Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Evenrude Ficherman 6 pk probleem

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 05 sept 2015 19:16 #658679

  • mondeo
  • mondeo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Hallo allemaal, Ik heb een buitenboord motor Evenrude Ficherman 6 pk en deze komt belast niet op toeren. Benzine pomp is al vervangen, deze lekte en hierdoor liep de motor nog beroerder. Start zonder probleem, loopt zonder schroefbelasting ook zonder probleem en op hoge toeren. Met schroef belasting komt de motor niet voldoende op toeren om lekker vooruit te komen. Het bootje waar de motor aan hangt is niet te groot (3.5 mtr) voor de motor en de onderkant is schoon (geen begroeiing) Recentelijk nog even aan het experimenteren geweest en heb gestart op het water met ingeschakelde schroef, het bootje spoot korte tijd vooruit om vervolgens weer in te zakken. Wie het weet mag het zeggen.

Groetjes Matthew.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 06 sept 2015 08:08 #658735

Is de carb. schoon?

ook handig: www.leeroysramblings.com/OMC_6hp.htm
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 06 sept 2015 19:51 #658916

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Mogelijk verstopte uitlaat, slechte bougie, defect in brandstofpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 06 sept 2015 21:28 #658947

Klinkt als te weinig brandstof.

Vlotterniveau afstellen?
Sproeier schoon?
Brandstoffilter niet verstopt?
Tankontluchting open?

Of idd uitlaat verstopt.

Busje startpilot(ether) kopen en in de luchtinlaat spuiten met motor onder belasting.
Als hij dan wel op toeren komt is het sowiezo een brandstof/carburatie probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 07 sept 2015 06:53 #658982

  • mondeo
  • mondeo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Bedankt voor de suggesties het laten lopen op ether onder belasting ga ik zeker proberen dat zou een hoop zaken uitsluiten. De brandstof pomp is nieuw en een verbeterd model dus dat zou het probleem niet moeten wezen. Ik ga hiermee aan de slag.

Groetjes Matthew
Laatst bewerkt: 07 sept 2015 06:54 door mondeo. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 07 sept 2015 12:18 #659107

Succes..

Ik heb bij mijn motor iets soortgelijks gehad, heeft me lang gekost. Bleek vlotterniveau te zijn, iets verbogen tijdens schoonmaken van carburateur, nivea stond te laag waardoor hij weinig benzine kreeg, genoeg voor onbelast draaien maar onder belastig zakte het niveau te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 08 sept 2015 09:33 #659497

Iets waar je bij deze motortjes rekening mee moet houden is dat de ontsteking op een gegeven moment kapot wil gaan. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat de motor soms nog maar op 1 cilinder loopt. De oorzaak hiervan zijn de ontstekingsspoelen die kapot gaan. Jouw ontsteking is van het type waar heel veel evinrude en johnson motoren van voor 1985 mee uitgerust zijn.





Bij deze ontstekingen scheuren de spoelen open en ontstaat er interne kortsluiting. Hierdoor vonken de spoelen niet meer goed. De symptomen hiervan zijn onregelmatig lopen en vervolgens weer ineens goed lopen voor eventjes en daarna weer heel slecht. Ik verwacht dat bij jou 1 of meerdere van je spoelen al overleden zijn. Let op, dit gebeurt met alle oudere spoelen. Het kan zijn dat ze ooit een keer vervangen zijn maar het loont om hier naar te kijken. Ik zou eerst eens kijken naar de vonk van je bougies. Deze horen fel blauw te zijn, niet geel en niet oranje. Ook kan de ontsteking pas gaan stoppen met vonken als de spoelen wat opgewarmd zijn.

Als je vonk hebt op 1 cilinder wil het motortje nog best wel oppakken in zn vrij maar onder belasting komt hij dan helemaal niet vooruit. Dit kun je controleren door het motortje te starten en 1 bougie dop los te trekken. Begin met de bovenste, het kan zijn dat er helemaal niks veranderd in hoe hij loopt, hij kan gelijk uitvallen of hij gaat slechter lopen. Dit kun je daarna nog een keer proberen met je onderste bougie. Let op dat je wel een schok kan krijgen uit de bougie dop dus gebruik een touwtje oid om de bougie dop van de bougie te trekken.

Als je het gereedschap hebt kun je ook het vliegwiel eraf halen maar dat kan best wel een klus zijn als je vliegwiel er al een tijdje op zit.

Als het inderdaad de spoelen zijn moet je rekening houden met de kosten van twee spoelen, deze zijn ongeveer 35 euro per stuk.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 08 sept 2015 14:47 #659628

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Het klinkt bekend. Ik had dit probleem toen bleek dat 1 bougiekabel niet meer in orde was, daardoor deed 1 cilinder niet (altijd) goed mee. Na vervangen kabel liep de motor rustiger en haalde ook weer zijn vermogen.

Dus eigenlijk wat ook Michawilden al aangeeft, misschien iets met je ontsteking op één of andere manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 08 sept 2015 14:57 #659631

michawilden schreef :
Let op dat je wel een schok kan krijgen uit de bougie dop dus gebruik een touwtje oid om de bougie dop van de bougie te trekken.

geisoleerde waterpomptang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 09 sept 2015 05:56 #659815

  • mondeo
  • mondeo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Hallo allemaal ook nu weer bedankt voor de reacties.

De motor loopt mooi regelmatig en op twee cilinders en blaast mooie en grote bubbels uit de uitlaat. Ik ga dit weekend even testen en hou jullie op de hoogte.

Groetjes Matthew.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 15 sept 2015 17:29 #662557

  • mondeo
  • mondeo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Hallo,

nog even een verslagje, carburateur nogmaals uit elkaar gehaald en de vlotter recht gebogen, was inderdaad wat verbogen. Sproeinaald schoongemaakt en vervolgens het water op om te testen.
In eerste instantie liep de motor wat onrustig ook starten ging wat lastig. Heb het idee dat er soms een verbranding word overgeslagen. Beetje warm laten lopen en vervolgens het gas er op, liep beter en sneller dan de laatste keer testen maar nog niet op de top. Het spuiten van starthulp/remmenreiniger leverde geen versnelling op maar de motor smoorde juist. ben bang dat het inderdaad een elektronisch probleem is en er een aantal zaken vervangen moeten worden zoals eerder hier beschreven. iemand nog suggesties?

Mocht er iemand in de buurt van Almere een keer een blik willen werpen houd ik mij aanbevolen :)

Groetjes Matthew.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 15 sept 2015 20:32 #662681

Hi Matthew, sorry, Almere is me wat te ver uit Antwerpen :-)

Maar 1 ding: Je zegt dat je de vlotter hebt 'rechtgebogen'. Let op, dit komt heel nauwkeurig, het armpje is altijd wat gebogen en het komt vrij kritisch waar het niveau in de vlotter komt te staan.
Beste is een handboek opzoeken en het niveau opmeten met een schuifmaat, of anders even langs een vakman.

Verder weet ik het ook niet buiten wat hier al gezegd is.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evenrude Ficherman 6 pk probleem 22 sept 2015 07:16 #665225

Ik wil er ook wel een keertje naar kijken maar dan moet je wel een stukje rijden. Ik woon vlak bij Zoetermeer. Je kan, als je een beetje vaardig bent met staal, zelf een vliegwiel trekker maken en kijken hoe de ontsteking eruit ziet. Je kan ook een onorthodoxe methode gebruiken maar dat is geen aanrader. (google maar op remove flywheel without tool)

Ik ben nog steeds van mening dat het je ontsteking is maar je hebt volgens mij nog niet de moeite gedaan om te kijken naar de kleur van je vonk, en of je wel vonk hebt op beide cilinders. Het feit dat hij laatst ineens goed liep en nu vervolgens weer slecht is een indicator voor een slecht werkende ontsteking.

De elektra lijkt wat spannender maar dat bij deze motor helemaal niks voor. Het is hele simpele techniek en het internet staat helemaal vol met hoe dit moet worden vervangen/afgesteld.

Wat is verder de stand van de low speed naald? En blijft je pompbal hard tijdens het varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl