Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ?

Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 05:57 #397899

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Er is hier al veel geschreven over bedorven diesel, die zonder uitzondering ontstaat door de aanwezigheid van water in de tank.
De grote vraag is altijd waar komt dat vandaan ? Er zijn natuurlijk directe fouten of ongelukken mogelijk:

(1) slechte tankbeurt, water komt tijdens het tanken mee met de brandstof
(2) lekkage via een niet (meer) goed sluitende vuldop

Of een aantal mogelijke (ontwerp)zwakheden in brandstofsysteem :

(3) bij een lager dan de motor geplaatste tank, de brandstof aanvoer naar de motor niet vanaf het laagste punt in de tank, maar via een verticale standpijp
(4) binnendringen van water via de tankontluchting
(5) condens (bij normale installatie onwaarschijnlijk)

We vergeten gemakshalve maar even het water ingebouwd zit in de tegenwoordige biodiesel. Pt (1) en (2) zijn meestal door onderhoud en tankdiscipline te voorkomen.

Pt(3) is een hele vervelende, vooral bij oudere en kleinere motoren, waar de retourbrandstofstroom klein is. De brandstofaanvoer naar de motor is zo klein dat water niet wordt opgezogen zolang het waterniveau onder het aanzuigpunt van de standpijp (altijd op enige afstand van de tankbodem) blijft. De beste oplossing is het aanzuigpunt te verleggen naar het laagste punt in de tank. Alle water komt zo in je groffilter/waterafscheider terecht, waar het gemakkelijk afgetapt kan worden. Je wordt onmiddellijk attent gemaakt op de aanwezigheid van water in de brandstof.

Pt(4) kan een onverwachte bron van wateroverlast zijn. Bij veel schepen zie je deze ontluchtingen :

Inwendig meestal zo aangesloten :

Voorkom wateroverlast met een zwanenhals :


In mijn geval bleek de ontluchting de boosdoener van terugkerend water in de tank. Na het aanbrengen van een zwanenhals was de overlast verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 06:24 #397900

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Condens aan de binnenkant van de tank zal de grootste veroorzaker zijn voor water. Waarbij een bijna lege tank meer vrije wand heeft waar dat zich tegen afzet dan bij een volle tank.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 06:30 #397901

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Het meeste water , vooral bij stalen tanks komt er in door condens vorming . Dat is dus gewoon vocht uit de lucht die als condens neerslaan op de koude stalen tankwand , en dan als druppel in de diesel zakt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 06:48 #397906

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Proost schreef :
Condens aan de binnenkant van de tank zal de grootste veroorzaker zijn voor water. Waarbij een bijna lege tank meer vrije wand heeft waar dat zich tegen afzet dan bij een volle tank.
Dat is een wijdverbreid misverstand. Heb je ooit uitgerekend hoeveel water uit lucht in de tank kan condenseren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:00 #397913

jawel, dat heb ik ooit uitgerekend.
het hangt natuurlijk af van de hoeveelheid lucht in de tank, de dagelijkse gang in de temperatuur en de RV (koud en warm).
in een halfvolle normale boottank (50liter lucht) en een dagelijkse gang van 10C heb je na een jaar of 5 een derde liter, ofwel een bijna lege tank 10 jaar niet schoonmaken kan zo'n 1,5 liter opleveren.
Da's niet heel veel, maar voor onze bacteriële vriendjes is een vingerhoedje al meer dan genoeg....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 07:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:03 #397917

Je opmerking over de diesel retourstroom is weliswaar niet waarschijnlijk v.w.b. het aanzuigen van water maar heeft wel mogelijk wat te maken met de hoeveelheid water in de tank.

De diesel die vanaf de motor retour komt is beduidend warmer dan die uit de tank komt. daardoor warmt de tankinhoud op , vooral bij langer op de motor varen.
Staat daarna de motor weer langere tijd stil zal de inhoud weer afkoelen, Omdat het ontstaan van condens ook sterk afhangt van het temperatuurverschil voor en na afkoelen ( daarom heb je 'smorgens bij een koude nacht ook meer dauw) zal er dus bij een motor met een retourleiding meer condens kunnen optreden dan bij de oude motoren zoinder retourleiding.
Dit zou het tegenwoordig meer voorkomen van water in de tank en , samen met biodiesel bacteriegroei, mogelijk kunnen verklaren.

Overigens is het wel zo dat er in lucht maar erg weinig vocht kan zitten wat bij afkoelen kan condenseren . Bij bijv. 25graden en 100% vochtigheid zit er hoogstens 7 gram water in één M3 lucht.Hoeveel er precies kan condenseren per M3 lucht kun je, als je tenminste weet hoe dat gaat :unsure: , uit onderstaand diagram wat door mijnheel Mollier is bedacht halen. In dit geval bij afkoelen naar 10 graden dus hooguit 3 gram per m3 lucht.
Je hebt dus nogal wat uitwisseling van lucht naar de tank nodig om echt veel water erin te krijgen.

Ik denk dat veel water in een tank vooral komt door het tanken bij dubieuze tankstations aan het water.
Doordat zij vaak maar weinig doorloop in hun voorraad hebben kan daarin door condensatie in hun uiteraard veel grotere tanks ook meer water condenseren wat op een gegeven moment , als het niveau hoog genoeg is geworden met grotere hoeveelheden tegelijk in jouw tank komt.

De beste oplossing van al die problemen is je waterafscheider (die je gewoon moet hebben) goed in de gaten te houden en zodra daar meer dan normaal water in komt je hele tank leeg en schoon te maken om alle water en eventuele rommel te verwijderen.
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 07:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:12 #397921

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
CeesS schreef :
Proost schreef :
Condens aan de binnenkant van de tank zal de grootste veroorzaker zijn voor water. Waarbij een bijna lege tank meer vrije wand heeft waar dat zich tegen afzet dan bij een volle tank.
Dat is een wijdverbreid misverstand. Heb je ooit uitgerekend hoeveel water uit lucht in de tank kan condenseren?

Nee, uitgerekend heb ik dat nooit. Maar met een half oog op plastic jerrycans zie ik toch regelmatig condens ontstaan. Er zit ook nog ontluchting op een tank, is dus niet luchtdicht afgesloten. Kan ook niet, dan zou je vacuum trekken of je retour leegzuigen. Er zit vocht in de diesel in zeer fijne deeltjes die goed vermengt niet kwaad doen maar welke vrij kunnen komen en daarna in de lucht gaan zitten waar bij een verandering van temperatuur dit weer neerslaat tegen de tankwand. Temperatuurwisselingen komen vaak voor als de tank in de motorruimte hangt.
Zelfs thuis onder bepaalde conditie's kan de ruit beslaan, binnen, maar ook buiten. En is alleen een plasje water na afloop in het kozijn te zien als het binnen gebeurt is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:20 #397925

Proost schreef :
CeesS schreef :
[

Nee, uitgerekend heb ik dat nooit. Maar met een half oog op plastic jerrycans zie ik toch regelmatig condens ontstaan. Er zit ook nog ontluchting op een tank, is dus niet luchtdicht afgesloten.

Nou , uitrekenen gaat wel maar is knap lastig ( hoewel tegenwoordig met een darvoor bedoeld programma in een computer natuurlijk heel simpel) maar daarom heeft Mollier dat plaatje ook uitgevonden.
Dat je in een afgesloten jerrycan condens ziet klopt wel maar dat is echt heel weinig hoor.
meer als met dat Mollier diagram is echt onmogelijk tenzij je natuurlijk steeds de lucht ververst.
En dat gebeurt in een tank bij opwarmer en weer afkoelen dus na elke keer motoren , afhankelijk van de laagste etmperatuur die erop volgt.
En dan condenseert er uiteraard meer bij een lege dan bij een volle tank en in een grote (deels lege) tank meer dan in een kleine.
Dus , geen al te grote tank inbouwen en vol houden.

Overigens , er bestaan filter/waterafscheiders met een wateralarm erin .Bijv. www.vanrijwatersport.nl/index....39&aid=32489&lang=NL
Maar ja , wel een stukje duurder dan een Delphi. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 07:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:28 #397928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je heb id filters met water alarm en die kunnen ook bij onze motoren geplaatste worden maar vraag me af of je z'n investering nodig vind. Wat wel belangrijk is dat je een waterafscheider plaatst en in doen nodig een waterzak in de tank maakt, daarnaast de tank om de 5 jaar schoonmaken en ik garandeer dat je nooit meer een diesel bacterie hebt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:30 #397929

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
De voorstanders van de tank leegvaren voor de winterstalling creëren schijnbaar zelf slechte conditie's en zouden zich moeten realiseren dat een wateraftappunt in de tank niet wenselijk maar noodzaak is. Voorlopig houd ik het nog maar ouderwets op een volle tank voor de winterstop. En bijvulling met jerrycans gedurende het seizoen van het shellstation.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:40 #397931

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
Je opmerking over de diesel retourstroom is weliswaar niet waarschijnlijk v.w.b. het aanzuigen van water maar heeft wel mogelijk wat te maken met de hoeveelheid water in de tank.
De achtergrond van mijn opmerking over de retourstroom was een andere : als er water in de geschetste omstandigheden in de tank zit, wordt het er door de lage opbrengst van de opvoerpomp niet tegen de zwaartekracht in uitgetrokken. Het water blijft dus (tot een bepaald niveau) in de tank achter en komt niet in de waterafscheider terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 07:46 #397935

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Baasklusje schreef :
jawel, dat heb ik ooit uitgerekend.
het hangt natuurlijk af van de hoeveelheid lucht in de tank, de dagelijkse gang in de temperatuur en de RV (koud en warm).
in een halfvolle normale boottank (50liter lucht) en een dagelijkse gang van 10C heb je na een jaar of 5 een derde liter, ofwel een bijna lege tank 10 jaar niet schoonmaken kan zo'n 1,5 liter opleveren.
Da's niet heel veel, maar voor onze bacteriële vriendjes is een vingerhoedje al meer dan genoeg....
Kijk eens hier :
www.yachtsurvey.com/myth_of_co...on_in_fuel_tanks.htm

Bovendien vergeet je gemakshalve dat het condensatieproces volledig omkeerbaar is : oftewel verdamping (anders zou de was nooit drogen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 08:29 #397954

CeesS schreef :


Bovendien vergeet je gemakshalve dat het condensatieproces volledig omkeerbaar is : oftewel verdamping (anders zou de was nooit drogen)

Dat klopt uiteraard echter , in een dieseltank zakt het water uiteraard naar beneden en kan dan niet meer verdampen doordat er een laag diesel boven staat.

En wat betreft CeesS:
"De achtergrond van mijn opmerking over de retourstroom was een andere : als er water in de geschetste omstandigheden in de tank zit, wordt het er door de lage opbrengst van de opvoerpomp niet tegen de zwaartekracht in uitgetrokken. Het water blijft dus (tot een bepaald niveau) in de tank achter en komt niet in de waterafscheider terecht."

Zodra de aanzuigleiding van de diesel in de waterlaag staat zul je alleen nog water aanzuigen. Dat loopt in dunne leidinkje van meestal 8 mm echt niet meer door de diesel terug. Behalve de zwaartekrscht spelen nl nog andere effecten zoals de hoge grensvlakspanning tussen diesel en water een rol.
Bij bijv. een dikkere aanzuigleidig van zeg 15 -20 mm zou dat eventueel nog kunnen maar die heb je normaliter niet op een jacht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 11:09 #397994

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Proost schreef :
CeesS schreef :
Proost schreef :
Condens aan de binnenkant van de tank zal de grootste veroorzaker zijn voor water.
Er zit vocht in de diesel in zeer fijne deeltjes die goed vermengt niet kwaad doen

ad-1.Wat ik denk is dat de biodiesel met zijn instabiele bio toevoegingen de grootste producent is van vrij water in de dieseltank. Als een tank een halfjaar gevuld met diesel kan de ontleding op zijn gemak zijn gang gaan. In een aantal landen zoals b.v. Zweden als aan de waterkant tankt zit er geen bio toevoeging bij. 100% biodiesel is net zo biologisch afbreekbaar als suiker en minder giftig dan tafelzout. Het breekt tot 4 maal sneller biologisch af dan diesel gemaakt van aardolie.

ad-2.Is een grote misvatting naar mijn idee, er zitten inderdaad een kleine hoeveelheid waterdruppeltjes in de diesel al vanaf de productie in de raffinaderij, echter die deeltjes gaan aan elkaar klitten en vormen zo grotere druppels enz,enz. Doordat de diesel lang stilstaat en water zwaarder is dan diesel zullen de kleine druppeltjes door de tijd naar de bodem gaan en ook lekker bij elkaar gaan kruipen en ook grotere druppels gaan vormen. Het zelfde gebeurt bij tankstations tanken die maar heel weinig omzet hebben, de kans dat je daar een flinke slok water naar binnen krijgt is daar aanwezig. Als we onze "pruttel" net zo zouden gebruiken als onze auto , dus met een hoge doorstroming dan zijn er weinig problemen zo is mijn inschatting. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 19:05 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 11:15 #397998

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
Zodra de aanzuigleiding van de diesel in de waterlaag staat zul je alleen nog water aanzuigen. Dat loopt in dunne leidinkje van meestal 8 mm echt niet meer door de diesel terug. (..)
Ad
Ja, daarom schreef ik ook 'tot een bepaald niveau'. Maar dan heb je al zoveel water in je tank dat je echt een probleem hebt.

Mijn oorspronkelijk post was om aan te geven dat in mijn geval een door de werf slecht geconstrueerde ontluchting de oorzaak was van water in de tank. Dat sneeuwt nu onder in de discussie over condensatie, die volgens mij niet zo relevant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 11:18 #398001

CeesS schreef :
een door de werf slecht geconstrueerde ontluchting

dat kennen we nog wel, van de reizen van ene heer Ockels!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 11:49 #398010

Baasklusje schreef :
in een halfvolle normale boottank (50liter lucht) en een dagelijkse gang van 10C heb je na een jaar of 5 een derde liter, ofwel een bijna lege tank 10 jaar niet schoonmaken kan zo'n 1,5 liter opleveren.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het punt is dat veel dieseltanks onder de waterlijn zitten en juist een heel erg constante temperatuur hebben. Ook de lucht in de tank blijft nagenoeg de temperatuur van de diesel vasthouden. Hang voor de aardigheid maar eens een thermometer in je tank en plot het temperatuur verloop over een week of zo. Je zult zien dat als er meer dan 1 of 2 graden verschil in zit dat het al veel is.

Ik heb een stalen tank van 1600 liter met relatief veel wandoppervlak en met niet minder dan 8 stalen slingerschotten die in theorie ook heel graag water willen laten condenseren. Maar in de 5 jaar die de boot nu te water ligt heb ik er in totaal nooit meer dan een paar druppels water uit kunnen halen, en dat terwijl er zelden meer dan 500 liter in de tank zit. En in ons vaargebied zijn de temperatuur verschillen tussen dag en nacht over het algemeen groter dan in Nederland.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 11:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 13:11 #398049

Erikdejong schreef :
En in ons vaargebied zijn de temperatuur verschillen tussen dag en nacht over het algemeen groter dan in Nederland.

Dat zul jij inderdaad het beste weten maar hoe staat het met de luchtvochtigheid daar?
Een relatief vochtgehalte van gemiddeld 50% of minder of gemiddeld 85 (zoals in Nederland) lijkt wel weinig uit te maken maar voor het eerste is veel meer temperatuurverschil nogig om tot condensvorming te komen als voor het tweede geval.
Bij 50% relatief vochtgehalte moet de etmpertuur minstens 10 graden dalen. Bij 85% is dat maar een graad of 2-3.
Alleen temperatuurverschil dag/nacht zegt daarom nog niks over de hoeveelheid condens die kan optreden.

Extreem voorbeeld: op de zuidpool zal vrijwel nooit condensatie optreden in de winter ook al wordt het 'snachts nog zo koud.Er zit in lucht van ca. nul graden nog maar 2 gram water per M3.
In een tropisch oerwoud gaat het gelijk misten of zelfs regenen als de temperatuur 'snachts daalt.Daar zit er de hele dag wel tot 10 gram in de lucht.
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 13:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 13:14 #398050

In de herfst en het voorjaar is de relatieve luchtvochtigheid hier over het algemeen tussen de 65 en de 85%. In de zomer en de winter is het aanziendelijk minder, en dat is inderdaad wel een goed punt ja. Soms maar 25%. maar in de zomer en de winter zijn er ook de kleinste temperatuursverschillen, en het voorjaar en de herfst juist de grootste.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 13:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 13:39 #398070

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Erikdejong schreef :
Baasklusje schreef :
in een halfvolle normale boottank (50liter lucht) en een dagelijkse gang van 10C heb je na een jaar of 5 een derde liter, ofwel een bijna lege tank 10 jaar niet schoonmaken kan zo'n 1,5 liter opleveren.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het punt is dat veel dieseltanks onder de waterlijn zitten en juist een heel erg constante temperatuur hebben. Ook de lucht in de tank blijft nagenoeg de temperatuur van de diesel vasthouden. Hang voor de aardigheid maar eens een thermometer in je tank en plot het temperatuur verloop over een week of zo. Je zult zien dat als er meer dan 1 of 2 graden verschil in zit dat het al veel is.

Ik heb een stalen tank van 1600 liter met relatief veel wandoppervlak en met niet minder dan 8 stalen slingerschotten die in theorie ook heel graag water willen laten condenseren. Maar in de 5 jaar die de boot nu te water ligt heb ik er in totaal nooit meer dan een paar druppels water uit kunnen halen, en dat terwijl er zelden meer dan 500 liter in de tank zit. En in ons vaargebied zijn de temperatuur verschillen tussen dag en nacht over het algemeen groter dan in Nederland.

Op de Proost zit zoals ik al eerder schreef de tank in de motorruimte. Hangend wel te verstaan, lucht rondom. Die 85 liter zit prachtig in het midden van de boot maar staat bloot aan opwarmen en afkoelen. Zo zal op meer kleinere boten de tank op een plaats zitten die eigenlijk niet gunstig is als het om beheersing van temperatuur gaat. Op grote schepen zal de invloed van de temperatuur veel kleiner zijn door de grootte van de tanks. Zelfs op de tankvaart werd in de geleegde tanks onder andere water opgedweild om ze klaar te maken voor de volgende lading. Heb ik zelf nog onderweg gedaan toen ARBO nog niet bestond en classificeerders alleen maar in de havens werkten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 16:14 #398158

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Proost schreef :
Zelfs op de tankvaart werd in de geleegde tanks onder andere water opgedweild om ze klaar te maken voor de volgende lading. Heb ik zelf nog onderweg gedaan toen ARBO nog niet bestond en classificeerders alleen maar in de havens werkten.

Wel de verhoudingen in de gaten houden : 1 mL water in een 35 L dieseltank (mijn situatie) komt verhoudingsgewijs overeen met 2000 L water in een 50.000 tonner die diesel vervoert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 16:41 #398169

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
CeesS schreef :

Wel de verhoudingen in de gaten houden : 1 mL water in een 35 L dieseltank (mijn situatie) komt verhoudingsgewijs overeen met 2000 L water in een 50.000 tonner die diesel vervoert.

En die ene ml is voldoende om dat dieseltankje te verpesten toch?. Verhouding maakt in dat geval niets uit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 16:43 #398171

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
gewoon uit de diesel zelf.
diesel mag een percentage water bevatten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 18:53 #398221

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
CeesS schreef :
Proost schreef :
Zelfs op de tankvaart werd in de geleegde tanks onder andere water opgedweild om ze klaar te maken voor de volgende lading. Heb ik zelf nog onderweg gedaan toen ARBO nog niet bestond en classificeerders alleen maar in de havens werkten.

Wel de verhoudingen in de gaten houden : 1 mL water in een 35 L dieseltank (mijn situatie) komt verhoudingsgewijs overeen met 2000 L water in een 50.000 tonner die diesel vervoert.

1 ml op 35.000 ml is 0,35 PPM en is te verwaarlozen gerekend dat de diesel spec ligt op ca. 200 ppm of te wel 200 ml op 1.000.000 ml = 1000 liter of 1 ml per 5 ltr. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar komt dat water in de tank toch vandaan ? 20 mei 2013 18:58 #398225

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Zelfs op de tankvaart werd in de geleegde tanks onder andere water opgedweild om ze klaar te maken voor de volgende lading. Heb ik zelf nog onderweg gedaan toen ARBO nog niet bestond en classificeerders alleen maar in de havens werkten.

Maak je geen zorgen hoor, de tanks worden nog steeds gedweild na het reinigen als je een andere lading moet gaan laden. Wordt wel minder met al die uiterst moderne tanklichters van tegenwoordig. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 18:59 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl