Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 20:06 #1420436

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
CeesS schreef :
's Winters op de wal kogelkranen half open zetten, om kapotvriezen te voorkomen.

Zo doe ik het ook in het water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 20:11 #1420437

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
martinw schreef :
CeesS schreef :
's Winters op de wal kogelkranen half open zetten, om kapotvriezen te voorkomen.

Zo doe ik het ook in het water

Kijk eens hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...-in-de-winter#997880
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 20:19 #1420438

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Dank je Cees. Ik kende het draadje wel en wellicht ga ik het ook wel met zonnebloemolie doen. Maar bij mij is met name de toiletafvoerslang lastig of niet los te halen en met olie te vullen. Dus vandaar dat half open laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2022 20:57 #1420443

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
martinw schreef :
Dank je Cees. Ik kende het draadje wel en wellicht ga ik het ook wel met zonnebloemolie doen. Maar bij mij is met name de toiletafvoerslang lastig of niet los te halen en met olie te vullen. Dus vandaar dat half open laten staan.

Ik begrijp je keuze. Toch is er voor anderen een waarschuwing op z'n plaats voor het (half) open laten staan van buitenboord afsluiters in het water. De boot drijft dan op z'n slangen, bezwijken daarvan betekent afborrelen.
Laatst bewerkt: 04 sept 2022 20:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 05:54 #1420464

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Wat ik mij afvraag: bij de wintervoorbereiding zet de koelwaterafsluiter dicht om het koelsysteem met antivries te vullen. Vervolgens gaat de boot op de kant en zet je de kogelafsluiter half open om bevriezing te voorkomen. Maar dan loopt de antivries er toch weer (gedeeltelijk) uit? Loop je dan niet alsnog bevriezingsrisico? Of kun je er dan vanuit gaan dat er geen water meer in de motor zit en er dus ook niets kan bevriezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 06:50 #1420475

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het koelwatersysteem van een direkt gekoelde motor zoals de 1GM10, is geen volledig open systeem. Als je in gedachten even de reis maakt van aanzuig van buiten naar het injectiepunt in de uitlaat, kom je het wierfilter tegen (niet bij alle installaties aanwezig), vervolgens de impellerpomp, en daarna het motorblok met thermostaat, en vandaar naar de injectie in de dubbelwandige uitlaatbocht.

Het wierfilter en de impellerpomp betekenen in dit systeem een blokkade voor het teruglopen van antivries als de boot op de kant gaat. Het gedeelte tussen wierfilter en buitenboord kraan loopt waarschijnlijk meteen leeg, tot het niveau in het wierfilter daalt onder het aansluitpunt op het filter. Eventueel verder leeglopen van het systeem wordt dan bepaald door de onderduk als gevolg van het niveauverschil tussen wierfilter en injectiepunt, als het wierfilter het laagste punt is tussen die twee. Of het verschil ten opzichte van de inlaat afsluiter als er geen wierfilter aanwezig is. Een meter waterkolom levert in dat geval een onderdruk op van slechts 0,1 bar. En tussen die twee genoemde punten zit je impellerpomp als afsluiting. Theoretisch zou door lekkage van die pomp langzaam antivries kunnen weglekken, de kans daarop is klein. En als er al antivries lekt, wordt dit vervangen door lucht die geen vorstschade kan veroorzaken.

Edit : een advies dat hier niet direkt mee te maken heeft, maar wel met eventuele problemen in de motor gedurende langere stilstand in de winterstalling : haal de uitlaatslang los van de injectiebocht. Hiermee voorkom je mogelijke inwendige roestvorming van cilinderkop, kleppen en injectiebocht. In de uitlaatslang tussen injectiebocht en waterslot heerst een atmosfeer met 100% relatieve vochtigheid door water of antivries die in het waterslot zit opgesloten.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 07:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 07:50 #1420504

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Dank je nogmaals CeesS voor deze uitvoerige en leerzame informatie. Of ik in onze boot een wierfilter heb en waar dat dan zit ga ik onderzoeken als ik er over enkele weken weer ben. Waar ik wel (ook nog) nieuwsgierig naar ben is of het koelsysteem van de motor in verbinding staat met dat van de saildrive en of die ene kraan, die in onze boot iig geen kogelafsluiter is ook de saildrive van koelwater voorziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 10:34 #1420550

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
(...) Waar ik wel (ook nog) nieuwsgierig naar ben is of het koelsysteem van de motor in verbinding staat met dat van de saildrive en of die ene kraan, die in onze boot iig geen kogelafsluiter is ook de saildrive van koelwater voorziet.

het inwendige van de SD20 saildrive bestaat uit 3 assen met lagering, een klauwkoppeling, een oliecirculatie pomp, twee haakse overbrengingen met geharde, geslepen haakse tandwielen met spiraalvertanding en een aantal keerringen voor olie en water. De warmteontwikkeling in de saildrive wordt veroorzaakt door de wrijving van afdichtingen, lagers en bedieningselementen, maar is vooral een functie van het doorgeleide vermogen via de tandwielen. En dat is bij de 1GM10 met z'n amper 10 pk voor deze saildrive een peuleschil, die geforceerde koeling overbodig maakt. Het uitwendig oppervlak dat in contact is met water is voldoende voor koeling van de saildrive.

De koelwatertoevoer voor de motor via de saildrive vindt plaats via twee openingen in het onderste deel (zie bijgevoegd schema). Dat staat in verbinding met het bovenste deel, daar bevindt zich de aansluiting (via afsluiter of kogelkraan) met de koelwatertoevoer van de motor.
Deze opzet met watertoevoer ver onder water is van voordeel bij een vervuild wateroppervlak. Bij getijdehavens waar je in de blubber wegzakt bij laag water, is het een extra aandachtspunt.







Laatst bewerkt: 05 sept 2022 10:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 11:59 #1420577

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
OK CeesS, ik begin het te snappen. Het koelwater voor SD én motor komt via openingen onderin de SD binnen en de afsluiter bovenin de SD fungeert als een poort naar de motor. Het is dus één koelwatersysteem met ergens ‘halverwege’ een afsluiter. Weer veel dank voor de heldere uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 13:21 #1420611

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
CeesS schreef :
Edit : een advies dat hier niet direkt mee te maken heeft, maar wel met eventuele problemen in de motor gedurende langere stilstand in de winterstalling : haal de uitlaatslang los van de injectiebocht. Hiermee voorkom je mogelijke inwendige roestvorming van cilinderkop, kleppen en injectiebocht. In de uitlaatslang tussen injectiebocht en waterslot heerst een atmosfeer met 100% relatieve vochtigheid door water of antivries die in het waterslot zit opgesloten.

Ik tap altijd het waterslot af, dat is makkelijker en aftap is er voor gemaakt, maak liefst zo min mogelijk los als het niet nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2022 15:21 #1420673

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Waterblok schreef :
CeesS schreef :
Edit : een advies dat hier niet direkt mee te maken heeft, maar wel met eventuele problemen in de motor gedurende langere stilstand in de winterstalling : haal de uitlaatslang los van de injectiebocht. Hiermee voorkom je mogelijke inwendige roestvorming van cilinderkop, kleppen en injectiebocht. In de uitlaatslang tussen injectiebocht en waterslot heerst een atmosfeer met 100% relatieve vochtigheid door water of antivries die in het waterslot zit opgesloten.

Ik tap altijd het waterslot af, dat is makkelijker en aftap is er voor gemaakt, maak liefst zo min mogelijk los als het niet nodig is.

Bij de Yanmar 1GM10 wordt een simpel waterslot gemonteerd, dat niet afgetapt kan worden. Als je de uitlaatslang losneemt van de injectiebocht, kun je als bonus het inwendige van de injectiebocht inspecteren, die roesten na verloop van tijd door.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ow?start=%1$d#749088

met foto's zeilersforum.nl/index.php/foru...bow?start=75#1128617
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 15:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2022 06:30 #1421200

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Voor het vullen van het koelsysteem met antivries : voor diegenen die de oude draadjes hierover gemist hebben. Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...ing?start=25#1012467
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 sept 2022 21:39 #1422265

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ilCigno schreef :
Er is tegenwoordig in Nederland aan de pomp langs de weg geen verschil meer tussen zomer en winterdiesel. Ik heb dit zojuist nog geverifieerd bij de technische dienst van Shell. Voor professionele afnemers zoals boeren en aannemers is dit verschil er nog wel, omdat die zelf diesel bewaren in doorgaans bovengrondse tanks.

GTL en HVO100 kennen sowieso geen onderscheid tussen zomer en winter, maar 'gewone' diesel (zowel de standaard als de premium diesel) aan de pomp dus ook niet meer. Ze konden mij niet zeggen wanneer dit onderscheid was komen te vervallen maar dit was al geruime tijd geleden geweest.

Kortom, je hoeft hier als botenbezitter ook geen rekening meer mee te houden.

Ik vond bovenstaande bijdrage verdacht genoeg om de inhoud te checken met het Shell Technical Centre, waar ik in het verleden al meerdere keren contact had.
De bewering van de 'Technische Dienst' die Timo hier meldde, kan de prullenbak in. Zie hier de officiële reaktie van het Shell Technical Centre in Nederland :

Gelieve hieronder de informatie te vinden met betrekking tot de technische helpdesk :
N° dossier : 00361719
Vraag : Winterdiesel

Antwoord :
Beste,

Winterdiesel wordt naar de pompen geleverd vanaf begin november...na verloop van een paar weken zijn alle pompen omgeschakeld.

Zomerdiesel is goed tot -5°C, winterdiesel is goed tot -20°C

Mvg



Waarvan akte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 05:45 #1422282

Ook bij Tango gewoon zomer en winterdiesel:

www.tango.nl/faq/brandstof-en-...over-op-winterdiesel

(Nog een) Voordeel van GTL:
GTL kan 20 graden vorst aan zonder dat er vlokken in de brandstof ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 05:49 #1422283

Maar als je niet in de winter vaart, maakt het volgens mij niet veel uit. Zomerdiesel kan gaan vlokken bij strenge vorst. Maar als je dan toch niet gaat varen maakt het niet uit (denk ik).

Wie gaat er nu varen bij -10?? Op zoet water lukt dat al niet, zout water is misschien nog open maar dan ben je aardig hardcore om dan nog te gaan zeilen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 06:42 #1422287

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
sjoerd1981 schreef :
Maar als je niet in de winter vaart, maakt het volgens mij niet veel uit. Zomerdiesel kan gaan vlokken bij strenge vorst. Maar als je dan toch niet gaat varen maakt het niet uit (denk ik).

Het uitvlokken van zomerdiesel bij lage temperaturen is het vormen van kristallen van de paraffine-achtige bestanddelen in de diesel (wintersporters kennen het probleem). Je zou denken als je dan niet vaart heb je er geen last van. Erg spontaan verdwijnen die kristallen echter niet bij het stijgen van de temperatuur. Gelukkig worden strenge winters een zeldzaamheid.
Laatst bewerkt: 11 sept 2022 06:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 07:14 #1422297

Oh, ok… sorry Cees, was er vanuit gegaan dat de kristallisatie weer ongedaan zou worden bij hogere temperaturen… maar dat is dus niet zo….

Tja, dan kan het wel een risico zijn als de boot op de kant bivakkeert met zomerdiesel in de tank…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 07:35 #1422299

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Even een vraagje van een nieuwsgierige leek: wat zijn de nadelen van winterdiesel? Waarom niet het hele jaar door "vlokvrije" brandstof?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 07:57 #1422307

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Jurrien schreef :
Even een vraagje van een nieuwsgierige leek: wat zijn de nadelen van winterdiesel? Waarom niet het hele jaar door "vlokvrije" brandstof?

Groet, Jurriën
In de Zomerdiesel zat een beetje parrafine als smeermiddel voor de HD brandstof plunjers en de verstuiver naald. Die zat niet in Winterdiesel.
Laatst bewerkt: 11 sept 2022 07:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 19:31 #1422474

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Dankjewel Madoc!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 19:45 #1422477

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
CeesS schreef :
ilCigno schreef :
Ik heb dit zojuist nog geverifieerd bij de technische dienst…

Ik vond bovenstaande bijdrage verdacht genoeg om de inhoud te checken met het Shell Technical Centre, waar ik in het verleden al meerdere keren contact had.
De bewering van de 'Technische Dienst' die Timo hier meldde, kan de prullenbak in. Zie hier de officiële reaktie van het Shell Technical Centre in Nederland .
Ik vind je manier van brengen vervelend Cees, ik doe of zeg niets “verdachts”. Dat soort insinuaties ben ik snel klaar mee. Je kunt ‘Technische Dienst’ tussen quotjes zetten zoveel je wilt, maar ik heb contact gehad met ‘Shell Technical Centre Nederland’, net als jij. En de dame die ik sprak was heel stellig in mijn telefoongesprek, “er was vroeger onderscheid, maar tegenwoordig niet meer”. Weet u dat zeker? “Ja, aan de pomp is er geen onderscheid, voor professionele afnemers wel”.

Als ze daar niet weten welke diesel ze waar verkopen is dat heel vervelend, maar beschuldig mij niet van onjuiste dingen zeggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2022 21:50 #1422492

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Timo, als je je persoonlijk als boodschapper aangesproken voelt, dat was niet mijn bedoeling, en blijkt ook niet uit mijn zorgvuldige woordkeuze. Mijn reaktie was bedoeld voor de misinformatie, die in je bericht werd vermeld, en waarvan ik wist van mijn Shell contacten, dat die onjuist was. Met dat soort foutieve produktinfo ben ik gauw klaar. Je vermeldde zelf 'Technische Dienst', niet een instantie die verantwoordelijk is voor de Shell policy.
Ik heb gewacht met reageren tot ik als dubbele check een schriftelijke reaktie had van iemand die van de hoed en de rand weet, om te voorkomen dat lezers van dit draadje op het verkeerde been worden gezet. Want dat was wel de konsekwentie van de boodschap in jouw bericht.
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 05:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 sept 2022 15:53 #1422612

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 506
Zomer- of winterdiesel; als zeiler die de boot ‘s-winters op de kant zet, ergens rond 1 november kan er eigenlijk in praktijk dus niets mee. Behalve er voor zorgen dat er nagenoeg geen zomerdiesel meer in de tank zit, hetgeen in praktijk niet simpel is. De tank halverwege november vol maken met winterdiesel is op grond van de info in dit straatje ook geen goede optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 sept 2022 10:33 #1423386

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
huho schreef :
Zomer- of winterdiesel; als zeiler die de boot ‘s-winters op de kant zet, ergens rond 1 november kan er eigenlijk in praktijk dus niets mee. Behalve er voor zorgen dat er nagenoeg geen zomerdiesel meer in de tank zit, hetgeen in praktijk niet simpel is. De tank halverwege november vol maken met winterdiesel is op grond van de info in dit straatje ook geen goede optie.

Het advies is dan ook je tank niet bij te vullen voor de winter, ook op basis van de houdbaarheid. Mocht je nog veel diesel in de tank hebben, zou ik een biocide toevoegen om bij de eventuele aanwezigheid van water in de tank, bacterie- of schimmelvorming tegen te gaan. Acticide en Grotamar zijn in het verleden goed getest. Mocht in de loop van de winter onverhoopt strenge vorst worden verwacht, kun je alsnog een anti-vlok middel toevoegen waarmee je uitvlokken van paraffine in de tank voorkomt. Je filters en leidingen blijven bij het later in de tank toevoegen zonder dat je motor gedraaid heeft echter onbeschermd. Zie bv. de claims van Bardahl (geen aandelen, geen ervaring mee)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 sept 2022 13:30 #1423430

Gewoon GTL tanken (incl. een good housekeeping) is meestal voldoende. :D
Laatst bewerkt: 15 sept 2022 13:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl