Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 2GM20 Elbow

Yanmar 2GM20 Elbow 20 feb 2020 20:18 #1128590

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Tot op heden probleemloos. Maar dat zegt niet zo veel, als er schade zou zijn zit dat inwendig. Ik heb hem tot nu toe niet losgehaald, misschien moet ik dat volgend jaar maar eens op de to-do lijst zetten. Gezien de materiaaldikte verwacht ik echter geen problemen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 20 feb 2020 20:31 #1128591

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Dank allen!
Inmiddels is er een rvs bocht onderweg naar ons. Voor ons nog 70 mijl varen naar het afleverpunt, maar er is een bakstagwindje voorspeld. Ik verwacht niet zo heel veel uurtjes op de motor meer voor die nieuwe bocht erop gaat.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 20 feb 2020 22:29 #1128617

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
+++ deze posts zijn van 2016, maar omdat alle afbeelding waren weggevallen plaats ik deze nogmaals. Het bevat dus geen nieuwe informatie +++

Zoals ik hiervoor al aankondigde heb ik, na de waarschuwing van CeesS, mijn uitlaatbocht ook maar weer eens bekeken. Nou, de kudo's gaan naar Cees want wat ik zag viel niet mee. Het zou zo maar kunnen dat ik er maar net op tijd bij ben....

Dit is de uitlaatbocht. Van boven ziet hij er smetteloos uit. Bij een oppervlakkige inspectie zie je alleen de bovenkant.



Maar er onder was een waar slagveld ontstaan:



Zo te zien zit er een corrosiegaatje op de lasnaad en lekt er zelfs na een week stilstaan nog water uit. Dat wil zeggen dat ook de binnenbuis zo lek als een mandje is, anders kon er nooit water op deze plek komen.
Dit vraagt om onmiddellijke actie. Ondanks de bedenkingen rond de staalsoort heb ik toch maar de RVS uitlaatbocht besteld uit de VS, het type 'Exhaust Elbow for 3GM30F with a 5/8", or 16mm spigot, and "4-bolt" 2GM's'. De maker hiervan stuurde direct een mailtje dat hij hem op de post deed, erg attent.

Wordt vervolgd, onder meer over wat ik aantref bij het demonteren.
==============
Bestelling uit de USA is binnen. Supersnel, in slechts 4 dagen tussen het moment dat Ben Cotton (de maker) het op de post deed en dat ik het in de brievenbus vond. Volgens Ben een record.



De uitlaatbocht ziet er erg netjes gemaakt uit, goed laswerk en nergens scherpe randjes. De wanddikte lijkt mij ook prima, al heb ik geen vergelijk natuurlijk.



Er wordt ook een pakking meegeleverd. Dit is van een type die ik nog niet kende. De buitenkant is overtrokken met dun geperforeerd metaal en ook het binnenrandje, wat bloot staat aan de hete uitlaatgassen, is voorzien van een metalen flensje. Het lijkt mij geen goedkoop ding in ieder geval.



Nu nog mijzelf motiveren om een dagje dubbelgevouwen op de grond van de boot aan de motor te gaan sleutelen :sick:
===============
Vandaag dan eindelijk maar met een tas gereedschap, borstels en oude doeken richting de haven gegaan om de uitlaatbocht te gaan vervangen. Met frisse tegenzin, want ik voorzag een klus waarbij:
- ik uren in onmogelijke houdingen rond de motor kronkel
- dingen vooral héél vast blijken te zitten en misschien zelf wel afbreken
- de nieuwe bocht nét niet helemaal lekker past, het is tenslotte geen originele Yanmar
- de hele boot onder het uitlaatroet komt te zitten
- als het weer vast zit het koelwater er aan alle kanten uit lekt
- het allemaal veel langer duurt dan gepland

Met dit vooruitzicht mijzelf geïnstalleerd met een pak drinken, een chocoladereep en een doos snaaigoed (om de moeilijke momenten door te komen) voor het grijpen. Als eerste stap heb ik de inlaatslang van het koelwater verwijderd (de onderste slang op de foto). Later heb ik ook nog de slang van het interne koelcircuit (de bovenste slang) er af gehaald om meer werkruimte te creëren.



De boutjes waarmee de bocht vast zat bleken zonder problemen los te komen, ondanks dat enkelen wel door roest waren aangetast. Ik moet er niet aan denken dat zo'n boutje afbreekt, dan kan je het hele blok loshalen om dit weer uit te kunnen boren. Dus met beleid losdraaien.



De bocht kon ik nu lostrekken van de pakking en met een spiegeltje en mijn telefoon een blik werpen op de opening. Een rauwe bedoening, maar niet dramatisch dichtgeslibd of zo.



De oude pakking er af



Nu de oude bocht nog van de slang trekken. Dat viel niet mee, er leek een soort vloeibaar pakkingsmiddel gebruikt te zijn. Geen idee wat en waarvoor.



Nu kon ik de oude bocht goed bekijken. Die zag er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit als ik verwacht had!



Ook aan de binnenkant op het eerste gezicht nauwelijks roest te bekennen. Voelend aan de binnenkant van de uitlaatopening van het blok zaten er best dikke stukken aangekoekte roet.

Die heb ik er zo goed en zo kwaad dat ging met hamer en schroevendraaier uitgebikt. Je zou denken dat dit makkelijk los laat, maar het is meer steenachtig materiaal geworden. Ook de flens heb ik schoongemaakt met een plamuurmes, fijn schuurpapier en thinner. Daarbij voortdurend een prop doek in de opening om te voorkomen dat er rommel in de motor terecht komt.



Nu werd het echte probleem zichtbaar. Niet de uitlaatbocht was lek geweest, maar de pakking. Aan de onderzijde zijn duidelijk de sporen van de corrosie zichtbaar. Uiteindelijk heeft het hete, zoute en zeer corrosieve water zich een weg naar buiten gebaand.

Ik had geen vloeibare pakking bij de hand dus vooralsnog heb ik de nieuwe RVS uitlaatbocht gewoon geplaatst, met een gloednieuwe pakking. Mogelijk zet deze zich voldoende om de lekkage te stoppen. Anders moet er in een later stadium alsnog vloeibare pakking op.

De uitlaatslang heb ik voor de zekerheid met 3 slangklemmen vastgezet om iedere kans op lekkage te voorkomen. De nieuwe bocht zit nu te glimmen in de motorruimte.



Bij het testen was alles water- en gasdicht. Uiteraard hou ik dit in de gaten.

Missie geslaagd. Even recapituleren:
- uren in onmogelijke houdingen: check
- dingen blijken heel vast te zitten: alleen de uitlaatslang loshalen bleek erg lastig
- de nieuwe bocht past niet: past precies
- de hele boot onder het uitlaatroet: niet de hele boot gelukkig
- het koelwater lekt er aan alle kanten uit: nope
- het allemaal veel langer duurt dan gepland: middagje werk, viel alles mee.
=================
Inmiddels heb ik ook de diagnose gesteld van de oude uitlaatbocht. Na hem een beetje te hebben schoongemaakt zat er nog een nog een rand kool vast die ik met een hamer en oude schroevendraaier los wilde tikken. Al bij het eerste eerste tikje brak de lasnaad van binnenbuis compleet af en lag de binnenbuis helemaal los.



Daarmee is de reconstructie compleet. Doordat de lasnaad aan het doorroesten was, kwam uitlaatgas en heet koelwater samen bij de flens. Dit corrosieve goedje vrat zich langzaam een weg naar buiten. Dat was eigenlijk mijn redding, want als ik die roest niet gezien had was de binnenpijp mogelijk voortijdig al afgebroken. De kans op een vastloper, omdat het koelwater de cilinder in loopt, is dan ongeveer één. Door het oog van de naald dus en een waarschuwing voor bezitters van een vergelijkbare Yanmar: vervang de uitlaatbocht na een jaar of 10 preventief. Aan de buitenkant zie je niets en zelfs aan de binnenkant is de doorgeroeste lasnaad nauwelijks te zien.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 22:30 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 15:55 #1128751

  • geomitra
  • geomitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Vanmiddag toch ook maar even de uitlaatbocht los gemaakt.
Van buiten nog helemaal gaaf maar in de binnenpijp veel putjes en idd een gaatje.
Ook maar even een mooie rvs bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 18:47 #1128798

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Is dit probleem voornamelijk bij Yanmar motoren, of hebben andere merken ook vergelijkbare problemen.
Met name ervaringen met Vetus M2O2 of M2O6 motortype interesseert me.
Ben nog wel niet aan de 10 jaar, maar beter vooruitzien dan problemen krijgen.
En hoe kan je dit controleren ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 18:53 #1128802

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Het lijkt mij een probleem dat merkonafhankelijk is. Maar de meeste meldingen komen wel van Yanmar eigenaren.

Het is alleen te inspecteren door de hele uitlaatbocht te demonteren, schoon te maken en heel nauwkeurig inwendig te inspecteren. En dan nog heb je geen zekerheid. Gemakkelijker en zekerder is om hem na een jaar of 10-15 preventief te vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 19:18 #1128812

  • geomitra
  • geomitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40


bouwjaar 1990
Laatst bewerkt: 21 feb 2020 19:19 door geomitra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 20:47 #1128843

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
ilCigno schreef :
Het lijkt mij een probleem dat merkonafhankelijk is. Maar de meeste meldingen komen wel van Yanmar eigenaren.

Het is alleen te inspecteren door de hele uitlaatbocht te demonteren, schoon te maken en heel nauwkeurig inwendig te inspecteren. En dan nog heb je geen zekerheid. Gemakkelijker en zekerder is om hem na een jaar of 10-15 preventief te vervangen.

Ik heb ook 3 verschillende vetus uitlaatbochten met een soortgelijk probleem gezien. Dus of het voornamelijk yanmar is...?

@geomitra: succes met de rest van de klus binnenkort.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 21 feb 2020 20:50 #1128844

ik heb d'r een nieuwe op gezet met de inbouw van de motor, bij de mijne was het uiteinde van de pijp alsof er een knaagdier aan had gezeten.

Goed om te weten waar het puntje opletten geblazen is bij deze uitlaat :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 22 feb 2020 20:29 #1129166

Vandaag lekker geklust aan de dehler.. na deze zomer veel geklooi met schakelaars om de 3 accubanken te laden zonder deze parallel te schakelen een argofet geplaatst., Al doende veel dode kabels weggeknipt, het zonnepaneel feitelijk operationeel gemaakt (bleek niet te laden door een verkeerde massa aansluiting) ook nu nie alleen de koelkast op alle groepen te kunnen gebruiken maar met name het boordnet kunnen schakelen naar de grote accubank waar de koelkast op draait. Deze boot was geoptimaliseerd op voor anker gaan op de grevelingen...
Ook maar even gekeken naar de uitlaatbocht... de mijne is uit 1992, 1600 uur op de teller. Rondom zie ik roest... direct maar een nieuwe besteld.. Dit ziet er niet goed uit. Voor ik de motor weer start eerst die nieuwe er op. Ik zal plaatjes maken van wat ik aan tref...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 02 mrt 2020 14:55 #1131573

  • geomitra
  • geomitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De uitlaat ziet er goed uit, ik weet alleen niet of ik deze pakking er tussen moet zetten.
Het is een soort weefsel met iets van siliconen, erg dun.
Misschien toch maar een yanmar pakking bestellen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 14:59 door geomitra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 02 mrt 2020 21:34 #1131748

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Het is inderdaad een hele andere pakking dan ik kreeg (zie eerder in dit draadje). Maar voordat je iets nieuws besteld zou ik je twijfel eerst even bespreken met Ben Cotton. Mijn ervaring was dat hij heel snel reageert.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 02 mrt 2020 22:12 #1131758

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Ik vroeg ook naar de pakking. Hij schreef: "reinforced silicon gaskets are included"
Nou ben ik bepaald geen pakkingsexpert... klinkt als een ovenwant met wapening :laugh:

Mijn elbow ligt nu (al een week) bij de Spaanse douane... kan alleen maar door iemand met een Spaanse belastingregistratie geimporteerd worden. Afgelopen weekend iemand gevonden en de papierwinkel in orde gemaakt. Fingers crossed...
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 03 mrt 2020 11:43 #1131955

  • geomitra
  • geomitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Volgens google heeft dit pakkingmateriaal een temperatuurbereik tot 260 graden, ik weet niet hoe heet het spruitstuk wordt maar dat zal snel in de buurt komen. Ben heeft er naar zijn zeggen goede ervaringen mee.
Ik ga toch maar voor het origineel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 03 mrt 2020 11:52 #1131959

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
geomitra schreef :
Volgens google heeft dit pakkingmateriaal een temperatuurbereik tot 260 graden, ik weet niet hoe heet het spruitstuk wordt maar dat zal snel in de buurt komen. Ben heeft er naar zijn zeggen goede ervaringen mee.
Ik ga toch maar voor het origineel.
Uitlaatgassen temperatuur t.p.v. flens/pakking zijn bij vol vermogen hoger dan 260.
Na het waterinjectie punt veel lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 03 mrt 2020 11:58 #1131966

Een aantal jaar geleden een nieuwe uitlaatbocht op een Yanmar 3GM gezet omdat ie een beetje begon te lekken, althans dit laten doen. Een duur onderdeel, circa 275 euro als ik het me goed herinner. Als je het onderdeel in handen hebt, vraag je je af waarom dat nou zo duur moet zijn.

De oude eraf en de nieuwe erop was zo gedaan. Sommige bouten moesten worden uitgeboord. Daarna was het probleem wel direkt verholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 03 mrt 2020 18:52 #1132084

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Het lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk dat Ben een pakking meelevert die niet geschikt voor zijn doel. Wat zegt hij zelf over de temperatuurbestendigheid ervan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 09 mrt 2020 22:21 #1134045

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Vandaag was de nieuwe bocht er eindelijk. Nog eens 29 euro mogen aftikken voor ‘de douane inklarings-service’ van de lokale post hier. Geen invoer en btw, maar ‘service’ kosten. Naja... al lang blij dat ik het ding in mijn handen heb.

Klusje was verder zo gepiept (kan er goed bij gelukkig). Alleen een ander stukje slang nodig voor het waterinjectiepunt, is nl net iets groter bij de recentere 3YM30’s (en dus ook bij deze after market bocht).

Ik heb de oude pakking hergebruikt. Die bleef zo mooi heel zitten.

De oude zag er na schoonmaken eigenlijk nog heel behoorlijk uit. Wel duidelijk put-corrosie aan de gang van binnenuit naar buiten toe. En dus een lekje op de buitenste naad (zie eerder foto). Maar nog lang niet zo gammel dat er echt iets fout zou gaan.

Paar plaatjes:
De nieuwe op zijn plek:


De binnenkant van de oude:
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 09 mrt 2020 22:23 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 09 mrt 2020 22:32 #1134047

mijn elbow kwam zonder pakking. Voor 6 euro er maar een originele yanmar op gezet.montage was ook hier in een uurtje volledig gepiept. De oude lekte langs de pakking maar de binnenmantel zit nog stevig vast en lijkt op het oog niet te lekken.. ik heb er geen geweld op gezet om de kool te verwijderen maar zal dat nog eens doen. Wel fijn dat deze me geen problemen gaat geven. Ook hier mocht ik afhandelingskosten betalen (idd iets van 30 euro) maar dat mag de pret niet drukken. direct ook maar de anodes vervangen, kleppen gesteld en de brandstof en lucht filters vervangen. (en de start accu deed het ook niet meer, ondanks twee volle weken aan de lader, dus ook maar vervangen door een nieuwe lood accu)loopt het weer gesmeerd.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 09 mrt 2020 22:39 #1134049

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
[OT] In Spanje heeft de post een dochterbedrijf opgericht dat zich opdringt als douane agent. Langzaam, duur en omslachtig (heb ik inmiddels ervaren). Je kan ze op voorhand buiten spel zetten (soort opt-out briefje sturen) en dan je eigen import proces direct met de Spaanse douane/belasting regelen. Daar kwam ik te laat achter.

Betaal je in NL ook voor de afhandeling?[/OT]

Prettig idee inderdaad als alles weer in orde is.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 29 mei 2020 17:35 #1166574

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
ilCigno schreef :
Bestelling uit de USA is binnen.
word je dan nog hard getild door de fiscus, of valt dat wel mee?

Twist schreef :
Nog eens 29 euro mogen aftikken voor ‘de douane inklarings-service’ van de lokale post
is dat in NL?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 17:35 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 29 mei 2020 18:19 #1166585

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18114
Ik heb geen verdere kosten hoeven afrekenen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 29 mei 2020 21:27 #1166656

Ik heb de beste man nog bedankt, omdat hij "gift" en $44 als waarde op het pakket had gezet. Dat moet hij zelf bedacht hebben, want ik heb er niet om gevraagd.

En geschenken van buiten de EU zijn tot €45 vrij van invoerrechten, BTW en afhandelingskosten.

Hierdoor kwam het pakket verder kosteloos bij mij aan de deur. (in Nederland)


Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 21:44 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 29 mei 2020 22:19 #1166665

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
TuuLeVi schreef :
Twist schreef :
Nog eens 29 euro mogen aftikken voor ‘de douane inklarings-service’ van de lokale post
is dat in NL?

Nee dat was in Spanje. Die 29 euro was alleen maar voor het 'helpen bij de douane' door correios (de lokale post).
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 22:20 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Elbow 30 mei 2020 07:39 #1166704

Panoramix schreef :
Ik heb de beste man nog bedankt, omdat hij "gift" en $44 als waarde op het pakket had gezet. Dat moet hij zelf bedacht hebben, want ik heb er niet om gevraagd.

En geschenken van buiten de EU zijn tot €45 vrij van invoerrechten, BTW en afhandelingskosten.

Hierdoor kwam het pakket verder kosteloos bij mij aan de deur. (in Nederland)



Dat werkt echt niet altijd hoor. Als de douane denkt dat er wel eens wat niet zou kunnen kloppen maken ze het apkket open en schatetn m.b.v. een expert de ware prijs en beslissen dan over BTW en invoerrechetn. En dat kan zefs slecht uitvallen wan die schatting is dan bindend tenzij jij het tegendeel kunt bewijzen. En een boete is ook mogelijk.
Maar eglukkig hebben ze veel te weinig mankracht bij de douane om alles te kunnen controleren en gaat het meeste gewoon door . Vandaar ook dat je soms wel en soms geen BTW en invoer hoeft te betalen , bijv. bij aankoop bij Ali.Zef ook maar één keer BTW en invoer moeten betalen daar voor bedragen die boevn de grens voor BTW zaten.
Zie: www.belastingdienst.nl/wps/wcm...voer-van-mijn-pakket en www.belastingdienst.nl/wps/wcm...buitenlandse-webshop
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl