoeligheid voor oxidatie bepalen). De paraffinen in GTL zijn vrijwel van dezelfde samenstelling als die in 'gewone' standaard EN590 diesel.

GTL is door het produktieproces bepaald, zeer constant van samenstelling.
EN 590 diesel kan, afhankelijk van de ruwe oliebron en de raffinaderij, binnen de grenzen van de normeigenschappen, behoorlijk qua samenstelling verschillen. En EN590 bevat volgens EU voorschrift 7% biodiesel.

Voor wat betreft de vermeende werking op rubber : van standaard EN590 diesel met biocomponent zwellen rubber onderdelen en slangen. Zodra je GTL toepast, verdwijnt die zwelling, en na een omschakeling op GTL kunnen afdichtingen gaan lekken. De onderliggende oorzaak is dus niet de GTL maar de vervelende invloed van aromaten en biodiesel in de EN590 diesel.

Van het gesignaleerde stof in filters is het de vraag waar het vandaan komt, de kans dat het van een tankbeurt onderweg stamt is meer aannemelijk. Ik heb in de drie jaar dat ik GTL tank nooit stof aangetroffen, wel roestwater na een tankbeurt (heb ik hier op het forum gerapporteerd)
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 08:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 10:38 #921063

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Faran schreef :
Ik denk dat er weinig common rail motoren in zeilboten toegepast worden.

Lombardini LDW serie is een vroege vorm van low pressure common-rail.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 10:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 14:39 #921132

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Klopt, ik bedoel de EN 15940 normering.

Meen dat GTL eerder al aan de Amerikaanse normering voldeed.

Volgens het instructieboekje moet de brandstof voldoen aan:
- ISO 8217 DMA
- ASTM D975 Grade No.1-D or No.2-D
- JIS K2204 Grade No.2, No.3 or special-No.3
- BS 2869 Part-1 class-A1 or A2

GTL komt van verschillende aanbieders (Sasol, Velosys, Shell en een flink aantal kleinere leveranciers). Shell en Sasol zijn op dit moment veruit de grootste spelers, daarvan timmert vooral Shell in Nederland aan de weg (meest zakelijke gebruikers en overheid). Aan de waterkant vind je vaak Texaco tankstations, waar die hun GTL vandaan halen is onduidelijk, maar ze hebben mij schriftelijk bevestigd dat hun GTL (dus evenals die van Shell) aan EN 15940 voldoet.

Zolang GTL onder vage merknamen aangeboden wordt, weet je niet of die aan minimale kwaliteitseisen voldoet.
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 14:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 15:12 #921136

CeesS schreef :
Voor wat betreft de vermeende werking op rubber : van standaard EN590 diesel met biocomponent zwellen rubber onderdelen en slangen. Zodra je GTL toepast, verdwijnt die zwelling, en na een omschakeling op GTL kunnen afdichtingen gaan lekken. De onderliggende oorzaak is dus niet de GTL maar de vervelende invloed van aromaten en biodiesel in de EN590 diesel.

"Vermeend" als in "perceptie"!?

Dit verhaal doet mij denken aan de risico's van het overgaan van minerale smeerolie naar synthetische olie bij een motor waarin altijd minerale olie heeft gezeten. Al is de perceptie dáár dat lekkages kunnen ontstaan door loslaten van vuil wat zicht afgezet heeft op oude pakkingen - welke dan zouden kunnen gaan lekken.

Ik begrijp wel dat Yanmar voorzichtig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 16:14 #921161

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik vroeg me af...Hoelang zou er nog GTL te krijgen zijn in Nederland...en wordt GTL ook b.v. ook aan Groningers verkocht?
Misschien een reden om het links te laten liggen?

"Shell GTL Fuel, een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas, verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie, en produceert daardoor minder lokale uitstoot en minder zichtbare zwarte rook. De innovatieve brandstof is eenvoudig toe te passen in een bestaand wagenpark van nieuwe en oudere zware dieselmotoren."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 16:18 #921162

Nee, in Nederland staan géén GTL fabrieken en ons gas wordt ook niet verscheept naar waar het wel gemaakt wordt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 16:21 #921164

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ok, ik had de tekst geknipt en er staat: "Aardgas"
Vandaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 16:49 #921168

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Nog een aardig documentje gevonden:
www.compromisclub.nl/ctips/201...gtl_zin_en_onzin.pdf

Lijkt er op dat GTL wel een ruim hogere co2 uitstoot bewerkstelligd doordat er meer energie nodig his bij fabricage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2018 17:58 #921197

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
De grote Shell GTL plant staat in Quatar waar veel aardgas beschikbaar is. En Shell heeft enige tijd geleden een groot gasbedrijf overgenomen.

Er is overigens ook nog BTL gemaakt van dezelfde grondstof, methaan, maar dan gemaakt met bio vergisting. Heeft dezelfde eigenschappen als GTL en volgens mijn informatie wordt dit wel in Nederland gemaakt volgens eenzelfde proces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.765 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl