dehler schreef :
Tijdelijk wat meer tijd en ben regelmatig op internet aan het kijken.
3 dagen geleden Yanmar ingetoetst en daar kwam bij Speurders ineens een Elbow naar voren.
Maar dan een Roestvrij stalen.
De oude Elbow was al bij het eind al bijna door geroest en weer een stuk opgezet.
DE Elbow bestaat uit een buiten pijp waar het koelwater door heen gaat en een binnen pijp waar de uitlaat gassen door heen gaan.
Als de binnen pijp door gerot is dan bestaat er een grote kans dat er water in de motor kan komen.
Deze rvs pijp zal het niet mee gebeuren en ben er dan ook blij mee.
Zal nog even duren voordat ik deze ga monteren.
De uitlaat slang word dan ook vernieuwd.
Ik heb er weliswaar geen ervaring mee maar toch is zo'n mooie rvs elbow minder geschikt voor gebruik op zeewater.
Normaal rvs ( 316, 1.4404) is nl niet geschikt voor gebruik op zout water ( water met chlorides) , zeker niet bij de wat hogere temperaturen op die plek (35-45 graden). Daarbij kan nl spanningscheurcorrosie en vooral pitting optreden , vooral op de lassen.
Vervelende van die corrosievorm is dat hij weliswaar lokaal is maar erg snel kan gaan en plotseling tot lekkage's kan leiden.
Daarom is eigenlijk staal en nog beter gietijzer toch een betere keuze omdat daar de corrosie weliswaar over het hele oppervlak maar ook langzamer gaat.
Het kan wel met rvs maar dan zou je Duplex ( 1.4462 of 1.4463 ;
www.mcb.nl/files/File/pdf/2609_duplexRVS_LL.pdf )moeten nemen wat qua materiaal duurder is ( 1,5-2 maal zo duur) en lastiger te lassen maar dat zal op een zo klein ding eigenlijk weinig op de prijs moeten uitmaken.
Eigenlijk raar dat men dat niet doet (neem ik even aan
) want tegenwoordig weten de meesten wel dat je geen rvs appendages onder water op zeewater moet gebruiken .
Om dezelfde reden wordt tegenwoordig voor schroefassen vaak Duplex i.p.v. 316 gebruikt wat als extra voordeel heeft dat het sterker is waardoor een dunnere schroefas kan worden gebruikt wat de prijs weer lager maakt.
Ad