brambo schreef :
Kwam dit nog tegen:
Tekst:
Paraffinehoudende dieselbrandstoffen voldeden niet helemaal aan de voorgaande EN590-specificatie vanwege hun iets lagere dichtheid. Echter, paraffinehoudende brandstoffen hebben tegenwoordig sterk verbeterde eigenschappen. Hun lage dichtheid compenseren ze met een hoger energiegehalte en cetaangetal. De hogere consistentie van de brandstofmoleculen betekent dat ze vergeleken met gewone diesel homogener verbranden, met als gevolg een lagere uitstoot.
De laatste tien jaar heeft Shell wereldwijd in grote steden meerdere proefprojecten met Shell GTL brandstof opgezet, waarbij meer dan een miljoen kilometer is afgelegd.
De belangrijkste marktsegmenten voor Shell GTL Fuel zijn: voertuigen in de publieke sector en het openbaar vervoer, zee- en binnenschepen, voertuigen en machines in de bouw, installaties voor het opwekken van elektriciteit, voertuigen op vliegvelden en voertuigen op het spoor.
De brandstof wordt nu bijvoorbeeld gebruikt door Mammoet in Nederland; de voertuigen van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen; rederijen die luxe riviercruises aanbieden op de Seine in Frankrijk; het eerste zeeschip op GTL Fuel, de Kroonborg op de Noordzee, en vele andere klanten.
Einde tekst.
Het is gemakkelijk als er wat aan een motor mankeert de schuld te leggen bij andere oorzaken zoals brandstof. Plastic zak in de waterinlaat is ook een bekende. Zaken die mij uit de praktijk allemaal bekend voorkomen.
ik weet niet waar deze tekst vandaan komt maar "het gemeentelijk vervoerbedrijf groningen"bestaat al sinds 1995 niet meer en het huidige vervoerbedrijf Qbus rijd gewoon op diesel.