Vandaag dan eindelijk maar met een tas gereedschap, borstels en oude doeken richting de haven gegaan om de uitlaatbocht te gaan vervangen. Met frisse tegenzin, want ik voorzag een klus waarbij:
- ik uren in onmogelijke houdingen rond de motor kronkel
- dingen vooral héél vast blijken te zitten en misschien zelf wel afbreken
- de nieuwe bocht nét niet helemaal lekker past, het is tenslotte geen originele Yanmar
- de hele boot onder het uitlaatroet komt te zitten
- als het weer vast zit het koelwater er aan alle kanten uit lekt
- het allemaal veel langer duurt dan gepland
Met dit vooruitzicht mijzelf geïnstalleerd met een pak drinken, een chocoladereep en een doos snaaigoed (om de moeilijke momenten door te komen) voor het grijpen.
Als eerste stap heb ik de inlaatslang van het koelwater verwijderd (de onderste slang op de foto). Later heb ik ook nog de slang van het interne koelcircuit (de bovenste slang) er af gehaald om meer werkruimte te creëren.
De boutjes waarmee de bocht vast zat bleken zonder problemen los te komen, ondanks dat enkelen wel door roest waren aangetast. Ik moet er niet aan denken dat zo'n boutje afbreekt, dan kan je het hele blok loshalen om dit weer uit te kunnen boren. Dus met beleid losdraaien.
De bocht kon ik nu lostrekken van de pakking en met een spiegeltje en mijn telefoon een blik werpen op de opening. Een rauwe bedoening, maar niet dramatisch dichtgeslibd of zo.
De oude pakking er af
Nu de oude bocht nog van de slang trekken. Dat viel niet mee, er leek een soort vloeibaar pakkingsmiddel gebruikt te zijn. Geen idee wat en waarvoor.
Nu kon ik de oude bocht goed bekijken. Die zag er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit als ik verwacht had!
Ook aan de binnenkant op het eerste gezicht nauwelijks roest te bekennen.
Voelend aan de binnenkant van de uitlaatopening van het blok zaten er best dikke stukken aangekoekte roet.
Die heb ik er zo goed en zo kwaad dat ging met hamer en schroevendraaier uitgebikt. Je zou denken dat dit makkelijk los laat, maar het is meer steenachtig materiaal geworden. Ook de flens heb ik schoongemaakt met een plamuurmes, fijn schuurpapier en thinner. Daarbij voortdurend een prop doek in de opening om te voorkomen dat er rommel in de motor terecht komt.
Nu werd het echte probleem zichtbaar. Niet de uitlaatbocht was lek geweest, maar de pakking. Aan de onderzijde zijn duidelijk de sporen van de corrosie zichtbaar. Uiteindelijk heeft het hete, zoute en zeer corrosieve water zich een weg naar buiten gebaand.
Ik had geen vloeibare pakking bij de hand dus vooralsnog heb ik de nieuwe RVS uitlaatbocht gewoon geplaatst, met een gloednieuwe pakking. Mogelijk zet deze zich voldoende om de lekkage te stoppen. Anders moet er in een later stadium alsnog vloeibare pakking op.
De uitlaatslang heb ik voor de zekerheid met 3 slangklemmen vastgezet om iedere kans op lekkage te voorkomen. De nieuwe bocht zit nu te glimmen in de motorruimte.
Bij het testen was alles water- en gasdicht. Uiteraard hou ik dit in de gaten.
Missie geslaagd. Even recapituleren:
- uren in onmogelijke houdingen: check
- dingen blijken heel vast te zitten: alleen de uitlaatslang loshalen bleek erg lastig
- de nieuwe bocht past niet: past precies
- de hele boot onder het uitlaatroet: niet de hele boot gelukkig
- het koelwater lekt er aan alle kanten uit: nope
- het allemaal veel langer duurt dan gepland: middagje werk, viel alles mee.