Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuzes

Keuzes 17 nov 2015 12:11 #682804

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
die mb250S denk ik nog wel eens met weemoed aan terug. fluisterstil, vaak opnieuw gestart terwijl die al liep. superzuinig en in 20 minuten staat t hele ding ernaast voor onderhoud.
Zelfs een klapschroef maar daarmee moet je uitkijken. met Honda blokje 9.9pk een pracht van een tor maar wel wat gevoelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzes 12 jan 2016 12:40 #696801

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Een vervolg: ben op zoek naar expertise/ ervaring met het uitpuzzelen van de aandrijving. Ik denk aan een Beta Marine 14 pk. De motor zou er in passen (smalle romp). Gekozen voor een schroefas omdat een saildrive toch weer 20 kg zwaarder is. Heb voor de schroefas en klapschroef ed 10 kg gerekend, en kom dan uit een gewicht net onder 100 kg. De romp loopt niet veel omhoog aan de achterkant, maar met een schroefas van 1,5 meter is zo rond de 10 graden motor/schroefas helling te realiseren. De motor kan 15 graden hebben zodat we dus nog wat reserve hebben.

Mijn vraagjes: werkt zo'n lange schroefas? Is 1 watergesmeerd lager (voor de schroef) voldoende of moet er ook een waar de as uit de schroefaskoker komt? Hoeveel afstand moet ik met de klapschroef houden ten opzichte van de romp? Heeft het zin een (korte) tunnel te maken om de schroef zodat deze geen last heeft van de romp (en andersom?)

Nog een andere vraag over het benodigde motorvermogen. Heb de vicprop tool gebruikt om eea door te rekenen, maar grote vraag is de boot zelf. Vicprop gaat uit van mono's... heb gedaan alsof het een mono van 12 m lang, 3 meter breed en 0,4 diep is. Is dat een redelijke aanname? Hoe zou ik de windvang en daarin opgesoupeerde pk-tjes kunnen berekenen? Iemand een idee?
Laatst bewerkt: 12 jan 2016 15:34 door Pammie. Reden: taalvoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl