Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 09:21 #746089

CeesS schreef :
Dit is dus het resultaat van GTL tanken aan de waterkant. Een duur betaald kopje (roest)water, in dit geval de Texaco pomp bij marina Makkum. De pompbediende zei al zoiets dat de tank bijna leeg was.
Dankzij de brandstofleiding die ik dit seizoen op het laagste punt in de tank heb aangesloten en het 'omgekeerd' aangesloten Delphi filter, zijn ongerechtigheden onmiddellijk zichtbaar in het glas, zonder het filterelement te belasten. Toch ernstig nalatig van de pomphouder, hij hoort z'n zaakjes beter op orde te hebben.

Dit verband gaat een beetje mank aangezien water immers zwaarder is dan diesel.
Als er dus al water uit de pomptank komt gebeurt dit direct nadat dat water erin is gekomen.
Tenzij de diesel met een soort drijvende aanzuigleiding uit de tank wordt gezogen maar ik geloof niet dat dat zo is. :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 18 juni 2016 20:47 door ilCigno. Reden: Foto uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 09:43 #746105

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
jeroenwillem schreef :
ik hoorde dat GTL diesel voor oude motoren (VP 2003)niet geadviseerd wordt
Kan iemand hier iets over vertellen

Hallo Jeroen,
Wij hebben ook een VP 2003 in de boot staan, en varen op GTL.
Waar 'hoorde' je dat? Tijdschrift? Een Forum? Publicatie van Shell?

Groet, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 09:59 #746107

avdhoeff schreef :
jeroenwillem schreef :
ik hoorde dat GTL diesel voor oude motoren (VP 2003)niet geadviseerd wordt
Kan iemand hier iets over vertellen

Hallo Jeroen,
Wij hebben ook een VP 2003 in de boot staan, en varen op GTL.
Waar 'hoorde' je dat? Tijdschrift? Een Forum? Publicatie van Shell?

Groet, Aike

Hier nog eens die samenvatting van alle( :unsure: ) serieuze verhalen over GTL.
Daar staat wel het e.e.a. in.

Bijlage:

Bestandsnaam: Zinenonzin...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:23 KB

En er wordt ook de nodige onzin over geschreven inderdaad.
En waarom GTL nou ineens beter zou zijn begrijp ik ook niet goed,zeker niet als ik kijk hoe goed veel dieseltjes van 40 jaar oud nog lopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 10:07 #746111

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Yellow Boat schreef :
En waarom GTL nou ineens beter zou zijn begrijp ik ook niet goed,zeker niet als ik kijk hoe goed veel dieseltjes van 40 jaar oud nog lopen.

Is dat laatste de maatstaf, Ad?
De grote diesels op zeeschepen schijnen ook goed te lopen op de meest afzichtelijke rotzooi. En is dat een argument om die praktijk maar goed te vinden?

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 10:32 #746113

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Yellow Boat schreef :
Dit verband gaat een beetje mank aangezien water immers zwaarder is dan diesel.
Als er dus al water uit de pomptank komt gebeurt dit direct nadat dat water erin is gekomen.
Tenzij de diesel met een soort drijvende aanzuigleiding uit de tank wordt gezogen maar ik geloof niet dat dat zo is. :unsure:
Ad

Het verband is, dat er een grote tank staat, die nu aan het begin van het seizoen leeg is, dus waarschijnlijk een restant van het vorige seizoen. Interesseert me eigenlijk ook niet, feit is dat ik troep geleverd heb gekregen doordat de pomphouder z'n zaakjes niet op orde heeft.
Zou ik een tank volgens CE voorschrift hebben met de aanzuigleiding boven de tankbodem, dan had de bacteriegroei in de tank vanaf nu z'n gang kunnen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 10:48 #746116

lodewijk stegman schreef :

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

Ook daar valt over te twisten.
Immers , de grondstof van GTL is aardgas en dat is ook bepaald geen CO2 neutrale energiebron.
Bovendien kost de omzetting in uiteindelijk diesel ook weer energie en grote chemische installaties.
en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids
Als die GTL nu wordt geproduceerd in de olielanden die anders het aardgas affakkelen is er wel wat voor te zeggen maar anders zie ik er weinig goeds voor het milieu in.
Immers , normale diesel is ook best schoon te krijgen alleen kost dat waarschijnlijk meer geld.

En vergelijken met de grote schepen die op zware olie ( in feite ruwe olie) varen is zoiets als appels en peren. Bovendien varen die schepen er inderdaad prima op maar stoten ze geweldige hoeveelheden rotzooi uit.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 13:01 #746137

GTL komt uir Quatar waar ze voorheen grote hoeveelheden gas affakelden.
Shell heeft daar een enorme plant gebouwd voor de productie van GTL. Alle GTL wat hier verkocht word komt daar vandaan. Dus texaco en alle anderen leveren GTL geproduceerd door Shell.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 13:25 #746141

Project is groot, zelfs voor Shell: bijna $20 miljard aan engineering en constructie besteed...

Pearl GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 15:28 #746161

CeesS schreef :
Het verband is, dat er een grote tank staat, die nu aan het begin van het seizoen leeg is, dus waarschijnlijk een restant van het vorige seizoen.
Die vrees uitte ik een aantal posts hierboven.... Grote stalen bak boven de grond, steeds temperatuurwisselingen en dus condens. Dat in combinatie met een ongeïnteresseerde verkoper maakt ook van GTL een risico.
Ook langs de waterkant gaat de GTL via mij 10-liter jerrycans, zodat ik zie wat ik krijg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 15:42 #746163

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
zeker niet slecht om kritisch te blijven wat je waar tankt. als een tank niet gereinigd is voor de overstap naar gtl kan je zeker troep verwachten.
ondanks al bijna twee jaar gtl en grotamar toch nog een beetje groenig/ zwartige waterachtige drab uit de waterafscheider onder t filter getapt. maar daar hoort t dan ook thuis, niet in de tank. na ca 25 motoruur een eierdopje dun vloeibaar spul. misschien toch meegekomen uit de slang in zierikzee? wie zal t zeggen
Laatst bewerkt: 18 juni 2016 15:43 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 juni 2016 15:45 #746166

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

Ook daar valt over te twisten.
Immers , de grondstof van GTL is aardgas en dat is ook bepaald geen CO2 neutrale energiebron.
Bovendien kost de omzetting in uiteindelijk diesel ook weer energie en grote chemische installaties.
en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids
Als die GTL nu wordt geproduceerd in de olielanden die anders het aardgas affakkelen is er wel wat voor te zeggen maar anders zie ik er weinig goeds voor het milieu in.
Immers , normale diesel is ook best schoon te krijgen alleen kost dat waarschijnlijk meer geld.

En vergelijken met de grote schepen die op zware olie ( in feite ruwe olie) varen is zoiets als appels en peren. Bovendien varen die schepen er inderdaad prima op maar stoten ze geweldige hoeveelheden rotzooi uit.

Ad

het is op de plek waar het wordt verbrand zeker wel schoner dan gewone diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 juni 2016 16:22 #746340

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Vandaag gezien:

Marina Stavoren Buitenhaven levert ook GTL.

Mvg

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 juni 2016 17:12 #746352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
HPV schreef :
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

Ook daar valt over te twisten.
Immers , de grondstof van GTL is aardgas en dat is ook bepaald geen CO2 neutrale energiebron.
Bovendien kost de omzetting in uiteindelijk diesel ook weer energie en grote chemische installaties.
en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids
Als die GTL nu wordt geproduceerd in de olielanden die anders het aardgas affakkelen is er wel wat voor te zeggen maar anders zie ik er weinig goeds voor het milieu in.
Immers , normale diesel is ook best schoon te krijgen alleen kost dat waarschijnlijk meer geld.

En vergelijken met de grote schepen die op zware olie ( in feite ruwe olie) varen is zoiets als appels en peren. Bovendien varen die schepen er inderdaad prima op maar stoten ze geweldige hoeveelheden rotzooi uit.

Ad

het is op de plek waar het wordt verbrand zeker wel schoner dan gewone diesel

Zo is dat.
Dus, Ad, je kan door het gebruik van GTL een kleine, maar toch nuttig bijdrage leveren aan een beter milieu en niet alleen omdat er gasoverschotten nuttig mee worden gemaakt. Ook sommige openbaar vervoerbedrijven laten hun bussen op GTL rijden omdat het minder schadelijke uitstoot oplevert, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 19 juni 2016 17:58 #746360

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
En waarom GTL nou ineens beter zou zijn begrijp ik ook niet goed,zeker niet als ik kijk hoe goed veel dieseltjes van 40 jaar oud nog lopen.

De grote diesels op zeeschepen schijnen ook goed te lopen op de meest afzichtelijke rotzooi. En is dat een argument om die praktijk maar goed te vinden?

Klopt niet wat je zegt... Is appels met peren vergelijken.

EDIT: iemand had dat al geschreven :silly:
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 18:01 door O.E.B..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 09:01 #746521

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
En waarom GTL nou ineens beter zou zijn begrijp ik ook niet goed,zeker niet als ik kijk hoe goed veel dieseltjes van 40 jaar oud nog lopen.

De grote diesels op zeeschepen schijnen ook goed te lopen op de meest afzichtelijke rotzooi. En is dat een argument om die praktijk maar goed te vinden?

Klopt niet wat je zegt... Is appels met peren vergelijken.

Zeeschepen hebben ook de keus om op schone of minder schone brandstof te varen, lijkt mij. Precies zoals wij jachtschippers de keus hebben om op gewone of GTL diesel te varen. Waarom dat appels met peren vergelijken is, is mij niet duidelijk. Maar misschien kun jij dat uitleggen?

Dat GTL schoner verbrandt, daarover hoeven we hopelijk geen discussie meer aan te gaan. Over het gegeven dat iedereen z'n eigen keus moet maken ook niet. Maar die keuze is er en dat bestrijden met "dat is appels en peren vergelijken" is een zwaktebod.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 09:13 #746530

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
lodewijk stegman schreef :
..............

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

waarbij het er volgens mij wel van afhangt hoe je "het milieu" definieert. Immers, volgens het eerder in dit draadje gepubliceerde document is de CO2 "well-to-wheel" emissie 5% hoger.
Maar kijk je naar de lokaal geproduceerde vuiligheid, dan heb je uiteraard gelijk.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 10:19 #746568

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Afgelopen week heb ik contact gehad met Vidol, een bedrijf dat voortkomt uit Shell en dat het gebruik van GTL promoot en klanten (tankstations) werft. Sea Force One stuurde in een bijdrage de verkoopunten die zij noemen (beroepsvaart en watersport door elkaar): www.vidol.nl/p/77/Shell_GTL_Fuel_Verkooppunten.html

Van Vidol ontving ik een document waar een aantal eigenschappen van GTL in staan. Natuurlijk is het een document van een belanghebbende ('wij van WC eend adviseren WC eend'), maar ze noemen ook een nadeel dat ik niet kende.
Omdat de dichtheid van GTL wat lager is dan de dichtheid van gewone diesel (het is iets dunner) kan het gebeuren dat rubber pakkingen die al wat 'zweten' druppels gaan produceren i.p.v. zweten. Gewone diesel bevat namelijk toevoegingen die ervoor zorgen dat rubber pakkingen een beetje zwellen. Vervangen van de pakkingen is de oplossing, of aandraaien van de koppelingen waar aluminium dichtringen gebruikt worden.

By the way, Salland Olie publiceert op hun website nu ook de stations aan het water.
gtl.nu/nieuws/5/gtl+in+de+watersport

Groeten, Aike
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 11:09 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 10:37 #746574

Ook om deze reden tank ik alleen V-power en een andere premium diesel.
Omdat daarin de bio-component is vervangen door GTL.

Uiteraard met een dope (Acticide cmg) tegen bacterien en de tank schoonhouden en regelmatig aftappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 21:04 #746712

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het genoemde verkooppunt aan zijkanaal G, Zaandam dus, heeft nog geen witte GTL.
Heb die mensen gesproken, wordt pas volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 20 juni 2016 21:42 #746718

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
ron b schreef :
Het genoemde verkooppunt aan zijkanaal G, Zaandam dus, heeft nog geen witte GTL.
Heb die mensen gesproken, wordt pas volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid.

Dank voor de info. Ik had hen niet gesproken, baseerde me op de website. Zal ze van de lijst halen.

Groeten, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 05:34 #746738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Knar schreef :
lodewijk stegman schreef :
..............

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

waarbij het er volgens mij wel van afhangt hoe je "het milieu" definieert. Immers, volgens het eerder in dit draadje gepubliceerde document is de CO2 "well-to-wheel" emissie 5% hoger.
Maar kijk je naar de lokaal geproduceerde vuiligheid, dan heb je uiteraard gelijk.

Dat verhaal heb ik even gemist. Kun je een linkje geven naar de betreffende pots?
Wat overigens niet wegneemt dat milieu niet alleen over CO2-produktie gaat. Een serieus probleem met diesel is uitstoot van roet en zwavel bij het feitelijke gebruik als brandstof. Ik ben dus zo vrij het 'locale' effect in dit geval wat zwaarder mee te wegen dan de CO2-produktie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 06:01 #746742

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ik vraag me af of een door gebruik van GTL schonere motor ( merkbaar door o.a. nog steeds transparante olie bijvoorbeeld) ook een betere verbranding geeft en daardoor ook vermindering van uitstoot.
dus niet alleen het GTL gebruik zelf maar ook het gevolg daarvan zou dan moeten meetellen in de winst.
minder olie wisselen, minder slijtage, langere levensduur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 08:24 #746767

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
avdhoeff schreef :
ron b schreef :
Het genoemde verkooppunt aan zijkanaal G, Zaandam dus, heeft nog geen witte GTL.
Heb die mensen gesproken, wordt pas volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid.

Dank voor de info. Ik had hen niet gesproken, baseerde me op de website. Zal ze van de lijst halen.

Groeten, Aike

Versie 20-06-2016.
Amsterdam Zijkanaal G (is officieel Zaandam) verwijderd. Capelle a/d IJssel ook, in feite kun je daar als watersporter niet tanken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 10:59 #746821

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
En waarom GTL nou ineens beter zou zijn begrijp ik ook niet goed,zeker niet als ik kijk hoe goed veel dieseltjes van 40 jaar oud nog lopen.

De grote diesels op zeeschepen schijnen ook goed te lopen op de meest afzichtelijke rotzooi. En is dat een argument om die praktijk maar goed te vinden?

Klopt niet wat je zegt... Is appels met peren vergelijken.

Zeeschepen hebben ook de keus om op schone of minder schone brandstof te varen, lijkt mij. Precies zoals wij jachtschippers de keus hebben om op gewone of GTL diesel te varen. Waarom dat appels met peren vergelijken is, is mij niet duidelijk. Maar misschien kun jij dat uitleggen?

Dat GTL schoner verbrandt, daarover hoeven we hopelijk geen discussie meer aan te gaan. Over het gegeven dat iedereen z'n eigen keus moet maken ook niet. Maar die keuze is er en dat bestrijden met "dat is appels en peren vergelijken" is een zwaktebod.

Dat is appels met peren vergelijken omdat:
- Weet je wat 1000 kg zware olie kost ten opzichte van 1000 kg diesel (laat staan de schonere GTL)?
- Weet je wat het verbruik van zo'n schip is in tonnen per dag (pak een installatie van 27 MW)?

Als je die antwoorden weet, zul je begrijpen waarom die schepen op die 'rommel' draaien. Kostprijs is gewoon veel lager dan die paar liters die wij per jaar verstoken in ons jachtje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 11:19 #746828

Als we wat aan het mileau willen doen moet de zeescheepvaart overgaan op zwavelarme stookolie. Daar wordt nu al jaren over gediscuseerd en uiteindelijk is er een slap accoord uitgekomen waarin het probleem weer jaren doorgeschoven is.
In Europa moeten ze op zwavelarme stookolie overschakelen. Wordt trouwens ook de hand mee gelicht. Maar in de rest van de wereld wordt het gif gewoon de lucht in geblazen.
De zeescheepvaart is een enorme vervuilingsbron!
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 11:19 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.873 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl