svalk schreef :
Maar 1 ding snap ik echt niet. Stel je voor ,je hebt vochtige lucht boven je diesel in je tank hangen en dat condenseert en geeft minder dan een halve druppel water en dat vocht is dus uit de lucht die in je tank hangt.
Nu ben ik benieuwd hoe je iedere keer weer opnieuw vochtige lucht op die plaats zou kunnen krijgen en die weer gaat condenseren. Tita tovenaar kan het misschien wel, maar ik dacht dat de sprookjes nu uitgeblazen waren.
Maar goed er zijn ook nog mensen die in Sinterklaas of de kerstman geloven.
Eigenlijk heel simpel. "snachts maar ook na een tijdje op de motor varen met een retourleiding waardoor warme diesel terug in de tank komt , koelt de tank af zou dus de luchtdruk in de tank dalen als er geen beluchtingsaansluiting op zat. Daardoor komt er dus weer verse lucht binnen die dus ook weer water bevat. Daarentegen zet de lucht weer uit als de tank weer opwarrmt en gaat er dus ook weer lucht uit. De tank "ademt" dus een beetje.
Overigens condenseert er door afkoeling steeds maar een klein deel van het aanwezige water ( bijv. maar 1 of 2 gram van de 10 die er overdag in zit). Daardoor is ook de diffusi maar gering omdat die o.a. sterk afhangt van het concentratieverschil.
Overigens , dat bij autos weinig of geen condensatie voorkomt wordt ook veroorzaakt omdat een autotank normaliter volledig afgesloten is ( hij ademt dus niet) en alleen lucht toelaat als de druk door het verbruik te ver daalt.Een autotank heeft dus geen open beluchtleiding.
Zou ook niet best zijn want dan zou elke auto vreselijk naar benzine of diesel stinken als hij in de zon staat.
Ad