Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 juli 2016 21:36 #751213

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Er zijn weer een paar nieuwe locaties aan het water: Hindeloopen, Stavoren buitenhaven, Lemmer, en Idskenhuizen (Margrietkanaal). Hier is een versie van 10-07-2016.
De Oostkant van het IJsselmeer is nu goed voorzien. De Westkant heeft niets. De Waddeneilanden schitteren door 'nee'.
Grevelingen, Haringvliet en Westerschelde doen nog niet mee, Oosterschelde wel.
Vraag ernaar, vraag erom.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 juli 2016 21:37 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 juli 2016 08:03 #751267

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
Mijn Vetus m2d5 heeft er inmiddels ook een paar uur op GTL gelopen. Gehaald langs de weg bij Firezone in Uithoorn.

Andere prestaties van de motor? NEE - ik merk geen verschil
Schoner rond de uitlaat / minder roet? NEE - ik merk geen verschil. Was sowieso al minimaal.
Tevreden? JA - stinkt minder bij tanken / onderhoud

Gebruik nog steeds ook Grotamar als bescherming tegen de diesel-bug.

My two cents, en your mileage may vary, lijken me op hun plaats hier ;)
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 juli 2016 08:51 #751282

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
GTL is goed voor stinkende, roetende diesels. Zijn we van een hoop stank en roet aanslag op de mooie witte romp af.Dit tegen weinig extra kosten omdat de meest zeilers toch heel weinig verstoken. Als ik de oude Farymann nog zou hebben zou ik het gebruiken. M'n huidige VP draait op gewone standaard diesel rookloos.

Over het hoe en waarom van zware olie op koopvaardijschepen zal ik het niet hebben.
Voer voor specialisten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 juli 2016 08:58 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 11 juli 2016 09:06 #751290

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
canuma schreef :

En dat leverde een heel aardig artikel op bij LowTech:

www.lowtechmagazine.be/2010/02...ude-zeilschepen.html

Helemaal geen overgang naar GTL nodig: gewoon weer gaan zeilen.


Wat wel zou kunnen is tankers en containerschepen bouwen met bij die 12 knopen behorende motoren en navenant verbruik.
Alleen krijgen die dan mogelijk wel problemen als ze hun snelheid niet aan de omstandigheden kunnen aanpassen. Te langzaam varen bij zware zee schijnt gevaarlijk te kunnen worden door de verhouding van lengte , snelheid en golfhoogte/lengte.

Ad
Grote Mammoet tankers hebben een maximale snelheid van hooguit 14 knopen en een veel lager motorvermogen dan containerschepen.
Er zijn alleen maar schepen doormidden gebroken t.g.v. te hoge vaarsnelheden en/of verkeerde belading.
Je moet wel een snelheid kunnen blijven lopen om het schip bestuurbaar te houden
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 juli 2016 10:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 juli 2016 11:43 #752097

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik weet niet of MB kleine scheepsdiesels maakt, maar toch een leuk bericht voor de acceptatie van GTL.
==========
Automaker Mercedes-Benz’ Indian subsidiary BharatBenz has given the green light to using alternative fuels in its fleet of trucks without major changes to their engine technology.

The German car giant has approved the fuels under the prEN 15940 paraffinic diesel standard and made them applicable immediately, according to the TrucksDekho website.

Two of the company’s latest generation truck engines, namely the OM 470 with 10.7l displacement and OM 471 with 12.8l displacement, will be powered by these fuels.

The alternative fuel options include hydrotreated vegetable oil (HVO), biomass to liquid (BTL), coal to liquid (CTL), and gas to liquid (GTL) fuels.

These fuels have gone through a series of tests and been cleared for commercial use, and the engines have been designed to run on each of them as standard.

The characteristics of these alternative fuels and diesel are similar and as such the engines’ injection process, fuel lines, and engine seals can remain unaltered.

According to Mercedes-Benz, the motors achieved the same performance efficiency while running on alternative fuels as on petroleum diesel, and the torque data too remained unaffected.

The performance tests were carried out according to the prEN 15940 standard guidelines.

The engines were also found to not require filter or oil changes as frequently while using the alternative fuels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 juli 2016 15:37 #752130

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Laatst getankt bij Bouwman Zierikzee, aan het bunker ponton
Aardige seriueze man, schone GTL en een mooie gesorteerde winkel op de kade.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 07:43 #754768

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Zit ik me nu toch af te vragen,

Ik gebruik GTL en grotamar. Als ik mijn waterafscheider aftap dan krijg ik een half vingerhoedje met GROEN materiaal naar buiten.
lijkt een beetje op zoetwater algen a-la-ijsselmeer maar kan me niet voorstellen dat die uit mijn tank komen. Tankdop is schoon en zo en de motor zuigt aan vanaf de bodem...

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Wat tappen jullie uit de watersafcheider? (als er al iets uit komt dat niet op diesel lijkt...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 08:13 #754779

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
HPV schreef :
Zit ik me nu toch af te vragen,

Ik gebruik GTL en grotamar. Als ik mijn waterafscheider aftap dan krijg ik een half vingerhoedje met GROEN materiaal naar buiten.
lijkt een beetje op zoetwater algen a-la-ijsselmeer maar kan me niet voorstellen dat die uit mijn tank komen. Tankdop is schoon en zo en de motor zuigt aan vanaf de bodem...

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Wat tappen jullie uit de watersafcheider? (als er al iets uit komt dat niet op diesel lijkt...)

Ik zal komende weken eens kijken, boot ligt op 1,5 uur rijden van huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 10:10 #754815

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
top. ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 11:12 #754830

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
Vanmorgen een gesprek gehad met de monteur hier en vroeg of GTL tanken een goed idee was. Volgens hem alleen maar voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 11:51 #754833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
HPV schreef :
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Wat tappen jullie uit de watersafcheider? (als er al iets uit komt dat niet op diesel lijkt...)

Ik tap eigenlijk nooit iets af uit de waterafscheider. Af en toe kijk ik eens naar het glaasje. Er zit nooit iets anders in dan diesel.
Nog nooit Grotamar gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 12:52 #754840

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Lodewijk zei :Ik tap eigenlijk nooit iets af uit de waterafscheider. Af en toe kijk ik eens naar het glaasje. Er zit nooit iets anders in dan diesel.
Nog nooit Grotamar gebruikt.


De zelfde ervaring als jij maar toen ik de tank opende zag ik wel behoorlijke vervuiling!
ik heb de hele tank gedemonteerd en schoon gemaakt.
Leidingen door gespoeld en filters vervangen.
Kijk maar eens naar deze foto.
De derde van links zat nog wat koelvloeistof in vandaar de onderste roze laag.
De linkse plastic jerrycan was de bovenste laag in de tank en verder naar rechts (dus dieper de tank in) hoe vuiler het word.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 14:04 #754848

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Eens met dehler,

als je niet de bodem van de tank hebt gecontroleerd of anderszins kunt controleren dat er geen vervuiling is moet je aannemen dat er wel vervuiling is.

Ik zie niks en daaruit concluderen er is niks is te kort door de bocht.

(Maar volgens mij heb jij de tank wel gecontroleerd, heb je gewoon echt mazzel...)

edit
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 14:05 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 15:59 #754859

lodewijk stegman schreef :
HPV schreef :
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Wat tappen jullie uit de watersafcheider? (als er al iets uit komt dat niet op diesel lijkt...)

Ik tap eigenlijk nooit iets af uit de waterafscheider. Af en toe kijk ik eens naar het glaasje. Er zit nooit iets anders in dan diesel.
Dat komt nog wel een keer als de waterlaag onderin de tank de dippijp bereikt of heftig genoeg wordt opgeschud in een zware zee.
Alleen dan kan het gebeuren dat je met de "gebakken peren" zit ( om het biologisch te houden :laugh: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juli 2016 22:37 #754924

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Je kunt het ook als presentje meekrijgen bij een tankbeurt, zoals mij onlangs overkwam :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 juli 2016 05:43 #754932

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen.
Niet dat ik dat verwacht, alleen uit de slang getankt in Middelburg en Zierikzee, voor de rest altijd met jerrycans...

Ik vind het vooral raar omdat het groen is, algen leven in zonlicht en dat krijgen ze niet in het brandstofsysteem. Het zou iets anders moeten zijn.
Koperoxide misschien maar dat heeft een andere groentint en waar zou dat dan vandaan moeten komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 juli 2016 08:13 #754980

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Het bovenste deel wat diesel is is toch de normale kleur voor diesel ? De bruine water kleur komt waarschijnlijk van de roest in de tank bij het tankstation. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 juli 2016 20:20 #755165

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ik heb de drab afgetapt uit het filter, er zaten een paar spetters water in, en het was zeker geen roest. Het leek meer een olieachtige substantie. Ik heb een klacht ingediend bij de pomphouder, en die heeft het doorgespeeld naar z'n leverancier. Die meldde zich meteen en zei dat m'n eigen installatie het veroorzaakte.
Het brandstofsysteem was echter splinternieuw, en eenmalig gevuld met een jerrycan GTL uit een wegstation. Het sediment in het filter werd onmiddellijk zichtbaar na de tankbeurt aan het water.
De leverancier heeft toegezegd nader onderzoek te doen. Na een maand nog niets vernomen.
Laatst bewerkt: 27 juli 2016 20:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 aug 2016 08:33 #756057

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
CeesS schreef :
Ik heb de drab afgetapt uit het filter, er zaten een paar spetters water in, en het was zeker geen roest. Het leek meer een olieachtige substantie. Ik heb een klacht ingediend bij de pomphouder, en die heeft het doorgespeeld naar z'n leverancier. Die meldde zich meteen en zei dat m'n eigen installatie het veroorzaakte.
Het brandstofsysteem was echter splinternieuw, en eenmalig gevuld met een jerrycan GTL uit een wegstation. Het sediment in het filter werd onmiddellijk zichtbaar na de tankbeurt aan het water.
De leverancier heeft toegezegd nader onderzoek te doen. Na een maand nog niets vernomen.

Cees, dat was dus een GTL leverancier?
Als dat zo is ben je nu de tweede die 'aan het water' GTL tankt en rommel meekrijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 aug 2016 09:25 #756073

avdhoeff schreef :
Als dat zo is ben je nu de tweede die 'aan het water' GTL tankt en rommel meekrijgt.

Ook GTL is aan het water gevaarlijk. Grote metalen tanks boven de grond met zeer weinig omloop(zeker bij dure GTL).
Als ik per sé aan het water GTL moet tanken dan gaat dat via mijn behoorlijk doorzichtige jerrycans. Iets meer werk met tanken, nooit rommel op te ruimen.... Nooit zomaar de tank in, ook GTL niet. Nu al 30 jaar nog geen druppel water of rommel in de tank; op naar de 50.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 09:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 02 sept 2016 20:24 #764810

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik ben ook om. Mijn Yanmar 1GM rookt altijd behoorlijk bij de start, en ook verder wel als ik de toeren wat opjaag tot rond rompsnelheid. (Wat ik nu evn niet doe vanwege bonke-bonke geluid waar ik de reden nog niet van weet). En diesel stinkt. Dus vandaag met jerrycan GTL gehaald bij Moerdijk. Ik zal mijn ervaringen posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2016 01:26 #765570

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nu ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar gtl en wil dit gaan gebruiken voor mijn tot den draad versleten md7 maar waar koop ik gtl, de Shell app gaf aan dat bij mij in de buurt geen gtl word verkocht door hun.


Alkmaar , haarlem , Zaandam is te doen om heen te rijden vanuit beverwijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2016 04:13 #765571

Total pomp in velsen noord heeft gtl. Op industrie terrein achter crown van gelder. Daar haal ik het altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2016 11:46 #765728

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Doe zit aaan de weg bij De grage toch l is om de hoek

Heb helaas me tank net vol gegooit maar ga 1 week motoren met de boot dus als het mee zit kan ik nog dit seizoen met gtl varen.

Ben erg benieuwd wat voor een effect het heeft op mijn roestbak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 sept 2016 14:10 #765760

eind juli in de buitenhaven van stavoren mijn eerste GTL tankbeurt, gelijk even alle jerrycans aan boord gevuld (wat niet opgaat gaat van de winter in de zibro kachel tijdens het klussen)

Resultaten,
Spiegel blijft nu schoon, voorheen iedere keer zwart van de rook (VP uit 1978, vorige winter gereviseerd incl verstuivers..)
Bijvullen van brandstoftank en kachel,..beetje morsen is niet erg meer,..het is idd vrijwel geurloos.
Motorgeluid,...niet stiller dan voorheen
Vermogen,..heb wel de indruk dat de motor nu iets meer verbruikt dan met gewone diesel echter nog geen harde cijfers
roken /stinkende uitlaat,...heeel veel minder. bijna geen rookontwikkeling behalve bij vollast, dan blijft het een oude VP :( stinken,...niet die erge diesellucht, wel een apart chemisch luchtje maar heel veel minder dan voorheen.

Overal,
Ik blijf zoveel mogelijk GTL tanken nu, die 30ct/ltr meer op die 100 ltr per jaar is niet spannend.
Doordat het vrijwel reukloos is nu 1 soort brandstof aan boord voor zowel voortstuwing als kachel (Wallas 1800 Sail) ipv en diesel en wallas olie. (GTL is overigens ook heel veel goedkoper dan de wallas olie hoewel ik de wallas al op zibro olie stookte.)

Heb voor de GTL tankbeurt wel gemerkt dat de wat duurdere diesel (V-Power, Ultimate,..) ook wel resulteren in minder rookontwikkeling. vooral minder niet geen. :) GTL doet het stukken beter.
Volgend jaar hoop ik de olie resultaten te kunnen bekijken als de olie is ververst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.798 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl