Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: monteren cilinder volvo penta md1b

monteren cilinder volvo penta md1b 17 okt 2015 17:28 #673470

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Kan iemand mij vertellen of ik de zuiger en cilinder van de md1b kan monteren als de motor in de boot zit ?
Moet dan de zuigerstang gedemonteerd worden of kun je de cilinder over de gemonteerde zuiger laten zakken ?

Groeten Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 17 okt 2015 18:05 #673476

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Ja, dat kan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 21 okt 2015 17:45 #674833

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dat is mooi scheelt me weer een hoop werk ☺ thnx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 21 okt 2015 17:47 #674834

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
En de drijfstang demonteren kan dat ook met gemonteerde motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 21 okt 2015 21:44 #674890

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bert313 schreef :
En de drijfstang demonteren kan dat ook met gemonteerde motor ?
Als je de zuiger demonteert moet je de drijfstang los maken van de krukas en dan gezamenlijk met de zuiger uit de cilindervoering trekken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 21:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 21 okt 2015 21:56 #674893

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
maw: je moet dus bij de onderzijde van je blok wel de hoogtewerkruimte hebben om je carterpan eronder vandaan te kunnen halen om je drijfstang van je krukas te kunnen demonteren.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 21 okt 2015 23:10 #674909

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk dat het makkelijker werkt als de motor op de werkbank staat of in een steun hangt. Lekker binnen, en niet in een vervelende houding werken in de krappe motorruimte.
In een boot lijkt dat me een bezoeking. Een Md1 heeft zover ik weet geen losse carterpan. Je kan er via de deksels aan de zijkant bij om de drijfstangen los te halen. Het vastzetten vd drijfstangen moet met een bepaalde momentkracht gebeuren. Momentsleutel. Zo ook je cilinderkop. Ook die moet eraf lijkt mij, als je de cilinder op gaat knappen. Goede tip: bij het loshalen vd drijfstang wel er op letten dat de lagerschalen op hun plek blijven. Even gauw een stukje tape eromheen na het loshalen. Ook even de drijfstan en lagerkap merken met stipjes, centerpunt. Dan weet je zeker dat alles weer teruggaat op precies dezelfde manier.


Als je toch aan de gang gaat ,zou ik gelijk de kleppen(laten) slijpen. Dan heb je weer een verbeterde compressie.

Een MD1 bouw je heel makkelijk uit, dat is nog geen 2 uur werk als je de juiste gereedschappen bij je hebt en een kraan in de buurt.









Zo ga ik te werk. Ik kan de motor in de steun ondersteboven hangen enzovoorts.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 23:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 25 okt 2015 22:21 #676028

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17

CfDank voor jullie uitgebreide antwoord.
Ik heb de cilinder en zuiger inmiddels gedemonteerd.
Ook de drijfstang verwijderd incl lagerschalen er zat al teveel speling op.
De motor had een tijdje gedraaid zonder oliedruk namelijk.
Nu kwam ik in de carterpan een aantal brokken kunststof tegen wat denk ik ooit een ring was.

Iemand een idee waarvan dat kan zijn ?

Ik denk dat ik er maar een 2e hands motor in ga zetten gezien de toestand van alles
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 22:23 door bert313.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 25 okt 2015 22:47 #676036

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er is zat te koop op Marktplaats.

Maar kijk wel uit met 2ehands Volvo Penta motoren van die leeftijd , die gaan er vaak ook niet voor niets uit. Kijk vooral uit met die zogenaamd gereviseerde motoren die er o zo mooi uit zien , maar die eigenlijk alleen overgespoten zijn en even 'gesnoven' hebben om het olieverbruik/gerook wat te verdoezelen, maar dus eigenlijk ook redelijk gaar zijn van binnen.


Ik heb zelf ook een goedlopende MD1 A staan in de schuur, onderdelen zijn lastig verkrijgbaar.... Maar als zo'n ding goed is kan er vrij weinig mis.


Die brokken ring zijn zo te zien de demper geweest die tussen de klauw van de keerkoppeling en die vd krukas zit. Een soort demperplaat is dat, maar dan op een andere manier.
Nu is de verbinding tussen de klauwen van de koppeling en de motor ijzer op ijzer.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 23:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 26 okt 2015 08:10 #676056

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bert313 schreef :

CfDank voor jullie uitgebreide antwoord..
Nu kwam ik in de carterpan een aantal brokken kunststof tegen wat denk ik ooit een ring was.

Die brokken kunststof horen in ieder geval niet in het carter thuis.
Vermoeden dat iemand een onderdeel vergeten heeft wat nog in de carterpan lag toen die ooit gemonteerd is.
Een damper zit altijd buiten het carter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 okt 2015 08:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 26 okt 2015 18:40 #676282

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het kunststof kon inderdaad wel van een klauwkoppeling zijn daar leek het wel op.
Je advies voor een andere motor leek mij ook het beste echter ik wil de boot verkopen.
Dan wordt een ander type motor alles veel duurder gezien de noodzakelijke aanpassingen.
Uiteraard wil ik geen boot verkopen met een motor die op zijn laatste tandvlees loopt.
Zoals ik het nu kan beoordelen moeten alleen de drijfstang lagers vervangen te worden.
Een gereviseerde cilinder + kop en zuiger heb ik al en lijkt me de moeite wel waard.
Laatst bewerkt: 26 okt 2015 18:41 door bert313.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 26 okt 2015 21:36 #676369

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bert313 schreef :
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het kunststof kon inderdaad wel van een klauwkoppeling zijn daar leek het wel op.
Je advies voor een andere motor leek mij ook het beste echter ik wil de boot verkopen.
Dan wordt een ander type motor alles veel duurder gezien de noodzakelijke aanpassingen.
Uiteraard wil ik geen boot verkopen met een motor die op zijn laatste tandvlees loopt.
Zoals ik het nu kan beoordelen moeten alleen de drijfstang lagers vervangen te worden.
Een gereviseerde cilinder + kop en zuiger heb ik al en lijkt me de moeite wel waard.

Wanneer de motor zonder smeerolie gedraaid heeft zullen de krukas lagers ook wel verrot zijn
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 29 okt 2015 20:23 #677277

  • bert313
  • bert313's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Douwe hoe kan ik daar het beste achter komen zonder alles te moeten demonteren ?
Er zat nog wel olie in maar de oliedruk was te laag.
Is het dan gegarandeerd dat de krukaslagers slecht zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

monteren cilinder volvo penta md1b 29 okt 2015 21:47 #677298

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bert313 schreef :
Douwe hoe kan ik daar het beste achter komen zonder alles te moeten demonteren ?
Er zat nog wel olie in maar de oliedruk was te laag.
Is het dan gegarandeerd dat de krukaslagers slecht zijn ?

Ik ga er vanuit dat de krukas lagers net zover versleten zijn als de drijfstang lagers.
Zonder monteren bij zo.n kleine motor niet te controleren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl