Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Toerental VP MD7a

Toerental VP MD7a 23 okt 2015 19:25 #675500

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Volgens het boekje is het max toerental van de VP MD7a 2600tpm. Echter, na meting met een lasertoerenteller op het vliegwiel kwam ik erachter dat hij 2980 toeren kan halen. Apart. Zijn er meer MD7a eigenaren die de ervaring hebben dat hun MD7a meer toeren draait bij volgas dan opgegeven?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 23 okt 2015 19:30 #675502

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Staat in het boekje ook bij welke belasting het toerental gemeten is? En gebruik jij dezelfde belasting?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 23 okt 2015 20:54 #675519

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wellicht een te lichte schroef.
Wie weet kun je er meer uithalen dan dat je nu doet.

Weet iemand of het verschil tussen een MD7A en MD7 B slechts de maximaalschroef op de inspuitpomp is? Dat zou het nl. ook kunnen zijn.... De A heeft 13.5 pk en de MD7B 17 pk. De motorinhoud is hetzelfde..
Zelf heb ik een MD7A staan waarvan de maximaal stelschroef nog fabrieks af verzegeld is en veel verder open kan worden geschroefd.


Met bepaalde Vetus motortjes was dit ook aan de orde en betaalde je veel geld extra voor een paar pk extra terwijl enkel de stelschroef verder uit stond en er een ander typeplaatje op zat.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 20:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 24 okt 2015 08:57 #675592

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
beetje off-T
maar toen ik in het verleden bij Moedt een bootje huurde, deed ik altijd standaard na vertrek de stelschroef veranderen. Stonden altijd te krap voor een beetje vol gas.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 24 okt 2015 10:13 #675622

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waren dat MD7 blokken?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 25 okt 2015 18:50 #675940

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
JohnBerg schreef :
Staat in het boekje ook bij welke belasting het toerental gemeten is? En gebruik jij dezelfde belasting?

Dat wordt niet gespecificeerd. Maar, lijkt me dat er dan uitgegaan wordt van geen belasting. Het blok kan immers in verschillende types boten zitten en de schroef en/of keerkoppeling is dan niet bekend. Meestal wordt bij de opgave van dit soort zaken dus uitgegaan van een toerental zonder belasting.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 25 okt 2015 19:07 #675945

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De workshop manual zegt anders dit:



Hieruit maak ik toch op dat die 2600rpm gemeten is bij 10kW aan het vliegwiel. Onbelast zou het toerental dan toch gemakkelijker hoger kunnen zijn?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 25 okt 2015 19:11 #675947

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Klopt, dat maak ik er ook uit op. Maar, een meting aan het vliegwiel kan gewoon onbelast gebeuren. Zo heb ik nu ook gemeten.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 25 okt 2015 19:24 #675951

Volgens mij zou dat bij een dieselmotor met toerenregelaar niet uit moeten maken. Met die toerenregelaar stel je immers het gewenste toerental in; de regelaar manipuleert de hoeveelheid in te spuiten diesel die nodig is daarvoor.

Dit betekent dat als het max. toerental wanneer belast láger ligt dan wanneer ónbelast, de motor overbelast is: de regelaar (die onbelast dit toerental wél kon halen) spuit belast dan veel meer diesel in dan wenselijk. De regelaar redt het niet meer als het ware/raakt verzadigd. Leidend tot rook/roet door onvolledige verbranding.

Bij een bezinemotor gaat dit niet op, dáár is de stand van de gashendel een maat voor de hoeveelheid brandstof; de belasting bepaalt het toerental.

Het maximum toerental van een dieselmotor is dan ook begrensd door de toerenregelaar. "Opvoeren" van een diesel kan dus alléén door aan deze begrenzing te knoeien, wat alleen zin heeft indien de schroef licht genoeg is om de motor niet over te belasten bij dit verhoogde toerental. Overschrijden van dit gespecificeerde maximum lijkt me (ook onderbelast) geen goed idee vanwege de kwadratisch toenemende interne krachten en daardoor toegenomen lagerbelasting/wrijving/warmte. Of dit op 100 rpm aankomt, geen idee...

Schieten graag!
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 19:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerental VP MD7a 25 okt 2015 21:07 #675993

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Vaak is het onbelaste max. toerental hoger dan het volbelaste max. toerental (toerenhandel in dezelfde stand ! ) Bij mijn Bukh is dat bijv. onbelast 3150 rpm en het toerental waarbij het vermogen maximaal is 3000 rpm.
De regulateur heeft een zg. "droop" in z'n karakteristiek (toerenafval), waardoor het brandstofsysteem wat rustiger wordt aangestuurd bij belastingsvariaties.
(Is algemeen gebruikelijk bij dieselmotoraandrijvingen in de scheepvaart en baggerwereld, behalve bij generatorbedrijf).
Wat de normale "droop" bij de MD7a regulateur is weet ik niet. Nul zal het niet zijn.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl