Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje yanmar 2gm20

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 12:54 #674378

Puffin schreef :
@Kees: Vervang je de impellor elk jaar?

Elk jaar :huh: Moet dat dan?
Vetus schrijft bijv. voor mijn diesel elke 2 jaar voor of elke 1000 uur controleren.
En ik heb eigenlijk nog nooit een impeller gehad die echt vervangen moest worden.
Ook nog nooit afgebroken impellerdelen gehad.Toch gebruik ik de motor al 12 jaar gemiddeld 110 tot 200 uur per jaar.( urenteller nu op 2300 uur)
Daarom vervang zo'n eens per 4 of 5 jaar.De oude bewaar ik altijd als reserve maar heb ik nog nooit nodig gehad.
Een impeller die er zo uit ziet als bij TS is daarom m.i. te wijten aan een ander probleem .
Ad
ps. sorry voor het antwoorden op een niet voor mij bestemde vraag.... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 12:59 #674381

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
Yellow Boat schreef :
als ik de boel een beetje opblaas vrees ik toch het ergste.

Niet blazen Ad ;)

Ik vermoed een "druiper" :whistle: .
Maaaaaar voor de zekerheid zal ik volgende keer even goed kijken.


De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 13:02 #674382

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
@puffin:
Deze zat er volgens mij 3 jaar in.
Overigens wel slordig van mij, want ik had een setje gekocht (olie-filters, fijn filter etc) en had eind vorig jaar alles vervangen behalve de impellor dus. :blush:
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 13:03 #674383

Ik neem aan dat je de verkeerde foto hebt geplaatst maar ik bedoel deze.
Enneh , opblazen is wel heel wat anders dan blazen hoor ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 13:38 #674386

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
bijna on topic...

als de thermostaat nabij bij de ingang van het koelcircuit zit en alle koelwater gaat bij een koude motor regelrecht door de uitlaat naar buiten, hoe kan een thermostaat dan voelen wanneer de motor warm wordt als er geen stroming door het blok is?
Er zit verder geen pomp in het circuit en wachten tot het water bij de thermostaat opgewarmd is zou inhouden (verwacht ik tenminste) dat het op sommige punten veel te heet kan worden.

Ik verwacht dat er een zekere minimale stroming door het motorblok gaat bij dichte thermostaat en dat die stroming gaat toenemen als de thermostaat zich opent? Klopt dat?

(zelf een volvo 2002 dus geen yanmar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 13:56 #674387

Dat valt wel mee hoor .
Het hele blok wordt warm en bovendien zit de thermostaat meestal bovenin de motor .Immers , warm water stroomt naar boven en koud naar beneden waardoor er altijd een zekere circulatiestroming optreedt.
Meestal zit er trouwens ook een klein gaatje in de thermostaatklep wat er ook voor is om eventuele luchtbellen die voor de thermostaat blijven hangen ( vooral mogelijk als de thermostaat op het hoogste punt zit) te laten ontsnappen.
Als er nl een luchtbel zit gaat de thermostaat inderdaad te laat open omdat lucht immers slecht de warmte geleidt.
Daarom is het altijd aan te bevelen om , als dat al niet het geval is,in de thermostaatklep een klein ( 3mm) gaatje te boren en ervoor te zorgen dat dat bij montage aan de bovenzijde is.
Zoek maar eens bij de Dieseldokter , daar staat dat ook ergens.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 14:05 #674390

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
okee, dat gaatje wist ik, maar kon me voorstellen dat je zonder stroming lokale oververhitting kan krijgen.
Thanx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 14:47 #674398

HPV schreef :
maar kon me voorstellen dat je zonder stroming lokale oververhitting kan krijgen.
Thanx!

Dat is inderdaad juist als bij een al hete motor de circulatie uitvalt, bijv. door een geknapte V-snaar.
Ook als er een koelkanaal verstopt zit gaat het uiteraard mis.
Maar direct na het starten moet er heel wat staal worden opgewarmd wat zo snel niet gaat waardoor ook de koelvloeistof geleidelijk wordt opgewarmd.
In feite kunnen dan eventuele hetere delen hun warmte nog kwijt aan de nog koudere motordelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 15:31 #674412

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
@YB Nee. Niet elk jaar vervangen. Echter in het draadje over onderhoud aan de Yanmar bleek dat menigeen elk jaar voor de zekerheid de impellor vervangt. Volgens Yanmar vervangen na 1000 uur of vier jaar. (Wel elk jaar of 250 uur controleren.) Vandaar was ik even nieuwsgierig wat Kees had gedaan.

www.zeilersforum.nl/index.php/...m10-zelf-doen#651218
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 15:58 #674429

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
HPV schreef :
Ik verwacht dat er een zekere minimale stroming door het motorblok gaat bij dichte thermostaat en dat die stroming gaat toenemen als de thermostaat zich opent? Klopt dat?

(zelf een volvo 2002 dus geen yanmar)
En daar is nu juist dat gaatje voor. Uiteraard verdwijn ook een luchtbel door dat gaatje maar dat is niet de hoofd reden. Dat gebeurt maar één keer. Als je in het voorjaar weer in het water gaat
Bij een Yanmar zit de thermostaat in een aparte kamer tegen de cilinder. Als er geen doorstroming zou zijn zou het te lang duren voor het warme water de thermostaat bereikt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 16:36 #674443

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
@puffin : de impeller vervang ik gemiddeld iedere 2 jaar, wij varen veel en maken zo'n 100 motoruren per jaar. Met de tweejaarlijkse vervangingstermijn kom je niet aan de uren die Yanmar als maximum aangeeft, maar hier geldt voor mij 'better safe than sorry'. Je wilt geen problemen als je onder slechte omstandigheden vanaf zee een haven aanloopt. Ik heb nog nooit afgebroken impeller lamellen gehad, wel eenmaal bij een vrijwel nieuwe dat het bronzen busje losgeraakt is van het rubber. Onmiddellijk koelwater alarm.
Waar impellers absoluut niet tegen kunnen, is droogdraaien. Soms krijg je een zakje glycerine voor toepassing bij de montage meegeleverd, een scheutje afwasmiddel helpt ook.

@HPV : bij Yanmar GM serie zit de thermostaat op het hoogste punt van het motorblok (zie eerder geplaatste plaatjes). Warm water stijgt op, en geholpen door het al genoemde gaatje in de thermostaatklep zorgt dat voor voldoende stroming om te openen.
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 16:37 door CeesS. Reden: tikfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje yanmar 2gm20 20 okt 2015 17:48 #674495

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
Yellow Boat schreef :
Ik neem aan dat je de verkeerde foto hebt geplaatst maar ik bedoel deze.
Enneh , opblazen is wel heel wat anders dan blazen hoor ;)
Ad
Is inderdaad andere foto Ad maar rechtsonder zie je dezelfde beugel.
De lichtinval is daar anders en zie je de " scheur" ook niet meer.
Maar ik kijk het na binnenkort.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl