Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vermogen van een buitenboord motor ?

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 21:42 #676370

  • Jaak
  • Jaak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Voor mijn Maxi 77 wil ik een buitenboord motor aanschaffen, ter vervanging van de oude , kapotte, inboard diesel.
De motor moet de boot vooral van de haven ,een kleine 2 km over de ijssel naar de zeilplas varen.
Zoals de naam al zegt is de boot 7,70 meter lang en het gewicht is dacht ik een 1500 kg.
Hoe zwaar moet zo een motor zijn ? Bestaan er richtlijnen voor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 21:51 #676374

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb destijds met mijn Draak op de Rhederlaag gelegen. De 7,5 pk Honda trok het niet stroomopwaarts op de IJssel.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 21:57 #676377

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8918
Faran schreef :
Ik heb destijds met mijn Draak op de Rhederlaag gelegen. De 7,5 pk Honda trok het niet stroomopwaarts op de IJssel.

Dat heeft eerder met rompsnelheid dan met pk's van doen. De waterlijn van een draak is relatief vrij kort.
Voor de Maxi zal 10 pk moeten voldoen. Rompsnelheid van de Maxi zal ongeveer 2,5 x 2,5 = 6 knopen zijn en zo hard stroomt het niet op de IJssel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:09 #676379

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
Je Maxi weegt met dieseltje ongeveer 2400kg :-)

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:12 #676380

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Richtlijn voor bbm? 8 à 9.9 pk met werkschroef moet ruim voldoende zijn op stroom.
Trouwens ruim verschil, 1500 kg of 2400 kg. Laatste getal mag wel een 9.9 pk's hebben op stroom.

Per ton is 4 pk wel te doen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 26 okt 2015 22:18 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:17 #676381

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Van een werkschroef had ik destijds nog nooit gehoord. Eea werkte iig niet. Nu heeft een houten Draak wel een wat ongunstiger onderwaterschip hiervoor dan een Maxi 77.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:19 #676382

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Heb bericht aangepast.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:21 #676383

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Goedenavond. Ik heb vroeger veel op de Rhederlaag gezeild met een Flying Arrow en een Red Dragon. Af en toe ook de IJssel op. Het kan daar hard stromen. Met onze 5pk langstaart kwamen we met deze lichte scheepjes vaak niet of nauwelijks tegen de stroom in. Misschien dat voor jou een 8pk high trust (of vergelijkbare motor met werkschroef) net voldoende is. Maar dan zal je denk ik alsnog met 2 hooguit 3 knoop tegen de stroom op pruttelen. Als je het kan missen: een 10pk.
Laatst bewerkt: 26 okt 2015 22:23 door Bolex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:36 #676387

  • Jaak
  • Jaak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Je hebt helemaal gelijk ! Ik weet niet hoe ik aan 1400 kg kwam, waarschijnlijk het gewicht van mijn auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:38 #676388

  • Jaak
  • Jaak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Oke Bolex, dank je wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:51 #676394

  • Jaak
  • Jaak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Dank je wel. De boot heeft inderdaad een gewicht van 2400 kg. Met 4 pk per ton komt dat dan op 10 pk.Meer dan ik dacht. (en hoopte :( :)Proost schreef :
Richtlijn voor bbm? 8 à 9.9 pk met werkschroef moet ruim voldoende zijn op stroom.
Trouwens ruim verschil, 1500 kg of 2400 kg. Laatste getal mag wel een 9.9 pk's hebben op stroom.

Per ton is 4 pk wel te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 26 okt 2015 22:52 #676395

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Jaak schreef :
Oke Bolex, dank je wel.

Geen probleem. Ik heb verschillende buitenboordmotoren gehad. Het werd bijna een soort van handeltje. Als ik een motor kon verkopen voor meer dan ik er voor had betaald, ging hij weg. Je kunt echt goede dealtjes maken. Zeker met (met alle respect) moeders waarvan hun zoontjes uitgespeeld waren met het rubberbootje. :laugh:

Ik heb onder andere gehad een Tomos 4pk (2t), Yamaha 4pk (2t), Suzuki 5pk (4t), Yamaha 5pk (2t), Yamaha 8pk (4t), Yamaha 10pk (4t) en een Honda 10pk (4t).

De bouwjaren van de 2takts lagen tussen 1990 en 2000. De 4takts waren allemaal tussen 2000 en 2007 gebouwd.

Van alle motoren vond ik de Honda (10pk 4t) in verhouding het best presteren. Zuinig, stil, weinig trillingen, nooit wat mee gehad en start altijd na één of twee keer trekken. Ik was altijd een Yamaha man, maar met alle Yamaha's die ik heb gehad was wel wat. Het is simpele techniek, dus het is ook weer makkelijk te repareren. Maar wanneer je even geen doppenset bij de hand hebt is een paar km roeien nooit leuk.

Dit is puur mijn ervaring. Andere mensen zullen andere ervaringen hebben. Hopelijk heb je er wat aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 08:42 #676438

Ik heb een jouet 780. Wel een stuk lichter, 1350 kg droog gewicht. Hier heb ik een yamaha 9.9 4 takt achter hangen. Wel een oudere maar een goed werkende. Zoals Bolex zei: Als je het kan missen een 10 pk. Ik ben blij dat ik de 10 pk heb en niet een 5 pk oid. Vermogen over is heel fijn om te hebben. Als ik een andere motor zou moeten kopen ga ik zeker niet kleiner. Als je onder wat zwaardere omstandigheden toch thuis moet raken heb je aan minder echt niet genoeg. Een werkschroef is sowieso een must. Die zijn gemaakt om een zwaardere boot van zn plek af te krijgen en niet om snel te varen. Ik heb verder weinig ervaring met andere 4 takt/ modernere motoren dan mijn yamaha. Hij bevalt goed en is onwijs zuinig. Hij hikt wel af en toe op lage toeren maar hij is ook al bijna 20 jaar oud geloof ik dus dan mag zoiets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 09:03 #676443

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik heb een 6 pk met werkschroef op de hurley , ongeveer 2200 kg. Een 8 pk met werkschroef lijkt mij voldoende.
Geen idee of het uit maakt of de motor in een bun zit of achterop qua vermogen.
Met wat ruiger weer komt mijn 6 pk net te kort.
Alles boven 9.9 pk vind ik te zwaar worden. Alhoewel die motoren een stuk goedkoper zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 13:40 #676487

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Voor mijn (vroegere) Leisure 22, ongeveer 1800 kg, had ik een Tohatsu 6pk met werkschroef. Dat werkte uitstekend. Doordat je sowieso beperkt bent tot de rompsnelheid, kun je de stroomsnelheid van het water niet compenseren met extra vermogen. Extra vermogen kan wel tegenwind compenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 13:41 #676488

* En weerstand door (hoge) golven.

Ik heb op mijn dufour 24 een 4tact 6pk met werkschroef. In het algemeen is dit voldoende om goed mee te komen en rompsnelheid te halen.

In situaties dat het weer tegenzit in de vorm van veel wind (6bft en meer) icm golven, loopt de snelheid stevig terug (2 à 3 knopen).

Als ik een nieuwe BBM zou aanschaffen dan zou ik wrs toch voor 9.9pk met werkschroef gaan. Deze lopen doordat ze 2 cylinders hebben nog rustiger en het extra vermogen is in noodsituaties toch wel prettig.


Voordeel van de 6pk BBM is het gewicht. Mijn BBM is met 27kg nog te tillen. 9.9pk weegt al bijna 50 kg. Bovendien ligt je kont verder in het water, wat tijdens het zeilen extra weerstand oplevert.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 14:58 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 14:44 #676497

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bwernsen schreef :
*
. 9.9pk weegt al bijna 50 pk.

Hoeveel kilo is dat?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 15:02 #676500

douwe schreef :
bwernsen schreef :
*
. 9.9pk weegt al bijna 50 pk.

Hoeveel kilo is dat?

Volgens Einstein is dat 5mg per jaar (E=mc^2)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 15:32 #676510

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
:laugh:
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 15:32 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 15:42 #676513

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
IN het verlengde van wat anderen al gezegd hebben: Op mn Hurley 700 (ook ongeveer 2500kg) werkte een 8 pk prima.

Wel met werkschroef. Ik had n Mariner/Mercury 2 takt. Die was nog wel enigzins te tillen. Bovendien heeft Mariner/Mercury een setje waarbij de uitlaatgassen in de achteruit een beetje worden omgeleid, zodat ze niet in de schroef terecht komen en zo de stuwdruk verpesten.

Toen ik de boot kocht, zat er geen werkschroef onder. Daarmee gebeurde er nagenoeg niets. Veel gebrom uit de bun, maar geen kracht of snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 17:14 #676523

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Het sluit een beetje aan bij de vorige adviezen van rond de 10 pk. Voor m'n vorige zeilboot een 24 voets zeilboot met een massa van ca. 2000 kg had ik een 12 (Din) pk Tohatsu, extra langstaart , 28 kg en standaard schroef. Door die extra lange staart zat de schroef diep onderwater, waardoor in zeegang de schroef niet boven water kwam. Volle toeren werden niet gehaald (voordeel: minder lawaai), het volle vermogen werd dus niet benut, maar wel werd gemakkelijk de rompsnelheid van 6 knopen gehaald. Trekkracht was er ruim voldoende ( meting : meer dan een andere boot met 8 pk Sabb met lage toeren en een grote schroef). Achteruit stuwkracht was teleurstellend, vanwege de aangezogen uitlaatgassen in de schroef. Daarvoor heb ik een aparte uitlaatbocht gemaakt (passend op meerdere motoren, waarbij de uitlaatgassen niet door de schroefnaaf gaan) die een grote verbetering gaf. We hebben er 7 jaar probleemloos mee gevaren.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 20:51 #676564

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb zelf een Moedt Friesland van 3000 kg en lwl 7 m. Ik haal daarmee 10.5 km op stil water.
Voor de Maxi 77, die veel gestroomlijnder en lichter is, zal 10 pk dus wel zat zijn...., ik denk ook tegenstroom misschien nog wel. Zelf zou ik voor 15 pk gaan als ik vaak tegenstroom moest varen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 21:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 21:00 #676568

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
canuma schreef :
Voor mijn (vroegere) Leisure 22, ongeveer 1800 kg, had ik een Tohatsu 6pk met werkschroef. Dat werkte uitstekend. Doordat je sowieso beperkt bent tot de rompsnelheid, kun je de stroomsnelheid van het water niet compenseren met extra vermogen. Extra vermogen kan wel tegenwind compenseren.

Niet honderd procent waar.
Als je flink vermogen over hebt vaar je toch wat makkelijker tegen de stroom in dan wanneer je precies genoeg vermogen hebt. Je hebt tegenstroom varend te maken met het 'klimmen' van het schip. In Zwolle zit je hoger boven NAP dan in Kampen, bijvoorbeeld, je vaart aanzienlijk omhoog. Een verschil van enkele meters.
Ook heb je te maken met het kolken en razen van het water in de buurt van de kribben, dat remt ook af. Met meer vermogen vaar je toch wat makkelijker, ondanks dat je tegen de rompsnelheid aan zit. Met wat oververmogen duw je een lichte boot altijd wel wat door de rompsnelheid heen. Mijn sloep-Flytour met 8 pk is daar een voorbeeld van.
Opvarig zal je op hetzelfde toerental altijd iets minder hard door het water varen dan op stil of voorstroom. Ook zal je altijd wat meer brandstof verbruiken. Logisch.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 21:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 23:02 #676592

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Bij golfslag is het bij mij beter om een tandje zachter te gaan varen dan klotst de boot niet zo tegen de golven in = hoger gemiddelde snelheid.
Stroming heb ik niet zoveel last van, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Kolken en dat soort dingen heb je met een redelijk zware boot voor z'n lengte nou ook niet zoveel last van.

Met maar een rompsnelheid van 5.5 knopen is bij mij al snel de keuze gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen van een buitenboord motor ? 27 okt 2015 23:04 #676593

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Wat is een werkschroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl