Iets waar je bij deze motortjes rekening mee moet houden is dat de ontsteking op een gegeven moment kapot wil gaan. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat de motor soms nog maar op 1 cilinder loopt. De oorzaak hiervan zijn de ontstekingsspoelen die kapot gaan. Jouw ontsteking is van het type waar heel veel evinrude en johnson motoren van voor 1985 mee uitgerust zijn.
Bij deze ontstekingen scheuren de spoelen open en ontstaat er interne kortsluiting. Hierdoor vonken de spoelen niet meer goed. De symptomen hiervan zijn onregelmatig lopen en vervolgens weer ineens goed lopen voor eventjes en daarna weer heel slecht. Ik verwacht dat bij jou 1 of meerdere van je spoelen al overleden zijn. Let op, dit gebeurt met alle oudere spoelen. Het kan zijn dat ze ooit een keer vervangen zijn maar het loont om hier naar te kijken. Ik zou eerst eens kijken naar de vonk van je bougies. Deze horen fel blauw te zijn, niet geel en niet oranje. Ook kan de ontsteking pas gaan stoppen met vonken als de spoelen wat opgewarmd zijn.
Als je vonk hebt op 1 cilinder wil het motortje nog best wel oppakken in zn vrij maar onder belasting komt hij dan helemaal niet vooruit. Dit kun je controleren door het motortje te starten en 1 bougie dop los te trekken. Begin met de bovenste, het kan zijn dat er helemaal niks veranderd in hoe hij loopt, hij kan gelijk uitvallen of hij gaat slechter lopen. Dit kun je daarna nog een keer proberen met je onderste bougie. Let op dat je wel een schok kan krijgen uit de bougie dop dus gebruik een touwtje oid om de bougie dop van de bougie te trekken.
Als je het gereedschap hebt kun je ook het vliegwiel eraf halen maar dat kan best wel een klus zijn als je vliegwiel er al een tijdje op zit.
Als het inderdaad de spoelen zijn moet je rekening houden met de kosten van twee spoelen, deze zijn ongeveer 35 euro per stuk.
Heel veel succes en hou ons op de hoogte.