Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vermogen van een buitenboord motor ?

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 23:22 #676597

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Een schroef met meer stuwkracht, normaal zit er een speedschroef op buitenboord motoren voor boten die in plane kunnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 00:55 #676600

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Als je stroom tegen hebt maakt het niet uit hoeveel pk's je aan boord hebt.
Harder dan je rompsnelheid haal je over het algemeen toch niet op de motor en die is bepalend voor hoe hard je tegen de stroom in komt. Meer pk's helpt niets en maakt het ook niets moeilijker of makkelijker aangezien je die stroom moet zien als een grote badkuip waar je in vaart en die badkuip word in zijn geheel verplaatst. Wind en zeegang is een ander verhaal natuurlijk ;)

Ik reken zelf altijd ongeveer een pk per 300kg. Dat komt aardig uit maar houd nier over als je bijvoorbeeld een dikke wind tegen hebt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 06:06 #676614

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Met meer pks vaar je eerder op rompsnelheid zonder vol vermogen en hoef je dus minder motorgeweld te gebruiken om op rompsnelheid te varen. Dat is tegenstroom wel makkelijk. Altijd volgas moeten draaien tegenstroom om zo hard te kunnen als mogelijk , omdat de boot dan pas op rompsnelheid komt, is ook niet prettig.
Op de Ijssel stroomt het soms kogelhard...
In een voorgaande post noemde ik nog een paar factoren tegenstroom waarbij vermogen wel nut heeft, maar die wil niemand geloven...

Als je bootje met gemak de 12 km haalt en je hebt 5 km stroom tegen , blijft er nog maar 7km over. Wat vaart er dan prettiger? Een motor die dan volgas staat te ronken of een iets zwaardere motor die het met gemak doet, niet volgas.
Ik wist het wel :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 okt 2015 06:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 09:42 #676664

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Fly-Tour schreef :
Met meer pks vaar je eerder op rompsnelheid zonder vol vermogen en hoef je dus minder motorgeweld te gebruiken om op rompsnelheid te varen. Dat is tegenstroom wel makkelijk. Altijd volgas moeten draaien tegenstroom om zo hard te kunnen als mogelijk , omdat de boot dan pas op rompsnelheid komt, is ook niet prettig.
Op de Ijssel stroomt het soms kogelhard...
In een voorgaande post noemde ik nog een paar factoren tegenstroom waarbij vermogen wel nut heeft, maar die wil niemand geloven...

Als je bootje met gemak de 12 km haalt en je hebt 5 km stroom tegen , blijft er nog maar 7km over. Wat vaart er dan prettiger? Een motor die dan volgas staat te ronken of een iets zwaardere motor die het met gemak doet, niet volgas.
Ik wist het wel :whistle:

Werkschroef! Mijn Tohatsu 6PK Sailpro heeft dat standaard. Rompsnelheid van een Leisure 22 is 6 knoop, ik haal 5 knoop met gas kwart open. Verbruik 1 liter per uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 11:25 #676701

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Achter mijn maxi 77 heb ik een 9,9pk 4takt hangen. Deze vind ik eigenlijk te zwaar (55kg). Monteren/ demonteren is best intensief :unsure: en de belasting voor de beugel en spiegel zijn ook groot. Aan de binnenzijde van de bakskist heb ik achter de beugel een frame gemaakt om de druk te verdelen, maar dan nog zie de de spiegel bewegen.
Ik vaar nooit vol gas en ga op de moter niet sneller dan 5knp.
Mijn motor zit star gemonteerd omdat de bedieningskabels naar de kuip ook gelijk de achterwand in gaan en deze te weinig ruimte hebben om te kunnen draaien. Dit is i.c.m. een schroef naast ipv voor je roer een behoorlijk nadeel met manoeuvreren. Als ik de motor ooit vervang dan komt er een 8pk op denk ik en zal ik zeker iets verzinnen om de motor goed draaibaar te maken. In de haven ligt een andere maxi met 6pk, maar ik twijfel of dat tegen de stroom in komt.
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 12:29 #676726

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
canuma schreef :
Werkschroef! Mijn Tohatsu 6PK Sailpro heeft dat standaard. Rompsnelheid van een Leisure 22 is 6 knoop, ik haal 5 knoop met gas kwart open. Verbruik 1 liter per uur.

Ik heb deze zomer mijn ingebouwde 6pk diesel motor vervangen door zo'n tohatsu sailpro in een bun, werkt perfect.

De motor weegt een 25 kg, als je naar een 8 of 9.9pk kijkt dan zitten die rond de 40 kg dus best een groot verschil.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 12:43 #676732

Koop in ieder geval wel een langstaart, zeker als je ook wel eens op groot water ( Ijsselmeer , wadden of zee) wilt varen.
6 pk is voor een Maxi77 wel wat aan de krappe kant bij dik 1600kg "leeggewicht"wat plus inventaris en bemanning al gauw aan de 2 ton komt.
De rompsnelheid van 6,3 knopen zul je daar zeker niet mee halen hooguit 5,6 of 5,7 knopen.
Maar dat is op de Ijssel ruim voldoende.
Mijn Varianta ( ik heb daar 10 jaar rondgevaren) haalde ook maar zo'n 5,5 knopen en daarmee ben ik vele malen van het Ijsselmeer over de Ijssel terug naar de Rhederlaag gevaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 15:37 #676805

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9491
Wat een vermogens. Ik dacht erover om mijn Suzuki 2,5pk 4 takt te gebruiken op onze pas "nieuwe" Strider catamaran.
Gaat die rijkelijk te kort schieten dan?
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 15:50 #676810

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Jaak schreef :
Je hebt helemaal gelijk ! Ik weet niet hoe ik aan 1400 kg kwam, waarschijnlijk het gewicht van mijn auto.

Je zat er helemaal niet zo ver naast, hoor.
Sailboatdata geeft 1626 kg: sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=497
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 15:57 #676811

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Scarabee schreef :
Een schroef met meer stuwkracht, normaal zit er een speedschroef op buitenboord motoren voor boten die in plane kunnen

Beter gezegd: een schroef met een kleinere spoed en soms een iets grotere diameter dan de staandaardschroef. De bladen zijn ook vaak wat groter.
De standaardschroeven die vaak op buitenboórdmotoren worden geleverd zijn inderdaad afgestemd op varen in plané. Bij wegvaren uit stilstand caviteren ze daardoor nogal, waardoor een relatief zware waterverplaatser slechts langzaam op snelheid komt. Achteruit doet zo'n standaardschroef vrijwel niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 15:58 #676812

Ilex schreef :
Wat een vermogens. Ik dacht erover om mijn Suzuki 2,5pk 4 takt te gebruiken op onze pas "nieuwe" Strider catamaran.
Gaat die rijkelijk te kort schieten dan?

Allereerst gaan de standaard regeltjes en ook de diverse programma's niet op voor katamarans.
Ten tweede kom je met 2,5 pk ook best vooruit hoor.
Als testje heb ik eens mijn 2,5 pktje achter mijn Leisure 27 van 3 ton gehangen en haalde daar , op vlak water en zonder wind, nog ongeveer 3 knopen mee :woohoo: Gaat bij mijn boot erg makkelijk omdat de vorige eigenaar er een speciale motorsteun op heeft gezet voor een 'noodmotor"die ook makkelijk is om de buitenboordmotor aan de rubberboot te hangen(zie foto).
Het voor een bepaalde snelheid benodigde vermogen verhoudt zich nl ruim kwadratisch tot de behaalde snelheid ( tot ongeveer de rompsnelheid , daarboven met de derde macht of nog meer).
Daarbij komt dat die Strider van jou ( ik neem aan deze? sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4965) maar 500 kg weegt en zelfs als enkelromper al aan 2,5 pk bijna voldoende zou hebben.

Dus , gewoon een keer proberen.
Alles hangt natuurlijk ook er van af of je ook op zee of bij wat zwaarder weer wilt kunenn varen op de motor.
In verhouding tot wat voor de rompsnelheid nodig is zal het extra vermogen daarvoor procentueel veel hoger zijn dan bij een grotere boot.

Ad

Bijlage Motorsteun.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 20:18 #676901

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9491
Bedankt voor je antwoord. Het zal inderdaad proberen zijn. Ben benieuwd naar de windvang en het benodigde vermogen daarbij.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 20:56 #676911

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
lodewijk stegman schreef :
Scarabee schreef :
Een schroef met meer stuwkracht, normaal zit er een speedschroef op buitenboord motoren voor boten die in plane kunnen
. Achteruit doet zo'n standaardschroef vrijwel niks.
Dat was vroeger zo bij die oude Mercury's enzovoort, maar tegenwoordig zijn ze een stuk beter hoor.
Bijvoorbeeld de schroef van mijn Honda BF 8 ,doet het heel goed achteruit. Deze hangt achter een sloepje , laatst had ik een zware Dompkruiser voor de sloep (duwen), die opgehaald moest worden, de stopafstand was relatief kort. Je trekt de hele combinatie zo stil zonder veel gasgeven.

Ook in mijn Friesland hangt zo'n Honda, Bf10, ook deze remt relatief goed af. Gewicht meer dan 3000 kg. Geen speciale schroef.

Het is vaak luchttrekken van de schroef wat het afremmen bemoeilijkt bij veel boten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 23:36 #676935

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Fly-Tour schreef :
Als je bootje met gemak de 12 km haalt en je hebt 5 km stroom tegen , blijft er nog maar 7km over. Wat vaart er dan prettiger? Een motor die dan volgas staat te ronken of een iets zwaardere motor die het met gemak doet, niet volgas.
Ik wist het wel :whistle:
Als je het verhaal over stroming eruit haalt, blijft de vraag over of je een motor wilt die volgas je de 12 km/h door het water kan leveren, of dat je liever wat meer vermogen hebt zodat je bv bij driekwart of zelfs de helft van je vermogen al op de 12 km/h door het water zit.
Ik denk dat niemand graag aan dat volgas vast wil zitten. Voor de motor maakt het echt niet uit hoe hard het stroomt, waar het heen stroomt en waar de kribben staan.

Je argument van het 'naar boven varen' is denk ik wel valide, misschien zelfs meer dan het tegen de stroom in moeten boksen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet kan uitrekenen hoeveel extra power je nodig hebt om het hoogteverschil te overwinnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 28 okt 2015 23:48 #676937

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9074
Delphi32 schreef :
...Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet kan uitrekenen hoeveel extra power je nodig hebt om het hoogteverschil te overwinnen.

Het omgekeerde staat hier: tot 2 keer de stroomsnelheid.!

Maar dat hoogte verschil stroom op kun je niet overwinnen met meer pk's. Sneller dan je rompsnelheid gaat niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 14:49 #677149

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Sneller dan je rompsnelheid ga je niet, dat klopt en dat weten we zeer goed. Je moet daar dus altijd de stroomsnelheid vanaf trekken, maar hij haalt makkelijker zijn max snelheid door het water tegenstroom varend als je aardig wat overpower hebt dan wanneer je precies genoeg pk's hebt. Door dat omhoog klimmen. Zwaartekracht die tegenwerkt kun je wel opvangen met vermogen. Kijk maar naar Rijnschepen, die hebben niet voor niets steeds zwaardere motoren gekregen.
Stel : de rompsnelheid is 12 km, hij haalt dat precies op stilstaand water volgas, dan gaat hij die 12 km snelheid door het water tegenstroom niet halen door het hoogteverschil etc. , de rompsnelheid van 12 km, door het water. Let op , de snelheid DOOR het water, NIET de snelheid over de GROND. Die laatste moet je geheel buiten beschouwing laten in deze.

Als je een lang eind in de opvaart moet, dan wil je de boot het liefst tot op rompsnelheid brengen om de SOG zo hoog als mogelijk te krijgen, want het gaat anders erg traag. Rompsnelheid minus stroomsnelheid =de max te behalen snelheid over de grond als je zat oververmogen hebt. Heb je (bijna) volgas nodig om op rompsnelheid te komen normaal, dan zal je de hele tijd volgas moeten draaien om fatsoenlijk vooruit te komen tegen de stroom in dat wil je niet vanwege de herrie. Als je een motor hebt met de pk's overbemeten, die de boot bijvoorbeeld net boven half gas al op rompsnelheid brengt, vaart dat in de opvaart wel zo fijn.
Dat is althans mijn eigen ervaring.

Niet alleen het klimmen vergt vermogen in mijn ogen maar ook andere invloeden zoals het draaien en kolken onder water langs kribben etc., ook dat remt af. Met extra pk's duw je m daar makkelijker door.

Ik vaar zelf wel eens op een zandschip, op de Waal, zelfs daarmee wordt je enigsinds beinvloedt door stromingen rond kribben. Voorstroom zou je die stromen en kolken allemaal mee hebben.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 okt 2015 15:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 16:41 #677190

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
La Mavare schreef :
Delphi32 schreef :
...Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet kan uitrekenen hoeveel extra power je nodig hebt om het hoogteverschil te overwinnen.
Met 1pk kun je een gewicht van 75 kg in 1 seconde een meter omhoog trekken.
Stel boot van 3000kg een meter omhoog over 20 km met een snelheid van 5 km uur.
Extra pk.s nodig (3000:75):(4X3600)x1=0,00277777777 PK
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 16:46 #677192

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In de praktijk zal het wel iets zwaarder uitvallen denk ik.

Meer van invloed is onderhand het onrustige water op een snelstromende rivier, totaal los van de stroomsnelheid.
Het draaien, kolken , zuigen enzovoorts..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 17:34 #677213

Die verhalen over "bergop"varen komen waarschijnlijk uit de beroepsvaart.
Die schepen zijn immers veel langer.
Wat ook een niet onaanzienlijke rol speelt is de diepgang.
Wanneer de ruimte tussen bodem en schip kleiner wordt gaat het schip bij dezelfde snelheid meer achterover hellen omdat de schroef immers het water onder de boot uit trekt.Ook daarvan hebebn uiteraard geladen vrachtschepen meer last dan jachten omdat ze immers vaak een diepgang hebben die niet veel minder is dan de diepte van het vaarwater.
Ik kan dat zelfs met mijn boot duidelijk constateren op het vrij ondiepe Schildmeer ( 1,3-1,6 meter).
Daar is mijn maximale snelheid bij hetzelfde motortoerental ca. 0,2-0,3 knopen lager als op diep water zoals het Eemskanaal ( als daar niet gespuid wordt uiteraard).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 19:35 #677264

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Maar ook bij een jacht merk je dat hoor, voornamelijk als de motorisering nogal krap is.
Ik heb dat met mijn Moedt Friesland mogen ervaren op de Lek van Krimpen naar Vianen toe. De stuwen waren eruit dus het stroomde als een kogel, de boot vaart heel veel zwaarder dan op stil water. Totaal los van de snelheid gezien. Vaargedrag van de boot.
De boot is momenteel nog ondergemotoriseerd met maar 10 pk. Ik haalde op een gegeven moment niet meer dan 6,5 km, volgas. Met een zwaardere motor had het echt een stuk soepeler gegaan. Dat duwt wat meer door op dezelfde snelheid.


Weinig/ net aan vermogen op een snelstromende rivier als de Ijssel is gewoon niet handig. Bouw er iets te veel pk's in en je vaart lekker relaxed op een normaal toerental.
Op de Maxi 77 ging ik persoonlijk gewoon voor een pk of 15, dan maar iets meer benzine. Met wind en golven komt het ook van pas.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 okt 2015 19:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 29 okt 2015 20:30 #677279

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4301
De rompsnelheid van je Friesland zal denk ik rond de 11km/h (6 knts) liggen, dan is 6.5 km/h toch niet zo raar als je een flinke stroom tegen hebt? Dat is 4.5 km/h minder dan de rompsnelheid.
Ik weet niet hoe dat op de Lek is, maar op het eerste stuk van de IJssel is 4.5 km/u stroom tegen niet ongewoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl