Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 mrt 2018 11:00 #926372

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Weet iemand toevallig waar ik in de buurt van Amsterdam (al dan niet aan t water) GTL kan tanken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 mrt 2018 11:35 #926383

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
yannick schreef :
Weet iemand toevallig waar ik in de buurt van Amsterdam (al dan niet aan t water) GTL kan tanken?

Kijk op: avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...en-aan-het-water.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 mrt 2018 13:14 #926427

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
uithoorn, Firezone tank langs de provinciale weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 apr 2018 11:39 #934442

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Alle bussen (behalve de elektrische lijnen 1 en 2) in de stad Utrecht rijden sinds kort op GTL. Nee het zijn geen zeiljachten, weet ik, maar ik had dat niet zo snel verwacht. Op de website wordt zelfs beweerd dat het ook CO2 scheelt, wat ik betwijfel.
Moderne diesels kunnen er dus ook tegen, lijkt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 10:49 #934736

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
GTL heeft een(1) heel groot nadeel.
Het wordt van Aardgas gemaakt en daardoor gaat het in Groningen weer schudden
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 10:58 #934739

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
douwe schreef :
GTL heeft een(1) heel groot nadeel.
Het wordt van Aardgas gemaakt en daardoor gaat het in Groningen weer schudden

ze gaan toch stoppen met daar te tanken?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 11:05 #934742

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
douwe schreef :
GTL heeft een(1) heel groot nadeel.
Het wordt van Aardgas gemaakt en daardoor gaat het in Groningen weer schudden

Die laatste zin zal wel grappig bedoeld zijn, maar wat ik ervan begrijp is dat GTL voornamelijk wordt geproduceerd op plekken waar men wel gas heeft, maar geen markt voor dat gas.
Op het Arabisch schiereiland is het al warm genoeg. Dus maakt men van dat gas GTL. Dat is ook wat makkelijker in bulk te transporteren dan gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 11:23 #934746

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
lodewijk stegman schreef :
douwe schreef :
GTL heeft een(1) heel groot nadeel.
Het wordt van Aardgas gemaakt en daardoor gaat het in Groningen weer schudden

Die laatste zin zal wel grappig bedoeld zijn, maar wat ik ervan begrijp is dat GTL voornamelijk wordt geproduceerd op plekken waar men wel gas heeft, maar geen markt voor dat gas.
Op het Arabisch schiereiland is het al warm genoeg. Dus maakt men van dat gas GTL. Dat is ook wat makkelijker in bulk te transporteren dan gas.

Weet ik , maar gas loopt zo door lange pijpleidingen over hele grote afstand van A naar B.
GTL moet hier weer met tankers naar toe getransporteerd worden
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 11:24 #934747

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
douwe schreef :
GTL heeft een(1) heel groot nadeel.
Het wordt van Aardgas gemaakt en daardoor gaat het in Groningen weer schudden

Het komt uit Quatar, niet uit Nederland.

Shell began developing GTL technology in the 1970s. We opened the world’s first commercial GTL plant in Bintulu, Malaysia in 1993 and the world’s largest GTL plant, Pearl GTL, in Qatar in 2011.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 12:07 #934760

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
douwe schreef :
GTL moet hier weer met tankers naar toe getransporteerd worden

Of de Nederlandse raffinaderijen alleen maar Noordzee-olie verwerken, weet ik niet, maar het maakt, qua transport, weinig uit of je ruwe olie vanuit het midden-oosten hierheen haalt, of GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 12:24 #934768

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
lodewijk stegman schreef :
douwe schreef :
GTL moet hier weer met tankers naar toe getransporteerd worden

Of de Nederlandse raffinaderijen alleen maar Noordzee-olie verwerken, weet ik niet, maar het maakt, qua transport, weinig uit of je ruwe olie vanuit het midden-oosten hierheen haalt, of GTL.

Dat is ook helemaal niet het probleem.
Iedereen met een verbrandingsmotor, vliegreizen en Alie spulletjes heeft boter op zijn hoofd. Ook alle groenestroom verbruikers en elektrische rijders. Tenslotte moet alles gemaakt worden uit erts en grondstoffen, dat kost nu eenmaal veel energie.


Dus futiele argumenten zijn nonsens.

Het enige voordeel wat je uit GTL haalt, is dat er nauwelijks nog fijnstof en NoX lokaal vrijkomt. Geen roet of stank.
Daar betaal ik graag voor en stimuleer de wereldhandel, net als groene stroom en lithium batterijen voor je auto.....

De magneten in elektrische auto's en fietesen worden gemaakt van "Rare Earth"
en.wikipedia.org/wiki/Rare-earth_element#China

Lees dan maar eens:
en.wikipedia.org/wiki/Rare-ear...ental_considerations

Hoezo "groen"?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 12 apr 2018 14:51 #934815

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Aardgas is methaan en dan kun je ook verkrijgen door vergisting. Ze hebben hiervoor een andere naam BTL bedacht, maar het is hetzelfde product als GTL. Wordt ook nog in Nederland gemaakt.

Dus eenvoudig organische reststoffen vergisten en omzetten in BTL/GTL. Bij iedere rioolzuivering staat een gastank.

Een familielid heeft op een groente veiling gewerkt, waar de doorgedraaide producten werden vergist en daar draaiden allerlei motoren op.

Bram

www.btg-btl.com/nieuwsbrieven/2015/mei/nl

www.denhartogbv.com/brandstoffen/co2fuel/
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 15:02 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 13 apr 2018 17:20 #935118

brambo schreef :
Aardgas is methaan en dan kun je ook verkrijgen door vergisting. Ze hebben hiervoor een andere naam BTL bedacht, maar het is hetzelfde product als GTL. Wordt ook nog in Nederland gemaakt.

Dus eenvoudig organische reststoffen vergisten en omzetten in BTL/GTL. Bij iedere rioolzuivering staat een gastank.

Een familielid heeft op een groente veiling gewerkt, waar de doorgedraaide producten werden vergist en daar draaiden allerlei motoren op.

Bram

www.btg-btl.com/nieuwsbrieven/2015/mei/nl

www.denhartogbv.com/brandstoffen/co2fuel/


Interessant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 apr 2018 09:20 #935480

Afgelopen zomer heb ik de tank volgetankt met GTL. Na een paar weken was het mis. De GTL zat door de olie in het carter. De monteur heeft allemaal testen gedaan en de brandstof pomp laten reviseren. De motor liep als nooit tevoren maar van korte duur. Er zat weer GTL door de smeerolie in het carter. Inmiddels na meer testen op gewone diesel lijkt het goed te gaan. Maar de monteur en het revisie bedrijf zeggen dat de rubbers aangetast zijn door de GTL. Dit dus in zeer korte tijd. Inmiddels heb ik alle GTL er uit gepompt en gewone diesel er in. Ik ben alleen bang dat de brandstof pomp er weer af moet en nagekeken met alle kosten van dien.
Het is een CAV pomp op een thornycroft T90
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 apr 2018 10:16 #935493

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Het kan natuurlijk ook een lekkage zijn van de brandstof opvoerpomp. Is daar nog naar gekeken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 15 apr 2018 10:26 #935497

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
brambo schreef :
Het kan natuurlijk ook een lekkage zijn van de brandstof opvoerpomp. Is daar nog naar gekeken ?

Ik had een lekke retour leiding onder het klepdeksel. Dacht ook dat het aan de GTL lag; niet dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 apr 2018 10:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 16 apr 2018 11:36 #935815

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Suderse79 schreef :
Afgelopen zomer heb ik de tank volgetankt met GTL. Na een paar weken was het mis. De GTL zat door de olie in het carter. De monteur heeft allemaal testen gedaan en de brandstof pomp laten reviseren. De motor liep als nooit tevoren maar van korte duur. Er zat weer GTL door de smeerolie in het carter. Inmiddels na meer testen op gewone diesel lijkt het goed te gaan. Maar de monteur en het revisie bedrijf zeggen dat de rubbers aangetast zijn door de GTL. Dit dus in zeer korte tijd. Inmiddels heb ik alle GTL er uit gepompt en gewone diesel er in. Ik ben alleen bang dat de brandstof pomp er weer af moet en nagekeken met alle kosten van dien.
Het is een CAV pomp op een thornycroft T90

Bij een Cav pomp kan er alleen brandstof naar het carter lopen via een versleten keerring tussen de motor en de pomp. En dat kan alleen als het cartertje van de pomp zelf vol brandstof gelopen
is. En ook dat gebeurt alleen als de pompplunjers versleten zijn. Verder zitten er geen rubber onderdelen in die pomp.
Lijkt me onnodig om de hele pomp een dure revisie te geven.
Dus eerst maar een kijken naar de suggesties van Brambo en WadnWind
Vraag? Welke pomp hebben de monteurs gereviseerd, de opvoer pomp of de HD pomp(CAV)?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 12:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2018 14:26 #936886

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er zondag naar kijken. De HD pomp is gereviseerd en de opvoerpomp was al nieuw omdat daar eerder aan gedacht werd. Deze is ook getest en bleek goed te zijn. Ik ga de retourleiding ook nalopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 apr 2018 17:07 #936923

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Suderse79 schreef :
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er zondag naar kijken. De HD pomp is gereviseerd en de opvoerpomp was al nieuw omdat daar eerder aan gedacht werd. Deze is ook getest en bleek goed te zijn. Ik ga de retourleiding ook nalopen.

Hebben de monteurs wel verder gekeken dan dat hun neus lang is? :unsure:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 07:38 #937053

WADnWIND schreef :
Het enige voordeel wat je uit GTL haalt, is dat er nauwelijks nog fijnstof en NoX lokaal vrijkomt. Geen roet of stank.


Hoezo "groen"?

Dat van fijnstof zou kunnen hoewel ik dat ook niet echt begrijp want roet ontstaat door onvolledige verbranding van koolstof wat immers het hoofdbestanddeel is ( meer dan 80%) van diesel.
NOX geloof ik weinig van want dat ontstaat door een (te) hoge verbrandingstemperatuur die met name bij diesels met turbo ontstaat.
NOX iontstaat ook niet uit de diesel zelf ( daar zit helemaal geen stikstof in ) maar door verbranding van stikstof in de verbrandingslucht en dat gebeurt pas boven de ca. 800 graden.
Omdat bij dieselmotoren de verbrandingstemperatuur veel hoger is dan bij benzine ontstaan daar ook veel meer stikstofoxiden.
Het zou wel eens kunenn zijn dat juist de invoering van turbo's , die bedoelt zijn om de efficientie te verhogen en dus het verbruik te verlagen , de verhoging van de NOXen heeft veroorzaakt .
Eenzelfde probleem hebben trouwens straalmotoren en ook gasturbines in electrische centrales die zonder voorzieningen ook extreem veel NOX uitstoten door de hoge verbrandingstemperatuur.

Dus het verhaal dat GTL minder NOX uitstoot is erg merkwaardig.
Maar dat mag Shell me best eens uitleggen. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 10:06 #937077

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Ik ben maar een consument en geloof alles wat op internet staat.... :whistle:

www.shell.nl/klanten/commercia...ls/gtl/products.html


infohouse.p2ric.org/ref/46/45872.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 10:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 10:20 #937080

Tja , het moge maar al te bekend zijn hoe makkelijk sjooemelen met de uitstoot van diesels gaat.
En daarbij maakt Shell echt geen uizondering. Dat weten de Groningers maar al te goed van de verantwoordelijkheid voor de aardbevingen. :angry:

Geldt trouwens voor al die "speciale" soorten brandstof aan de pomp ( in Duitsland nog veel erger) waar de ene nog meer geweldige eigenschappen belooft als de andere.
Allemaal een anderë "tijger in de tank" :laugh:

Lijken wel wasmiddelen :huh:
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 12:55 #937092

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Misschien hebben jullie meer vertrouwen in TNO?: publications.tno.nl/publicatio...-2014-R10588-GTL.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 13:20 #937095

Shedi schreef :
Misschien hebben jullie meer vertrouwen in TNO?: publications.tno.nl/publicatio...-2014-R10588-GTL.pdf

Een beetje meer wel hoewel deze zijn me wel een beetje te denken zet:
"The following technical information was reviewed for this study:
- Information of earlier TNO publications, in particular:
o Natural gas in transport: an assessment of different routes. [TNO/ECN/CE
Delft 2013].
o Impact of biofuels on air pollutant emissions from road vehicles [TNO/CE
2009], [TNO/CE 2008].
- Technical publications provided by Shell such as SAE publications,
- Technical reports with test results with GTL. These were mostly carried out by
independent parties.
"


En als ik deze plaatjes ( zie beneden) bekijk praat je over iets van gemiddeld hooguit 15% verschil en als ik naar de spreiding kijk weet ik wel bijna zeker dat dat niet eens statistich significant is . Wat ook erg gemanipuleerd is , is het feit dat de vertikale schaal niet bij nul maar bij 40% begint. Met nul % als minimum zou het er al heel anders uit zien.
Sowieso mag vergelijken van één getal ( de 100% lijn) met meerdere metingen bij GTL zeker al die zover spreiden , statistisch helemaal niet aangezien je dan ook de spreiding in de standaard metingen aan normale diesel moet meenemen die aan die 100% lijn ten grondslag liggen.

Dus ik blijf erbij dat de verschillen , als ze er al zijn , maar heel gering zijn.

Maar ja , nergens wordt zoveel gerommeld als met statistiek.
Ad

Laatst bewerkt: 21 apr 2018 13:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 14:25 #937099

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Los van alle onderzoeken of beweringen: ik gebruik GTL nu 2 seizoenen. Voorheen had ik altijd een zwarte film vervuiling op de witte romp rond de uitlaat, nu niet meer. Dat moet toch ergens van komen. Verder onderschrijf ik alle eerder genoemde voordelen: rustiger loop, minder stank en rook, iets lager verbruik etc.
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 14:25 door Shedi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.822 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl