Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 04 okt 2015 19:08 #669332

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
We krijgen onze Yamaha 2 takt motor niet goed aan het lopen en ik zou graag jullie hulp vragen om mee te denken;

Een week of 5 geleden na een natte overtocht begon de motor steeds moeilijker (stationair) te lopen. Voor de terugweg bij Suffolk Yacht Harbour benzine getankt. De motor was echter niet aan de praat te krijgen. Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt, wilde echter nog steeds niet lopen. Uiteindelijk maar gewoon terug gezeild zonder motor.

Terug in Nederland bleek er water bij de benzine te zitten en bleek de benzine troebel te zijn. Alle tanks schoongemaakt, nieuwe benzine gehaald, leidingen en benzinefilter schoongemaakt, carburateur weer uit elkaar en schoongemaakt. Maar nog steeds moeilijk starten, terwijl de motor eerder bij de 1e draai van de startmotor aansloeg. Natuurlijk bij het schoonmaken niet aan de mengsel instelschroeven gedraaid.

Wat hebben we getest:
schone brandstof gaat de carb. in.
de bougies vonken
bougies eruit, benzine in de cilinders laten lopen, bougies terug, starten --> loopt een paar tellen
pompje zuigt aan (pompje werkt op onderdruk)

Op het moment start hij een enkele keer, maar stopt na een minuut. Is daarna dan weer niet aan de gang te krijgen.

Volgens mij de meest belangrijke dingen getest, dus waarschijnlijk is het iets doms. Zo hebben we eerder een (op een andere manier) slecht lopende motor gehad omdat het oliepeil (aut. mengsmering) te laag was.

Voor de volledigheid: het is een buitenboordmotor die we gebruiken als inboard. Heeft een gescheiden uitlaat systeem. Nou lekt de waterinlaat een klein beetje in het motorcompartiment maar het hoogste niveau is altijd onder de motor. Is in het motorcompartiment wel behoorlijk vochtig.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 07:06 #669434

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Als hij wel loopt wanneer je benzine in de cilinders laat lopen, maar niet loopt als hij de benzine via carburator moet krijgen, dan zit het daar, niet?
Hoe is het met de vlotter gesteld? Kan deze vrij bewegen? Geen gaatje in zodat hij gevuld is met brandstof? Kan de vlotternaald vrij bewegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 07:49 #669450

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Pammy,
in de omschrijving van de problemen met de tweetact Yamaha motor vallen mij enkele zaken op t.w.
De ontsteking van de motor werkt blijkbaar goed.
Blijft over de ademhaling van de motor, dus de luchttoevoer en de toevoer van de brandstof.
Zijn bij de montage van de carburateur alle pakkingen weer correct gemonteerd?
Waren deze pakkingen alle nog onbeschadigd ?
Heeft deze motor een of twee brandstoffilters en zijn deze filters geheel schoongemaakt met benzine en weer correct gemonteerd?
Is de ontluchting van de brandstoftank wel open?
Vorige week onderweg op de IJssel motorpech gehad met een tweetact Johnson motor.
Deze was twee maanden geleden voor servicebeurt naar een dealer geweest.
Oorzaak van de storing bleek een totaal verstopt brandstoffilter te zijn en het niet monteren van twee pakkingen in de brandstoftoevoer aan de carburateur.
Oplossing: brandstoffilter schoongemaakt, twee pakkingen uitgesneden van dunne karton, ingevet met vaseline, monteren en de motor loopt weer zonder problemen.
Ook een aandachtspunt kan zijn of de motor genoeg lucht krijgt?
Ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak van de omschreven problemen dus laat ons s.v.p. weten wat nu de oorzaak was.
Succes gewenst,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 08:04 #669454

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Dank voor jullie opmerkingen

@Ilex: ja dat zou het moeten zijn, maar volgens mij het meeste geprobeerd wat met brandstof te maken heeft, zonder dat het werkt.

@Alphons: pakkingen/ afdichtingen zijn allemaal verzonken rubber "ringen". Zijn wel enigszins platgedrukt. Geen beschadigingen op te zien. Had ik ze in moeten smeren met vaseline? Als we niets anders kunnen bedenken is dat een goed idee om te vervangen.

De motor heeft 1 brandstof filter. In de schone benzine heen en weer geschud en gedroogd met keukenpapier. Filter zag er schoon en open uit. Heb de constructie/ afdichting geïnspecteerd en zag daar niets abnormaals aan.
Ontluchting tank was inderdaad open.
Ik had getest met het afdichtingsdeksel van de carb eraf. Dus lucht zou hij voldoende moeten hebben. Inlaat ziet er ook goed uit: choke klep helemaal open, gasklep bijna dicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 08:09 #669457

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Zijn de sproeiers ook gereinigd, doorgeblazen of ultrasoon? Misschien waterdruppeltjes in de sproeiers?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 08:13 #669459

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
@Jutter:
ja zaten de eerste keer helemaal dicht, maar waren gister helemaal schoon en droog. Daarvoor doorgeblazen met lucht.

Oh en Ilex: in de vlotters zat alleen maar lucht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 05 okt 2015 08:22 #669463

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Pammy,
de afdichtingsringen van rubber niet bewerken met vaseline!.
Vaseline is een product dat komt uit de verwerking van aardolie is een natuurlijke vijand van natuurrubber.
Als je de rubber afdichtingsringen niet meer vertrouwd is het beter hiervoor nieuwe afdichtingsrubbers te bestellen want dat kan zeer waarschijnlijk geen groot vermogen kosten.
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 13 okt 2015 10:46 #671846

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Een update:

vorige week zo slim geweest om op Youtube een filmpje te zoeken over het schoonmaken van de betreffende carburateur. Kwamen tot de ontdekking dat er een sproeiertje verstopt zat onder een rubber dopje. Daar zat dus nogal wat troep in. Na schoonmaken liep de motor wel beter, maar sloeg ook weer snel af.
Nou kwam ik een discussie hier op ZF tegen die het afstellen van de mengselverhouding bespreekt: helemaal indraaien, 3 slagen uit, motor starten en schroef uitdraaien tot toerental niet meer verhoogd, dan kwart slag in. Is dat de standaard procedure voor elke BBM?

Het was nogal lastig om te horen of het toerental toenam, de motor loopt niet heel regelmatig. Maar kwam ergens op die 3 slagen uit. Daarbij start de motor goed. Gister en eergister (eindelijk weer eens) gevaren. Verbruik is ongeveer 4 liter per uur (25 pk 2takt). Is dat normaal of staat de mengsel dan te ruim?

Onregelmatig lopen: wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Wordt erger bij vol gas; lijkt dan net of de motor soms hikt. Afstand bougie electrodes niet gechecked. Bougies zijn vrijwel nieuw en een beetje vettig.

Heb nog naar de afdichtingsringen gekeken, die zien er goed uit. Voor de zekerheid checken of er lucht lekt? Wat moet je er dan omheen spuiten?
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 10:48 door Pammie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 20 okt 2015 12:50 #674376

De schroef die je hebt gedraait is je stationair mengsel schroef. Deze bepaalt alleen het mengsel als je stationair draait. Deze heeft dus geen invloed op je verbruik bij half gas of vol gas.
Je onregelmatige toerental is dit bij volgas, bij half gas? of bij stationair draaien? Je kan je vol gas mengsel niet afstellen, dat doe je met de sproeier maar deze is niet vervangen dus die zal nog goed zijn.

Als de motor hikt bij vol gas kan het duiden op een ontstekings probleem, Ik ga er vanuit dat je een cdi hebt dus hier valt weinig aan af te stellen. Zijn de bougies nat als je een tijdje hebt gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 20 okt 2015 15:05 #674402

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
michawilden schreef :
De schroef die je hebt gedraait is je stationair mengsel schroef. Deze bepaalt alleen het mengsel als je stationair draait. Deze heeft dus geen invloed op je verbruik bij half gas of vol gas.

Dat is niet waar hoor. Ook bij gas geven doet de stationaire sproeier gewoon mee. Het is en/en en niet of/of. ;)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 20 okt 2015 15:44 #674419

Maar de stationairsproeier is zo klein dat hij voorbij 1/4 gas niet veel meer doet! In mijn ogen heeft Micha dus wel gelijk.
ruweg: 0-25% gas: Stationairsproeier + afstelling sproeiernaad (indien aanwezig)
25%-75%: sproeiernaald+sproeieropening
75%-100%: sproeieropening

Als je niet duidelijk het verschil hoort tussen het afstellen van de stationaire sproeier dan kan het zijn dat je terugslagk te hoog staat: dan geef je eigenlijk al teveel gas bij 'nul' stand en dan doet de stationairsproeier veel minder en heeft dus minder invloed, anders zou je het duidelijk moeten kunnen horen.

Maar ik geloof niet dat de stationairproeier een probleem kan veroorzaken bij veel gas zoals je beschrijft.

Weet je zeker dat de sproeiernaald (als er een op zit?) op dezelfde stand is terug gezet?

Het kan heel veel zijn, is lastig zo te zeggen hoor...
- Vlotterniveau te laag (missschien verbogen bij schoonmaken?..?)
- Choke blijft hangen !! Is hij volledig open?
- Luchtfilter verstopt?
- Hoofdsproeier te groot? (toch niet doorgeprikt met een naald he? Dat kan al genoeg zijn om te ontregelen, altijd alleen met perslucht of ultrasoon).

anders idd ontsteking.

Is je bougie vet en zwart? Dan is het mengels idd te ruim, maar het kan moeilijk zijn te bepalen of dat van stationair is of onder veel gas, want een bougie is zomaar zwart, gaat snel.

Wat je kan doen is een tijdje met redelijk veel gas (onder belasting) draaien en dan ZONDER GAS TERUG TE NEMEN ontsteking uitzetten. Dan bougie eruit. Is hij dan zwart dan is je hoofdmengels te ruim. Hij moet mooi grijzig zijn.

Jutter schreef :
michawilden schreef :
De schroef die je hebt gedraait is je stationair mengsel schroef. Deze bepaalt alleen het mengsel als je stationair draait. Deze heeft dus geen invloed op je verbruik bij half gas of vol gas.

Dat is niet waar hoor. Ook bij gas geven doet de stationaire sproeier gewoon mee. Het is en/en en niet of/of. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 21 okt 2015 07:45 #674660

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Thanks voor jullie uitgebreide reacties!

Onregelmatig lopen is vooral stationair.

Bij volgas (onder belasting) lijkt het eerder alsof hij soms een slag overslaat. We hebben de bougies niet bekeken, maar zal dat binnenkort doen volgens de procedure van Bas.

De vlotter hebben we schoongemaakt, is geheel van plastic waarbij de vlotternaald tussen 2 randjes klemzit. Ook goed terug gezet.
Chokekleppen zijn idd volledig open, en veer daarvan werkt goed.
Luchtfilter zit er niet. Is alleen een kapje waar de lucht doorheen loopt. Motor zit wel in een motorruimte die in verbinding met de buitenlucht staan dmv een slang 50 mm, 1 meter lang. Hierdoor lopen ook de bedieningskabels (gas/koppeling/electrisch) en brandstof leiding. Overblijvende oppervlak komt overeen met een doorvoer van 40 mm rond.
Schoonmaken: perslucht hebben we niet aan boord. We hebben de sproeiers schoongemaakt met benzine en een haar die we uit een zachte borstel geknipt hebben. Uitgeschud, laten drogen en gecontroleerd of het gat netjes open is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 22 okt 2015 07:51 #674937

Schoonmaken met benzine heeft niet echt veel zin. Die carburateur heeft heel zijn leven benzine gezien en is daar ook niet schoon van geworden. Het weekt in elk geval niks los.

Na de mixture screw en stationair sproeier zitten een aantal hele kleine kanaaltjes, hier kom je gewoon weg niet bij met een haar van een borstel. Ik doe dit zelf altijd met perslucht maar als je niet in het bezit bent van perslucht denk ik dat je er goed aan doet om de carburateur te demonteren en ultrasoon te reinigen of door iemand met perslucht door te laten spuiten.

Ik denk dat je kanaaltjes verstopt zijn. Je mixture schroef staat bij jou 3 slagen uit. Nu weet ik niet hoeveel dit met zijn in een werkplaatshandboek maar de meeste motoren hebben 1,5 slag uit. Ik denk dat de verstopte kanaaltjes veroorzaken dat jouw motor op 3 slagen nu het beste loopt maar alsnog niet super.

Ik kan er naast zitten, ik heb zelf meestal johnsons of evinrude motoren en ik weet ook niet welk type yamaha 25 pk je precies hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 25 pk 2 takt loopt moeilijk 02 apr 2016 19:47 #721690

Je hebt een recenter draadje over je motor lopen maar toch even meegeven: heb je het koelsysteem gechekt? Onze BB slaat af bij vol vermogen dus niet stationair en wat ik morgen nakijk is waarom er geen waterstraal te zien is (waarschijnlijk verstopt). Naar ik begreep hebben jullie een gescheiden systeem maar is het afdoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl