Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep dieselexpert omgeving Hoorn

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 12 sept 2015 14:07 #660817

Is er mogelijk iemand actief op dit forum, of heeft iemand een goede tip, om samen met mij de staat van een oude perkins 4 cylinder diesel te onderzoeken. De motor komt uit begin jaren 70 en heeft slechts 200 draaiuren. De motor heeft kort onder water gestaan en ik wil onderzoeken of de motor nog op te lappen is of dat een volledige revisie noodzakelijk is.

Ik zoek dus een expert die het leuk vindt om tegen een schappelijke vergoeding een paar uurtjes te sleutelen om de motor mogelijk te starten of om vast te stellen dat een revisie noodzakelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 12 sept 2015 15:02 #660826

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
en mocht je onderdelen nodig hebben; even Peter Stadjer contacten.
zoek maar eens op Pinkstertrip 2014.
Toen hebben Jeroen en ik van 3 blokken een werkende Perkins gemaakt :)
maar voor mij onduidelijk of zelfde type blok is..
onze huis expert in deze is Fer de dieseldokter
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 12 sept 2015 15:31 #660837

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ook een huisexpert: forummer JesseJohn is ook een bedrijf in scheepsdiesels gestart, zie de banner links van J.J. Hoogeveen.
Fer heeft nu wegens privéomstandigheden waarschijnlijk geen gelegenheid om je te helpen, maar is anders zeker ook een uitstekende keuze.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 12 sept 2015 15:37 #660838

ilCigno schreef :
Fer heeft nu wegens privéomstandigheden waarschijnlijk geen gelegenheid om je te helpen, maar is anders zeker ook een uitstekende keuze.

Aha. Dat verklaart waarom Fer zich al een tijdje hier niet heeft laten zien.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 12 sept 2015 19:51 #660928

Dank voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 17:26 #665533

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik heb zelf ook een Perkins 4.107 die onder water heeft gestaan. Veel meer dan de olie een aantal keer spoelen valt er niet te doen. Vervolgens laten lopen, proefgevaren, geen probleem. Tijdens een zondag varen met de familie liep de motor vast. Compleet uit elkaar gehaald bleken de lagerschalen van de krukas versleten te zijn.



Misschien was er al schade aan deze lagers voordat de motor onder water is komen te staan maar waarschijnlijk is het water wel de druppel geweest.

Wees dus voorzichtig met een motor waar water in gezeten heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 18:30 #665573

Dank voor je bericht, ik ben alleen bang dat spoelen hier niet voldoende is. Afgelopen week heb ik beter gekeken en de motor zit muur vast. Het lijkt dus alsof de zuigers aan de cilinder zijn vastgeroest...

Ben bang dat dat niet gemakkelijk te verhelpen is.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 18:33 #665574

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
kop lichten, dan kun je het zien...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 18:38 #665579

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hoe lang heeft de motor zo gestaan nadat deze onder water heeft gestaan?

Zie zeilerspraat.nl/kunena/motoren...e-hurth-hbw-100.html

Die keerkoppeling is het resultaat van niet eens heel erg lang onder water liggen.

onderschat galvanische corrosie niet.
Algehele demontage zal waarschijnlijk nodig zijn.

Ik zou beginnen met de motor uitbouwen en de kop lichten en het carter verwijderen.
Dat geeft een goed beeld op de haalbaarheid.

geld overigens ook voor je keerkoppeling. in de meeste oliepeilstokken zit een kanaaltje waardoor er water in kan komen. deze had nog enigszins smering maar toch zijn er diverse plekken met aantasting door putroest op de metalen onderdelen
Laatst bewerkt: 22 sept 2015 18:40 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 19:44 #665638

Het gekke is dat de olie in de keerkoppeling helemaal zwart is. Het lijkt dus alsof hier geen/weinig vocht in is gekomen. De motor heeft overigens ergens tussen de één en de tien jaar mogelijk meerdere keren onder water gestaan.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 19:58 #665647

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat zegt niks. bij stilstand drijft de olie op het water.
met je peilstok heb je kans dat je alleen de olie te pakken hebt die er bovenop drijft.

ik zou echt grondiger onderzoek doen als enkel vanaf buiten kijken en olie controleren. die olie moet er toch uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 22 sept 2015 21:06 #665704

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Belerion II schreef :
ilCigno schreef :
Fer heeft nu wegens privéomstandigheden waarschijnlijk geen gelegenheid om je te helpen, maar is anders zeker ook een uitstekende keuze.

Aha. Dat verklaart waarom Fer zich al een tijdje hier niet heeft laten zien.

Fer heeft in een artikel in Zeilen aangegeven dat hij het ge OH op het forum zat is en zich hier niet meer vertoond. Hij is :angry:
Waarschijnlijk wel bereikbaar via z'n webside Dieseldokter. Want hij wil wel graag helpen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 sept 2015 21:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 06:58 #665788

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
"Fer heeft in een artikel in Zeilen aangegeven dat hij het ge OH op het forum zat is en zich hier niet meer vertoond"

Als dat juist is zouden we ons dit moeten aantrekken. De bijdragen van Fer zijn altijd erg waardevol geweest en hij kwam bij mij over als een serieus forumlid die graag andere met advies terzijde staat. Als mensen het forum verlaten wegen "ge-OH" (niet mijn woorden) Is het wellicht tijd dat sommige leden iets meer gaan nadenken voor men iets plaatst. Iets minder stellig en iets minder op de persoon zou in sommige draadjes helpen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 07:33 #665810

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5794
In welke zeilen? Kan ik die ergens vinden/lezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 08:16 #665840

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Waterblok schreef :
In welke zeilen? Kan ik die ergens vinden/lezen?
Vorige maand, artikel vernieuwen of reviseren van de motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 08:18 #665843

Solo schreef :
"Fer heeft in een artikel in Zeilen aangegeven dat hij het ge OH op het forum zat is en zich hier niet meer vertoond"

Als dat juist is zouden we ons dit moeten aantrekken. De bijdragen van Fer zijn altijd erg waardevol geweest en hij kwam bij mij over als een serieus forumlid die graag andere met advies terzijde staat. Als mensen het forum verlaten wegen "ge-OH" (niet mijn woorden) Is het wellicht tijd dat sommige leden iets meer gaan nadenken voor men iets plaatst. Iets minder stellig en iets minder op de persoon zou in sommige draadjes helpen.

Je zou het natuurlijk ook om kunnen draaien want denken dat een forum kan bestaan zonder ge-OH is m.i nogal naief.
En om nou de regels aan te gaan scherpen vanwege de enkeling die het forum verlaat gaat wel erg ver .
Elk forum is in feite een disccussieforum waar soms dus ook tegenstrijdige ideeën worden neergeschreven.
En ergens snap ik Fer ook niet want je hoeft immers niet alles te lezen toch?
Hij zit tegenwoordig trouwens wel op een ander zeilersforum ( zeilerspraat.nl) :whistle:
Ad
Oeps , nou begin ik alweer met OH-en...... :whistle:
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 08:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 08:34 #665849

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Solo schreef :
"Fer heeft in een artikel in Zeilen aangegeven dat hij het ge OH op het forum zat is en zich hier niet meer vertoond"

Als dat juist is zouden we ons dit moeten aantrekken. De bijdragen van Fer zijn altijd erg waardevol geweest en hij kwam bij mij over als een serieus forumlid die graag andere met advies terzijde staat. Als mensen het forum verlaten wegen "ge-OH" (niet mijn woorden) Is het wellicht tijd dat sommige leden iets meer gaan nadenken voor men iets plaatst. Iets minder stellig en iets minder op de persoon zou in sommige draadjes helpen.

Je zou het natuurlijk ook om kunnen draaien want denken dat een forum kan bestaan zonder ge-OH is m.i nogal naief.
En om nou de regels aan te gaan scherpen vanwege de enkeling die het forum verlaat gaat wel erg ver .
Elk forum is in feite een disccussieforum waar soms dus ook tegenstrijdige ideeën worden neergeschreven.
En ergens snap ik Fer ook niet want je hoeft immers niet alles te lezen toch?
Ad
Oeps , nou begin ik alweer met OH-en...... :whistle:

Gelukkig heeft Fer het iets anders verwoord in het artikel. Dus het 'OH' komt uit mijn pen, maar de strekking is hetzelfde.
Er zijn trouwens naast Fer ook diverse mensen op het forum die ook redelijk veel verstand van motoren hebben.
Maar Fer is puur de man van de praktijk. Zoals al eerder door mij opgemerkt:"Fer lult niet maar poetst"!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 08:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 08:52 #665854

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2040
En ergens snap ik Fer ook niet want je hoeft immers niet alles te lezen toch?

Ik snap het wel hoewel ik het betreur. Het heeft volgens mij te maken met het verschijnsel dat veel mensen die werkelijk materiedeskundig zijn moeite hebben met de principiële gelijkwaardigheid die nu eenmaal het kenmerk is van een forum. Zij vinden het moeilijk om te accepteren dat hun professionele bijdragen overstemd raken door amateuristisch (na)gepraat. Zelf vind ik die mix juist leuk, maar als je daar gevoelig voor bent kun je beter je kennis verspreiden via een professionele site en dat is precies wat Fer doet.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 09:32 #665871

Dan vraag ik me wel af waarom hij dat nu ook doet op zeilerspraat.nl.( www.zeilerspraat.nl/forum-inde...t-op-toeren.html#827 ).
Maar dat komt waarschijnlijk omdat dat forum nog maar iets van één jaar bestaat :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 12:55 #665964

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Solo schreef :
"Fer heeft in een artikel in Zeilen aangegeven dat hij het ge OH op het forum zat is en zich hier niet meer vertoond"

Als dat juist is zouden we ons dit moeten aantrekken. De bijdragen van Fer zijn altijd erg waardevol geweest en hij kwam bij mij over als een serieus forumlid die graag andere met advies terzijde staat. Als mensen het forum verlaten wegen "ge-OH" (niet mijn woorden) Is het wellicht tijd dat sommige leden iets meer gaan nadenken voor men iets plaatst. Iets minder stellig en iets minder op de persoon zou in sommige draadjes helpen.

Eens hoor Solo, maar ik vrees dat er ook nog wel het nodige aan nuance is verdwenen door de journalist. Hij/zij moet het toch een beetje kort en bondig houden en dan schiet nuance er al snel bij in.

Evengoed jammer dat Fer zich hier niet meer laat zien, want zijn bijdragen zijn heel waardevol (geweest).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 14:08 #666008

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Graag de discussie over respect even voortzetten in het Clubhuis en hier on-topic blijven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 15:51 #666044

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
olie in de de keerkoppeling is zwart; dat acht ik niet normaal,
kun je dus ook nakijken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 23 sept 2015 17:08 #666070

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op verzoek de posts van JohnBerg + reacties daarop weggehaald.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep dieselexpert omgeving Hoorn 29 sept 2015 18:04 #668114

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Pb me even. Mvg. Jesse Hoogeveen
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl